Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva slags straff ville jokeren fått i Norge?

Grinchen

Anbefalte innlegg

Kan en slik handling også ses på som sivil ulydighet siden ved å brenne så mange penger skaper han en uønsket deflasjon?

Å brenne andres penger vil kunne straffes som skadeverk etter straffeloven § 291. Men å brenne sine egne penger er - så vidt jeg vet - ikke straffbart.

Kan han straffes vis pengene er ulovlig ervervet da?

Hvis pengene er ulovlig ervervet, så innebærer vel det at de tilhører en annen. I så fall kan han straffes for å destruere pengene, selv om han faktisk er i besittelse av dem.

et erstatningskrav ville vel også være på sin plass eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan en slik handling også ses på som sivil ulydighet siden ved å brenne så mange penger skaper han en uønsket deflasjon?

Sivil ulydighet er å gjøre noe som i prinsippet er ulovlig med det for hensyn å endre statens innstilling til noe. Jeg tror ikke man kan anta at han brant de pengene for å endre statens pengepolitikk eller lignende. Sivil ulydighet ligger i intensjon, ikke resultat; ellers hadde vi hatt lite bruk for en straffebestemmelse om legemsbeskadigelse med døden til følge. ;)

Mynter og sedler eies like lite av Norges Bank som en sjekk jeg utsteder eies av meg. Norges Bank har monopol på å utstede mynter og sedler, jf sentralbankloven § 13, men har ikke noe permanent eierskap til dem. Dette er derimot tilfelle i amerikansk rett, slik jeg husker det.

et erstatningskrav ville vel også være på sin plass eller?

Det ville vært en selvfølge, ja...

Lenke til kommentar

Ser ikkje ut til å være ulovleg å destruere pengar i noreg, men etter litt leiting fant eg dette:

§ 4. Billighetserstatning for brente eller bortkomne sedler og mynter

Sedler og mynter som er sterkt skadd, tilintetgjort eller kommet bort ved brann, forlis eller lignende slik at reglene om innløsning ikke kan anvendes, kan erstattes av Norges Bank dersom det anses godtgjort at sedlene og myntene har vært til stede og er ødelagt eller kommet bort for godt.

Erstatning ytes ikke dersom sedlene eller myntene er ødelagt eller kommet bort med forsett fra besitteren. Erstatning bør som regel heller ikke ytes når uforholdsmessig store beløp har vært oppbevart privat på uforsvarlig måte.

Dette betyr så vidt eg kan forstå at du står fritt til å brenne pengar om du vil, men ved å brenne dei med villje og hensikt så mister du retten til å gå i banken of forlange dem tilbake.

Noke som igjen betyr at i teorien så kan du få erstatta penger som du brenner opp med eit uhell :ohmy:

Derimot utan å være jurist så trur eg du kan dømmast for terrorhandling om du brenn opp store mengder med pengar:

§ 131. Terrorhandlinger

En straffbar handling som nevnt i §§ 138 til 141, § 142 første ledd, §§ 143 til 144, § 192, § 239 (allmennfarlig forgiftning), § 240 (alvorlig miljøkriminalitet), § 254 (grov frihetsberøvelse), § 256 (menneskehandel), § 274 (grov legemsskade), § 275 (drap), § 345 (grov brannstiftelse), anses som terrorhandling og straffes med fengsel inntil 21 år dersom den er begått med terrorhensikt som nevnt i annet ledd.

Terrorhensikt foreligger dersom en handling som nevnt i første ledd begås i den hensikt

a) å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern,

b) å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller

c) urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et annet land eller en mellomstatlig organisasjon.

Straffen kan ikke settes under minstestraffen i bestemmelsene som er nevnt i første ledd.

Men det er klart at det her må være snakk om så store mengder pengar at det får betydning for samfunnet. Så å brenne opp 100 000 har nok inga betydning, men å sprenge norges bank sitt pengelager vil muligens være nok til handelsvirksomheita i samfunnet blir forstyrra. Men i dag så har fysiske pengar mindre og mindre betydning sidan mesteparten av transaksjonane foregår elektronisk.

Lenke til kommentar
Er det ikke forbudt å ødelegge penger også? Ikke at det overgår de andre tingene han gjør, men å brenne et fjell av sedler vil vel også kunne straffes?

Å ødelegge penger? Nei, ikke såvidt jeg vet. Så lenge det er hans egne penger, verdt å merke -- det lasset med penger han brant var vel andres penger.

Mener at det er noe slikt jeg og, selv om jeg ikke er sikker.

Er ihvertfall i noen land, men gudene vet om det er det i Noreg?

i enkelte andre land er det forbudt å brette sedlene.. så vet vi det..

jeg stemmer forøvrig for forvaring.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Er det forøvrig strengere straff for å drepe dommere eller politimestere, enn vanlige personer?

Det er ikke noe eget straffebud som fastsetter høyere straff for å drepe dommere eller politimestere, men dersom de ble drept fordi de hadde den rollen de hadde (i stedet for, si, i en trafikkulykke) vil det telle i straffskjerpende retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...