kadaver Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Jeg må nok ta steget og begynne på videre skolegang, men er litt i tvil om hva jeg skal velge. Har ikke realfag fra videregående skole, og har et snitt som ligger rundt 4. Pr. idag så har jeg X alternativer: 1. Bachelorgrad (og påfølgende mastergrad) i informatikk ved NTNU eller UiB 2. Bachelorgrad i Informatikk ved Høyskolen i Molde 3. Forkurs ingeniør enten ved Høgskolen i Ålesund eller Høgskolen i Sør-Trøndelag, og deretter dataingeniørutdanning ved høyskole, eller sivilingeniør ved f.eks. NTNU. Problemet er rett og slett at jeg ikke klarer å bestemme meg. Jeg vil gjerne bli ingeniør i noe innenfor data, men det føles så meningsløst å begynne på forkurs ingeniør når det kun er 3MX og 2FY jeg mangler. Spørsmålene mine blir da om det er noen som har info om bachelorgraden og mastergraden i informatikk ved NTNU eller UiB? Hvordan er utdanningene i forhold til ingeniørutdanninger? Er det mere teori ved de her utdanningene? Og ang. Høyskolen i Molde, er dette en linje å satse på? Har hørt mange si at Molde ikke er noe særlig, og slik jobbmarkedet er nå så kan det bli vanskelig å få seg jobb etter denne utdanning. Noen som vet noe om hvordan denne utdanningen er i forhold til Informatikk ved NTNU eller UiB? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Ville tatt sivilingeniør, det er de som gjør den større forskjellen. Det er ihvertfall det jeg har blitt sagt. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Har du sett på HIST sin 3-årige drifter utdanning? http://www.aitel.hist.no/studier/tilbud/ed...ift-studium.php (Det står 2 årig på hjemmesiden forløpig, men nytt av året er at man kan søke på et 3-dje år og få bachelor grad) Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Spørsmålene mine blir da om det er noen som har info om bachelorgraden og mastergraden i informatikk ved NTNU eller UiB? Hvordan er utdanningene i forhold til ingeniørutdanninger? Er det mere teori ved de her utdanningene? Vet ikke om det svarer på så mye, men bachelor er vel det samme som ingeniør. Og master det samme som sivilingeniør. Grunnen til at det nå kalles bachelor & master er at det skal bli lettere med tanke på utlandet. Både når det gjelder nordmennn som skal ut, og utlendinger som skal inn. Det blir med andre ord lettere å sammenlikne utdanninger... Lenke til kommentar
Roony Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Jeg har fått en del råd og tips angående lignenede videre utdanning. Alle de jeg har snakket med nå (som er uavhengige) har sagt at NTNU er i an klasse for seg selv når det gjelder teknologirelatert utdanning. Dette har jeg hørt fra: *Fetter som er Headhunter i IT bransjen *Rådgivere i VGS *Bedriftsledere i bransjen *Folk som har lignende utdannelse Lenke til kommentar
Blib Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Men så er også NTNU en hel del værre en de andre linjene. Mer krevende osv... Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Men skal du ta sivilingeniør (eller het det master? ) må du ha 3MX og 2FY (eller var det omvendt? fra videregående. Har du ikke, må du ta et sommerkurs i matte. Har jeg hørt... Lenke til kommentar
pekle Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Men så er også NTNU en hel del værre en de andre linjene. Mer krevende osv... Ingen grunn til å la seg skremme av det. Det er ein del som fell frå første året, men har du først greid deg gjennom førsteklasse er det stor sjanse for at ein greier resten og. I min klasse kom det seks stykke frå ingeniørhøgskule inn i fjerde klasse, og to av dei slutta i løpet av eit halvår, men det var nok mest pga. heimlengsel, og det faktum at dei alt hadde ein godkjent grad som gjorde at dei slutta, ikkje det at dei ikkje greidde det. Dei fire andre kom gjennom på like bra vis som oss som gjekk der frå førsteklasse. Lenke til kommentar
Cid Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Bachelor = Ingeniør Master = Sivil ing. På høgskolen i Gjøvik http://www.hig.no har de noe som heter tre semester ordning, der får du det du mangler av matte og fysikk implementert i høgskoleutdanningen din det første året, dermed slipper de som ikke har fordypning i disse fagene et helt år til med skolegang. Lenke til kommentar
eivtorg Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Så kan jeg klare å ta sivilingeniørutdanning med 4,5 i snitt? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 4,5 i snitt +10 ekstrapoeng hvis du har vært smart så kommer du kanskje inn. Kravet er vel 56 eller 57 såvidt jeg husker.. Lenke til kommentar
Layne Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Bachelor = IngeniørMaster = Sivil ing. Nei, Ingeniør = bachelor siv.ing = master. Likheten går kun en vei, dvs du kan godt bli master uten at det tilsvarer siv.ing. Kravene til en master er stort sett bare at du har studert i fem år, kravene til siv.ing er langt "høyere". Derfor: ta en utdanning som baserer seg på (sivil)ingeniør-fagplanene, da står du mye sterkere. Spesielt i slike tider som IT-bransjen har vært inne i nå. Lenke til kommentar
trenchypost Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 At NTNU er i en klasse for seg selv er noe j**** sprøyt, selv går jeg på blindern, og jeg tror de som går ut her, sliter atskillig mer for gradene sine enn de på NTNU. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 At NTNU er i en klasse for seg selv er noe j**** sprøyt, selv går jeg på blindern, og jeg tror de som går ut her, sliter atskillig mer for gradene sine enn de på NTNU. Ja, fordi dei som går på Blindern er mykje dummare enn dei som går på Gløs </usakleg tullprat> ;-) Problemet er at ingen av oss veit. Ein kunne finne det ut ved å gå fem år begge plassar, men ettersom ein da hadde lært ein del på den første plassen, og dessutan var fem år eldre, så ville den andre plassen framstå som lettare. Men det er godt mogleg du har rett i at Gløshaugen er 'oppskrytt'. Einkvar vil vere oppteken av å ta vare på eit omdøme som gir ein form for eksklusivitet sjølv om det ikkje stemmer 100%. På den andre sida så trekker eit slik omdøme til seg gode folk, og skapar eit godt fagmiljø. Så det er nok like mykje ein preferanse for by som kan vere avgjerande. Sjølv hadde eg høyrt mykje om at Blindern var ein kjip plass, og at Trondheim hadde eit godt studentmiljø. Mogleg det er berre propaganda og rykte, men i mitt tilfelle var det med på å bestemme kor eg ville. Eg har no flytta frå Trondheim til Oslo for å jobbe, og angrar ikkje på at eg budde nord for Dovre i fem år. Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 At NTNU er i en klasse for seg selv er noe j**** sprøyt, selv går jeg på blindern, og jeg tror de som går ut her, sliter atskillig mer for gradene sine enn de på NTNU. NTNU er noe for seg selv. Om to søkere ellers står helt likt er jeg sikker på at søkeren som har gått på NTNU vil stille foran i køen, da NTNU har et bedre rykte på seg enn alle andre (med tanke på siv ing & ing). Det er nok også flere i utlandet som har hørt om NTNU enn UiO... Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Problemet er rett og slett at jeg ikke klarer å bestemme meg. Jeg vil gjerne bli ingeniør i noe innenfor data, men det føles så meningsløst å begynne på forkurs ingeniør når det kun er 3MX og 2FY jeg mangler. Da sjekker du ut hjemmesiden til Høyskolen i Narvik. Her kan du ta bachelorgrad, datateknikk ved å gå såkalt tresemester, dvs. sommerkurs i matte og fysikk som gjør at du i ditt tilfelle slipper å ta forkurs. Genial ordning som jeg tror HiN er de eneste i landet som kjører.[/url] Lenke til kommentar
kadaver Skrevet 28. april 2003 Forfatter Del Skrevet 28. april 2003 Dere skriver at bachelor=ingeniør og master=siv.ingeniør. Det er vel etter det jeg har forstått delvis korrekt, Bachelor of Science er vel ingeniør,mens Master of Science er sivilingeniør. Jeg har ikke søkt på noen sommerkurs så dette er uaktuelt, har heller ikke lyst til å sitte på skolebenken hele sommeren. Er det noen som vet noe om hvordan Informatikk utdanningene ved UiO og NTNU er? (De som kun krever GENS for å komme inn). Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal velge, er livredd for å velge feil, og også livredd for å ikke klare å prestere på det jeg evt. søker på. Lenke til kommentar
kadaver Skrevet 28. april 2003 Forfatter Del Skrevet 28. april 2003 Dere skriver at bachelor=ingeniør og master=siv.ingeniør. Det er vel etter det jeg har forstått delvis korrekt, Bachelor of Science er vel ingeniør,mens Master of Science er sivilingeniør. Jeg har ikke søkt på noen sommerkurs så dette er uaktuelt, har heller ikke lyst til å sitte på skolebenken hele sommeren. Er det noen som vet noe om hvordan Informatikk utdanningene ved UiO og NTNU er? (De som kun krever GENS for å komme inn). Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal velge, er livredd for å velge feil, og også livredd for å ikke klare å prestere på det jeg evt. søker på. Lenke til kommentar
Layne Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Dere skriver at bachelor=ingeniør og master=siv.ingeniør. Det er vel etter det jeg har forstått delvis korrekt, Bachelor of Science er vel ingeniør,mens Master of Science er sivilingeniør. Nei, sivilingeniørene kan kalle seg master (overfor en utlending blir det da master of science) og ingeniørene bachelor. Men du kan godt bli MSc uten å være sivilingeniør. Derfor kan du ikke sette likhetstegn mellom dem. Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal velge, er livredd for å velge feil, og også livredd for å ikke klare å prestere på det jeg evt. søker på. Det siste skal du ikke bekymre deg over. Med normal arbeidsinnsats går det helt fint, er du stokk lat så er det selvfølgelig fare for at du stryker. Utdanningene ved universitetene er ofte bygd opp av generelle innføringskurs som er felles for flere linjer, slik at dersom du ombestemmer deg så går det somregel greit å bytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå