Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva slags straff ville jokeren fått i Norge?

Grinchen

Anbefalte innlegg

Har nettop sett the dark knight på dvd og det fikk til å lure på hvilken straff jokeren ville fått i Norge. Jeg håper at noen som har litt peiling på juss har sett den filmen. Men kan jo prøve å oppsummere hans forbrytelser.

Mange brutale drap.

Kidnapping og forsøk på drap på statsadvokaten.

Drap av dommer

Drap av politimester

Forsøk på drap av borgermester

Bankran

tyveri av sprengstoff og mye mye mer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ikke sett filmen så je har lite referanse derfra .

når noen er psykisk syk og går slike handlinger som er nevnt så virker det som om dem ikke blir straffet fordi de er syke .

det har jo vær flere tilfeller i Norge det en psykotisk person en har forsøkt eller klart å fullføre drap.

jeg kan ikke se at de har vær straffet på en akseptabel måte

Lenke til kommentar

Dette er juss-kategorien. Trådstarter ber om konkrete betraktninger om et konkret (riktignok tenkt) scenario. Nå kan det fremmes ankepunkter mot problemstillingen, men uansett er det altså juridiske svar han ønsker. Vennligst hold dere til det og unngå andre kommentarer.

Desverre vil svarene uansett bli generelle, fordi flere problemstillinger ikke lar seg besvare, for eksempel spørsmålet om jokeren ville bli regnet som tilregnelig eller ikke.

Hvis dere ønsker å diskutere straffenivået i Norge på generell basis - og om det er for høyt eller lavt - kan dere ta det opp i Politikk-kategorien, der finnes det alt tråder om emnet. Det er off topic her.

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

Geir :)

Lenke til kommentar
Er det ikke forbudt å ødelegge penger også? Ikke at det overgår de andre tingene han gjør, men å brenne et fjell av sedler vil vel også kunne straffes?

Å ødelegge penger? Nei, ikke såvidt jeg vet. Så lenge det er hans egne penger, verdt å merke -- det lasset med penger han brant var vel andres penger.

Lenke til kommentar
Er det ikke forbudt å ødelegge penger også? Ikke at det overgår de andre tingene han gjør, men å brenne et fjell av sedler vil vel også kunne straffes?

Å ødelegge penger? Nei, ikke såvidt jeg vet. Så lenge det er hans egne penger, verdt å merke -- det lasset med penger han brant var vel andres penger.

Mener at det er noe slikt jeg og, selv om jeg ikke er sikker.

Er ihvertfall i noen land, men gudene vet om det er det i Noreg?

Lenke til kommentar

De fysiske pengene eies av Norges Bank, så det er i aller høyeste grad ulovlig å ødelegge penger.

Lenke til kommentar

De fysiske pengene eies av Norges Bank, så det er i aller høyeste grad ulovlig å ødelegge penger.

Det står vel ingen sted i Lovverket at pengene TILHØRER Norges Bank, vel?

Lenke til kommentar
Å brenne andres penger vil kunne straffes som skadeverk etter straffeloven § 291. Men å brenne sine egne penger er - så vidt jeg vet - ikke straffbart.

Kan han straffes vis pengene er ulovlig ervervet da?

Hvis pengene er ulovlig ervervet, så innebærer vel det at de tilhører en annen. I så fall kan han straffes for å destruere pengene, selv om han faktisk er i besittelse av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...