Gå til innhold

Er det mulig å sette opp RAID slik?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte å skaffe meg 2 x 30GB OCZ Vertex SSD. De skal kjøres i raid 0 på eget raid kort.

I tillegg har jeg mitt gamle oppsett som er 2 x 250GB hd´er som står i raid 0 på hvoedkortets kontroller.

 

Tenkte å bruke Vertex raid til OS og samsung raid som download/temp disk.

 

Hovedkortet er av typen Asus P5B-E Plus....

 

Er det noe problem med dette oppsettet eller bare tut og kjør?

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med eget raidkort skal det bare være tut og kjør. Det eneste du må sørge for er at kortet støtter boot, og at du installerer drivrene når du skal installere windows.

Tips: Hvis du har nokk RAM så deaktiver pagefile, skru av autodefragmentering, og skru av indeksering på SSDene. Det kan også være en fordel å flytte TEMP og download til harddiskene som du nevner, pluss du burde ha mesteparten av mediafiler der.

Lenke til kommentar
Med eget raidkort skal det bare være tut og kjør. Det eneste du må sørge for er at kortet støtter boot, og at du installerer drivrene når du skal installere windows.

Tips: Hvis du har nokk RAM så deaktiver pagefile, skru av autodefragmentering, og skru av indeksering på SSDene. Det kan også være en fordel å flytte TEMP og download til harddiskene som du nevner, pluss du burde ha mesteparten av mediafiler der.

 

Takk for svaret! :)

 

Mediafiler og ting jeg lagrer har jeg på en HP mediasmart server så den er grei.

Skal prøve å få gjort det du sier med å flytte all "random write" til harddiskene, er vel det som er bakdelen med SSD?!

 

Kan du anbefale et greit budsjett raid kort som støtter boot, med 2 eller 4 porter? Forresten kan et 4 porters kort kjøre f.eks:

 

2.stk raid 0

eller

1.stk raid 0 og 1.stk raid 1.

 

Blir vel dårlig ytelse på et budsjett kort da? :)

Lenke til kommentar

Budsjett RAID kort har samme ytelse og CPU forbruk som ett vanlig software RAID får til.

Og med sirup under RAID rebuild, med RAID 0 blir ikke rebuild noe stort problem, for ryker det så må du uansett begynne på nytt med blanke ark.

 

Men RAID 1 derimot vil fortsatt være samme sak.

Alle kort med RAID til under 2500 ca er fakeRAID og kun BIOS på kortet og ingen egen RAID prosessor eller minne.

Koster de rundt 3000 og har få porter så snakker vi om ekte RAID, jo flere porter du vil ha til en bestemt pris jo lavere kvalitet er det på kontrolleren som oftest.

 

Det finnes også RAID akseleratorer som er halvveis mellom hardware RAID og fakeRAID.

Disse er litt billigere men bruker fortsatt CPUen i systemet ditt til noen oppgaver.

Lenke til kommentar
Får noen kort med hardware raid for under 2,5k

 

Adaptec RAID 2405 ca 1800kr 4 ports

Perc 5 på Ebay for ca 100-120$ 8 ports.

 

Ja noen få unntak er det... Men ikke mange.

Perc 5 er som sagt kun en Ebay kontroller til den prisen og er IKKE plug and play når du får den.

Her må kontrolleren modifiseres, på Intel brikkesett må noen pinner blokkeres og uansett så må kjølingen byttes.

De er bygget for ett helt annet type kjølesystem enn det som finnes i kabinettene til vanlige brukere og må derfor oppgraderes dette kommer da i tillegg til prisen på kontrolleren.

Lenke til kommentar
Får noen kort med hardware raid for under 2,5k

 

Adaptec RAID 2405 ca 1800kr 4 ports

Perc 5 på Ebay for ca 100-120$ 8 ports.

 

Ja noen få unntak er det... Men ikke mange.

Perc 5 er som sagt kun en Ebay kontroller til den prisen og er IKKE plug and play når du får den.

Her må kontrolleren modifiseres, på Intel brikkesett må noen pinner blokkeres og uansett så må kjølingen byttes.

De er bygget for ett helt annet type kjølesystem enn det som finnes i kabinettene til vanlige brukere og må derfor oppgraderes dette kommer da i tillegg til prisen på kontrolleren.

 

Brukers det veldig mye CPUen hvis en bruker 2.stk software raid i samme system?

Lenke til kommentar

Problemet ligger ikke selve CPU forbruket...

Under rebuild hos meg av ett RAID 1 så går hele systemet i sirup men CPU forbruket ligger å vandrer mellom 5-0% på begge kjernene (E8600, alle 4 med Q9450) om jeg skulle ha gjettet så virker det som sørbrua blir overbelastet og at det rett og slett ikke blir kapasitet for noe annet.

 

Jeg har ikke noen konkret forklaring for jeg har ingen måte å måle aktiviteten utenom CPU, men system går i sirup og det spiller ingen rolle om jeg kjører OSet på samme SATA kontroller eller den ekstra IDE kontrolleren som er fra JMicron.

Lenke til kommentar
Problemet ligger ikke selve CPU forbruket...

Under rebuild hos meg av ett RAID 1 så går hele systemet i sirup men CPU forbruket ligger å vandrer mellom 5-0% på begge kjernene (E8600, alle 4 med Q9450) om jeg skulle ha gjettet så virker det som sørbrua blir overbelastet og at det rett og slett ikke blir kapasitet for noe annet.

 

Jeg har ikke noen konkret forklaring for jeg har ingen måte å måle aktiviteten utenom CPU, men system går i sirup og det spiller ingen rolle om jeg kjører OSet på samme SATA kontroller eller den ekstra IDE kontrolleren som er fra JMicron.

 

Så cpuen belastes ikke noe spesielt under det daglige bruken av raidet, men evt av rebuild av raid 1, 5 osv?

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar

Et flott 4 porters raidkort som kan anbefales som er RocketRaid 2300. Det er pci-e x1 og fungerer flott til Raid-5 eller raid-0 :)

 

Dette kortet har ikkje "cpu" så det er et software raidkort. Bruker mitt til Raid-5 på 4 stk 500gb samsung :)

 

Leseytelsen ved raid-5 med det oppsettet er ca 130 MB/s. Noe som er akkurat nok for et gigabit nettverk :thumbup:

Lenke til kommentar
Et flott 4 porters raidkort som kan anbefales som er RocketRaid 2300. Det er pci-e x1 og fungerer flott til Raid-5 eller raid-0 :)

 

Dette kortet har ikkje "cpu" så det er et software raidkort. Bruker mitt til Raid-5 på 4 stk 500gb samsung :)

 

Leseytelsen ved raid-5 med det oppsettet er ca 130 MB/s. Noe som er akkurat nok for et gigabit nettverk :thumbup:

 

Er det mulig å boote fra dette raid kortet? tenkte å bruke det sammens med SSD diskene...

 

Hvis jeg kun skal ha raid 0, med 2 SSD. Tror du dette er bedre?

 

RocketRAID 3120

https://prisguiden.no/product.php?productId=92682

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar

Man kan boote fra Rocketraidkorta ja :)

 

4 porteren er vel ikkje så veldig mye dyrere så det er kanskje like greitt å kjøpe det?

 

Du kan jo putte på et par vanlige harddisker i de 2 resterende portene om man ønsker det. Man må heller ikkje kjøre dem i raid mener jeg på.

 

Det trenger man ikkje på et annet LSI 4 porters raidkort som jeg også har. Kjekt å putte på single disker hvis man ikkje har flere ledige porter på hovedkortet. Eller om man ikkje VIL burke hovedkortets kontroller :p

Lenke til kommentar
Man kan boote fra Rocketraidkorta ja :)

 

4 porteren er vel ikkje så veldig mye dyrere så det er kanskje like greitt å kjøpe det?

 

Du kan jo putte på et par vanlige harddisker i de 2 resterende portene om man ønsker det. Man må heller ikkje kjøre dem i raid mener jeg på.

 

Det trenger man ikkje på et annet LSI 4 porters raidkort som jeg også har. Kjekt å putte på single disker hvis man ikkje har flere ledige porter på hovedkortet. Eller om man ikkje VIL burke hovedkortets kontroller :p

 

Du har et poeng der :)

 

Var bare det at kortet jeg linket til som kun var 2-ports er dyrere enn 2300 kortet...Vet veldig lite om hva en skal se etter når det gjelder raid løsninger.

 

Har kun brukt HK´ets onboard kontroller :)

Lenke til kommentar

Om kortet ryker så må du helst ha samme kort.

På Intel sine fakeRAID løsninger slik som ICH sørbruene er ikke det noe problem, ett nytt HK med Intel brikkesett kan raskt ta opp løsningen igjen, har selv byttet mellom ICH9R og ICH10R til eksempel.

I noen tilfeller kan du overføre RAID innenfor samme merke, men det kreves som oftest kontroller i samme serie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...