Gå til innhold

Bør vi legalisere heroin?

157 stemmer

1. 1. Hva bør vi gjøre med heroin?

• Totalforbud
      70
    • Heroin på resept for misbrukere
      69
    • Total legalisering
      18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om hardere stoffer ble delt ut på resept slik som det er foreslått og cannabis ble legalisert hadde man slått føtterne under de aller fleste organiserte kriminelles hovedinntekter. Ingen som gidder å smugle det inn hit en gang når de blir nesten umulig å få solgt det.

Da vil de finne nye måter å tjene penger.

Lenke til kommentar

thai-mat: Er ikke bare å finne nye måter å tjene penger på. For å tjene penger på kriminelt vis må ulovlige ting være ettertraktede og lønnsomme. Det eneste området av betydlig størrelse som har både lønnsomhet og en kundebase er narkotikasalg og prostitusjon. Prostitusjonskilden kan bordeller fikse og narkotikasalg vil en legalisering/regularing fikse. Det er ikke spesielt mange andre lukrative inntektskilder. Det betyr ikke at organisert kriminalitet vil forsvinne, men den vil helt klart ha mye dårligere overlevelsevilkår.

Lenke til kommentar

Tenker du over det du sier eller kaster du bare ut tilfeldige argumenter?

Hjemmeran har høyere risiko, er vanskeligere å utføre, mindre lønnsomt, lettere å stoppe og kan vanskelig utføres i like stor skala. Jeg regner med at du har klart å tenkt deg fram til noe av dette selv?

Det er per dags dato ingen kriminell virksomhet som kan erstatte narkotikasalg som inntektskilde til kriminaliteten.

Lenke til kommentar

Enkelt å utføre.

1. Skaff en tom pizzekartong

2. Gå til et tilfeldig hus med dårlig innsyn fra naboer, gjerne et sted hvor det bor et gammelt og rikt pensjonistpar

3. Ring på

4. Si "Her kommer pizzaen"

5. Slå ned kjerringa

6. Gå inn i huset

7. Rett gunnern mot mannen

8. Få assistenten til å binde han fast

9. Bind fast kjerringa

10. Ran huset

11. Stikk av

Lenke til kommentar

Ran er nok mye vanskeligere enn du skal ha det til. Hva når mannen angriper deg selv om du retter pistolen mot han? Nå har du drept en person og det er meget stor sannsynlighet for at du vil bli tatt. Du har tross alt lagt igjen masse DNA ved å slå kona i huset.

Lenke til kommentar
Selg det som alle andre rusmidler. Er tross alt ens egen kropp. Ta kontroll. Kriminaliteten forsvinner og finansieringen til terrorisme er bye bye.

Kan det samme sies om pistoler?

Pistoler er desverre ment til å skade andre. Narkotika er finansiering nr. 1 til terroister og kriminelle organisasjoner. Legalise, verden blir et bedre sted.

Lenke til kommentar

Haha, hjemmeran skal erstatte narkotikahandelen? Ja, ikke sant. Godt gjennomtenkt.

Hjemmeran er ulønnsomt. Ingen har kontanter lengre, alle har bare bankkort som kan spores lett som fy. Faktum er at de verdifulle tingene i ethvert hus er vanligvis de tingene som krevde et halvt flyttemanskap for å få inn i huset første gang. Hvitevarer, hjemmekino, møblement osv. Det eneste av verdi som er lett å ta med seg er laptoper, og da aner du ikke hvor mye den er verdt før du sitter deg ned å tar en titt på den. Jeg tipper at gjennomsnittsverdien for en laptop i et gjennomsnittlig norsk hus er ca 2000 kroner. Så har du mistet garantien, har neppe med deg driver-cd, windowslisensen osv. Så skal du selge den videre og taper massevis her. Til slutt sitter du igjen med 4-5 hundrelapper, og det tjener du lett på en minstelønnsjobb. Uten pistoler, voldelige familiefedre som tror familien er truet, mulige mordanklager, mulighet for fengselsstraff og hele pakka.

Legaliserer du prostitusjon og narkotika har organisert mafia ikke noe å gjøre i Norge lengre.

Lenke til kommentar

Synes argumentene er fryktelig tynne, synes dere snakker om smutthull i loven og ikke common sence.

Nå vet ikke jeg hvordan heroin fungerer, men slik jeg har erfart det så er det dødelig om du ikke får i deg dosen du trenger, og mennesker må på metanolbehandlinger og langvarige avrusningsstasjoner.

Er jeg på villspor eller er dere syke og opprørske i hodet?

Lenke til kommentar
Er jeg på villspor eller er dere syke og opprørske i hodet?

Det er nok ytterst få som vil prøve Heroin selv om det er lovlig eller ulovlig. Det er ikke ukjent at det er ekstremt farlig og avhengighetsdannende, det er noe alle veit, og det er fakta. Største andelen av rusproblemer ligger nok på Alkohol, Heroin og Amfetamin.

Argumentet for legalisering er at de som allerede har vært så uheldig å havnet på heroinkjøret ikke skal bli jaget av loven og samfunnet, men heller få hjelp via fex Heroin på resept. Da vil de kunne leve et mer normalt liv, kanskje til og med få seg jobb. I tillegg så reduserer vi vinningskriminalitet sterkt hvor heroinmisbrukere raner og stjeler for å få råd til neste skudd hos den lokale dealern. Det å være heroindealer vil også være veldig lite lønnsomt i Norge når misbrukerne kan få det gratis av staten og det vil ende med det at ingen ønsker å smugle heroin inn til landet lenger pga for liten profitt. Dealere driter somregel i om de ødelegger liv med det de selger, de ønsker kun å få folk avhengige så de får faste kunder og så kan presse opp prisen for mest mulig profitt. Hvis Heroin ikke lenger blir business her i landet så vil antall nyrekrutter gå drastisk ned og problemer vi har med Heroinavhengighet vil gå drastisk ned.

Jeg tror du misforstår hvis du tror at vi prater om å legalisere Heroin sånn at alle kan ruse seg på det hele tia og hele Norge etterhvert ender opp som en gjeng narkomane. Det er ikke hensikten. En legalisering vil ikke virke den veien.

Lenke til kommentar

Visste du forresten også at over 90% av alle heroinmisbrukere har en historie med psykiske plager? Heroin er forøvrig sjeldent dødelig ved avrusning, alkoholavrusning derimot kan være dødelig.

Disse menneskene kommer til å ruse seg uavhengig om heroin er legalisert eller ikke, det beste vi kan gjøre er å legge det til rette for disse menneskene slik at deres uvaner ikke går ut over andre. Dette gjør man ved å jobbe for en legalisering, ved å opplyse om farene rundt rusmisbruk, ved å tilby trygge, lovlige, sosialt akseptable rusmidler og sette et veldig klart skille mellom disse og sterkere stoffer uten å kriminalisere rusmisbrukerne. Om Norge er klar for legalisering nå kan diskuteres, men til slutt er det utvilsomt den beste løsningen...

Lenke til kommentar
Visste du forresten også at over 90% av alle heroinmisbrukere har en historie med psykiske plager? Heroin er forøvrig sjeldent dødelig ved avrusning, alkoholavrusning derimot kan være dødelig.

Det stemmer jo forsåvidt med noe jeg har fundert litt på. Jeg har hatt den teorien at de som prøver Heroin først og fremst er folk med så store psykiske plager at de har gitt opp og tenker litt type "Why not, har jo ingenting annet å bruke livet på". Treffer de på det rette miljøet hvor Heroin er tilgjengelig så tror jeg ikke veien er så lang til å prøve det, mens de aller fleste normalt oppegående personer ville aldri i verden rørt det.

Ved en legalisering, så vil det bli mindre Heroin smuglet inn i landet pga mangel på lønnsomhet som jeg påpekte over, altså det blir færre Heroin miljøer og færre personer vil komme inn i disse miljøene.

Lenke til kommentar
Visste du forresten også at over 90% av alle heroinmisbrukere har en historie med psykiske plager?

Det stemmer godt det, men det har lite mer heroinen å gjøre. Folk med psykiske lidelser har større sjangs for å havne i feil miljø, bruk rusmidler mot depresjon, mangle impulskontroll, etc.

Og ja, jeg mener også at det er ganske tydelig at en legalisering av heroin vil bety færre avhengige, mindre smugling og mindre kriminalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...