Gå til innhold

BK: Bleiksøya i motlys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får vel slenge meg på her.

 

Jeg synes at du har fått til et fint landskapsbilde med bra komp. For å pirke på hva du kunne gjort, var å klone vekk den tareresten nederst til venstre, men som sagt bare pirk.

Og som de andre sier er bildet mye bedre i farger, da det faktisk er fargene som er verdt å se.. :)

Lenke til kommentar
EXIF:

1/350 sekund lukker

f/11

ISO 400

43 mm brennvidde

 

Tech-Tip: ISO 100 om du kan. Det dynamiske omfanget på ISO100 på Pentax K10D er 11.5 steg sånn ca, mens på ISO400 er det 9.5. Du hadde fått flere detaljer i himmelen på ISO100.

 

Ellers synes jeg begge bildene variantene var fine, så jeg hadde også slitt med å velge versjon..

Lenke til kommentar

Takk til Heggstad og jpsalvesen:)

 

Bruker TAv-programmet for det meste med ISO på auto, jeg. OG skyter alltid i RAW etter å ha oppdaget hvor utrolig mye det er å hente på dèt med dette kameraet.

 

Så det er nok lite å hente på å bruke ISO 100 i dette tilfellet..

 

Når det gjelder "tang-klusja", dvs tarebiten trodde eg faktisk denne var med å lage et litt utfyllende bilde, med en et ekstra holdepunkt for å lede bikket bakover i bildet.

Dette stemmer ikke?

 

Takk for innspill :w00t:

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Bruker TAv-programmet for det meste med ISO på auto, jeg. OG skyter alltid i RAW etter å ha oppdaget hvor utrolig mye det er å hente på dèt med dette kameraet.

 

Så det er nok lite å hente på å bruke ISO 100 i dette tilfellet..

 

At du bruker raw betyr ikke at det ikke er noe å hente på å skyte lavest mulig iso. Flere fotoner = mer info + mindre støy.

Lenke til kommentar
Bruker TAv-programmet for det meste med ISO på auto, jeg. OG skyter alltid i RAW etter å ha oppdaget hvor utrolig mye det er å hente på dèt med dette kameraet.

 

Så det er nok lite å hente på å bruke ISO 100 i dette tilfellet..

 

At du bruker raw betyr ikke at det ikke er noe å hente på å skyte lavest mulig iso. Flere fotoner = mer info + mindre støy.

 

Støtter denne. Skyt alltid på kameraets "native" ISO (noe som ikke nødvendigvis er det samme som laveste ISO, jamfør en del Nikon-kameraers "Lo" & "Hi" ISO-moduser som ikke er genuine men forsterkede/svekkede med tap av dynamisk omfang som resultat) så langt du kan, med mindre du absolutt trenger kjappere lukkerhastighet. Det gir til syvende og sist størst dynamisk omfang og minst støy.

Lenke til kommentar
DFN, er ikke helt sikker på hva du mener..

Er det slik at jeg burde gå bort fra det programmet jeg bruker (TAv)?

 

Eh, ja. ISO er ikke noe du bør la kameraet vurdere. Bruk heller rein blenderprioritet, eller full manuell.

 

Når det er sagt så er ikke dette bildet noen katastrofe. Men om jpsalvesen har rett, kunne du fått penere høylys på å redusere iso. Men bildet er pent som det er også.

Lenke til kommentar
DFN, er ikke helt sikker på hva du mener..

Er det slik at jeg burde gå bort fra det programmet jeg bruker (TAv)?

 

Eller er det best å la kameraet styre ISOen som jeg nå gjør?

 

Ellers, takk for flere fine kommentarer og tilbakemeldinger!

 

Kort forklart er digitale sensorer vanligvis designet med en bestemt ISO i tankene for best bildekvalitet, minst støy og videst dynamisk omfang, dette stortsett ISO100 eller 200. Alle variasjoner opp eller ned fra denne ISOen vil føre til dårligere bildekvalitet. Mao er dette kameraets såkalte "native" ISO. På de fleste kameraer er dette lavest mulig valgbare ISO.

 

Jeg går ut fra at du lar kameraet ditt styre ISO selv og ikke har spesifisert ISO sjøl. Den vanligste måten å benytte moderne digitale speilreflekskamereaer er i blenderforvalgsmodusen, denne kalles vanligvis noe med "A" for Aperture, som er blender på engelsk. Nikon kaller den "A", Canon "Av" osv. Har aldri brukt Pentax så aner ikke hva de kaller den, men modusen er den samme uansett merke og er en av de fire (semi)manuelle modusene som er standarden i dag - P, A, S og M. P er vanligvis tilnærmet full auto uten auto-blits, A er blenderforvalg, S er lukkertidsforvalg og M er helmanuell.

 

I "A" modus er blenderåpningen styrt av deg, mens kameraet velger lukkertid. De fleste kameraer jeg har vært bort lar deg (vanligvis via meny) velge om kameraet skal styre ISO fritt i denne modusen, kalles gjerne "Auto ISO" (noe i den duren), eller om du vil stille denne selv. Å styre den selv er ørlite mer jobb og litt fler ting å følge med på, men gir logisk nok best kontroll. På kameraer med to komandohjul, er det som oftest slik i blenderforvalgsmodus at en stiller blender med det fremste hjulet og ISO med det bakerste (men kan være motsatt og). Har du ikke to hjul på kameraet vil du vanligvis måtte holde nede ISO-knappen og dreie på det hjulet du har.

 

HÅper dette er litt mer forståelig forklart.

Lenke til kommentar

Joda,joda, skjønner forklaringen..

 

Jeg har :

P- det meste automatisk, (program automatic exposure)

Sv- sensitivity priority

Tv- shutter priority

Av- Aperture priority, auto exposure

TAv-Shutter & aperture priority, automatic exposure

 

Samt Grønn knapp og hel-manuell innstilling

 

I programmet TAv styrer jeg det meste bortsett fra ISO, og fant ut at på dette tidspunkt i min opplæring av kameraet var det nok å holde styr på, jeg føler jeg får fine bilder og samtidig er det nesten helt manuelt.

 

Men om jeg skjønner rett, er ikke ISO`en som kameraet da velger, nødvendigvis det beste for bildet..?

Bør vel driste meg mer innpå helmanuelle innstillinger da.

 

Forøvrig har jeg to hjulinnstillinger, og ganske så smarte løsninger på mitt kamera :!:

 

Tusen takk for all forklaring!

Lenke til kommentar
Joda,joda, skjønner forklaringen..

 

Jeg har :

P- det meste automatisk, (program automatic exposure)

Sv- sensitivity priority

Tv- shutter priority

Av- Aperture priority, auto exposure

TAv-Shutter & aperture priority, automatic exposure

 

Samt Grønn knapp og hel-manuell innstilling

 

I programmet TAv styrer jeg det meste bortsett fra ISO, og fant ut at på dette tidspunkt i min opplæring av kameraet var det nok å holde styr på, jeg føler jeg får fine bilder og samtidig er det nesten helt manuelt.

 

Men om jeg skjønner rett, er ikke ISO`en som kameraet da velger, nødvendigvis det beste for bildet..?

Bør vel driste meg mer innpå helmanuelle innstillinger da.

 

Forøvrig har jeg to hjulinnstillinger, og ganske så smarte løsninger på mitt kamera :!:

 

Tusen takk for all forklaring!

 

 

Kameraer tenker som oftest ikke "bildekvalitet bildekvalitet", men heller "lukkertid, lukkertid". Om du kjører blenderforvalg må du i praksis selv være i stand til å avgjøre om lukkertiden kameraet regner seg fram til (når du styrer ISO) er rask nok eller ikke. Din prioritet vil vanligvis være "rask nok lukkertid til at jeg får skarpe bilder", kameraer derimot pleier å tenke "bånn gass, the more the merrier".

 

Å bruke en mer manuell modus som gir deg direkte kontroll over både lukkertid og blender er kanskje i overkant, du "tvinger" veldig fort kameraet til å pumpe opp ISO for å få korrekt eksponering. Det virker kanskje ikke slik, men det er mindre å tenke på i blenderforvalgsmodus, i praksis klasker du på ISO100/200, setter blender for landskap eller portretter eller størst mulig åpning, vasser ut, og knipser. Merker du at kameraet er for tregt veit du at du må få større blenderåpning, eller tyne ISO. Kameraet tar seg av all finregninga på lukkerhastighet (kameraet mitt har 30 mulige lukkerhastigheter mellom 1 sec og 1/1000 feks, det er mye klikking det, om man gjør det manuelt)

 

Ang eksponeringskontroll i blenderforvalgsmodus. Uten auto-ISO, har du eksponeringskontroll ved hjelp av eksponeringskompensasjonsknappen (+/- knappen) og ISO. Over/undereksponerer kameraet er det smal sak å slenge på eller trekke fra et steg med eksponeringskompensasjonsknappen (for noen ord disse begrepene blir på norsk!). Eksponeringskompensasjon vil forøvrig virke direkte på lukkerhastigheten om ISO og blender er kontrollert av deg. Mao har du faktisk kontroll over "alt" i "A" modus, samtidig som du slipper å finstille lukkerhastighet i ett sett.

 

Forøvrig prisverdig å kjøre på med mer eller mindre manuelle moduser, og du bør absolutt bruke den modusen du liker best selv. Selv går det i "A" 95 % av tida her, med litt "S" i spesielle sammenhenger hvor jeg trenger en absolutt lukkerhastighet.

 

Enda mer babbel, håper jeg ikke har forvirret deg for mye!

Lenke til kommentar

"Bør vel driste meg mer innpå helmanuelle innstillinger da."

 

Det støtter jeg deg i,desto mer manuell,jo mer kontroll..... :dontgetit: over eksponeringen.

Og som nevnt,bruk ISO100 så langt det er mulig.(Kan jo være mange grunner til å øke ISO:for dårlig lys,ønske om større dybde,osv.)

Ellers syns jeg Pentax,en din takler lyset godt,så dette går sikkert bra,og vi får se enda flere flotte bilder med flott lys.

 

Syns forøvrig V1 var den som satt best her,bra komp og et herlig gyldent lys(selv om jeg selvfølgelig ville hatt et enda lavere utgangspunkt for å utnytte de fine refleksene på stranda).

V2 tror jeg ville fungert bedre hvis du hadde fortatt et kutt rett over

toppen på øya,da ville du kvitte deg med det utbrente himmel/helvete

og fått et tettere utsnitt,som jeg tror ville kledd s/h V.

Lykke til med manuell!! :thumbs:

Du kommer sikkert til å få noen a-ha opplevelser,men ta det som en øvelse og utfordring.

Det er enklere enn du tror og er en snarvei til gode eksponeringer.

Endret av Rodswinger
Lenke til kommentar

Det med farger ser best ut.

 

Bruk kameraet i manuell modus.

Det er faktisk utrolig lett når du har blitt vant til det, og det tar ikke lang tid.

Da lærer du mye raskere forholdet mellom ISO, lukkertid og blender.

Det er den hellige treenighet, for å si det på den måten.

 

Og bare så det er sagt...det er ikke noe hokus pokus.

Hvis du lærer å forstå én av dem, så faller de to andre på plass nesten automatisk.

Lenke til kommentar

Jeg er overveldet over hvilken stor interesse og innsats dere legger i å hjelpe en stakkars amatør som meg.

Tusen takk for det! :new_woot:

Og jeg har lært veldig mye, bare denne tråden alene.

Jeg er sjeleglad at jeg fant forumet :thumbup:

 

Skal heretter prøve meg på rene manuelle innstillinger, med ISO 100 til 200.

 

Takk igjenn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...