Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Når boligen jeg leier er lagt ut for salg. Hvordan er det med løsøre? Jeg antar at slikt avtales mellom eier som skal selge, og megler? Eller har jeg som leietaker noe ansvar her? 

Lenke til kommentar

Har to spørsmål som jeg har lurt på en stund.

 

1) Er en kontrakt egentlig ikke verdt noe som helst, med mindre man er villig til å bruke all den tiden, pengene og ressursene det vil kreve å få gjennomslag i en rettssak? Og også vite at man vinner?

 

Tanken er generell, men også litt på boligutleie. Når en utleier får inn en leieboer som ikke betaler, men man har skrevet en kontrakt, så har jeg jo sett utallige eksempler på at det tar mange måneder før man får gjennomslag, kanskje også årevis. Dette svekker jo tilliten til et papir ganske mye.

 

Så også på det programmet "Utkasterne" (Britisk program). Der fikk man litt innsikt. Den éne ansatte der sa at han mente at myndighetene var så overveldet av problemet med hjemløse, at de faktisk trenerte saker med vilje, bare for at de hjemløse skulle ha et sted å bo! Mener jeg forstod det sånn.

 

2) Annen sak: La oss ta et eksempel, for eksempel Finn-svindel. Man har kjøpt en vare, den blir ikke sendt, og pengene er sendt til selger. Hvis man anmelder til politiet, så vil de i 99,99% av tilfellene henlegge saken. Men hva hvis man anmelder på nytt og på nytt, resten av livet? Det må da blir forferdelig flaut for dem å ha 500 anmeldelser av den samme saken liggende i arkivet? Og da må vel sjansen øke for at de faktisk øker prioriteten for å gjøre noe?

 

Poenget i spørsmål nr 2 var; Hjelper det å mase på rettsinstansene - å aldri gi opp, så og si? Så fort man får henlagt eller avslag, bare send kopi av første anmeldelse samme dag?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

1) Korrekt. En avtale er verdt papiret den er skrevet på. Samfunnet bygger på at det er tilstrekkelig mellommenneskelig tillit til at folk flest i de fleste situasjoner frivillig vil gjennomføre avtaler, og at trusselen om domstolenes og namsmyndighetenes mellomkomst er nok til å true de som ufrivillig gjennomfører avtaler til å gjøre det.

 

2) Det blir ikke liggende 500 anmeldelser. Man konstaterer at det er samme sak, arkiverer den på samme sak, og ferdig med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte et klesskap på Møbelringen.

 

Montert det helt etter bruksanvisningen. Men ene skuffen går ikke igjen. Det er en feil på skapdesignet.

 

Kontaktet butikken som kontaktet fabrikken, fikk et bullshit svar fra fabrikken, der dem påpekte jeg måtte gjøre noe som jeg allerede hadde gjort.

 

Nå får jeg ikke svar fra butikken. Hva faen gjør jeg? Har et svært skap som ikke kan flyttes, stående midt på soverommet og tar opp all plass.

 

Angreretten? Men kan jeg kreve at de kommer og henter? Jeg skal absolutt ikke frakte det ned til dem. Det er altfor tungt, krever henger osv. Dem var veldig lite behjelpelig tidligere så føler dette blir vanskelig. Skulle tro dem ville ordne opp, sende en montør for å se på, men neida. De velger bevisst å ikke svare, slik som tidligere når jeg har skrevet til dem.

 

Kan skrive til dem at jeg kontakter Forbrukerrådet hvis jeg ikke får noe svar snart?

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Eventuelt (siden jeg tror du har hentet frem kanonen for tidlig) pust inn og ut igjen, og prøv å forstå hva du har gjort feil. Spør gjerne en bekjent som er nevenyttig. At designet er feil er mulig, men svæært usannsynlig.

Lenke til kommentar

Skapet er søppel. Kvaliteten er det verste jeg har vært borti. Jeg satt det opp med faren min som har skrudd opp en god del ila livet sitt. Han gjort det som er fysisk mulig å gjøre for å få den skuffen til å gå igjen. Det er snakk om ca 2 millimeter. Det er såpass lite at det ikke kan være noen monteringsfeil eller noe som er skrudd feil, da hadde det vært mer enn 2mm som gjorde at skuffen ikke gikk igjen.

Det er ikke mulig å gjøre noe mer uten å ta frem sagen.

 

Jeg kontaktet butikken og ba dem komme med et svar/løsning i dag. Deretter tar jeg dette videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay. Så jeg får vente:

 

Vet ikke hvorfor du får det inntrykket for har gitt deg en tilbakemelding med en gang jeg har fått noe fra de.

Jeg holder på med saken men det tar dessverre litt tid. Beklager det!

Hvis det er noe feil på ditt skap så vil det si at det er flere hundre skap det er feil på så har store

Økonomiske Konsekvenser for fabrikken. Du har selvfølgelig ikke noe med det å gjøre men ut fra bildene de har fått,

skjønner de ikke hva som kan være feil.

 

De holder nå på å produsere en ny serie av skapene og sender et nytt skap til deg.

Skal gi deg en lyd med en gang vi ser i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven (Ot.prp.nr.44 (2001-2002)) s. 181 at reklamasjon etter fkjl. § 27 ikke har noe krav til form, og kan skje muntlig eller skriftlig.

 

Er dette tilstrekkelig for å oppstille en plikt til å ta mot reklamasjoner på forretningssted? Situasjonen som tenkes er der forbruker reklamerer på selgers forretningssted, men blir henvist til å sende selger mail, gjerne da til en "reklamasjonsansvarlig" e.l.

Lenke til kommentar

Har to spørsmål som jeg har lurt på en stund.

 

1)

Tanken er generell, men også litt på boligutleie. Når en utleier får inn en leieboer som ikke betaler, men man har skrevet en kontrakt, så har jeg jo sett utallige eksempler på at det tar mange måneder før man får gjennomslag, kanskje også årevis.

Rettighetene er forskjøvet i favør leieboer med tanke på at leieboer er "den svake part".

 

2)

Kanskje krikkert kan utbrodere i forhold til a) Sivilt søksmål b) Privat straffesak. I hvilke situasjoner det er mulige alternativer. Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Vår rettsorden legger til grunn at bolig for leietaker er verdt mer enn penger er verdt for utleier. Derfor er det vanskeligere å kaste ut noen enn det er å nekte å betale leie.

 

Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven (Ot.prp.nr.44 (2001-2002)) s. 181 at reklamasjon etter fkjl. § 27 ikke har noe krav til form, og kan skje muntlig eller skriftlig.

 

Er dette tilstrekkelig for å oppstille en plikt til å ta mot reklamasjoner på forretningssted? Situasjonen som tenkes er der forbruker reklamerer på selgers forretningssted, men blir henvist til å sende selger mail, gjerne da til en "reklamasjonsansvarlig" e.l.

Selger kan ikke nekte å ta imot reklamasjonen, og kan heller ikke pålegge visse kommunikasjonsformer. Selger kan henvise deg til "rette vedkommende" (daglig leder, reklamasjonsansvarlig, men heller ikke da er det noe skriftlighetskrav), men det er på selgers risiko, for frister for utbedring mv. regnes i så fall fra din første (muntlige) henvendelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag finn jeg høre det sykeste jeg har hørt noen gang.

 

Ble stoppet av maktsyk innsatsleder av Politi, han mente jeg kjørte for fort siden jeg kjørte forbi han, men jeg holdt faktisk fartsgrensen.

 

Uansett. Han tok førerkort og vognkort til bilen. Kom tilbake og sa at mitt navn og narkotika var oppført hos dem! Ikke i strafferegisteret men sånn generelt register vet ikke.

I mars i år.

 

Altså hva faen. Jeg har aldri vært borti narkotika i hele mitt liv, ikke vært på fest med narko engang. Aldri mistet legitimasjon heller.

 

Dette må jo faen finnes ut av. Det er så sykt. Hva gjør jeg? Kan jeg kontakte selv politistasjonen på mandag og få vite mer?

 

Jeg kommer ikke over noen har nevnt mitt navn. Jeg vet ikke hvem det er heller. Er det ikke og straffbart at noen har sagt mitt navn? Hvorfor har jeg ikke fått noe brev eller noe om at jeg er oppført hos politiet?

 

Nesten like greit jeg ble stoppet med tanke på jeg fikk vite dette. Helt sykt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...