Gå til innhold

Bør vi legalisere heroin?

157 stemmer

1. 1. Hva bør vi gjøre med heroin?

• Totalforbud
      70
    • Heroin på resept for misbrukere
      69
    • Total legalisering
      18

Anbefalte innlegg

Det diskuteres heftig hvorvidt cannabis bør legaliseres, og det finnes argumenter både for og imot. Kanskje flest for? Temaet i denne tråden er heroin og andre tunge stoffer. Kan de samme argumentene om svart marked, kriminalitet og selvbestemmelse over egen kropp brukes her? Er det noen gode grunner til å forby heroin?

Argumenter for legalisering:

- Bestemmelsesrett over egen kropp

- Kriminalisering fører til et svart marked med kriminalitet

Argumenter mot:

- Å kunne ruse seg på narkotiske stoffer er ingen menneskerett

- Heroin er farlig

Flott med poll.

Endret av tom waits for alice
Opprettet poll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lar denne tråden være åpen. Den første av de to andre trådene er om et annet tema enn legalisering, nemlig om staten skal dele ut heroin på resept til tunge brukere. Den andre er så gammel at vi ikke kan forvente at brukerne i denne fortsatt er aktive og kan forsvare sin standpunkter. I tillegg var den - som alle slike tråder - begynt å skli ut. jeg stenger den derfor.

Jeg minner om at tråder bør legge grunnlaget for debatten gjennom informasjon i førsteposten. Jo mer utfyllende problemstillingen er, jo mer fokusert blir debatten. Hvis trådstarter tar seg bryet med å oppsummere de argumentene han vi at vi skal ta stilling til (svart marked, kriminalitet og selvbestemmelse over egen kropp), er han med å legge premissene for svarene.

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

Edit: Jeg legger gjerne til en poll hvis trådstarter sender meg en PM med svaralternativene. Skal det være en enkel Ja/Nei-poll, eller skal det være flere alternativer?

Geir :)

Lenke til kommentar

Tja, spørsmålet er vel i grunn om man har lov å herpe sin egen kropp... Har man lov så burde man ha lov til å røyke, snuse, skyte litt heroin, drikke seg drita, ta selvmord osv.

Har man ikke råderett over sin egen kropp derimot, altså alle er statens, eller alle andres, eiendom, så burde sånnt være ulovlig. Spørsmålet her burde vel da være hvor grensa går? Burde grandiosa og sjokolade være ulovlig og?

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i Bør vi legalisere cannabis-tråden. Det er vel av denne grunn at vi bor i et demokrati. Folket drar linja i forhold til hva de ønsker skal være tilgjengelig i butikkene og hva som burde være lovlig. Akkurat nå befinner den linja seg ved alkohol. Problemet jeg har med denne typen politikk er at stoffer (i dette tilfellet, cannabis) som er mindre skadelig enn alkohol er ulovlig og det blir bare for tett fordi at med en slik type politikk straffer man de som tar det rimeligere valget!

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte i Bør vi legalisere cannabis-tråden. Det er vel av denne grunn at vi bor i et demokrati. Folket drar linja i forhold til hva de ønsker skal være tilgjengelig i butikkene og hva som burde være lovlig. Akkurat nå befinner den linja seg ved alkohol. Problemet jeg har med denne typen politikk er at stoffer (i dette tilfellet, cannabis) som er mindre skadelig enn alkohol er ulovlig og det blir bare for tett fordi at med en slik type politikk straffer man de som tar det rimeligere valget!

Men har folket hatt sitt å si da egentlig? Om vi plutselig godtar alle former for narkotiske stoffer o.l. vil eu godta det?

Er det noen politiske partier som har dette på sin agenda?

Har vi noensinne hatt en folkeavstemming på dette?

Lenke til kommentar

Peronlig mener jeg det burde blitt lovelig i private hjem (ikke stikke sprøyta midt på gata).

Men det er ett par ting som kan blir negativt.

De kriminelle må tjene penger på noe annet. De vill neppe bli lovlydige, så de vil finne på noe annet og tjene på. Siden prostitusjon nå er ulivlig så kan det tenkes at de kanskje hadde satsett mer på det.

Om Norge er en av de få landenne som godtar det så ville vi høyst sansynbelig fått narko turister. Slik som Nederland er kjent for.

Lenke til kommentar
Heroin er fysisk avhengighetsskapende og kan relativt lett ta livet av deg.

Det er gode nok grunner for meg, mot legalisering.

Du mener altså ikke at man skal ha råderett over egne kropp? Er vi statens eiendom?

Enkel løsning på kriminalitetsproblemet: Legaliser alt.

Lenke til kommentar

Jeg mener at bl.a. alle røykerne og alkoholmisbrukerne demonstrer tydelig at vi ikke er oppegående nok til å få ha ubegrenset råderett over egen kropp.

Jeg er helt for sunn fornuft, men de fleste av oss er idioter på et par-tre vesentlige områder (minst).

Lenke til kommentar
Jeg mener at bl.a. alle røykerne og alkoholmisbrukerne demonstrer tydelig at vi ikke er oppegående nok til å få ha ubegrenset råderett over egen kropp.

Jeg er helt for sunn fornuft, men de fleste av oss er idioter på et par-tre vesentlige områder (minst).

Du spiser ikke sjokolade og grandiosa da? Løper vel minst 5 mil hver uke?

Lenke til kommentar

Så du er for kriminalisering av alkohol?

Hvis mennesker ikke er oppegående nok, hvem skal passe på oss? Du vet at staten består av mennesker, ikke sant?

Er alt dette sant?

http://narkoman.net/modules.php?op=modload...ticle&sid=6

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Heroin er fysisk avhengighetsskapende og kan relativt lett ta livet av deg.

Det er gode nok grunner for meg, mot legalisering.

Ikke relativt lett å ta livet av deg. Er faktisk ikke så farlig i ren form og rett dosering. Grunnen til at det er mye overdoser på gata er at heroinen er ikke helt ren og dermed har varierende potens, så hvis det plutselig kommer inn en meget potent batch vil den sannsynligvis ta livet av en del misbrukere da de som regel skyter urent og nå får noe langt mer potent uten å vite det overdoser.

Lenke til kommentar
Det diskuteres heftig hvorvidt cannabis bør legaliseres, og det finnes argumenter både for og imot. Kanskje flest for? Temaet i denne tråden er heroin og andre tunge stoffer. Kan de samme argumentene om svart marked, kriminalitet og selvbestemmelse over egen kropp brukes her? Er det noen gode grunner til å forby heroin?

Heroin bør aldri legaliseres, rett og slett fordi det er et meget farlig stoff! Har dessuten en veldig liten brukergruppe. Er ikke noe poeng å gjøre stoffet noe mer tilgjengelig enn det allerede er i dag.

MEN: Bør seriøst vurdere å gjøre det tilgjengelig på resept til allerede avhengige folk. Først og framst for å få ned vinningskriminaliteten, som i dag går ut over vanlige folk. Brukerne vil dessuten også få økt livskvalitet. Det ulovlige salget vil gå ned, tunge narkomane vil ikke kjøpe ulovlig dersom de har en blå resept for en brøkdel av prisen, samt at de er garantert god kvalitet. De eneste som vil fortsette å kjøpe ulovlig er pengesterke narkomane som ikke vil ha det i journalen sin at de tar heroin og rekreasjonsbrukere, men dissen gruppene er det rimelig å anta at slipper å ty til vinningskriminalitet for å få råd til stoffet.

Lenke til kommentar
"Relativt" lett i forhold til sukker, sjokolade, cola, pizza... og cannabis. Eller hva?

Ellers har du helt sikkert rett. Å ta sin vanlige dose på et nytt sted kan også føre til en overdose ("place conditioning").

Poenget var at hvis en junkie veit hva han driver med og får rene sprøyter og rent stoff så skjer ikke "tilfeldige" overdoser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...