Gå til innhold

BK: Bleiksøya i motlys


Anbefalte innlegg

Jeg er overveldet over hvilken stor interesse og innsats dere legger i å hjelpe en stakkars amatør som meg.

Tusen takk for det! :new_woot:

Og jeg har lært veldig mye, bare denne tråden alene.

Jeg er sjeleglad at jeg fant forumet :thumbup:

 

Skal heretter prøve meg på rene manuelle innstillinger, med ISO 100 til 200.

 

Takk igjenn!

 

Vi er alle amatører! Stå på og glem aldri at det alltid er noe nytt å lære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P er også en fin innstilling på pentaxen. Da er alt automatisk men om du vil kan du bare vri på hjulene og forandre enten blender eller lukker og skifter da til "blender eller lukkerprioritet" ettersom hva du velger å skru på. Ett kjapt trykk på grønn knappen så er du tilbake i full automatikk.

Lenke til kommentar

Likte svart-hvitt bildet best. Fargebildet har et irriterende gulskjær. Bildet har helt klart potensiale, men himmelen er desverre utbrent. Ville ha forsøkt å få med mer av stranda og plassere fjellet litt mer mot midten av bildet.

 

Forstår ikke dine valg av kamerainnstillinger. Jeg ville aldri ha brukt auto ISO. ISO 400 på et slikt bilde er for høyt etter mitt syn, iso 100-200 burde være mer passe.

Lenke til kommentar

Kort forklart er digitale sensorer vanligvis designet med en bestemt ISO i tankene for best bildekvalitet, minst støy og videst dynamisk omfang, dette stortsett ISO100 eller 200. Alle variasjoner opp eller ned fra denne ISOen vil føre til dårligere bildekvalitet. Mao er dette kameraets såkalte "native" ISO. På de fleste kameraer er dette lavest mulig valgbare ISO.

 

Jeg går ut fra at du lar kameraet ditt styre ISO selv og ikke har spesifisert ISO sjøl. Den vanligste måten å benytte moderne digitale speilreflekskamereaer er i blenderforvalgsmodusen, denne kalles vanligvis noe med "A" for Aperture, som er blender på engelsk. Nikon kaller den "A", Canon "Av" osv. Har aldri brukt Pentax så aner ikke hva de kaller den, men modusen er den samme uansett merke og er en av de fire (semi)manuelle modusene som er standarden i dag - P, A, S og M. P er vanligvis tilnærmet full auto uten auto-blits, A er blenderforvalg, S er lukkertidsforvalg og M er helmanuell.

 

I "A" modus er blenderåpningen styrt av deg, mens kameraet velger lukkertid. De fleste kameraer jeg har vært bort lar deg (vanligvis via meny) velge om kameraet skal styre ISO fritt i denne modusen, kalles gjerne "Auto ISO" (noe i den duren), eller om du vil stille denne selv. Å styre den selv er ørlite mer jobb og litt fler ting å følge med på, men gir logisk nok best kontroll. På kameraer med to komandohjul, er det som oftest slik i blenderforvalgsmodus at en stiller blender med det fremste hjulet og ISO med det bakerste (men kan være motsatt og). Har du ikke to hjul på kameraet vil du vanligvis måtte holde nede ISO-knappen og dreie på det hjulet du har.

 

HÅper dette er litt mer forståelig forklart.

Kameraer tenker som oftest ikke "bildekvalitet bildekvalitet", men heller "lukkertid, lukkertid". Om du kjører blenderforvalg må du i praksis selv være i stand til å avgjøre om lukkertiden kameraet regner seg fram til (når du styrer ISO) er rask nok eller ikke. Din prioritet vil vanligvis være "rask nok lukkertid til at jeg får skarpe bilder", kameraer derimot pleier å tenke "bånn gass, the more the merrier".

 

Å bruke en mer manuell modus som gir deg direkte kontroll over både lukkertid og blender er kanskje i overkant, du "tvinger" veldig fort kameraet til å pumpe opp ISO for å få korrekt eksponering. Det virker kanskje ikke slik, men det er mindre å tenke på i blenderforvalgsmodus, i praksis klasker du på ISO100/200, setter blender for landskap eller portretter eller størst mulig åpning, vasser ut, og knipser. Merker du at kameraet er for tregt veit du at du må få større blenderåpning, eller tyne ISO. Kameraet tar seg av all finregninga på lukkerhastighet (kameraet mitt har 30 mulige lukkerhastigheter mellom 1 sec og 1/1000 feks, det er mye klikking det, om man gjør det manuelt)

 

Ang eksponeringskontroll i blenderforvalgsmodus. Uten auto-ISO, har du eksponeringskontroll ved hjelp av eksponeringskompensasjonsknappen (+/- knappen) og ISO. Over/undereksponerer kameraet er det smal sak å slenge på eller trekke fra et steg med eksponeringskompensasjonsknappen (for noen ord disse begrepene blir på norsk!). Eksponeringskompensasjon vil forøvrig virke direkte på lukkerhastigheten om ISO og blender er kontrollert av deg. Mao har du faktisk kontroll over "alt" i "A" modus, samtidig som du slipper å finstille lukkerhastighet i ett sett.

 

Forøvrig prisverdig å kjøre på med mer eller mindre manuelle moduser, og du bør absolutt bruke den modusen du liker best selv. Selv går det i "A" 95 % av tida her, med litt "S" i spesielle sammenhenger hvor jeg trenger en absolutt lukkerhastighet.

 

Enda mer babbel, håper jeg ikke har forvirret deg for mye!

Må takke og bukk for to meget informative innlegg som forklarte mye.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...