Husbyggeren Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Hei Jeg satte opp et regnestykke som jeg var i 3 forsjellige banker med, men fikk avslag. I den 4 banken fike jeg innvilget hus lån og tok da opp et lån på 450.000 kroner til tomten. Huset vil ha en stor leilighet i sokkelen der vi vil få 10.000 kroner pr mnd i inntekter som alene dekker rentene på det lånet vi trenger. Jeg la alle kortene på bordet i alle bankene og fortalte min historie om hvordan jeg har rotet det til for meg selv, så i den 4 banken fikk vi endelig hjelp og fikk tilbakemelding om at de ville hjelpe og at dette skulle gå så bra. skal bygge oss bolig. Siden jeg driver eget firma og vil sette opp boligen selv så sparer vi utrolig mye penger. Huset vi skal bygge har en verdi på 4,5 millioner og hus lånet vil komme på 3, så det vil bli 1.5 millioner mer i verdi på boligen en det vi trenger i hus lån. Vi var i banken sist uke, å da kunne de fortelle at vi ikke kunne få lån til boligen Jeg har nå i 3 mnder jobbet iherdig med å hentet inn pris på alt sammen, har hele veien vert i kontakt med banken å fortalt hvordan vi ligger an i prosessen, har skrevet under kontrakten med hus leverandøren som skal levere huset som også holder tegninger, arkitekt, og ansvarsretten. Unnskyldningen til at vi nå plutselig ikke kunne få lån til boligen, var dette med finanskrisen og at jeg hadde betalings anmerkninger, jeg konfronterte da tilbake med at jeg hadde jo informert dere hele veien å fortalt min historie om hvordan jeg hadde rotet det til for meg selv, at jeg hadde betalings anmerkninger og lån i annen bank. Banken kreditsjekket meg jo også før de gav oss klarsignal om at vi fikk lån. Så gav de oss lån på 450.000 kroner som vi nå har betalt tomten med for 5 mnder siden. Nå sitter vi med 450.000 kroner mer i lån en vi hadde fra før, vi har også skrevet under kontrakten med hus leverandøren, om vi bryter den kontrakten må vi betale 10-15% av kjøpesummen som er mye penger. Dette er en meget spesiell historie, men jeg håper det er noen her inne som kan hjelpe oss med hva vi burde gjøre. Bankene i dag gjør vel som de vil, men hva om de bryter løftet på denne måten, kan de virkelig gjøre dette? Er det noen her som har vert bort i noe lignende som kan peke oss i riktig retning om hva vi burde gjøre?. Mvh Husbyggeren Endret 5. april 2009 av Husbyggeren Lenke til kommentar
datafeilen Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 1. Selg huset - ta tapet 2. Lei bolig, eller kjøp en rimelig leilighet - spar penger inntil du er gjeldfri 3. Når du så er klar for å bygge hus tenk slik: Det finnes INGEN garanterte leieinntekter så når regnestykket skal settes opp er leieinntekter=0. Du kan ikke anta verdien av en bolig som ikke står der ferdig - mao. boligen du nå planlegger har i alle fall ikke noen høyere verdi enn kostverdien - i dagens marked kanskje til og med lavere (dette er en av grunnene til at banken nå ikke vil gi deg lån) Og husk - du må aldri inngå en bindende økonomisk avtale basert på en muntlig overrenskomst. Mao. kan du ikke gå til avtale med husleverandør før du har finansieringen klar. At husleverandøren i det hele tatt lot deg få lov til dette virker underlig. Nå vet jeg ikke om det finnes noen klagenemnder du kan henvende deg til vedr. inngåelsen av denne kontrakten men den er inngått på sviktende grunnlag og burde kjennes ugyldig slik jeg ser det. Moralsk sett er det husleverandøren som burde vite bedre, ikke du som 1 gangs bygger. Mulig forbrukerrådet e.l kan hjelpe deg i denne saken. Lykke til! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Nå er eg ingen ekspert på området, men fikk du bekreftet innvilget huslån av banken? I så tilfelle skal dette være bindende for banken ettersom du etter et slik bekreftelse skal kunne gå på visning og gi bud(som igjen er bindende for deg som lånetaker). Men dersom du ikke har fått dette så har du, dessverre igjen, rotet det til. Men slik eg ser det finnes det to mulige løsninger(om dere ikke får innfridd husdrømmen). Det mest åpenbare vil være å legge ut tomten for salg igjen og prøve å få mer for den enn dere gav(boligmarkedet tar seg opp igjen nå). Forhåpentligvis vil dere da kunne dekke lånet pluss omkostningene for dette. Deretter vil du sitte igjen med kostnaden ved å gå i fra avtalen med husleverandøren. Da sitter du vel igjen med ca 250-350k ekstra i gjeld. Dyr lærepenge. Men å sitte med 500k i usikret gjeld er ikke uoverkommelig for to stk som har normal inntekt. Men et annet alternativ slik eg ser det kan være å prøve å prate med banken igjen. Foreslå at dere tar opp et litt høyere lån enn kun huset og bruk dette til å betale ned gjelden din(og dermed bli kvitt betalingsannmerkningene). Siden verdien på boligen overstiger sikkerheten banken trenger bør jo dette være en levelig løsning for alle parter. Lenke til kommentar
KS Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Du gir litt for mye informasjon, slik at det ikke blir å så lett å plukke ut hva saken dreier seg om. Essesen her ser ut til å være at du har forventet å få et banklån på 3 mill, mens banken foreløpig har kun gitt 450'. Har du undertegnet på en låneavtale for 3 mill hvorav banken kun har utbetalt 450'? Da er saken helt opplagt; banken må betale resten. Hvis du har en låneavtale på kun 450' men det i den står at du skal få mer lån senere, eller har antydninger som går i retning av at dette kun er en del av finasieringen, så tror jeg du fortsatt har en god sak. Skulle ikke det være tilfelle heller, men banken likevel har vært orientert av deg om dette lånet på 450' var kun for å komme igang og at reelt kapitalbehov var 3 mill, så mener jeg at banken som proffensjonel part ikke uten videre bare kan si A og ikke B. Uansett case, så kan det være at en kalge til bankklagenemda være på sin plass. Men hold deg strengt til sak, ikke ta med livshistorien. Lenke til kommentar
Husbyggeren Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Hei. Takker for alle svar Beklager at det ble lit for mye informasjon til at det kunne tydes hva som er saken. For 1 år siden fikk vi svar fra denne banken da vi la alle kortene på bordet, de sa om vi fant et hus som hadde lavere kostnad en verdi så kunne vi få dra inn tidligere gjeld inn i hus lånet, slik at vi hadde bare 1 lån og forholde oss til, vi har vert på titals visninger å til slutt fant vi et hus der taksten var mye høyere en det vi trenger i lån, budrunden startet med godkjenning fra banken, men dessverre ble dette huset for dyrt . Det var her vi fant ut at bygge en bolig ville være rette løsningen, Ser det er en som argumenterer her med: 1. Selg huset - ta tapet 2. Lei bolig, eller kjøp en rimelig leilighet - spar penger inntil du er gjeldfri 1. Vi har intet hus å selge 2. Kjøpe leilighet tilsvarer at vi må ha lån fra banken, men siden banken nå sier at de ikke kan gi oss lån så er dette uaktuelt 3. Ikke bland inn hus leverandøren i dette, de skal KUN levere tegninger og ansvarsrett. Mulig jeg var lit utydelig i starten, men vi fikk klarsignal fra banken at vi får lån til å bygge bolig. Vi fikk jo 450.000 kroner som vi har betalt tomten med. (vær så snill å les før du svarer) Tomten kan ikke legges ut for salg da den er kjøpt på budrunde fra kommunen, man må bygge på tomten innen 2 år etter kjøp og kan heller ikke selge boligen før det har passert 5 år tottalt. Jeg har sette prisene på boliger i samme området og det ligger 4 likens hus i samme bygge område, verdien på disse husene er 4,5 millioner +. Dette områder sliter folk med å finne seg leilighet men det er ingen i området som leier ut under 5000 kr pr mnd, siden vi vil ha 2 boenheter i kjelleren så utgjør dette 10.000kr pr mnd. Nå er ikke det saken her, men takker for at du prøvde å gi meg svar Som jeg sa var oss i 3 andre banker å spurte om hus lån, den 4 banken fikk vi hjelp Det jeg i grunn et ute etter er svar på hva driver banken med her, kan de holde på slik ? Vi la alle kortene på bordet og fortalt banken hvorfor jeg hadde kommet opp i denne økonomiske krisen, jeg fortalte at jeg driver eget firma, noen som banken syntes var toppers og de var takknemlig for at vi fortalt alt slik som det var. I og med at jeg setter opp huset selv, så vil summen av lånet bli 1.5 mill mindre hva vi trenger i lån, dette er ink det vi har i lån fra før. Dette likte banken meget godt og gav oss klarsignal til å starte prosessen, Jeg ringte banken hver uke og fortalte hele tiden hvordan vi ligger an i prosessen og eneste svar jeg fikk fra vår kundebehandler var at det hørtes bra ut og det var bare å kjøre på. Nå har jeg hentet inn pris fra - Graving - Murer - Rørlegger - Elektriker - Kjøkken og innredninger - pris på hva hele byggesettet vil koste. Jeg har mye kontakter som gjør at jeg får meget gode priser, jeg har snakket med andre om hva pris de fikk på de forskjellige punktene over, Prisene de fikk er mye høyere en hva jeg fikk. Graver for eksempel koster oss 240.000 da jeg kjenner graveren, en jeg jobbet sammen med tidligere betalte 350.000 for utgraving av tomten (samme område, samme terreng). Jeg har hele veien snakket med banken og fortalt at nå har jeg fått pris på graver etc. Banken var meget positiv til dette, å de sa at det var bare å kjøre på. Vi ble informert at når vi har den endelige summen på hvor mye vi trenger i byggelån så måtte vi begge to komme i banken for å sette opp lånet. Vi var i banken nå, men før vi fikk åpnet permen å vist noe av prosjektet sa banken nei, de kunne dessverre ikke gi oss lån allikevel, grunnet jeg hadde betalings anmerkninger. Banken viste jo alt, de hadde kreditsjekket oss begge og sa ja også at om prisen på huset blir lavere en hva vi trenger i lån så skulle de hjelpe oss. Lenke til kommentar
Husbyggeren Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Så kort oppsummert. Banken gir oss ”GO” og gir oss 450.000 kroner i lån til å kjøpe tomten. Tomten var kjøpt og betalt for rundt 6 mnder siden, vi var i banken begge to, opprettet konto og skreiv under på lånepapirene på tomten. Vi har i denne tiden betalt 3800 pr mnde på dette lånet. Nå sitter vi altså med et lån på 450.000 kroner. Og banken har snudd vrangsiden til å vil ikke gi oss lån til huset. De har jo hele tiden vist alt, de gav oss jo lånet til tomten. Hva burde jeg gjøre nå ? Lenke til kommentar
riroil Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Har du noe skriftelig? Du kan kontakte bankklagenemda. Lenke til kommentar
Husbyggeren Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Har ingenting skriftlig Men nå har dem jo gitt oss 450.000 kroner i lån til tomten da. Så banken tjener nå 3000 kr pr men på oss for noe vi ikke får benytte.. Fikk en melding fra en som sier jeg kan ta kontakt med husbanken, da de har vist gidd lån til folk i samme situasjon som oss Får vi lån der, skal banken få betale tilbake alt det vi har betalt på lånet, + tapt arbeidsfortjeneste for de 2 dagene vi har måtte tatt oss fri fra jobben for å kjøre til banken. Det er rart at en bank bare kan dure frem på denne måten. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Skulle gjerne visst hvilken lov som gir deg rett på de erstatningene der. Ta lærdom av dette og få alt skriftelig neste gang. Det er en grunn til at det finnes noe som kalles lånebevis. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Kanskje det går an å inngå et kompromiss med banken ? At de lånefinanserer en mindre andel av totalsummen ? Lenke til kommentar
Husbyggeren Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Ser ikke helt hvorfor banken vil inngå noe slik, de sa jo sist at de ikke kan låne oss pengene til bygging av huset Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Det jeg vet, så får du ikke byggelån i Husbanken, kun vanlige lån. En løsning kan jo da kanskje være at du har byggelån i banken, og dette konverteres til Husbanken når huset er ferdig. Dette forutsetter selvsagt at du får bevilget lån i Husbanken. Jeg ville kontaktet banken, og bedt om å få ett møte der beslutningstaker/leder er med. Det beste er å gå i dalog med banken og prøve å få til en løsning begge kan leve med. Lenke til kommentar
Husbyggeren Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Det jeg vet, så får du ikke byggelån i Husbanken, kun vanlige lån. En løsning kan jo da kanskje være at du har byggelån i banken, og dette konverteres til Husbanken når huset er ferdig. Dette forutsetter selvsagt at du får bevilget lån i Husbanken. Jeg ville kontaktet banken, og bedt om å få ett møte der beslutningstaker/leder er med. Det beste er å gå i dalog med banken og prøve å få til en løsning begge kan leve med. Flott svar Fikk meg til å finne på en annen løsning. Snakke med husbanken om det er mulig for meg å få lån til boligen når den står ferdig. Men at banken gir meg byggelån til huset er ferdig. Om husbanken går med på det og informerer min bank om dette, så er det vel ingen grunn til at banken skulle se negativt på denne løsningen ? Tror du det er noe husbanken kan gå med på ? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Ikke med betalingsanmerkning nei. Lenke til kommentar
tori30 Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Huff, føler virkelig med dere. Vi er i samme situasjon selv med å prøve og få oss ett lån til og bygge hus, men pga anmerkninger så er fiansiering igjennom vår egen bank uaktuelt. Vi har nå søkt Husbanken da de ikke kredittvurderer sine lånetakere. men tviler på at de godkjenner finansieringen til det huset dere ønsker da de setter krav til bolig om at den ikke skal være større enn 120 kvm, at den er nøktern osv. De kan visst utvide litt hvis du bygger i livsløpsstandard osv. Lykke til:) Lenke til kommentar
gorber Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 De kredittvurderer da kundene sine? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Er ikke en muntlig avtale om lån like bindende som en skriftlig avtale? Lenke til kommentar
۩ҲЖҲ۩ Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Er ikke en muntlig avtale om lån like bindende som en skriftlig avtale? Bare om den kan dokumenteres ved f.eks. opptak. Lenke til kommentar
tori30 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Ifølge Husbyggerskolen.no så kredittvurderer de ikke kundene sine. Jeg siterer: Husbankfinansiering, Husbanken er for mange husbyggere et klokt alternativ når man skal skaffe seg egen bolig. Alle over 18 år kan søke lån, og banken foretar ingen kredittvurdering. Husbanken setter heller ikke opp krav om noen spesiell hustype, selv om du må holde deg innenfor visse minstekrav til totalt boareal, romstørrelser, lysåpninger og andre arealkrav. Det totale boarealet skal som regel ikke overskride 120 m2, men her kan visse unntak gjelde, for eksempel i forbindelse med bygging av hus med utleiemuligheter eller livsløpsstandard. Husbanken har også standardnormer for utlån til boliger som er bygd ut fra spesielle miljøhensyn. Regelforandringene kommer fortløpende. Det er derfor sikrest å kontakte Husbanken i din region for å få oppdaterte regler og søknadsskjema. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Ja, det stemmer visst det at det ikke kredittsjekkes. Det fremgår fra andre kilder at noen kommuner kan gjøre det, men eksempelvis Sandefjord kommune gjør det ikke. På bakgrunn av at banken allerede har gjort det synes det ikke nødvendig. Videre blir det dermed en subjektiv vurdering av lånekonsulenten om du får lån eller ikke, basert på det du som låntaker forteller og den dokumentasjon som fremlegges. Det skal eksistere en troverdig betalingsvilje basert på en vurdering av søkerens opplysninger om økonomisk forhistorie Ut fra dette sitatet, igjen fra Sandefjord kommune, så vil det være mulig selv med bet.anm og annet rot å få lån så lenge du har en plausibel forklaring på hvorfor du ikke gjør opp annen gjeld. Husk på, betalingsanmerkningen slettes nesten i det øyeblikk man har betalt regningen. Betalingsevnen må likevel være tilstede, og i en husholdning med 2 personer vil 3 millioner i boliglån være en stretch når annen gjeld kommer i tillegg. For å si det slik, har du en halv million i annen gjeld fra før av må dere ha minst 800 000 i samlet inntekt for å idet hele tatt nærme dere betalingsevne. Når det gjelder trådstarters formening om hva huset kan være verdt er det lite relevant. I forhold til pant og alt slikt vil ikke noen bank vurdere høyere verdi enn hva du har betalt for det. Riktignok kan man få en ny takst senere, og på den måten presse renten litt, men det blir en annen historie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå