krikkert Skrevet tirsdag kl 21:48 Del Skrevet tirsdag kl 21:48 Straffeprosessloven § 224 fjerde ledd er en hjemmel for å starte etterforskning hvis barnets dødsfall er plutselig og uventet selv om det ikke er rimelig grunn til å mistenke noe straffbart. Plikten følger av påtaleinstruksen § 7-4 sjette ledd. Selvmord hos barn under 18 år leder vanligvis bare til begrenset etterforskning for å avklare at det faktisk er et selvmord, se Riksadvokatens rundskriv 2/2011 pkt. 4.2.3. 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet tirsdag kl 22:15 Del Skrevet tirsdag kl 22:15 26 minutes ago, krikkert said: Straffeprosessloven § 224 fjerde ledd er en hjemmel for å starte etterforskning hvis barnets dødsfall er plutselig og uventet selv om det ikke er rimelig grunn til å mistenke noe straffbart. Plikten følger av påtaleinstruksen § 7-4 sjette ledd. Selvmord hos barn under 18 år leder vanligvis bare til begrenset etterforskning for å avklare at det faktisk er et selvmord, se Riksadvokatens rundskriv 2/2011 pkt. 4.2.3. Takk for godt svar Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet i går, 09:13 Del Skrevet i går, 09:13 https://www.nrk.no/rogaland/fikk-ikke-ferie-i-julen-_-kommune-domt-i-tingretten-1.17310251 Jeg ble litt i stuss på denne saken her. Er dette noe spesifikt rundt den ekstra ferieuka som 60-åringer har krav på? Betyr det i praksis at 60-åringer alltid kan få fri i jula på tross av oppsatte vakter? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet i går, 09:18 Del Skrevet i går, 09:18 Nimrad skrev (5 minutter siden): https://www.nrk.no/rogaland/fikk-ikke-ferie-i-julen-_-kommune-domt-i-tingretten-1.17310251 Jeg ble litt i stuss på denne saken her. Er dette noe spesifikt rundt den ekstra ferieuka som 60-åringer har krav på? Betyr det i praksis at 60-åringer alltid kan få fri i jula på tross av oppsatte vakter? Ferieloven § 6 (1) annet ledd: Sitat Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet i går, 09:22 Del Skrevet i går, 09:22 (endret) Herr Brun skrev (4 minutter siden): Ferieloven § 6 (1) annet ledd: Det var såpass klinkende klart at det er litt overraskende at det måtte helt til retten... For de med Schibsted-abm så står det litt mer utfyllende her: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/mPEjJ1/sykepleier-fikk-ikke-julefri-faar-10-000-i-erstatning Arbeidsgiver hadde sagt: Sitat «Iht ferielovgivningen kan arbeidstaker ikke kreve å avvikle ekstraferie på lovbestemte helge- eller høytidsdag når en er satt opp til å jobbe på slike dager», skrev sjefen. Endret i går, 09:23 av Nimrad Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet i går, 09:34 Del Skrevet i går, 09:34 Nimrad skrev (9 minutter siden): Det var såpass klinkende klart at det er litt overraskende at det måtte helt til retten... For de med Schibsted-abm så står det litt mer utfyllende her: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/mPEjJ1/sykepleier-fikk-ikke-julefri-faar-10-000-i-erstatning Arbeidsgiver hadde sagt: Det er en litt spesiell situasjon og et for arbeidsgiver ikke helt intuitivt eller rimelig resultat. Man får tydeligvis fri på helligdagene som er umiddelbart før (eller etter) ferien uten å bruke feriedager (men da også uten å få lønn eller feriepenger), så ved å legge ferien umiddelbart opptil helligdager får man kunstig mye fri. Jeg er litt usikker på hvorfor det er slik, men arbeidstilsynet er jo glassklare så jeg har ikke veldig mye sympati med arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Gjest 8a3b0...a15 Skrevet i går, 10:14 Del Skrevet i går, 10:14 Mulig det ikke er helt rett sted, og det blir uansett en ganske kort oppsummering av hendelser som har foregått over ca. tre år. Saken gjelder en familie som flyttet inn i borettslaget for ganske nøyaktig, og har vært en plage helt fra begynnelsen. - Familie på fem, hvor mor og fire voksne «barn» bor i boligen. - Sønnen i huset har alvorlig sykdom, og har i 2,5 år gått rundt til alle døgnets tider og ropt høyt, ledd manisk, ropt «jeg skal p*le deg! jeg skal p*le mora di» og alle mulige varianter av dette. Det er ikke ulovlig å være syk, men det er svært uheldig for barna i borettslaget som er redde for ham. - Gjentatte utrykninger fra politiet og ambulansetjenesten opp gjennom årene. Politiet kommer stort sett med 2-4 biler, hvor hvertfall et par av politimennene har skjold. I tillegg kommer ambulansene. - Nevne sønn «forsvant» for ca et halvt år siden, og vi trodde at det skulle bli levelig her, men der tok vi feil. Politiet kommer like herlig en gang eller to hver mnd. - Søster nummer 1 har parkert meg inne på gårdsplassen vi deler, og nektet å flytte bilen da jeg måtte ut for å hente datteren min. Endte med 45 minutt høylytt krangling, alt etter at jeg ringte på døren, spurte vennlig om vi kunne stokke om på bilene. Vi måtte ringe politiet for å få dem til å flytte seg til slutt. - Søster nummer to har lagt seg ut med stort sett alle naboer i borettslaget, og er oppgitt av at ingen liker familien. Det har vært mange, mange, mange hendelser, og det kulminerte med at hun i borettslagets Facebook-gruppe skrev at hun nå tar tre av fellesplassene som sine egne, og at «jeg skal ikke se at noen parkerer der». Hun parkerer nå sidelengs for å blokkere tre plasser. - De har lagt seg ut med styret, og krever at styret skal bytte kjøkkenet for dem. Borettslaget her har bare ansvar for bad, rør/elektrisk system og utvendig. Alt annet er den enkelte deleiers eget ansvar. - De har laget helvete fordi de fikk en vannregning på 20k (periode på et år) grunnet lekk toalett, og krever at borettslaget skal dekke det. - De har aldri deltatt på noen dugnader, men dette er forsåvidt ikke noe som gjelder bare denne familien. For ordens skyld, så nevnte søster nummer 1 i en samtale med oss for et års tid siden, at hun var så skuffet over borettslaget og at ingen likte den der, for de hadde hatt akkurat samme problem i borettslaget de flyttet fra… 🤔 Er det noe borettslaget kan gjøre her, eller er det for smått? Forstår jo at det er mye restriksjoner inni bildet her, slik at beboere har et vern, og det er vel og bra - men når det går direkte utover livskvaliteten til så mange andre deleiere - hvor enkelte har bodd her i 30 år uten nevneverdige konflikter, så føles det litt urettferdig at disse menneskene skal være beskyttet til å kunne oppføre seg akkurat som de vil. Anonymous poster hash: 8a3b0...a15 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet i går, 11:12 Del Skrevet i går, 11:12 Jeg antar at disse er andelseiere, i og med at det er et borettslag (det er mulig de er leietakere, og da må man håndtere utleier, noe som er en annen problematikk). Et borettslag har kun ett effektivt virkemiddel, og det er salgspålegg etter burettslagslova § 5-22. For å kunne gi en andelseier pålegg om å selge boligen må andelseieren ha fått en advarsel om at vedkommende misligholder sine plikter overfor borettslaget eller de øvrige andelseierne, og det må være snakk om et mislighold som er vesentlig. "Vesentlig mislighold" er et juridisk fagbegrep som lettest kan forklares med at andelseierens oppførsel/pliktbrudd gjør det direkte urimelig å forvente at borettslaget skal finne seg i det. Det er også et krav at mindre/lettere grep enn salgspålegg ikke kan løse saken. Det å protestere på vannregninger og kreve at borettslaget skal dekke X utgift er i utgangspunktet ikke noe pliktbrudd, i alle fall så lenge det ikke skjer på en trakasserende måte. Å ikke delta på dugnad er heller ikke noe pliktbrudd. Misbruk av fellesarealer som parkering er pliktbrudd, men vanligvis ikke et alvorlig nok pliktbrudd før det har skjedd gjentatte ganger. Her vil man også måtte begrunne hvorfor det å taue vekk bilen (for andelseiers regning) ikke er en god nok løsning. Det sterkeste kortet her er vel gjentatt verbalt misbruk av andre andelseiere, særlig barn. Gjentatte utrykninger vil avhenge av hva som er den utløsende årsaken til utrykningene og hva slags ordensregler man har i borettslaget. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet i går, 11:15 Del Skrevet i går, 11:15 Gjest 8a3b0...a15 skrev (57 minutter siden): - De har aldri deltatt på noen dugnader, men dette er forsåvidt ikke noe som gjelder bare denne familien. Det høres ut som en befrielse å slippe å mingle med disse på dugnader, så jeg ser ikke helt problemet der. Gjest 8a3b0...a15 skrev (58 minutter siden): For ordens skyld, så nevnte søster nummer 1 i en samtale med oss for et års tid siden, at hun var så skuffet over borettslaget og at ingen likte den der, for de hadde hatt akkurat samme problem i borettslaget de flyttet fra… 🤔 Hvis de valgte å flytte frivillig på grunn av mistrivsel og konflikter så kan du ta det som et hint om hva som skal til for at de skal flytte videre. Bra for dere, dårlig for noen andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå