V5R1X Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Hvordan kan Gud sies å være allmektig når det står i Dommerne 1,19: Herren var med Juda, og de la under seg fjellbygdene. Men dem som bodde på sletten, greide de ikke å drive bort; for de hadde jernvogner. Altså, jernvogner blir faktisk for hard kost for Gud? Dette forstår jeg ikke... Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 For å få den riktige oppfattelsen av Gud, må du skille mellom Jesu Kristi lignelser > (Luk. 19:27) og det Han sier rett ut > (Joh. 5:22) Jesus Kristus > Dette har jeg sagt dere i lignelser. Det kommer en tid da jeg ikke skal tale i bilder, men åpent og rett fram fortelle dere om Far. En lignelse er jo å si noe ved å si noe annet (tale i bilder). Og da kommer det store spørsmålet. Hvem er det som kommer med definisjonene og forklaringer på hva disse bildene betyr? Det hadde også vært greit om du kom med en forklaring av det du mener er en billedlig fremstilling av luk. 19:27. Hva er det virkelig Jesus mener med dette? Hvis Jesus mener at han ikke vill hogge ned fiendene foran øynene sine, ja da er han en stor ironiker som vil medføre at han er en spotter. Derfor vil dette medføre at du også tar avstand fra deler av NT og i tillegg tar du sterk avstand fra GT. Hva har vi igjen da? Ut i fra dette blir min definisjon at du ikke er kristen, men kun har et livssyn hvor du trekker ut elementer fra bibelen som passer deg og ditt livssyn? At (Luk. 19:27) bare er en lignelse kan du lese i (Luk. 19:11) Fullstendig klar over at det er en lignelse, og med dette gir du ikke noe svar på spørsmålet. Derfor prøver jeg en gang til. Hvordan definerer du Luk. 19:27 og hvor kommer denne definisjonen fra? Er det tolkning fra Albrecht Ritschl? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) For å få den riktige oppfattelsen av Gud, må du skille mellom Jesu Kristi lignelser > (Luk. 19:27) og det Han sier rett ut > (Joh. 5:22) Jesus Kristus > Dette har jeg sagt dere i lignelser. Det kommer en tid da jeg ikke skal tale i bilder, men åpent og rett fram fortelle dere om Far. En lignelse er jo å si noe ved å si noe annet (tale i bilder). Og da kommer det store spørsmålet. Hvem er det som kommer med definisjonene og forklaringer på hva disse bildene betyr? Det hadde også vært greit om du kom med en forklaring av det du mener er en billedlig fremstilling av luk. 19:27. Hva er det virkelig Jesus mener med dette? Hvis Jesus mener at han ikke vill hogge ned fiendene foran øynene sine, ja da er han en stor ironiker som vil medføre at han er en spotter. Derfor vil dette medføre at du også tar avstand fra deler av NT og i tillegg tar du sterk avstand fra GT. Hva har vi igjen da? Ut i fra dette blir min definisjon at du ikke er kristen, men kun har et livssyn hvor du trekker ut elementer fra bibelen som passer deg og ditt livssyn? At (Luk. 19:27) bare er en lignelse kan du lese i (Luk. 19:11) Fullstendig klar over at det er en lignelse, og med dette gir du ikke noe svar på spørsmålet. Derfor prøver jeg en gang til. Hvordan definerer du Luk. 19:27 og hvor kommer denne definisjonen fra? Er det tolkning fra Albrecht Ritschl? Det er ingen ting som tyder på at du var klar over det for nå, SirEmanon. Du sa "kom med en forklaring av det du mener er en billedlig fremstilling" Hele ditt argument gikk ut på at dette var en bokstavlig fremstilling av Gud. Noe du nå skjønner det ikke er. Jesus Kristus forklarer selv sine lignelser. NT > Uten lignelser talte han ikke til dem. Men når han var alene med disiplene, forklarte han alt for dem. Jesus Kristus > Dere er det gitt å kjenne Guds rikes hemmeligheter. Men de andre får det i lignelser, for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå. Dette er meningen med lignelsen. Såkornet er Guds