Gå til innhold

Bør vi legalisere heroin?

157 stemmer

1. 1. Hva bør vi gjøre med heroin?

• Totalforbud
      70
    • Heroin på resept for misbrukere
      69
    • Total legalisering
      18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alkohol kan brukes i moderate mengder uten at det påvirker de daglige funksjonene dine. Jeg kjenner ikke til dette fenomenet blant heroinbrukere. Heroinbruker er så og si alltid det samme som en heroinmisbruker, det er vel gjerne forskjellen...

Lenke til kommentar
Alkohol kan brukes i moderate mengder uten at det påvirker de daglige funksjonene dine. Jeg kjenner ikke til dette fenomenet blant heroinbrukere. Heroinbruker er så og si alltid det samme som en heroinmisbruker, det er vel gjerne forskjellen...

Nei.

Klart det er det samme hos heroin-misbrukere, det er bare en prisforskjell. ;)

Grunnen til at de er så lurvete som de er at de ikke har penger til å klare seg og dermed må slåss for å penger nok hver dag til å skyte opp.

Lenke til kommentar

La meg prøve en annen vinkling. La oss si staten legaliserte alt av rusmidler. Man eier egen kropp, må vite; staten har ikke noe med hva man gjør med den. Det blir altså fritt frem å kjøpe og bruke alt av rusmidler.

Skulle staten fortsatt ha noe ansvar for dem som kommer skjevt ut?

Med andre ord: Skal det være slik at staten ikke noe ansvar for hva du gjør med din egen kropp - bortsett fra når du får behov for hjelp?

Lenke til kommentar

Hvis vi skulle hatt full legalisering av narkotiske stoffer, mener jeg at staten måtte gå ut av helsesektoren. Så lenge staten(med andre ord alle) betaler en stor del av helseregningene våre, så må det også være en viss begrensning.

Om det burde vært mulig å fraskrive seg muligheten på statlig betalt helsehjelp ved eventuelle bivirkninger er jo en mulighet, selv om jeg tror det i praksis ville blitt det samme som et forbud.

Lenke til kommentar

Noen som linket en link om cannabis fra en nettside kalt narkoman.net , vil gjerne takke for den linken og jeg snoket litt rundt der og kom over en ganske interessant film som handler om legalisering av alle stoff i 2015, bortsett fra kokain og heroin. Heroin må du ha resept for å få tak i eller noe lignende.

Filmen varer i ca 60 min og blir streamet fra nettsiden.

http://narkoman.net/modules.php?op=modload...=117&page=1

Lenke til kommentar
Heroin bør aldri legaliseres, rett og slett fordi det er et meget farlig stoff!

Da bør alkohol også kriminaliseres.

Vel...det har faktisk vært prøvd. Riktignok gjaldt det i Norge bare brennevin og øl, ikke vin (hykleri på høyt nivå!). Men dette forbudt var ingen suksess, kan lese mer om det her

Lenke til kommentar

Enig, uten å kunne fremlegge statestikk ser det vertfal tilsynelatende slik ut med tanke på megder alkohol som konsumeres mot mengder heroin som konsumeres at det er langt flere alkohol brukere som er vanlige oppegående mennesker enn heroin brukere/misbrukere.

Jeg driter egentlig tynt i hva andre gjør med sin egen kropp, men når det skaper et stort samfunnsmessig problem ved det slik som kriminalitet for å kunne finnansiere forbruket samt helt ubrukelige misbrukere som ikke "trekker sin egen vekt" i samfunnet, da er jeg rett og slett imot. Det finnes alkohol misbrukere som både begår kriminalitet for å skaffe øll og som bare er full og jævlig hele dagen uten å gjøre noe fornuftig, men dette er en veldig liten minoritet når en sammenlikner med det totale antall alkohol brukere.

Lenke til kommentar

Enig, uten å kunne fremlegge statestikk ser det vertfal tilsynelatende slik ut med tanke på megder alkohol som konsumeres mot mengder heroin som konsumeres at det er langt flere alkohol brukere som er vanlige oppegående mennesker enn heroin brukere/misbrukere.

Jeg driter egentlig tynt i hva andre gjør med sin egen kropp, men når det skaper et stort samfunnsmessig problem ved det slik som kriminalitet for å kunne finnansiere forbruket samt helt ubrukelige misbrukere som ikke "trekker sin egen vekt" i samfunnet, da er jeg rett og slett imot. Det finnes alkohol misbrukere som både begår kriminalitet for å skaffe øll og som bare er full og jævlig hele dagen uten å gjøre noe fornuftig, men dette er en veldig liten minoritet når en sammenlikner med det totale antall alkohol brukere.

Nå skal jeg være "pirkete":

Det dere kom fram til her er at heroin er noe jævelskap og at alkohol er et tryggere alternativ. Skjønner at dere er i mot heroin, det er også 99,9 prosent av Norges befolkning. MEN; problemet er at heroin finnes ute på det illegale markedet, og det kommer til å fortsette å være der så lenge profittmarginen ved salg er tilstrekkelig høy.

Lenke til kommentar
La meg prøve en annen vinkling. La oss si staten legaliserte alt av rusmidler. Man eier egen kropp, må vite; staten har ikke noe med hva man gjør med den. Det blir altså fritt frem å kjøpe og bruke alt av rusmidler.

Skulle staten fortsatt ha noe ansvar for dem som kommer skjevt ut?

Med andre ord: Skal det være slik at staten ikke noe ansvar for hva du gjør med din egen kropp - bortsett fra når du får behov for hjelp?

Interessant vinkling, aldri sett sånn på det før. Jeg mener at det ikke er statens ansvar, med mindre disse tingene er beskattet slik at staten får inntekt til å fikse på deg. Alkoholikere og folk med lungekreft har krav på behandling fordi alkohol og tobakk har store avgifter.

Jeg heller mot avkriminalisering av bruk, men kriminalisering av salg. Heroin må fås på resept.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Noen som linket en link om cannabis fra en nettside kalt narkoman.net , vil gjerne takke for den linken og jeg snoket litt rundt der og kom over en ganske interessant film som handler om legalisering av alle stoff i 2015, bortsett fra kokain og heroin. Heroin må du ha resept for å få tak i eller noe lignende.

Filmen varer i ca 60 min og blir streamet fra nettsiden.

http://narkoman.net/modules.php?op=modload...=117&page=1

Før jeg ser den: Er den positiv eller negativ til legalisering? Virker som litt skremselspropaganda, de første minuttene.

"Handlingen skjer i 2015 og intervjuene er ekte."

Lol

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar

Nå skal jeg være "pirkete":

Det dere kom fram til her er at heroin er noe jævelskap og at alkohol er et tryggere alternativ. Skjønner at dere er i mot heroin, det er også 99,9 prosent av Norges befolkning. MEN; problemet er at heroin finnes ute på det illegale markedet, og det kommer til å fortsette å være der så lenge profittmarginen ved salg er tilstrekkelig høy.

Du har helt rett at et total forbud ikke er problemfritt, og uansett hvordan vi snur og vender på det så finnes det neppe en "perfekt løsning" på problemet, derfor må vi som vanlig velge det minste av to onder.

Lenke til kommentar
FUN FACT: Heroin er mindre giftig enn alkohol :D

Kansje medisinsk sett, men dersom en blir en heroin bruker er det større sannsynlighet for å bli missbruker enn det er ved å bli alkoholiker dersom en bruker alkohol. Det er flere heroinbrukere som får livet sitt ødelagt pga misbruk enn det er av alkoholmisbruk (relativt til totalt antall brukere selvsagt).

Og vil bare påpeke det en gang til, hva andre mennesker gjør med sine egne kropper bryr jeg meg svært pent lite om, dermed er ikke argumentet om noe medisnisk skade grunnen til at jeg vil ha det forbudt. Jeg vil forby det når noe sklir ut og blir ett samfunnsproblem i form av økt kriminalitet og økte utgifter for samfunnets side.

Lenke til kommentar
Før jeg ser den: Er den positiv eller negativ til legalisering? Virker som litt skremselspropaganda, de første minuttene.

Ikke alt for positiv in the ending kanskje, men de såkalte "ekspertene" har litt forskjellige meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...