Gå til innhold

Vannkjøling til CPU


Anbefalte innlegg

God morgen!

 

Jeg lurer på, om jeg skal kjøpe vifte eller vannkjøling.

Hva yter best, og hva er mest stillegående? vannkjøling er stille, er de ikke?

CPU viftene kan ofte være støyende.

 

Men jeg tenkte mest på vannkjøling til CPU, socket 775.

Kan man spare mye ved å kjøpe fra utlandet?

 

Kan noen finne vannkjøling til CPU, socket 775? gjerne fra butikker fra utlandet..

 

Hva heter vannkjøling til CPU? er det CPU Blocks?

 

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannkjøling yter som oftest best, men koster som oftest en del mer også.

Når det gjelder støynivå, så trenger ikke lenger vannkjøling å være mer støysvak. Et vannkjølingssett har også oftest vifte eller vifter. Er disse viftene for å kjøle radiatoren ikke av den støysvake sorten, kan du vell selv tenke deg resultatet? Selveste pumpen for å føre kjølevesken rundt kan også gi fra seg litt lyd. Dog er ike dette en irriterende støykilde som viftesus så gir deg hodeverk.

 

Som først nevnt er prisen en faktor, dernest om du skal overklokke.

Når det gjelder viftebaserte kjølere, har jeg selv gode erfaringer med Arctic Cooling og Noctua. I mitt nåværende Antec Sonata III kabinett, har jeg Noctua NF-S12-1200 vifte og en Arctic Cooling Freezer 64 Pro PWM som kjøler en AMD Athlon 64 X2 4400+ prosessor. Selv om jeg fant ut at jeg hadde glemt å stille inn PWM kontrollen i BIOS, slik at viften hele tiden nå har kjørt gassen i bånn (2200rpm), er det umulig å høre den. Har forsøkt å legge øret tett inntil kabinettet, men den 120mm Antec viften som følgte med kabinettet overdøver både Arctic Cooling og Noctua viften. (viften er satt på medium) Freezer 64 Pro holder min CPU på rundt 30-35 grader idle, noe som jeg synes er OK for en litt eldre AMD prosessor. Arctic Cooling CPU viftene er muligens ikke overklokkerenes våte drøm, men jeg vil si det er det for dem som bare ønsker en litt mer støysvak PC. Når det gjelder prisen, Så får du AC CPU vifter for mellom 200 og 400 kroner, en del billigere enn vannkjøling med andre ord.

 

Kort fortalt, bruke ekstra penger på vannkjøling bare for å få den litt mer støysvak er sløsing av penger etter min mening. Som nevnt får du luftbasert kjølerer som nå er meget støysvak og koster bare en brøkdel av hva vannkjøling koster. En luftbassert CPU kjøler kan dog ikke konkurere mot et godt vannkjølingsett når det gjelder ytelse. Disse ekstra gradene er da en smule unødvendig om man ikke utnytter dem, som eksempelvis ved overklokking.

Lenke til kommentar
Jeg overclocker en del, og da trenger jeg isåfall en god luftbasert vifte.

 

Jeg har sett litt på en av disse:

 

Thermaltake BigTyp

Cooler Master V8

Asus Silent Knight II

 

Jeg lurer også på om de passer inni et Antec 900.

 

Nå har vel ikke denne tråden så veldig mye med vannkjøling å gjøre mer, men jeg kan anbefale denne

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343837

Hørt at den skal være veldig bra.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tråden heter Vannkjøling til CPU

 

Kan noen finne vannkjøling til CPU, socket 775? gjerne fra butikker fra utlandet..

 

Hva heter vannkjøling til CPU? er det CPU Blocks?

 

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Det var vell det han lurte på!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har sett en del på Thermaltake Big Water 735. Den skal visst være veldig stille, men i testene har jeg sett at den ikke er så veldig bra på temp.

Til vanlig så er CPU'en min med stock Intel vifte på rundt 37-40 grader idle. Under gaming kommer det opp i rundt 50-55 grader. Vil jeg merke en stor forskjell? en temperaturminskning på rundt 10 grader eller hva?

 

Er det bedre og bare kjøpe radiator, pumpe og vannblokker seperat og sette sammen?

Isåfall, hva mer trenger jeg enn radiator, pumpe og CPU vannblokk?

 

Hva er det som oftest støyer med vannkjøling? er det radiatoren?'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...