Melkekartong Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Hei! Jeg har en Fujitsu Siemens U9200 der CPUvifta styres av CPUforbruk. Denne bråker ofte som et udyr, noe som gjør det upraktisk å ha på PCen i feks skoletimer. Stort bedre blir det ikke av at feks firefox suger resurser. Hvordan kan jeg gjøre PCen tregere / bremse ned CPUen slik at vifta ikke bråker så veldig? (forhåpentligvis vil jeg også tjene inn litt på batteriet?) Lenke til kommentar
Smif Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Hvilken distro bruker du? Ubuntu? Hvis det er ubuntu (eller en annen med gnome) kan du legge til "CPU Frequency Scaling Monitor" appleten på et panel. Der kan du styre klokkehastigheten manuelt. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Bruker ubuntu 8.04. Har lagt til CPU freq monit, men den overvåker bare. Får ikke gjort noe med klokkehastigheten, den spretter av seg selv mellom 800, 1200 og 2000MHz. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Never mind. Jeg fant en guide som fikset det. Måtte kjøre sudo dpkg-reconfigure gnome-applets og la cpufreq-appleten kjøre med root priveledges. Nå kan jeg velge fritt mellom frekvensene Takk for hjelpa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå