magicgunnar Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Kan dere dokumentere/sannsynliggjøre overfor banken at det er enkelt å få leid ut leiligheter i dette området til den prisen dere regner med? Kan du dokumentere at du gjennom firmaet ditt tjener godt nok til å betjene det dere vil ha av lån totalt? Hvis du setter deg i bankens situasjon kan det være enklere å finne argumentene du trenger for å overbevise om at dere bør få lån. De er redd for følgende: Huset ikke skal bli ferdig slik at dere ikke kan leie ut noen leiligheter. Det ikke vil være etterspørsel etter leiligheter i det området. At firmaet du driver skal tjene mindre penger på grunn av finanskrisen. Osv, osv. Alt som svekker betalingsevnen deres. Kanskje kan det være en mulighet å høre med andre banker? Kanskje har du foreldre som kan låne deg noe penger? Du kan spørre banken hvor mye lån de faktisk er villige til å gi deg? Lenke til kommentar
Husbyggeren Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) tofagerl Lagt til 17/04-2009 : 01:19 Er ikke en muntlig avtale om lån like bindende som en skriftlig avtale? gorber Lagt til 17/04-2009 : 00:57 De kredittvurderer da kundene sine Skulle tro at en muntlig avtale er bindende, før vi fikk 400.000 i lån for å kjøpe tomten var vi i en budrunde på et hus. Megleren fikk bekreftelse fra banken at vi kunne strekke oss til 2.490.000, men siden huset ble overbygg trekte jeg meg fra budrunden. Dette er jo et klart overtramp fra banken sin side, jeg snakket med en fra kommunen i dag å han sa følgende. At banken gjør et dårlig håndverk her, de gir dere bekreftelse på huskjøp og de gir dere 400.000 i lån til å kjøpe tomt. De sier A og B men så trekker dem seg. Vi har hele tiden vert åpen og ærlig ovenfor banken, fortalt dem hva vi har i gjeld, det var ikke noe problem, siden huset har større verdi så skulle vi få lån. Men nå kommer banken å sier vi ikke får lån grunnet jeg har anmerkninger, noe banken viste lenge før vi fikk bekreftelse på lån til kjøp av bolig, og lånet vi nå har på tomten Til dere som pirker på Verdi og utleie….. Jeg driver selv husbyggerfirma og er kjent med markedet her. Markedet for utleie i hele området hvor vi har kjøpt tomten er sprengt, folk sliter med å finne seg ledige leiligheter, jeg kjenner mange som må leie langt unna der de jobber. Når det gjelder verdi på huset så har jeg sammenlignet det med et hus til en kollega, han har samme huset som vi bygger, huset er 15 kvadrat mindre, og taksten på huset ble 4.5 mill. Så JA.. jeg er sikker på at verdien på boligen vi skal bygge vil ligge på rundt 4.5 og utleie av leilighet ikke er noe problem. Endret 5. mai 2009 av Husbyggeren Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Til dere som pirker på Verdi og utleie….. Jeg driver selv husbyggerfirma og er kjent med markedet her. Markedet for utleie i hele området hvor vi har kjøpt tomten er sprengt, folk sliter med å finne seg ledige leiligheter, jeg kjenner mange som må leie langt unna der de jobber. Når det gjelder verdi på huset så har jeg sammenlignet det med et hus til en kollega, han har samme huset som vi bygger, huset er 15 kvadrat mindre, og taksten på huset ble 4.5 mill. Så JA.. jeg er sikker på at verdien på boligen vi skal bygge vil ligge på rundt 4.5 og utleie av leilighet ikke er noe problem. Har dere prøvd å dokumentere dette ovenfor banken? F.eks ved å vise dem taksten til kollegaen din og spørre om de vil kontakte takstmannen som har satt den taksten? Dere kan f.eks gjøre et grundig søk etter utleieleiligheter på finn.no for dette området og dokumentere hva dere har funnet, slik at banken kan gjøre det samme søket og få omtrent samme resultat. Det er ikke meningen å pirke, men med dokumentasjon så mener jeg at dere må legge fram noe som banken kan vurdere som en objektiv vurdering, og din personlige vurdering vil uansett ikke bli vurdert til å være objektiv. Lenke til kommentar
Husbyggeren Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Det er samme banken…. Banken veit at min kollega hadde 25 stk som var å tittet på leiligheten han har i kjelleren, og den var utlid 4 uker før den var ferdig. Banken veit også takst på boligen. Nå skal vi ikke falle bort fra det tråden handler om. Nettopp at banken bare kan sette seg på bakbena på denne måten. Vi fikk lån til tomten og vi fikk bekreftelse på at vi skulle få 3 mill tottalt til bygging av huset. Vi fikk også bekreftelse på at vi kunne bli med på budrunde på 2.5 mill. men nå sier banken at siden jeg har anmerkninger kan de ikke gi oss lånet Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Har du vært i kontakt med Bankklagenemnda? Det virker som om de burde være konsultert i denne saken, fra det lille jeg vet om dem. Lenke til kommentar
Husbyggeren Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Har du vært i kontakt med Bankklagenemnda? Det virker som om de burde være konsultert i denne saken, fra det lille jeg vet om dem. Ringte til dem for en uke siden, det er 6mnr ventetid for en sak som dette. Hun jeg snakket med sa de må ansette flere folk for å få unna saker. Orker ikke vente 6mnd til før noe skjer, jeg er på randen av sammenbrudd på grunn av dette, jeg har ikke vert på jobb på 3 uker og føler nå at dette kan også gå feil vei for firmaet jeg er medeier i.. Tror at hver enkelt av oss kan takle et vist antall motbaker før det sier stopp. Min kontaktperson i banken har helt tiden sakt at det er bare å kjøre på, hver gang jeg har informert om hvordan det ligger an. Nå i dag kom det en regning fra kommunen på 15.000 på saksgebyrer og ansvarsrett, som da det var meningen at slike ting skulle bli betalt av byggelånet vi skulle få så går vell dette til inkasso. Er på kanten av å gi opp hele greiene… Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 OK... Først legger du inn en formell klage til Bankklagenemnda, for før eller senere kommer de til å få tid til å se på saken, men da må de faktisk ha en klage. Så sier du fra til banken at du har lagt inn denne klagen, og spør veldig pent om de kanskje vil se på saken en gang til. Du lar det selvsagt lyse gjennom at du vil trekke klagen hvis du får lånet. Så drar du til legen og forteller hvordan du har det, og får antageligvis en sykemelding. Lenke til kommentar
Trulte77 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Det man bør være obs på er at et lånetilbud fra banken ikke vil vare evig. Såvidt jeg forstår ut fra hva du skriver er et det år siden dere fikk "go" fra banken, men at det ikke ble signert noen lånedokumenter på det tidspunkt, ei heller noen annen form for skriftlig avtale rundt dette. En muntlig avtale er selvsagt like bindende som en muntlig, men som sagt så står normalt ikke et lånetilbud til evig tid. Det ble så tatt opp lån til tomten, men fortsatt ingenting for selve huset. Bankene har skjerpet inn vilkårene for lån den siste tiden, og personer som fikk tilbud om en sum for et år siden får nå gjerne tilbud om en vesentlig lavere sum idag selv om betjeningsevnen er uendret. Dette er ikke noe unikt i ditt tilfelle, men noe som mange har opplevd. Jeg skjønner jo selvsagt at det slår veldig uheldig ut for deg i og med at du nå har kjøpt en tomt som er ubrukelig uten at du også får lån til å bygge på tomten også. Men, er det virkelig så at du kun har muntlig fra et år tilbake i tid at du kan få lån til det også? Jeg vil isåfall påstå at det er litt naivt å tro at et slikt lånetilbud varer til "evig tid" uten å sørge for at man får noe skriftlig. Da jeg tok opp lån sist så ble det gjort klart at lånetilbudet banken kom med i første omgang var gyldig i 30 dager. Hvis jeg ikke signerte lånedokumentene innen den tid ville det bli tatt en ny vurdering, noe som kunne slå annerledes ut for meg. Hvor lenge tilbudene er aktive i ulike banker varierer helt sikkert, men at et lånetilbud er gyldig så lenge som et år uten at det er avtalt ville jeg ikke ha satset på. Jeg ønsker det uansett lykke til. Send inn skriftlig klage både til banken og bankklagenemda. Forhåpentligvis er det hjelp å få for deg. edit: lagt til noe Endret 5. mai 2009 av Trulte77 Lenke til kommentar
Husbyggeren Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Som jeg sa tidligere så har jeg informert banken HELE veien i prosessen med å hente inn priser på elektriker rørlegger graving etc. Banken har da sakt at det er jo fint, å det er bare å hive seg på det. Dette har jeg gjort helt frem til rett før påske.. Rett før påske snudde dem helt om å sa vi ikke får lån grunnet jeg har anmerkinger De har jo vist om det med anmerkninger, å de sa det ikke var noe problem siden jeg bygger huset selv og vil spare mye penger på det, så var det ikke problem å dra det inn i hus lånet sa dem. De kan da ikke bruke det der mot meg som unnskyldning? Lenke til kommentar
riroil Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Jo de kan trekke tilbake tilbudet sitt. Hadde dere inngått en avtale hadde saken stilt seg anderledes. Selv om jeg forstår at dette er vanskelig for deg så må du nok "bite i gresset" og ta det som en lærdom på at du får en avtale neste gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå