Fireal Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Etter at min HP laptop med Vista kjørte seg vrang èn gang for mye endte det med en kjapp knyttneve mot tastaturet. Dette førte til at PC-en frøs fullstendig (dvs, mus og tastatur funker ikke og harddiskindikatoren blinker ikke). Jeg resettet PC-en og den førte meg til en blåskjerm med errorkode 0x0000005C (0x000010B, 0x00000003, 0x00000000, 0x00000000). Jeg restartet PC-en på nytt og greide å komme meg til startup recovery eller hva det heter. Der får jeg beskjed om å finne disken og operativsystemet som skal repareres, men ser at C: (med Vista) er ubrukelig og trenger å formateres. Hadet på badet til 25 gb med musikk og 50 gb med filmer. Jeg hiver i recovery-disken og formaterer hele dritten og reinstallerer Vista. Det hele gikk knirkefritt, helt til kanskje en halvtime etter installeringen, hvor PC-en begynte å fryse tilfeldig igjen (som beskrevet over). Når jeg restarter PC-en nå er det en sjansespill om når den fryser. Noen ganger får ikke skjermen bilde i det hele tatt, noen ganger rekker jeg kanskje såvidt å logge inn før den fryser. Alt mellom 0-3 minutter, kanskje. Jeg er desperat, og trenger hjelp så fort som mulig =/ Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Anbefaler deg å lese artikkelen bluescreen-håndboken, får å få en nærmere forklaring på STOP koden og hvordan du kan løse den. Her og nå ser dette ut som en driverkollisjon. Relevant informasjon i form av maskinvare, hadde vært ønskelig for å ytterligere kunne assistere og problemløse. Lenke til kommentar
Fireal Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Anbefaler deg å lese artikkelen bluescreen-håndboken, får å få en nærmere forklaring på STOP koden og hvordan du kan løse den. Her og nå ser dette ut som en driverkollisjon. Relevant informasjon i form av maskinvare, hadde vært ønskelig for å ytterligere kunne assistere og problemløse. Jeg fant lite med informasjon om min kode fra den linken, men takk. Skal ta en nærmere titt. Men merk at jeg får ikke blåskjerm etter at jeg formaterte. Nå vil den som oftest ikke starte en gang. Jeg greier ikke å holde PC-en gående lenge nok til å finne ut hva slags komponenter den har, men jeg vet det er en Pavilion DV6500 med 2gb RAM, AMD prosessor, og nVidia grafikkort. Lenke til kommentar
Fireal Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Kommer du inn i BIOS? Som oftest kommer jeg ikke så langt, men skal prøve neste gang jeg blir heldig =P Hva skal jeg gjøre der forresten? Endret 5. april 2009 av Fireal Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Du kan ikke gjøre noe spesielt der, annet å eventuelt sjekke at strømforsyning leverer korrekte spenningsverdier til komponentene dine, eller at den registrerer harddisken ol. (ville egentlig bare vite om du faktisk kom deg inn i BIOS). Du kan også sjekke hvor varm maskinen din blir BIOS. Dette virker varme, eller minne relatert. Er dette en ny maskin, eller en eldre maskin? Endret 5. april 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Fireal Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 PC-en er ca ett og et halvt år gammel. Det virker som om problemet bare blir verre og verre for hver gang jeg prøver. I starten greide jeg i det minste og komme meg helt inn i Windows. Nå er det bare såvidt jeg får et bilde i det hele tatt. Det får meg til å tenke på at det kanskje ikke er et hardware problem, men mer software-messig? (Da evt harddisken eller minnet, som du sa.) Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Vet ikke om trådstarter har oppdaget google? Ta en titt på linken, et av de første treffene som kommer opp når man søker på "0x0000005C" Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 el_cash kom med vesentlig informasjon. Ser ut til at maskinen din trenger en BIOS oppdatering. Lenke til kommentar
ZoLaMont Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 eventuelt kan du i bios skru av modem, nettverkskort, trådløst, bluetooth, og alt som trenger drivere for å fungere skikkelig. Prøv så å starte opp med alt avslått. Siden dette skrus av i bios, oppdager ikke maskinen at det er der, og vil hoppe over drivere i oppstart slik at du reduserer f.eks driverkonflikter.. Lenke til kommentar
Fireal Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 el_cash kom med vesentlig informasjon. Ser ut til at maskinen din trenger en BIOS oppdatering. Men det syns jeg er litt rart siden den fungerte med Vista i godt over et år før dette skjedde. Og er et fysisk støt til maskinen nok til at BIOS ikke lengre skal fungere ordentlig? ZoLaMont: Skal prøve det der. Hvis jeg noen gang kommer meg inn i BIOS da =S Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det er litt underlig. Dessverre er ikke vold og data forenelig. Du kan også prøve å starte Windows i "Safemode". Lenke til kommentar
Fireal Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Hm, ja. Jeg får prøve meg litt fram før jeg sender den inn til reparasjon >< Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Hm, ja. Jeg får prøve meg litt fram før jeg sender den inn til reparasjon >< Det er fare for at en reparasjon blir dyr (her hjelper hverken garanti eller reklamasjonsrett). De finner lett ut at maskinen er ødelagt med vilje. Lenke til kommentar
Fireal Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Hm, ja. Jeg får prøve meg litt fram før jeg sender den inn til reparasjon >< Det er fare for at en reparasjon blir dyr (her hjelper hverken garanti eller reklamasjonsrett). De finner lett ut at maskinen er ødelagt med vilje. Hvor dyr, sånn ca? Er det kanskje billigere å kjøpe meg en Asus Eee eller noe? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Du er på en måte selv skyld i at den ikke fungerer som den skal Uansett, ring inn til hp service og ta det derfra. Endret 5. april 2009 av Makky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå