Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]IDE HDD -> hall.dll feilmelding

Anbefalte innlegg

Heisann

Får ett merkelig problem når jeg setter i min gamle WD 80gb IDE HDD. For øyeblikket står den i slave (med pin satt på riktig sted) og DVD-brenneren på master. Men når jeg da prøver å starte pcen får jeg opp at hall.dll mangler og at jeg må kopiere over denne. Så jeg slår av pcen, napper ut strømmen til HDD'en og starter opp igjen, da funker alt normalt igjen.

Noen som har en ide om hva som er gale? er vel ett eller annet som er galt med boot.ini filen, peiling på hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jeg slår av pcen, napper ut strømmen til HDD'en og starter opp igjen, da funker alt normalt igjen.

Da er det ikke boot.ini du skal tenke på, men å justere bios (bootdiskpriority) tilbake til den det var. Dvs å starte fra systemdisk du hade før du koplet ide disken.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ja jeg trykket F8 under oppstart og valgte hdd'en med XP på som 1.

Men når jeg da prøvde å starte fikk jeg boot failure, trykket enter også fikk jeg opp hall.dll feilen igjen.

edit:

Hvis det har noe å si så har jeg to sata hdd'er koblet i fra før. En 300gb med os på og en 200gb med diverse på. Takk for svar

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Ble dette riktig?

diskusjonno.jpg

Merkelig at det står system på C-disken min siden XP ikke ligger der, XP ligger på D-disken min. Jeg fant noe annet merkelig også

untitled.jpg

Alle systemfilene mine blir oppgitt til å ligge på D-disken noe som virker riktig siden det trossalt er der jeg installerte XP. Men boot.ini ligger på C-disken min.

Lenke til kommentar

Du kan ikke starte pC-en uten disk 0. Det er det som system, men \windows er på disk 1.

Så når du kopler en disk til så må du velge den disken som er nå C:. som først priority.

Hvis du får da feilmeldning er på grunn at IDE kommer i veien.

Kan du åpne din boot.ini file som er i C:\ og vise meg her?

Da må vi legge mer alternativer i den slik at du endelig booter opp, for så å rense etterpå.

Lenke til kommentar

kopierte det som stod i boot.ini filen som lå på C-disken min, og som jeg sa tidligere så ligger ikke windows mappen på C-disken min så jeg henger ikke helt med.

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS.0

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS.0="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Lenke til kommentar

[boot loader]

timeout=30

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS.0="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0="siindre prove 1" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS.0="siindre prover igjen " /noexecute=optin /fastdetect

Lage eller redigere boot.ini i C:\ slik som vist ovenfor.

Kople den 80GB disken din.

Velg deretter Den C, disken du nå har i IGJEN som førstbootpriority.

Starte opp.

Du skal ha tre alternativer for å starte opp. Du prøver alle.

Lenke til kommentar

[boot loader]timeout=30

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS.0="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0="siindre prove 1" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS.0="siindre prover igjen " /noexecute=optin /fastdetect

Hvis du ser nå på den første linje under [operating systems], så forandrer vi på disk nr, slik at den er lik med den tredje linje, som du klarte å boote, så vil deretter boote både på den første valg, som Standard, hvis du ikke velger noe, og på "siindre prover igjen"

At den booter i disk nr 2, betyr og at den linje dom følger, burde og være med 2 i rdisk.

Men du behover ikke å forandre den der enda. Du kommer til å fikse videre, slik at du skal ha både system og boot, i samme partition (disk). I et slik tilfelle, vil naturlig nok være rdisk(0) uansett hvor den er tilkoplet.

OK ikke forandre noe mer nå. Alt for seint, for  å gjøre feil.  :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...