mandodiao Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Heisann , vet ikke om dette er riktig plass å spørre, men jeg prøver Jeg er student i USA på F1-visa frem til 18.desember Noen folk begynte å bråke utenfor en pub, jeg hoppet inn i situasjonen og havnet i et basketak. Neste som skjer er at jeg plutselig blir taklet av en politimann og puttet i handjern og kjørt i arresten. Mine venner bailet meg ut for 250$, og jeg må møte i court 17.desember Charges: Disorderly (pm) 711-1101 Edit: Honolulu, Hawaii hva skjer nå? hvordan burde jeg forholde meg til saken? Noen sa du må møte i court for å få igjen pengene dine... Men jeg fikk ikke så mye informasjon ut av de på politistasjonen før de kastet meg ut Endret 19. november 2012 av mandodiao Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 I hvor stor grad kan arbeidsgiver/overordnede overvåke ansatte? Har opplevd før å bli oppringt fra kontoret og få kommentarer á la "ikke stå der og heng sånn som det der" osv, fordi de sitter og ser på meg på overvåkingskameraet. Jeg synes det er en smule ubehagelig å føle at arbeidsgiver sitter og vurderer alle småting jeg gjør. Men de har vel lov til det da? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Nei, det har de ikke. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Er det noen her som kan fortelle meg hvordan man får lastet ned HELE versjoner av utredninger mv. fra Regjeringens/departementenes sider? Skulle for eksempel gjerne ha lastet ned helle denne i html. Både lovdata, EUR-lex og ale andreliknende databaser jeg kjenner til tilbyr dette, så veldig merkelig om det ikke skal gå an. Er det også noen som vet hvorlang tid det tar å få behandlet enenkelt insynsbegjøring hos kulturdepartementet? De har det kanskje travelt for tiden med den håpløse proposisjonn de har ute... Lenke til kommentar
Livert Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Hei. Hvis to personer anser seg som én part i, la oss si, en arvesak, kan en advokat representere dem begge, eller må de ha hver sin advokat? -Kommadyret Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Rettslig sett kan én advokat representere flere parter. Det advokatetiske regelverket kan imidlertid begrense dette, f.eks. hvis flere klienter har motstridende interesser. Motparter vil åpenbart alltid ha motstridende interesser, men også parter som egentlig er "på samme side" kan ha interesse av forskjellig løsning. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 På Kvarteret i Bergen har man en greie at man ikke kan røyke innenfor et visst område i nærheten av inngangen. Dette er tydeligvis noe skjenkekontrollen bestemmer. Kvarteret har jo sitt eget inngangsparti så det er jo helt greit. Men det finnes jo utesteder som har inngangsdør rett ved fortauet. Disse blir vel kanskje også utsatt for samme "reguleringer". Er det ulovlig å stå på fortauet utenfor døren og røyke da, siden skjenkekontrollen ikke liker det, eller er dette skjenkestedets eget problem? Jeg har jo respekt for steders skjenkebevilling, jeg ble bare nysgjerrig. Jeg føler nemlig veldig at folk burde få lov til det samme på alle fortau. Så spørsmålet blir "er alle fortau juridisk sett samme fortau?". Lenke til kommentar
Olum Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Scenario: Man smeller en dame på tjukka, men hun vil ikke ta abort. Mannen bryr seg i utgangspunktet ikke om han har en lausunge et eller annet sted, men han ønsker ikke å betale barnebidrag. Dette er da greit for dama som egentlig bare ønsker seg en unge. Kan de da skrive en juridisk bindene kontrakt som går ut på at mannen skal slippe å betale barnebidrag? Og vil den kontrakten være gyldig om dama ombestemmer seg når ungen er 13 år? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Det følger av alminnelig avtalerett at ingen kan avtale vekk noen andres rettigheter. Barnebidrag er barnets rettighet, og mor kan ikke med bindende virkning avtale vekk dette. Det er også fastslått eksplisitt i barnelova pgf 67. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Jeg holder på å fylle ut noen ganske omfattende skjema for en sikkerhetsklarering hvor de blant annet spør om jeg har blitt ilagt forelegg. Det har jeg ikke, men i veiledningspapirene står det at jeg også skal ta med forenklede forelegg, og da ble jeg litt usikker. Det eneste jeg har fått er 2 parkeringsbøter, men dette er vel ikke forenklede forelegg, er det? Endret 24. april 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Du kan ikke få forenklet forelegg for parkeringsovertredelser. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Supert! Takker for svar. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Hei! Det står i arbeidskontrakten min angående oppsigelse; "Ansettelsesforholdet opphører uten oppsigelse når den avtalte perioden er ute, eller det avtalte arbeidet er sluttført." Jeg har kontrakt fram til 01.12.2013, hvor jeg står som midlertidig ansatt. Om jeg sier opp, har jeg oppsigelsestid eller kan jeg "gå på dagen"? Eller må jeg faktisk bli på denne arbeidsplassen til 1. Desember/til arbeidet er sluttført? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Dersom ikke annet er avtalt, har du én måned oppsigelsestid, jf arbeidsmiljøloven pgrf 15-3. At en kontralinkontrakt er midlertidig gjør ikke at den ikke kan sies opp. Endret 6. mai 2013 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Hei, Noen som vet hva slags rettigheter/myndighet/makt man har i sitt eget hus? Uten at jeg kan noe om hva jussen sier på dette området, så vil jeg tro at huseier har samme myndighet som en dørvakt har på et utested? Huseier kan mao. bortvise folk fra sin eiendom, om nødvendig bruke fysisk makt? Hva hvis det skulle ende med et basketak? (Huseier gir en muntlig anmodning uten at vedkomne lysterer, deretter bruker huseier makt for å få personen ut, dette fører til en slåsskamp. Kan huseier gi vedkomne juling uten å få problemer med politet i etterkant?) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Nei, han kan ikke lovlig "gi juling". Det kan heller ikke en vekter. 1 Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Men en vekter kan bortvise. De kan også legge folk i sivil arrest. Hvis en person virker truende, kan vekteren handle i "selvforsvar", sant? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Vekteren har ikke lov å gjøre mer enn en privatperson i samme situasjon. Sivil arrest og selvforsvar er lov, men du kan ikke slå folk helseløs for trusler. "Selvforsvar" er ikke lov. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Finnes det en juridisk sikkerhet mot at folk ikke kan drepe meg for å få organene mine, dersom jeg skulle være organdonor? Her må man da forutsette at den som dreper meg gjør det i interessen til en person som er høyt oppe på mottaker-listen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå