Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Det er usikkert. Preskriptionslagen 5 § 2 sier at preskription (foreldelse) avbrytes når gäldenären (skyldner) "får" skriftlig krav eller en skriftlig påminnelse fra borgenären (kreditor), noe som tilsier at det kreves faktisk mottak av en betalingspåminnelse, men Konsumentverket (Sveriges forbrukerinteresseorganisasjon) sier i sin veiledning at det er tilstrekkelig at foretaket sender påminnelser. Svensk lovgivningsspråkpraksis er tvetydig her. Etter alminnelig pengekravsrett er det ikke kreditors ansvar å følge med på at du flytter - det er du som er ansvarlig for å oppdatere dine kreditorer om hvor de kan få tak i deg, fordi det er du som gjør en endring. 

Du kan imidlertid kreve at kreditor redegjør for hva som er gjort for å avbryte foreldelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 5a2a4...c76
krikkert skrev (31 minutter siden):

Det er usikkert. Preskriptionslagen 5 § 2 sier at preskription (foreldelse) avbrytes når gäldenären (skyldner) "får" skriftlig krav eller en skriftlig påminnelse fra borgenären (kreditor), noe som tilsier at det kreves faktisk mottak av en betalingspåminnelse, men Konsumentverket (Sveriges forbrukerinteresseorganisasjon) sier i sin veiledning at det er tilstrekkelig at foretaket sender påminnelser. Svensk lovgivningsspråkpraksis er tvetydig her. Etter alminnelig pengekravsrett er det ikke kreditors ansvar å følge med på at du flytter - det er du som er ansvarlig for å oppdatere dine kreditorer om hvor de kan få tak i deg, fordi det er du som gjør en endring. 

Du kan imidlertid kreve at kreditor redegjør for hva som er gjort for å avbryte foreldelse. 

Etter 13 år hvorfor ligger saken hos en kreditor og ikke i en domstol e.l?
Jeg ville tro at hvis dette var Norge så ville de trukket pengene direkte fra konto før det hadde gått et år.
Dette er 13 år siden, hvorfor har de ikke gått til noen andre skritt? Kan dette bare fortsette til evig tid?
Har jeg krav på å få se historikken her, se hvor og når de har sendt purringer?

Anonymous poster hash: 5a2a4...c76

Lenke til kommentar

Etter norsk rett ville saken vært foreldet etter 13 år (tre år pluss maksimal tilleggsfrist på ti år for utenlandsskyldner etter foreldelsesloven § 10 nr. 3 og 4), og kreditor plikter ikke lete etter deg i utlandet. En norsk kreditor kunne heller ikke gått til namsmannen (i Norge) mot en skyldner i utlandet. Det er en grunn til at hvis man skal rømme fra gjeld så rømmer man til utlandet. Men en norsk kreditor må faktisk gå til domstolene eller namsmyndighetene (eller få en innrømmelse av kravet fra skyldner) for å avbryte foreldelse - det trenger ikke en svensk kreditor. 

En svensk kreditor kan dermed være mye mer passiv enn en norsk, over flere år. Du har krav på at de underbygger hvorfor kravet ikke er foreldet - både med argumentasjon og dokumentasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gang på gang opplever jeg (særlig gjennom de tre siste årene) at priser jeg får oppgitt for diverse tjenester - det være seg husvask, gartnerhjelp, elektriker, rørlegger - i ettertid viser seg å være uten mva.

For eksempel kan jeg spørre (på sms eller e-post) hva det vil koste å vaske vinduene på huset. Jeg får en pris, la oss si 1000kr. På fakturaen jeg får etter jobben er gjort står det riktignok 1000kr, men pluss mva = 1250k.

Skal ikke privatpersoner få opplyst pris INKL mva? Eller skal jeg spørre hver eneste gang jeg får et pristilbud om dette er med eller uten mva?

Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (47 minutter siden):

Gang på gang opplever jeg (særlig gjennom de tre siste årene) at priser jeg får oppgitt for diverse tjenester - det være seg husvask, gartnerhjelp, elektriker, rørlegger - i ettertid viser seg å være uten mva.

For eksempel kan jeg spørre (på sms eller e-post) hva det vil koste å vaske vinduene på huset. Jeg får en pris, la oss si 1000kr. På fakturaen jeg får etter jobben er gjort står det riktignok 1000kr, men pluss mva = 1250k.

Skal ikke privatpersoner få opplyst pris INKL mva? Eller skal jeg spørre hver eneste gang jeg får et pristilbud om dette er med eller uten mva?

Du skal betale 1000 kroner. 

Prisen skal være opgitt inkludert moms. 

Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (1 time siden):

Gang på gang opplever jeg (særlig gjennom de tre siste årene) at priser jeg får oppgitt for diverse tjenester - det være seg husvask, gartnerhjelp, elektriker, rørlegger - i ettertid viser seg å være uten mva.

For eksempel kan jeg spørre (på sms eller e-post) hva det vil koste å vaske vinduene på huset. Jeg får en pris, la oss si 1000kr. På fakturaen jeg får etter jobben er gjort står det riktignok 1000kr, men pluss mva = 1250k.

Skal ikke privatpersoner få opplyst pris INKL mva? Eller skal jeg spørre hver eneste gang jeg får et pristilbud om dette er med eller uten mva?

Privatpersoner skal få pris inkl. mva. Sist dette skjedde meg, hadde jeg fått oppgitt pris av Ford for bytte av lys mm. til rundt 17.000, men da jeg skulle betale, var prisen lagt på med mva. 

Etter et par runder på telefonen gikk de med på å trekke fra mva igjen, selv om jeg ikke hadde noe skriftlig bevis. 

Dårlig av personen på verksted å oppgi pris uten mva, men bra av hans sjefer å tro meg på det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...