Gå til innhold

Er det noe du ikke forstår ved kristendommen?


Anbefalte innlegg

Hvordan rettferdiggjør man ting som skjer i gamle testamentet? Jeg kan ikke si jeg støtter en allmektig og kjærlig Gud som kan sende to bjørner for å drepe 42 barn når de kalte en profet for "fleinskalle". (1. kongebok 2:23 tror jeg det er)

 

Personlig så har jeg valgt å ta litt avstand fra det meste som står i det gamle testamentet, selv om jeg regner meg som kristen. Folk som velger ut div. ting fra GT som er bokstavelig ment (F.eks. homofili, samboerskap og slike ting), men ikke bryr seg om andre ting (F.eks. svinekjøtt) så synes jeg det blir litt "hypocrite(?)".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan rettferdiggjør man ting som skjer i gamle testamentet? Jeg kan ikke si jeg støtter en allmektig og kjærlig Gud som kan sende to bjørner for å drepe 42 barn når de kalte en profet for "fleinskalle". (1. kongebok 2:23 tror jeg det er)

 

2 Kong 2,23 Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.

 

Det hebraiske ordet som har blitt oversatt til "barn" er נער og "unge menn" er antageligvis en mer korrekt oversettelse.

Det var 42 stykker. Dette er et formidabelt antall, særlig om det var unge menn det var snakk om. Og i følge teksten kan det tyde på at de var flere, siden det nevnes spesiellt at det var 42 som ble drept. De var heller ikke bare ute etter å kalle han fleinskalle, men å få han vekk derfra. Dette etter han hadde gjort et under like før, og sørget for rent vann til en landsby der de slet med avlingene.

 

Han var en profet sent fra Gud, i en tid da folk ofret barna sine til Ba'al. (dette skjedde ved at man brente barna levende, og hadde gjerne musikk i form av høylytte trommer for å overdøve skrikene fra barna, for å ikke bekymre foreldrene)

 

Så selv om man gjerne tenker at "denne profeten ble fornærmet for tynn hårvekst, så da forbannet han noen uskyldige barn og Gud sørget for at bjørner kom og rev i stykker " så kan det like godt forklaringen være at "en flokk unge menn prøvde å stoppe en profet fra Gud, og de ble straffet av Gud, for det var et svært viktig budskap, og denne handlingen ville også gi budskapet det alvoret det fortjente, et budskap som ble gitt for å forhindre menneskesjeler fra å gå fortapt i all evighet og for å få mennesker til å vende om fra onde gjerninger". Og det at Gud skulle fått bjørner til å rive ihjel små barn, sånn bare for moro skyld, det er jo lite kompitabelt med Gud slik han ellers beskrives.

 

Det er et eksempel til skrekk og advarsel, slik som f.eks. Sodoma og Gomorra ble tilintetgjort, et eksempel til fremtidige generasjoner om at synd fører til død, og også et eksempel på at onde gjerninger vil straffes. Og et eksempel på at man bør frykte Gud mer enn mennesker, for mennesker kan bare skade kroppen, men Gud kan ødelegge både kropp og sjel i helvete.

 

Så da har man valget mellom spott og latter, eller å ta det på alvor og gjøre noe godt istedenfor. For det er jo bare dette Gud ønsker, at mennesker skal elske Han og hverandre. Ingenting mer.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Poenget mitt var ikke at det vare bare fordi han hadde tynn hårvekst. Det var at Gud i det hele tatt kunne drepe 42 "unge menn", evt. barn. Eller som du trekker frem, hvordan han kunne utslette Sodoma og Gomorra?

 

Såvidt jeg har forstått skal Gud dømme alle på dommens dag, ikke før. Hvorfor straffer Gud folk på jorden i gamle testamentet? Da har de ihvertfall ingen sjanse til å vende om?

Lenke til kommentar
Poenget mitt var ikke at det vare bare fordi han hadde tynn hårvekst. Det var at Gud i det hele tatt kunne drepe 42 "unge menn", evt. barn. Eller som du trekker frem, hvordan han kunne utslette Sodoma og Gomorra?

 

Såvidt jeg har forstått skal Gud dømme alle på dommens dag, ikke før. Hvorfor straffer Gud folk på jorden i gamle testamentet? Da har de ihvertfall ingen sjanse til å vende om?

 

En ting er sikkert, og at noe forandret seg etter Jesus kom:

 

Luk 9:52 Han sendte bud foran seg, og de dro av sted og gikk inn i en samaritansk landsby for å skaffe ham husly. 53 Men der ville de ikke ta imot ham, fordi hans ansikt var vendt mot Jerusalem. 54 Da disiplene Jakob og Johannes fikk høre dette, sa de: «Herre, vil du at vi skal by ild fare ned fra himmelen og fortære dem?» 55 Men han snudde seg og talte strengt til dem. ¤«Dere vet ikke hva ånd dere er av,» sa han. «For Menneskesønnen er ikke kommet for å ødelegge menneskeliv, men for å frelse.

 

Begynner å bli trøtt nå, har mye jeg kan svare, men tar det i morgen.

Lenke til kommentar
Kan ikke kristne lese?

Det står ganske tydelig i NT at de som ikke tror på Jesus kommer til helvete.

Hvor står det ?

 

Matt 5,22 Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være ...helvete

Matt 5,29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast...helvete

Matt 5,30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hogg den av og ...helvete

Matt 18,9 Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut og kast d...helvete

Mark 9,43 Om hånden din lokker deg til fall, så hogg den av! Det er be...helvete

Mark 9,45 Og om foten din lokker deg til fall, så hogg den av! Det er ...helvete

Mark 9,47 Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut! Det er b...helvete

 

De som gjør urett kommer til helvete.

 

Jesus Kristus > Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'

 

De som gjør rett (de hellige) kommer til himmelen.

 

NT > La den som gjør urett, fortsatt gjøre urett, og den urene fortsette i sin urenhet! La den rettferdige fortsatt gjøre det som er rett, og den hellige fortsette i helliggjørelse.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Joh 3.18
Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

Er ikke det klart nok?

Krystall klart !

 

Men var det dette du trodde var helvete ?

Helvette?

 

Finnes dessverre ikke! Synd egentlig, for det er så mange "prektige" kristne som hadde fortjent en tur dit.....

Lenke til kommentar
Det er her jeg har problemer med å følge retorikken din (den kristne retorikken).

F. eks. en person som gjennom et helt liv driver på med krimenelle handlinger, er en løgner, stjele, gjør hærverk, drive hor og dreper andre mennesker, han vil på sine siste dager få tilgivelse og komme til himmelen hvis han blir troende.

 

I motsetning til en person som gjennom et langt liv har levd et liv med tanken på å hjelpe andre, vært aktiv med ungdomsarbeid gjennom idrettslag, deltatt med redninger for røde kors (aktuelt nå i påsken), aldri utført noen kriminelle handlinger, er ikke en løgner, er monogam med sin frue og aldri hatt i tankene å drepe, men han tror ikke på Jesus eller guddomlighet. Han dømmer dere på en eller annen måte. Noen mener at denne personen kommer til helvete.

 

Er dette rettferdig?

 

Bibelsk sett er det bare ikke mulig å oppnå frelse ved hjelp av gjerninger. Du mener kanskje at det finnes mange gode mennesker, men dette står i skarp kontrast til hva bibelen mener.?

Og dette er en av grunnene til at kristendommen her i landet vil dø ut slik vi kjenner den i dag. Mennesker blir mer opplyste og ser alle feil med det som står i bibelen og finner ut at dette ikke kan brukes som en rettesnor for livet. Frikjenne ”kjeltringpakk” og dømme dem som utøver gode gjerninger.

 

Så min oppfordring er; Bedømme mennesker etter gjerning og ikke etter tro.

Lenke til kommentar
Havner spedbarn og dødfødte i helvete?

 

Hvorfor/hvorfor ikke?

Nei, de har ikke gjort noe galt.

 

 

Ville Jesus i dag blitt diagnosert som Skitzofren (eller hvordan pokker man skriver det)

 

Det jeg mener med dette var egentlig at jeg fortsatt ikke kjønner hvordan gud og jesus kan være samme person, ved mindre han var skitzofren da.

Du vet tydligvis ikke hva schizofreni er.

http://no.wikipedia.org/wiki/Schizofreni

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Det er her jeg har problemer med å følge retorikken din (den kristne retorikken).

F. eks. en person som gjennom et helt liv driver på med krimenelle handlinger, er en løgner, stjele, gjør hærverk, drive hor og dreper andre mennesker, han vil på sine siste dager få tilgivelse og komme til himmelen hvis han blir troende.

 

I motsetning til en person som gjennom et langt liv har levd et liv med tanken på å hjelpe andre, vært aktiv med ungdomsarbeid gjennom idrettslag, deltatt med redninger for røde kors (aktuelt nå i påsken), aldri utført noen kriminelle handlinger, er ikke en løgner, er monogam med sin frue og aldri hatt i tankene å drepe, men han tror ikke på Jesus eller guddomlighet. Han dømmer dere på en eller annen måte. Noen mener at denne personen kommer til helvete.

 

Er dette rettferdig?

 

Bibelsk sett er det bare ikke mulig å oppnå frelse ved hjelp av gjerninger. Du mener kanskje at det finnes mange gode mennesker, men dette står i skarp kontrast til hva bibelen mener.?

Og dette er en av grunnene til at kristendommen her i landet vil dø ut slik vi kjenner den i dag. Mennesker blir mer opplyste og ser alle feil med det som står i bibelen og finner ut at dette ikke kan brukes som en rettesnor for livet. Frikjenne ”kjeltringpakk” og dømme dem som utøver gode gjerninger.

 

Så min oppfordring er; Bedømme mennesker etter gjerning og ikke etter tro.

Sammen med Jesus Kristus gir de kristne sitt liv for verden.

 

Hvilken gjerning gjør du ? Så vi skal tro på deg, SirEmanon ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Sammen med Jesus Kristus gir de kristne sitt liv for verden.

Sammen med Jesus Kristus tar de kristne livet fra verden.

Havner spedbarn og dødfødte i helvete?

 

Hvorfor/hvorfor ikke?

Det stemmer, for det var svært viktig å døpe nyfødte barn tidligst mulig, slik at de ikke skulle dø som hedninger.

 

Vi snakker om limbo: "Den ble forstått som en tilstand uten smerte, men samtidig uten gudsnærhet."

 

"Ingen protestantiske trossamfunn overtok forestillingen om et spebarnas limbo, og man gjenfinner heller ikke noe tilsvarende i ortodoks teologi."

 

Wikipedia/Limbo

 

IHS svarer kun for en minoritet av kristendommen. Katolikismen har alltid vært majoriteten og IHS sine svar vil aldri kunne være kristendommens endelige svar, for han er kun en svært liten brøkdel av det som idag er kristendommen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...