Mannen med ljåen Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Hallo! I et hus hvor jeg har tilgang er det en Biltema parabol på veggen, og en Helios Rx8 dekoder under TVen. Ingen har brukt dette utstyret på lenge fordi det ble kjøpt for å se på en spesiell kanal som ikke fantes i borettslagets kabel. Den kanalen er nå blitt tilgjengelig på kabel. Jeg ønsker likevel å få utstyret til å virke, men har ingen erfaring med slikt. Helios-boksen er tilkoblet parabolen med en koax-kabel som minner om den vanlige typen man bruker for å se på TV. Ingen egen strømkilde til antennen såvidt jeg kan se. Antenneledninga går inn i dekoderen i en kontakt som er merket IF INPUT. Dekoderen er koblet til TVen med SCART, og når jeg slår den på, står det "No or Bad Signal !! Jeg kan bla i kanallista med 26 kanaler, men den finner ingenting. Jeg satte batterier i fjernkontrollen, og startet å søke. Jeg får velge satellitter fra en liste der Thor 2/3 er forvalgt. Hva skal jeg gjøre for å få dette i gang? Har virkelig ikke peiling, men hvis jeg får den til å virke, skal den redde meg fra at skjermene går i svart på hytta når bakkenettet skrus av. As we speak foretar den det den kaller et TP search på Thor 2/3. Det står bare Failed nedover. Kan antennen peke i gal retning eller noe sånt? Brudd i kabelen virker ikke sannsynlig, da den ser hel og fin ut. EDIT: Apparatet viser livstegn. Hører på P4 via satelitt akkurat nå. De sender Floden med Bjørn Eidsvåg. Hvordan får jeg den til å vise bilde? EDIT: Jeg foretar et TP-søk. Det kommer mange linjer, de fleste viser Failed, men to viser OK. De ser sånn ut: TP 12322 H SR 27800 Searching... OK !! Hva får dere ut av det? Og hvordan ser man på betal-kanaler med en slik? Den har jo ingen kortleser, derimot så har den RS-232 bakpå. pparatet er bygget i 2004. EDIT: Den ser ut til å lage to lister, en med masse radiokanaler, og en med TV-kanaler. Foreløpig har den funnet en TV-kanal: Gospel Chann. Målet mitt er å ta ned antenna og sette den opp på hytta, og kunne se minimum NRK der. EDIT: Nå får jeg inn Gospel Channel, men det er mest bare hakking og striper. Hvorfor? Peker antenna i feil retning? Kabelbrudd? Det var kun den kanalen jeg fant. Endret 4. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det er vel en FTA mottaker. Når det ikke er noen dekoder så har du null mulighet til å se NRK og andre kodete kanaler. På 1 grad Vest er det ikke mye gratis kanaler å velge i. BBC World er vel den eneste av verdi. http://www.telenorsbc.com/templates/Page.aspx?id=638 På Astra finnes mye tyske kanaler. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Nrk er altså koda? Jeg trodde ikke det. Må jeg ha kort og abonnement med månedspris for å se nrk på hytta? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Via satelitt må du det ja, ellers er Risk TV løsningen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Tror ikke risk-TV har dekning i den lille dalen. Naboen har i hvert fall satellitt. Surt. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Hva faen, NRK skal jo være gratis. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Hvis jeg river ned antenna og smeller den opp på hytta, hvordan vet jeg hvor jeg skal peke den? Må jeg kjøpe et satelittfinneapparat? Jeg vil ha interessante kanaler, helst norske. Det er fjell på alle kanter her. Hvorfor peker slike antenner aldri rett opp? Endret 5. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
covah Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Hvorfor peker slike antenner aldri rett opp? Fordi satelitten ikke er rett opp på himmelen. Ligger mye nærmere horisonten. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Det gjelder jo i Norge. Men noen, i ekvator-området har vel satellitten rett over seg? Lenke til kommentar
covah Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det varierer jo selvsagt etter hvilken satelitt de er stilt inn mot. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det gjelder jo i Norge. Men noen, i ekvator-området har vel satellitten rett over seg? Alle som bor ved ekvator har satellitten rett opp. Forutsetningen for at man skal ha en antenne som peker mot et fast punkt på himmelen er at satelitten er i en geostasjonær bane. Det er bare en slik bane, og den går over ekvator. Så når man bor langt unna ekvator kan det bli problematisk å få fri sikt. Skal du finne en satellitt må du vite helning og kompassretning. Helningen er ca 22 grader, kompassretningen er litt til venstre for rett sør (Sør-Norge og Thor). Et billig inklinometer er kjekt å ha, men man kan lage et selv. Bruk et vanlig vater for å finne vannrett, og tegn av 22 grader på en papplate. Så kan du sikte. Hvis du ikke har satelittfinder så er du helt nødt til å se TV'en mens du vrir på antenna. Det er lite som skiller mellom bra signal og null. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 (endret) En satellittfinner, er det en slik som koster under 100 kroner på Biltema, og har en nål som viser utslag? Er det bare å stramme alle skruene når nåla er på sitt høyeste? Hvilken satellitt har bra gratiskanaler? Er tuneren fra 2004 på noen måte for gammel? Den er vel ikke analog? Hvorfor får jeg kun inn Gospel Channel med hakking, og 3 radiokanaler? Den finner mange flere, men de gir svart skjerm. Endret 5. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
covah Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 http://www.lyngsat.com/ har oversikt over de fleste satelitter og hvilke kanaler de sender, også de som du kan se på gratis. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Ei årsak til at vanlege parabolar ofte peikar bortover/litt nedover, i staden for ca 20 grader oppover er at dei er såkalla offset parabolar. Det vil seie at brennpunktet er nede, i staden for i midten. Ein vil då sjå at mikrobølgjehovudet ikkje står i midten, men på ein arm under parabolen. Signalet kjem då inn på skrå ovanfrå, og vert spegla ned på hovudet. Ein kan i tillegg ha offset i horisontalplanet, slik at ein kan ha f.eks. to hovud ved sida av kvarandre, og ta inn signal frå ulike vinklar på ein gong. Dersom avstanden mellom hovuda er 6 grader kan ein få inn f.eks. Thor inn frå venstre og spegla på høgre lnb, og Sirius (Viasat) (frå høgre) på venstre lnb. Ein offset parabol har vanlegvis ein skala på festet. Dersom festet er i vater brukar du skalaen til å grovstille høgderetninga, deretter vrir du parabolen att og fram sidelengs, til du finn satelitten. Deretter finstiller du opp/ned og sidelengs. Dessutan skal hovudet vanlegvis snuast ørlite mot klokka (skew) (med klokka dersom satelitten er aust for ein sjølv). Dersom ein er ved ekvator vil ein ha satelitten rett over hovudet dersom den står på same lengdegrad som ein sjølv. Di lenger vekk frå eiga lengdegrad, di lågare vil satelitten stå på himmelen. I Norge er avstanden frå Ekvator så stor at lengdegrad har lite å seie. På Vestlandet vil ein satelitt på f.eks. 28 grader aust stå eit par grader lågare på himmelen enn f.eks. Sirius på 5 grader aust. Endret 7. april 2009 av torbjornen Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Hva faen, NRK skal jo være gratis. Det er NRK også (bortsett fra lisensen). NRK er gratis (bortsett fra lisensen) men det gjelder ikke for hytter. Gjelder kun på faste adresser. Alle som betaler lisens kan derfor få NRK på sin faste adresse uten å betale avgifter/abbonement i tillegg til lisensen. Du har krav på NRK uten månedsavgifter på din faste adresse etter følgende prioritet: 1. Digitalt bakkenett (dekoderutstyr & evt. TV må du kjøpe selv) 2. Uten dekning fra digitalt bakkenett eller kabeltv,iptv så kan du få gratis kort for NRK via Canal Digital eller Viasat (dekoderutstyr & evt. TV må du kjøpe selv). 3. Dersom du ikke har mulighet for å få kabel,iptv, eller bor i satellittskygge så bygges det egen sender for deg (dekoderutstyr og TV må du kjøpe selv). NRK har derfor ikke noe mindre enn 100% dekning på faste adresser og det er ikke nødvendig å betale avgift/abbonement ut over lisensen. Se her: http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article2620390.ece Hyttedekningen via bakkenettet er også veldig god så lenge du benytter en skikkelig bakkenett antenne med mange elementer som gir minst 15dBi forsterkning. Man kan ta i mot bakkenett på reflekser fra fjell osv. De billigste bakkenett dekoderene (Sagem) har kostet helt ned til ca. 600kr men Grundig fungerer bedre med svake signaler så den vil fungere bedre i et område med dårlig dekning. Endret 8. april 2009 av Bobben1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå