Gå til innhold

[Løst]CSS problem, få to kolonner til å holde seg like lange

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite problem som jeg ikke har funnet svar på. Driver å leker meg litt med en helt enkel side for å sette meg litt inn i CSS og se hvordan det fungerer. Siden finner du her.

Det jeg har lyst til å er å la meny-kolonnen og innholds-kolonnen være like lange uansett lengde på siden. Sånn det er nå har jeg kodet menyen og innholdet inn i hver sin container (div). Til vanlig vil menyen være kortere enn innholdet på siden, og det blir ikke noe pent når meny-kolonnen stopper langt over innholds-kolonnen.

Har noen en ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det letteste vil nok vere å sette begge to inn i ein og same div, eventuelt lage ein div begge ligg innanfor, og angi høgden på denne istaden for på begge dei andre to. Forstår du?

Altså:

<div id="div-med-angitt-hogde">
<div id="meny"></div>
<div id="hovudinnhald"></div>

Forstår du korleis eg meiner?

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Takk for tipsene :)

Har tenkt på den muligheten med et bakgrunnsbilde som faker meny-kolonnen, men lurte på om det fantes noen bedre triks. Etter hva jeg har sett på de sidene så ser det ut som det er den beste løsningen likevel.

Lenke til kommentar

Oppdaget et problem til nå. Se her link.

Jeg får plassert meny-containeren og innholds-containeren inne i sin egen div som jeg kan definere bakgrunnsfarge, og etterhvert et bakgrunnsbilde som simulerer to kolonner.

Det jeg sliter med nå er å få de to divene, meny og innhold til å stå ved siden av hverandre, har prøvd diverse varianter av kommandoen "float", med left og right uten å lykkes.

Trenger et tips til hvordan jeg får det til :)

Link til CSS-fila er her.

Jan Ingar

Lenke til kommentar

Joda... du er nesten i mål.

1) På #meny setter du float:left;

2) På #innhold setter du margin-left: 100px; (dvs. lengden på #meny. Eller mer hvis du vil ha mellomrom der)

Da skal det bli sånn som du vil ha det?

Endret av maheath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...