Gå til innhold

Hardware akselerasjon av video i Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hvordan er hardware akselarsjonen av video i ubuntu egentlig? Hvilke gpu produsent gir best hardware akselerasjon av video? Grunnen til at jeg spør er ikke for å spille av supermega 1080 oppløsning på en netbook, men for å få mest ut av batterilevetiden. Og hvordan er batterilevetiden vs mac osx vs xp vs w7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nvidia er vel de eneste som tilbyr dette gjennom sitt nye rammeverk VDPAU. Merk at støtten for dette er fremdeles i testing, så ikke forvent at dette fungerer i en "ferdig" distro. Også merk at selv om du flytter jobben over til GPU vil du ikke nødvendigvis få bedre batteritid, GPUen vil trekke en del mer strøm en vanlig pga decodingen. Man bør også ha støtte for powersaving i selve driveren til grafikkortet.

Mitt inntrykk av batteritid i Linux er at den er ok, men ikke helt på høyde med Windows.

Lenke til kommentar

Og powersaving i grafikk driverne er noe som henger igjen. Dessverre. OS X er også gode på batteritid, men er jo mye lettere når de kun ha en type hardware å lage OS til.

Linux henger ikke mye etter på batteritid hvis vi napper ut/ser bort ifra grafikkortet.

Og hvorfor? ikke-åpne drivere! grr..

Lenke til kommentar
Nvidia er vel de eneste som tilbyr dette gjennom sitt nye rammeverk VDPAU. Merk at støtten for dette er fremdeles i testing, så ikke forvent at dette fungerer i en "ferdig" distro. Også merk at selv om du flytter jobben over til GPU vil du ikke nødvendigvis få bedre batteritid, GPUen vil trekke en del mer strøm en vanlig pga decodingen. Man bør også ha støtte for powersaving i selve driveren til grafikkortet.

Mitt inntrykk av batteritid i Linux er at den er ok, men ikke helt på høyde med Windows.

Hw akselerasjon av video er ofte veldig besparende, en integrert grafikkbrikke i nordbroen til en amd puma laptop har bare et par watt maks forbruk, mens en sempron 3600+ med tdp på 25 watt vil ligge på 80-100% cpu forbruk. Tdp er ikke lik forbruk men du ser poenget.

Så Ubuntu på en laptop er ikke det beste valget om man vil ha god batteri levetid?

Noen som vet hvordan det går å kombinere osx med en vanlig laptop med enten amd brikkesett eller intel brikkesett.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan det går å kombinere osx med en vanlig laptop med enten amd brikkesett eller intel brikkesett.
Det går an, med f.eks. iDeneb. Hvor vellykket det blir derimot... Prøvde det på min stasjonære, og det virket relativt grei først, men så begynte alt å kræsje kontinuerlig, noe jeg tror skyldtes de uoffisielle lyddriverne. Hvis du leter litt rundt på forumet der, finner du kanskje noen erfaringer om ulike bærbare og forskjellige komponenter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...