ord... Endret 6. april 2009 av IHS Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Bla bla... Lurer fremdeles på hvordan folk uten samvittighet straffes eller om de slipper unna? Edit: Og hvordan blir mennesker til djevler som du tidligere påstår? Endret 6. april 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) For å få den riktige oppfattelsen av Gud, må du skille mellom Jesu Kristi lignelser > (Luk. 19:27) og det Han sier rett ut > (Joh. 5:22) Jesus Kristus > Dette har jeg sagt dere i lignelser. Det kommer en tid da jeg ikke skal tale i bilder, men åpent og rett fram fortelle dere om Far. En lignelse er jo å si noe ved å si noe annet (tale i bilder). Og da kommer det store spørsmålet. Hvem er det som kommer med definisjonene og forklaringer på hva disse bildene betyr? Det hadde også vært greit om du kom med en forklaring av det du mener er en billedlig fremstilling av luk. 19:27. Hva er det virkelig Jesus mener med dette? Hvis Jesus mener at han ikke vill hogge ned fiendene foran øynene sine, ja da er han en stor ironiker som vil medføre at han er en spotter. Derfor vil dette medføre at du også tar avstand fra deler av NT og i tillegg tar du sterk avstand fra GT. Hva har vi igjen da? Ut i fra dette blir min definisjon at du ikke er kristen, men kun har et livssyn hvor du trekker ut elementer fra bibelen som passer deg og ditt livssyn? At (Luk. 19:27) bare er en lignelse kan du lese i (Luk. 19:11) Fullstendig klar over at det er en lignelse, og med dette gir du ikke noe svar på spørsmålet. Derfor prøver jeg en gang til. Hvordan definerer du Luk. 19:27 og hvor kommer denne definisjonen fra? Er det tolkning fra Albrecht Ritschl? Det er ingen ting som tyder på at du var klar over det for nå, SirEmanon. Du sa "kom med en forklaring av det du mener er en billedlig fremstilling" Hele ditt argument går ut på at dette er en bokstavlig fremstilling av Gud. Noe du nå skjønner det ikke er. Jesus Kristus forklarte selv sine lignelser. NT > Uten lignelser talte han ikke til dem. Men når han var alene med disiplene, forklarte han alt for dem. Jesus Kristus > Dere er det gitt å kjenne Guds rikes hemmeligheter. Men de andre får det i lignelser, for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå. Dette er meningen med lignelsen .... Nå tar du ordene i din munn (penn) og skjærer ut i det blå, igjen. Prøver en gang til. Du som kjenner Guds Rikes Hemlighet må da kune svare på følgende: Hvordan definerer du Luk. 19:27 ? Endret 6. april 2009 av SirEmanon Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) For å få den riktige oppfattelsen av Gud, må du skille mellom Jesu Kristi lignelser > (Luk. 19:27) og det Han sier rett ut > (Joh. 5:22) Jesus Kristus > Dette har jeg sagt dere i lignelser. Det kommer en tid da jeg ikke skal tale i bilder, men åpent og rett fram fortelle dere om Far. En lignelse er jo å si noe ved å si noe annet (tale i bilder). Og da kommer det store spørsmålet. Hvem er det som kommer med definisjonene og forklaringer på hva disse bildene betyr? Det hadde også vært greit om du kom med en forklaring av det du mener er en billedlig fremstilling av luk. 19:27. Hva er det virkelig Jesus mener med dette? Hvis Jesus mener at han ikke vill hogge ned fiendene foran øynene sine, ja da er han en stor ironiker som vil medføre at han er en spotter. Derfor vil dette medføre at du også tar avstand fra deler av NT og i tillegg tar du sterk avstand fra GT. Hva har vi igjen da? Ut i fra dette blir min definisjon at du ikke er kristen, men kun har et livssyn hvor du trekker ut elementer fra bibelen som passer deg og ditt livssyn? At (Luk. 19:27) bare er en lignelse kan du lese i (Luk. 19:11) Fullstendig klar over at det er en lignelse, og med dette gir du ikke noe svar på spørsmålet. Derfor prøver jeg en gang til. Hvordan definerer du Luk. 19:27 og hvor kommer denne definisjonen fra? Er det tolkning fra Albrecht Ritschl? Det er ingen ting som tyder på at du var klar over det for nå, SirEmanon. Du sa "kom med en forklaring av det du mener er en billedlig fremstilling" Hele ditt argument gikk ut på at dette var en bokstavlig fremstilling av Gud. Noe du nå skjønner det ikke er. Jesus Kristus forklarer selv sine lignelser. NT > Uten lignelser talte han ikke til dem. Men når han var alene med disiplene, forklarte han alt for dem. Jesus Kristus > Dere er det gitt å kjenne Guds rikes hemmeligheter. Men de andre får det i lignelser, for at de skal se, men ikke se og høre, men ikke forstå. Dette er meningen med lignelsen. Såkornet er Guds ord.... Nå tar du ordene i din munn (penn) og skjærer ut i det blå, igjen. Prøver en gang til. Du som kjenner Guds Rikes Hemlighet må da kune svare på følgende: Hvordan definerer du Luk. 19:27 ? Lignelsen handler om det som akkurat var i ferd med å skje på den tiden. Luk. 19:11 > Mens de sto og hørte på dette, fortalte Jesus også en lignelse. For han var nær Jerusalem, og de trodde at Guds rike straks ville komme til syne. Messias var kommet og var akkurat i ferd med å gå inn i Jerusalem som konge. I Jerusalem var det en del fiender som ikke vil ha Ham til konge. Oppgjørets time var kommet. PS: Ingen blev bokstavelig "hogget ned" men det blev en definitiv slutt for fienden. Endret 6. april 2009 av IHS Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Messias var kommet og var akkurat i ferd med å gå inn i Jerusalem som konge. I Jerusalem var det en del fiender som ikke vil ha Ham til konge. Oppgjørets time var kommet. PS: Ingen blev bokstavelig "hogget ned" men det blev en definitiv slutt for fienden. Hvem var fienden, og hvordan ble det en definitiv slutt for dem? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Lignelsen handler om det som akkurat var i ferd med å skje på den tiden. Luk. 19:11 > Mens de sto og hørte på dette, fortalte Jesus også en lignelse. For han var nær Jerusalem, og de trodde at Guds rike straks ville komme til syne. Messias var kommet og var akkurat i ferd med å gå inn i Jerusalem som konge. I Jerusalem var det en del fiender som ikke vil ha Ham til konge. Oppgjørets time var kommet. PS: Ingen blev bokstavelig "hogget ned" men det blev en definitiv slutt for fienden. Endelig kommer du med en forklaring (tolkning) og da kan vi bli enig om at vi er uenige. Din tolkning er at ingen blir hugget ned. Og det er også min vurdering, at ingen ble hugget ned. Men det er tanken bak Luk. 19:11-27 som er interessant fordi her oppfordrer Jesus til å hugge ned de som ikke vil ha han som konge. Dette fordi Jesus så på seg selv som en konge og i denne historien er det tydelige at Jesus vil at hans tjenere skal bruke disse gavene som leveres ut for å høste inn flere mennesker som skal støtte Jesus tankegang. De skal nemmelig bruke gaver til å høste inn nyfrelste. Så viser det seg at alle tjenerne unntatt en av dem gjør det de er satt til å gjøre. Og hva med denne tjeneren som ikke klarer å gjør det, han passet kun på gaven og fikk ingen fortjeneste. Denne tjeneren gjorde ikke det han ble satt til å gjøre, og han dømmes slik som alle de som ikke vil tro på eller følge Jesus. Dette betyr da at de som ikke tror, kan hogges ned av de som tror på Jesus. Og da er vi tilbake til utgangspunktet hvor du skriver at Faderen og sønnen dømmer ingen. Men dette viser jo at Jesus dømmer. At Jesus var en som først brukte list og kjærlighet, og hvis ikke dette virket brukes det "sterkere lut" med skremsel og fordømmelse. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Lignelsen er ingen "oppfordring" og handler overhode ikke om "nyfrelste" og "tro" Lignelsen dreier seg om forvaltningen av Guds rike og forholdet mellom kongen og hans landsmenn. (Jesus Kristus og Jødene) Luk. 19:11 > Mens de sto og hørte på dette, fortalte Jesus også en lignelse. For han var nær Jerusalem, og de trodde at Guds rike straks ville komme til syne. Du må skille mellom lignelser og faktiske forhold ! Endret 6. april 2009 av IHS Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 IHS, hvis ingen av dem dømmer, hvem er det da som sender meg til Helvete fordi at jeg ikke tror på dem? Er det noen som har mer makt enn Gud og Jesus? Lenke til kommentar
Chados Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Har prøvd å spørre en klassekamerat om dette, men han blir så fort lei seg; Gud skapte Adam og Eva -> de fekk unger -> ungene fekk unger med ?? -> incest? Eller er det noe annet som skjedde? Adam og Eva fikk sønnene Kain og Abel. Etter at Kain drepte Abel flyttet han til landet Nod hvor han giftet seg og fikk sønnen Hanok. GT > Og Herren satte et merke på Kain for at ingen som møtte ham, skulle drepe ham. Så drog Kain bort fra Herren og slo seg ned i landet Nod, øst for Eden. Kain levde sammen med sin kone, og hun ble med barn og fødte Hanok. PS: Tema er kristendommen (NT) ikke jødedommen (GT) Men hva har jeg missforstått her...? Er det slik og forstå at gud først skapte Adam, så Eva. Adam og Eva fikk to barn sammen, Kain og Abel. Fikk dem kun Kain og Abel? I så tilfelle så vil det kun være 4 mennesker på jorden helt til Kain drepte Abel, da vil det være 3 igjen, Adam, Eva og Kain. Hvem giftet så Kain seg med da han flyttet til Nod? Hvem fikk han i så tilfelle sønnen Hanok med, hvem var kona til Kain? Var det andre mennesker på jorden som gud ikke hadde skapt eller fikk Kain da barn med Eva? Bare en tankerekke som slo meg da jeg leste forumet av ren nyskjerrighet, er jeg helt på jordet her? Må inrømme at mine kunskaper om kristendommen er tynn. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Dette er jo åpenbarn, Kain hadde sex enten med mora si - eller så hadde han sex med en eller annen ape. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 IHS, hvis ingen av dem dømmer, hvem er det da som sender meg til Helvete fordi at jeg ikke tror på dem? Er det noen som har mer makt enn Gud og Jesus? Du selv. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Har prøvd å spørre en klassekamerat om dette, men han blir så fort lei seg; Gud skapte Adam og Eva -> de fekk unger -> ungene fekk unger med ?? -> incest? Eller er det noe annet som skjedde? Adam og Eva fikk sønnene Kain og Abel. Etter at Kain drepte Abel flyttet han til landet Nod hvor han giftet seg og fikk sønnen Hanok. GT > Og Herren satte et merke på Kain for at ingen som møtte ham, skulle drepe ham. Så drog Kain bort fra Herren og slo seg ned i landet Nod, øst for Eden. Kain levde sammen med sin kone, og hun ble med barn og fødte Hanok. PS: Tema er kristendommen (NT) ikke jødedommen (GT) Men hva har jeg missforstått her...? Er det slik og forstå at gud først skapte Adam, så Eva. Adam og Eva fikk to barn sammen, Kain og Abel. Fikk dem kun Kain og Abel? I så tilfelle så vil det kun være 4 mennesker på jorden helt til Kain drepte Abel, da vil det være 3 igjen, Adam, Eva og Kain. Hvem giftet så Kain seg med da han flyttet til Nod? Hvem fikk han i så tilfelle sønnen Hanok med, hvem var kona til Kain? Var det andre mennesker på jorden som gud ikke hadde skapt eller fikk Kain da barn med Eva? Det er helt tydlig i GT sitatet over at det var andre Kain kunne møte på. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) IHS, hvis ingen av dem dømmer, hvem er det da som sender meg til Helvete fordi at jeg ikke tror på dem? Er det noen som har mer makt enn Gud og Jesus? Du selv. Jeg dømmer meg selv til Helvete? Vel, da dømmer jeg meg selv til Himmelen i stedet. Takk for opplysningen. Red.: Det er helt tydlig i GT sitatet over at det var andre Kain kunne møte på. Da er det vel like tydelig at det er løgn at Gud skapte Adam og Eva også da, for det sies ikke noe om alle de andre han skapte. Hvorfor trekke frem de syndigste av alle guds skapninger som eksempler for menneskeheten? De trosset jo guds ord og dannet derfor grunnlaget for at hele menneskeheten ble lyst i bann. Hvis disse ikke er opphavet til menneskeheten er det heller ikke noe grunnlag for arvesynden. Dette er da rimelig åpenbart! Endret 7. april 2009 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 IHS, hvis ingen av dem dømmer, hvem er det da som sender meg til Helvete fordi at jeg ikke tror på dem? Er det noen som har mer makt enn Gud og Jesus? Du selv. Jeg dømmer meg selv til Helvete? Vel, da dømmer jeg meg selv til Himmelen i stedet. Takk for opplysningen. Velkommen Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Kain er en person som omtales i Bibelen som sønnen til Adam og Eva. Han er mest kjent for å ha drept broren sin, Abel. Historien forteller oss at begge brødrene ofret til Gud, men Gud så Abels offer som et bedre et, grunnet Kains avindssyke. Dette gjorde at Kain ble så misunnelig at han slo broren sin ihjel, og ble bannlyst av Gud. Kain måtte gå resten av sitt liv i ørkenen, men på grunn av at han var redd for å bli drept av personer på veien, ga Gud han et merke som skulle vise at de skulle holde seg unna han. Kain måtte gå resten av sitt liv i ørkenen, men på grunn av at han var redd for å bli drept av personer på veien Hvilke personer? Edit: http://no.wikipedia.org/wiki/Kain Endret 7. april 2009 av PrettyBoy Lenke til kommentar
Chados Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Joda, men ut ifra forutsettningen at Adam og Eva er de to første menneskene på jorden, i følge kristne "lagd" av gud, så er det kun 2 mennesker først. Så får Adam og Eva 2 stk barn, Kain og Abel, nå er vi oppe i 4 stk mennesker totalt på jorden. Kain slår ihjel Abel, 3 stk totalt på jorden, Adam, Eva og Kain. Da kommer vi til essensen av det jeg ikke forstår. Hvis gud ikke har skapt andre mennesker enn Adam og Eva, HVEM er konen til Kain? Har noen navnet på henne? Så skurrer følgende: GT > Og Herren satte et merke på Kain for at ingen som møtte ham, skulle drepe ham. Så drog Kain bort fra Herren og slo seg ned i landet Nod, øst for Eden. Kain levde sammen med sin kone, og hun ble med barn og fødte Hanok. Hvorfor måtte Herren sette et merke på Kain for at ingen skulle drepe han? Er det ikke bare Adam og Eva igjenn på jorden utenom Kain? Så drar Kain til landet Nod og bosetter seg, men for at et område skal være et land så må vel noen ha gjort krav på et gitt landområde. Men så langt er det fortsatt bare 3 stk på på jorden, så hvem er det som bor i landet Nod? Adam og Eva? Har ikke folk et vettug svar og komme med så er det greit, men ikke post noe fra bibelen som ikke forklarer noe som helst... Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Adam og Eva fikk mange sønner og døtre, bl.a. Kain og Abel som er mest kjent. I tillegg til disse får vi i bibelen høre om Set og Enosj (sønnen til Set). Man kan lese mer om disse i første mosebok kap 4 og 5 : http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book=GEN&chapter=5 http://no.wikipedia.org/wiki/Adam_og_Eva Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Dette forklarer ikke hvem konen til Kain var. Det forklarer bare at Adam fikk flere sønner og døtre enn de to mest kjente. Noe som enten betyr at Kain fikk barn med sin mor eller med sin søster. Begge deler vil jeg anse som ganske ekkelt. Hvem pokker er det som frivillig har seg med mora og søstra si? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå