a1a Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Har ekspeditører, enten i en forretning eller utsalgssted, fullmakt til å gi rabatter? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Antagelig veldig sjeldent. Det kommer vel an på arbeidskontrakt, interne rutiner og eventuelle tillatelser. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 §1. ... Jordgrave gods og annan lausøyre som har lege gøymd lenge på fast eigedom eller i ein lausøyreting, skal ikkje reknast for hittegods, når det synest klårt etter tilhøva at det ikkje lenger er rimeleg von å finna ut kven som er eigar. Hva er "lausøyreting"?Jordgrave, betyr det nedgravd? Hvordan skal man vite om det har ligget lenge? 1: Fysiske ting som ikke er fast eiendom.2: Ja. 3: Det blir en skjønnsmessig vurdering. Lenge nok til at bestemmelsens formål slår til. Andre leddsetning gir jo tolkningsmomenter og "lenge"-vilkåret må leses i sammenheng med det: Det må være lenge nok til at det ikke praktisk lar seg gjøre å finne eieren. Men hva regnes det som da? Er det slik at finner'n er vinner'n? http://www.nrk.no/hordaland/turgaer-fant-85-tusenlapper-gjemt-i-en-flaske-1.12698483 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Noen som vet om det er snev av håp i denne saken, eller om den er like tynn som det jeg tror den er? Person A har hatt en (etter det A selv mener, uforskyldt) klinsj med sjef B. A mener dette er særs urettferdig, føler seg mobbet, og det som verre er. A ønsker å begynne i filial x i denne kjeden, altså å bli flyttet fra y. Samme stilling, samme alt, bare forskjellig arbeidssted. Men, i og med at x ikke har lyst ut noen stilling lar dette seg ikke nødvendigvis lett gjøre. Hvor langt må ting gå før man kan "kreve" en "omplassering", om man i det hele tatt kan det? Skal nevnes at denne kjeden har samme eiere over alt, og intern "flyt" av det meste, om det skulle ha noe å si. Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) -Er det snakk om privat selskap, ikke kommune/stat? -hvem er formell arbeidsgiver, kjeden eller avdelingen? Vil tro eneste mulighet her er om A er ansatt av kjeden. Er han ansatt av avdelingen(selvstendig selskap eid av kjeden) kan jeg vanskelig se at han skal kunne ha krav på å bli ansatt i en annen bedrift(den andre avdelingen). Endret 23. desember 2015 av toth Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Feilsitert Endret 25. desember 2015 av Nimh Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 -Er det snakk om privat selskap, ikke kommune/stat? -hvem er formell arbeidsgiver, kjeden eller avdelingen? Vil tro eneste mulighet her er om A er ansatt av kjeden. Er han ansatt av avdelingen(selvstendig selskap eid av kjeden) kan jeg vanskelig se at han skal kunne ha krav på å bli ansatt i en annen bedrift(den andre avdelingen). Privat selskap. Kjeden er arbeidsgiver. Kjeden eier alle avdelinger. Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) -Er det snakk om privat selskap, ikke kommune/stat? -hvem er formell arbeidsgiver, kjeden eller avdelingen? Vil tro eneste mulighet her er om A er ansatt av kjeden. Er han ansatt av avdelingen(selvstendig selskap eid av kjeden) kan jeg vanskelig se at han skal kunne ha krav på å bli ansatt i en annen bedrift(den andre avdelingen). Privat selskap.Kjeden er arbeidsgiver. Kjeden eier alle avdelinger. -Den ansatte skal som du nevner først og fremst gis anledning til å fortsette sitt vanlige arbeid, om nødvendig ved hjelp av tilrettelegging. Det er først når tilrettelegging ikke er mulig, at arbeidsgiver plikter å se etter annet passende arbeid til arbeidstakeren – såkalt omplassering. [..]Det er også viktig å være klar over at omplasseringsplikten gjelder hele virksomheten som en juridisk helhet, aktuelle stillinger i andre avdelinger vil derfor også omfattes. http://ledernett.no/kan-en-ansatt-kreve-omplassering Endret 25. desember 2015 av toth 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Søkte om et års permisjon fra hovedstudiet mitt, på grunn av helseproblemer og manglende motivasjon. Nå er jeg ferdig med et semester av permisjonen, og jeg ser at "bare" et semesters pause var nok til at helsa bedret seg - og jeg har litt lyst til å starte litt forsiktig igjen med lav belastning for å komme litt igang igjen. Er det mulig å få lov til det, om jeg spør pent? Studiet er nettbasert, og de aktuelle emnene har ikke plassbegrensning. En av grunnene til at jeg ønsker å få tatt et par emner nå til våren er at det da blir lettere å få til en individuell tilpasset studieplan videre som passer i forhold til mine utfordringer. Den aktuelle studieforskriften sier følgende: § 3-4. Permisjoner (5) En student med permisjon kan gis anledning til å gjennomføre vurdering i permisjonstiden. Det forutsettes at studie-/semesteravgift betales for det aktuelle semesteret. Anonymous poster hash: f33b9...138 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 https://www.ntnu.no/documents/314472/0/Studieforskrift_pr010116.pdf/89ee040d-3d2d-4a1d-bbbc-80e015bf86ea Anonymous poster hash: f33b9...138 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Det er nok mulig om du spør pent, ja. Send dem en mail og spør, det er mye lettere for dem å hjelpe deg enn noen her. Lenke til kommentar
c-bool Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Spørsmål angående forskjellsbehandling i bøtesatser i ulike deler av landet. Har myndighetene lov til å gi ulik bøtesats på feks offentlig urinering og ordensforstyrrelser? Vet at i enkelte byer kan bøtesatsen for offentlig urinering være 10 000kr, men i andre deler i landet gjerne 5000kr. Trodde likhetsprinsippet var en sentral del i norsk rett? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Likhetsprinsippet er ett hensyn blant flere, et annet hensyn er at bøtestraff skal stå i samsvar med økonomisk evne til å betale boten. Når man vurderer om to situasjoner er like ser man på hele situasjonen, herunder hvor stort problemet offentlig urinering er på det aktuelle stedet, ikke bare hvilket straffebud som er brutt. 1 Lenke til kommentar
c-bool Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 En bekjent har vert ut for en hendelse: forbannet på fest og kaster et glass mot veggen, glassbitene treffer en person i ansiktet så han må til legen og sy, personen som ble skadet ville ikke anmelde hendelsen (så det ikke var med vilje) men politiet velger å anmelde saken. I tillegg ble det litt krangel med vaktene. Hva kan personen vente seg av straff? Bot? Betinget fengsel? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Har politiet sagt hvilken paragraf de mener er brutt? Lenke til kommentar
c-bool Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Legemsfornærmelse tror jeg Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Neppe, legemsfornærmelse (nå kroppskrenkelse) forutsetter forsett. Tipper politiet har kodet saken som ordensforstyrrelse, og setter en passende bot deretter. Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Spm ang endring av arbeidskontrakt.Arbeidsgiveren min har gitt meg en ny arbeidskontrakt hun vil jeg skal signere. Denne inneholder endringer bl.a at oppsigelsestiden nå er 3 mnd og ikke 1mnd som den var. Jeg har jobbet der i et år, og det er snakk om en deltidsjobb. Den foreløpige arbeidskontrakten jeg har har ingen "utløpsdato" så vidt jeg har skjønt. Jeg lurer derfor på om jeg MÅ signere den nye kontrakten? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Spørsmål: Hvorfor kan kirkeasyl i praksis overprøve politisk vedtatte asyllover i Norge? Hva er det som juridisk sett hindrer politiet i å pågripe folk i kirkeasyl? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 https://no.wikipedia.org/wiki/Kirkeasyl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå