Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har laget et lite filoverføringsprogram i Linux som bruker sockets og TCP. Den fungerer med localhost og mellom maskiner på uio-nettverket (Universitetet i Oslo). Hvis jeg setter opp serveren på hjemmemaskinen og prøver å koble til hjemmemaskinen fra en uio-maskin, så får jeg Connection refused.

Jeg bruker TCP port 39500 og har åpnet denne i Firewallen til både hjemmemaskinen og til routeren min. Jeg finner så IP-adressen til hjemmemaskinen med å gå inn på en av de mange "what is my ip address"-sidene som finnes og prøver å koble til denne med portnummer 39500 fra uio-maskinen.

Får altså Connection refused på klienten og server får ingen incoming connection. Hva gjør jeg galt? :(

Tar INF3190 på uio for øyeblikket, så kunnskapen min om nettverk og internett er begrenset, så vær så snill, indulge me! :D

(Og finnes det noen bedre/kjappere måte å finne ut hva den synlige IP-adressen til en maskin bak en router på et nettverk er?)

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har laget et lite filoverføringsprogram i Linux som bruker sockets og TCP. Den fungerer med localhost og mellom maskiner på uio-nettverket (Universitetet i Oslo). Hvis jeg setter opp serveren på hjemmemaskinen og prøver å koble til hjemmemaskinen fra en uio-maskin, så får jeg Connection refused.

Vill gjetting -- er hjemmemaskinen på studentbyen?

Lenke til kommentar

Vill gjetting -- er hjemmemaskinen på studentbyen?

Nei, jeg bor på andre siden av byen og har Canal Digital som leverandør. :) Har en DLink router og benytter meg av "Virtual Server" hvor jeg har lagt inn den lokale IP-en til hjemmemaskinen som port 39500.

post-89409-1239464574_thumb.pngpost-89409-1239464579_thumb.png

Test heller med to maskiner på en termstue og se om du får kontakt mellom dem der.
Dette veit jeg funker. Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...