Gå til innhold

CD-spillere og lydkvalitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke egentlig.

Du kan selvsagt være så utgjort uheldig at den du har er en av de få som faktisk har redusert lydkvalitet, men man skal virkelig høre etter for å avsløre det.

Hvis du kjører digitalt signal til forsterkeren din forsvinner eventuelle forskjeller uansett.

Lenke til kommentar
Definitivt. Jeg har merket stor forskjell hver gang jeg har gått til anskaffelse av ny cd-spiller.

Folk merker stor forskjellstømkabler men hører de samme folkene de tildels store forskjellene i en dobbel blindetest?

Gjør det samme med spillerne dine og se om du faktisk hører forskjell, og ikke bare lurer deg selv til å bruke masse penger på ingenting :)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Det har jeg gjort, og jeg hører faktisk forskjell. Dynamikken og detaljnivået er mye bedre med min nåværende spiller sammenlignet med den jeg hadde før. Jeg utfordrer deg til å komme på en blindtest hos meg. :)

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Aha da må du jo ha hatt en av de spillerne som faktisk har redusert lydkvalitet, godt å høre at det hjalp å bytte den ut.

Min Fischer Studio Standard fra 1987 (som forøvrig ble stjålet, stakkars tyv) lånte jeg bort til en jeg kjenner da hans var på reparasjon. Han kom tilbake med den og klagde på lyden. Ikke så rart kanskje :whistle:

Han mente den var noe spiss og merkelig i lyden, og det var før jeg fortalte hvor gammel den var.

Men det var tross alt en haug med cdspiller-generasjoner siden.

Lenke til kommentar

Det er ikke særlig seriøst å si at det er likegyldig om du benytter en DVD til 400 kr i forhold til om du benytter en dedikert CD-spiller til jobben.

Bare for å skjære helt inn til beinet,og ikke ta nevneverdig hensyn til individuelle forskjeller på hverken CD-spillere eller DVD spillere,så vil det være langt mindre påkostet D/A converter i en så billig DVD-spiller.Det vil det også være i en billig CD-spiller,men tross alt er det da kun CD-avspilling den skal ta seg av,og da er det i alle fall litt mere penger til overs for å koste på D/A-converteren for! -Og det er stort sett den som utgjør den største forskjellen,for signalet ut fra en CD-spiller er ikke digitalt,det er analogt.Det slutter å være digitalt i det øyeblikket det passerer den innebygde D/A-converteren (DACen).

I tillegg vil mekanikken som faktisk skal avlese CD/DVD platen være mer ustabil pga lave produksjonskostnader i en så billig spiller.Det sier seg nesten selv.

Om du bruker en billig DVD-spiller med digital utgang,og kan knytte den opp til en ekstern DAC av god kvalitet,DA vil nok ikke forskjellene være like store lenger,men det er fremdeles ikke likegyldig om drivverket er av dårlig kvalitet.Om den leser av feil,er det ingen ting en ekstern DAC kan gjøre med det heller.

Mvh Rune

Lenke til kommentar

Når det gjelder det mekaniske er det nok ganske mye overprising ute og går.

Ta f.eks Samsung SH-D162 til 124,- den har en oppgitt lesehastighet på 48x. Den får riktignok ikke det på vanlig cd, men det kan gi en indikasjon på hvor billig det mekaniske egentlig er.

Digital/analog delen er uten tvil det mest kritiske, men selv der har utviklingen kommet rimelig langt.

Det kan muligens være lurt å gå for en dedikert cdspiller, og ikke en kombinert for sikkerhets skyld, men det er slett ikke garantert at det er hørbare forskjeller.

Det minner meg om noe. Jeg har sett folk bruke en liten stillegående pc for avspilling av audio cd. De kjører da et program som får cd-rom'en til å lese av platen mange ganger under avspilling for å fjerne eventuelle feil. Det kunne vært kjekt ved ripping av slitte plater. Noen som vet hvilket program jeg mener?

Lenke til kommentar

Det er forskjeller på CD spillere, også ved digital overføring. Men de er mindre. Da er det elektronikken i drevet som er viktig.

Men har du kun tatt deg råd til en DVD spiller til 400,-, så vil jeg tro at resten av anlegget heller ikke er High End :)

Da kan faktisk en god dedikert CD-spiller til 1000,- + kunne gi ett stort løft i lydkvaliteten, hvis du kjører analogt og forsterkeren har mulighet for Pure Direct (altså ikke gjøre annet enn å forsterke signalet, og justere volum).

Hvilke komponenter har du ellers?

Lenke til kommentar

Her er et lite utsnitt fra den første linken min:

"Quote:

Originally Posted by QueuCumber

I disagree. The tests that have been done are not comprehensive enough to make your claims either, and the claims you make are too open to the relativity of perception (i.e. - people have different hearing levels, different intrinsic abilities involved with music perception, and different training levels). Not to mention, tests have been done in not so stringent environmental conditions and people could still identify differences. This to me means that the differences can be more noticeable than you and Pulliamm would like to state.

Quote:

OK QueueCumber.

But don't you find interesting that the vast mayority of tests show no differences in ABX tests?

Let's take a look at the recent rigorous ABX tests published at Matrix Hi-Fi site:

1.- Benchmark DAC 1 –VS- Nehinger DEQ2496: No differences

2.- dCS Verdi La Scala, dCS Delius – VS- Denon DCD-920: No differences

3.- Oracle CD 2500 –VS- Pioneer DV557: No differences

4.- Cambridge Audio CD6 –VS- Camridge Audio CD6 + Master clock LClock X02: No differences

5.- Sony SACD XA3000 ES –VS – Cambridge Audio CD: No differences

6.- Sony SACD XA3000 ES –VS – Sony Discman E-775: No differences

7.- Pioneer VD 656ª –VS- Yamaha DSP E800: No differences

8.- Pioneer DV515 –VS- Pioneer DV515 + Bechmark DAC1: No differences

9.- Forsell Air Reference –VS- Token CD50: No differences

10.- Grunkel DVG-32 –VS- CEC TL515 MkII: No differences

11.- Sony SACD XA3000 ES + Audionote DAC3 –VS – Sony Discman E-775: Different

All these tests are thoroughly described at Matrix Hi-Fi Site. As you can see, only one positive result!

You can consult the site here: www.matrixhifi.com"

Ikke alle er helt enig med deg ser det ut til da de fikk 1 av 11 resultater til å bli forskjellig, og det var mot en discmans innebygde D/A converter. (Som forøvrig ser ut til å holde mål i forhold til resten av spillernes, så jeg mistenker at noe annet spilte inn akkurat der.)

De har til og med kombinerte DVD/CD spillere i testen.

Endret av PL610
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Enig med ulfsn, det er DAC-en som er den kritiske komponenten i denne samanhengen, og den er ikkje like god på ein billig spelar som på ein dyr.

Det er nok sant, men samtidig har det blitt ganske billig for en god DAC. Nå skal jeg ikke bastant påståd at du får en tilstrekkelig god DAC på en dvd-spiller som er så billig. Men man må neppe selge skjorta for å få utstyr med en tilstrekkelig god DAC.

AtW

Lenke til kommentar
Ikke alle er helt enig med deg ser det ut til da de fikk 1 av 11 resultater til å bli forskjellig, og det var mot en discmans innebygde D/A converter. (Som forøvrig ser ut til å holde mål i forhold til resten av spillernes, så jeg mistenker at noe annet spilte inn akkurat der.)

Det "andre" du mistenker at spiller inn her er det jeg liker å kalle målsøkende journalistikk. Målsøkende journalistikk baserer seg på problemstillinger formulert som "Hvorfor betale mer penger for en dyr spiller når man ikke hører forskjell?", "Hvorfor er gulrøtter kreftfremkallende?" og "Hvorfor er Skoda Felicia verdens beste bil?".

Er det slik å forstå at det i denne testen er brukt et eller annet flott måleinstrument som måler lydkvalitet? Eller er det journalistens audiofile og lydvante ører som utgjør dommerpanelet?

EDIT:

Jah.. Matrix-HiFi (som har gjennomført denne testen) er en gjeng med folk som har som mål å bortforklare forskjeller mellom ulikt lydutstyr. Flott objektiv test, kjenner jeg blir varm om hjertet.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Det "andre" du mistenker at spiller inn her er det jeg liker å kalle målsøkende journalistikk. Målsøkende journalistikk baserer seg på problemstillinger formulert som "Hvorfor betale mer penger for en dyr spiller når man ikke hører forskjell?", "Hvorfor er gulrøtter kreftfremkallende?" og "Hvorfor er Skoda Felicia verdens beste bil?".

Er det slik å forstå at det i denne testen er brukt et eller annet flott måleinstrument som måler lydkvalitet? Eller er det journalistens audiofile og lydvante ører som utgjør dommerpanelet?

EDIT:

Jah.. Matrix-HiFi (som har gjennomført denne testen) er en gjeng med folk som har som mål å bortforklare forskjeller mellom ulikt lydutstyr. Flott objektiv test, kjenner jeg blir varm om hjertet.

Det er vel blindtester med et gitt utstyr ellers. Og måksøkende journalistikk er kanskje ikke optimalt, men det er et vesentlig mindre overtramp enn feks å basere hva man mener på ikke-blinde lyttetester uten volummatching og andre ting for å sikre like forhold. Teknisk sett er de fleste CD-spillere meget gode. Det er lite som tyder på at det er vesentlig forskjeller som er hørbare heller. Eller har du noen eksempler på bedre tester som underbygger forskjeller? Videre synes jeg ikek det er rart slike sider dukker opp, når audio-bransjen er så ekstremt full av feilinformasjon som den er. Det er en skam for hele bransjen og for fagfeltet genrelt slik tilstandene er i dag.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk fra egen lytting er at det er lydmessige forskjeller på CD spillere når de tilkobles forsterker via analog utgang. Lydsignaturen er forskjellig, og det skyldes op-amper og andre komponenter i den analoge signalveien. Op-amper med god lyd fra feks BurrBrown koster endel kroner mer enn de billigste. Kondensatorer påvriker også, og gode polypropylen varianter koster flesk. Store forskjeller i DAC mener jeg tilhører fortiden.

Om disse forskjellene gir god eller dårlig lyd kan være subjektivt, og har ofte med rasten av utstyret å gjøre. En CD spiller kan ha varm/mørk lyd, en annen kan ha et slankt/lyst lydbilde. Dette kan igjen påvirkes av forsterkerens lydsignatur, og sist men ikke minst høyttalernes lydsignatur.

For CD spillere som kobles til forsterker via SPDIF (dig.) synes jeg forskjellene er mye mindre. Det er naturlig da påvirkningen i det digitale domenet er langt mindre hørbart, og ofte ren teori som kun kan påvises ved svært tekniske målinger, som fasejitter, etc.

Lenke til kommentar
Det er vel blindtester med et gitt utstyr ellers. Og måksøkende journalistikk er kanskje ikke optimalt, men det er et vesentlig mindre overtramp enn feks å basere hva man mener på ikke-blinde lyttetester uten volummatching og andre ting for å sikre like forhold. Teknisk sett er de fleste CD-spillere meget gode. Det er lite som tyder på at det er vesentlig forskjeller som er hørbare heller. Eller har du noen eksempler på bedre tester som underbygger forskjeller? Videre synes jeg ikek det er rart slike sider dukker opp, når audio-bransjen er så ekstremt full av feilinformasjon som den er. Det er en skam for hele bransjen og for fagfeltet genrelt slik tilstandene er i dag.

AtW

Bransjen i dag renner over av folk som bør la munndiaréen ta seg en lang time-out, det er jeg helt enig i. Men det hjelper dem heller ikke å gjøre som Matrix HiFi og klasse opp en nettside utelukkiende for å fortelle hvor fantastisk en spiller er fremfor en annen. Bare man fremstår som litt semireflektert og har et budskap som matcher ønsket til en viss porsjon mennesker så slår nok det fælt an uansett hva man ønsker å formidle.

Det kan vises til tester i fleng, det testes cd-spillere i alle himmelretninger stort sett hele tiden. Ingen blindtester meg bekjent, og siden verken blindtester hvor målet er å ikke høre forskjell eller åpne tester der målet er å forsøke å skille flere modeller fra hverandre ikke er verdt stort for meg i denne sammenhengen velger jeg å overse både Matrix-HiFi og alle som gjør produkttester av slikt utstyr. Jeg lytter heller selv.

Selv hører jeg forskjell på min cd-spiller og min PS3, begge i analog og med forsterkeren på "pure direct", tro det eller ei.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Mitt inntrykk fra egen lytting er at det er lydmessige forskjeller på CD spillere når de tilkobles forsterker via analog utgang. Lydsignaturen er forskjellig, og det skyldes op-amper og andre komponenter i den analoge signalveien. Op-amper med god lyd fra feks BurrBrown koster endel kroner mer enn de billigste. Kondensatorer påvriker også, og gode polypropylen varianter koster flesk. Store forskjeller i DAC mener jeg tilhører fortiden.

Om disse forskjellene gir god eller dårlig lyd kan være subjektivt, og har ofte med rasten av utstyret å gjøre. En CD spiller kan ha varm/mørk lyd, en annen kan ha et slankt/lyst lydbilde. Dette kan igjen påvirkes av forsterkerens lydsignatur, og sist men ikke minst høyttalernes lydsignatur.

For CD spillere som kobles til forsterker via SPDIF (dig.) synes jeg forskjellene er mye mindre. Det er naturlig da påvirkningen i det digitale domenet er langt mindre hørbart, og ofte ren teori som kun kan påvises ved svært tekniske målinger, som fasejitter, etc.

Svært enig. Men du slår meg også som den typen som VIL høre forskjell. Som VIL finne ut hva som skiller en kilde fra en annen for så å velge den du synes høres best ut. Andre vil helst bare ha bekreftet at United-spilleren på OBS er fantastisk. Det er den samme menneskeskaren som finner trøst i bl.a. Matrix-HiFi.

Lenke til kommentar
Det kan vises til tester i fleng, det testes cd-spillere i alle himmelretninger stort sett hele tiden. Ingen blindtester meg bekjent, og siden verken blindtester hvor målet er å ikke høre forskjell eller åpne tester der målet er å forsøke å skille flere modeller fra hverandre ikke er verdt stort for meg i denne sammenhengen velger jeg å overse både Matrix-HiFi og alle som gjør produkttester av slikt utstyr. Jeg lytter heller selv.

Selv hører jeg forskjell på min cd-spiller og min PS3, begge i analog og med forsterkeren på "pure direct", tro det eller ei.

Blindtester er svært nyttig, fordi folk er notorisk upålitelige i ikke-blinde tester der man ikke har muligheten til å matche volum og andre forhold ordentlig. Ordentlig gjennomført så er det gode vitenskaplige tester som faktisk viser hva som kjennetegner god lyd, istedet for vaseri og tull som man kan lese i norske magasiner som tester utstyr. Det er himmelvid forskjell på disse testmetodene, og blindtester har hjulpet oss å finne ut hva som faktisk påvirker lyden, og hvilke karakteristikker som gir den beste lyden. At det ikke har stor verdi for deg er greit nok, men jeg anbefaler deg å revurdere.

AtW

Lenke til kommentar
Det er lite som tyder på at det er vesentlig forskjeller som er hørbare heller.

Det viktigste er hva DU, i dette tilfelle som kjøperen, er i stand til å høre.

Jeg er blant dem som mener at det eksempelvis er forskjell på kabler (spesielt høyttalerkabler), mens andre mener at det ikke er det. (Ikke sant, AtW? ;)) Men det er fordi JEG kan høre forskjellen. Jeg vil ikke si at de dyreste alltid er best, slik trenger det absolutt ikke være. Man AT det er en forskjell er det lite vits i å diskutere.

Jeg begynner å bli forholdsvis langhåret (frisører bruker jeg ikke mer penger på en nødvendig :p) . Jeg hører stor forskjell på om håret ligger bak ørene eller ikke. Kona mi har tykkere og tettere hår men hun hører omtrent ikke forskjell. Betyr det at forskjellen ikke er der? Det tviler iallfall jeg på.

Når DET er sagt så tror ikke jeg at man hører noe særlig med forskjell på to CD-spillere som i utgangspunktet kan sammenlignes. Men om man sammenligner en CD-spiller til 195,- og en til 3998,- burde man være i stand til å høre en forskjell, spesielt om man tar det analoge signalet fra dem (digitalt er jo muligens en annen historie).

Men om DU (igjen som kjøperen) ikke hører forskjell, så har du svaret ditt der. Da hadde iallfall ikke jeg brukt en formue på en dyr CD-spiller! :)

Summasummarum: Man kjøper ikke anlegg på bakgrunn av hva blader eller hva tester sier. Man kjøper anlegg etter hva man hører!

Lenke til kommentar

Svært enig. Men du slår meg også som den typen som VIL høre forskjell. Som VIL finne ut hva som skiller en kilde fra en annen for så å velge den du synes høres best ut. Andre vil helst bare ha bekreftet at United-spilleren på OBS er fantastisk. Det er den samme menneskeskaren som finner trøst i bl.a. Matrix-HiFi.

Jeg er nok typen som har glede av å lytte på forskjellig type utstyr og med forskjellig type musikk.

Men min viktigste tilnærming er nok som elektronikkutvikler, og som hobbybygger av forsterkere. Gjennom min teoretiske og praktiske kunnskap vet jeg hva som rent objektivt påvirker lyden. Jeg konstaterer at dette som regel matcher bra med hva jeg hører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...