Gronko Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Hva har det med saken å gjøre? At det også gjelder for andre ting er vel ikke akkurat så vanskelig å forstå. Selv vil jeg heller vite at parti A mener X enn å tro at parti A mener X om en sak. Og en ting til. Eier ikke kristne nysgjerrighet? De har en bok som er så mye viktigere enn noen bok noen gang kan være for meg og de leser den ikke en gang. Det virker så rart. Er det sånn at kristne egentlig ikke tror på det? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Var i konfirmasjon forrigehelg og jeg begynnte å stusse på ett av versene i en av salmene: Kom, kom og hør et gledens ord, for Gud sitt lys har tent! Den blinde ser og slaven får sin frihet, ufortjent Hva menes med at "slaven får sin frihet, ufortjent"? Hvilken slave fortjener å være slave? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Hva har det med saken å gjøre? At det også gjelder for andre ting er vel ikke akkurat så vanskelig å forstå. Selv vil jeg heller vite at parti A mener X enn å tro at parti A mener X om en sak. Og en ting til. Eier ikke kristne nysgjerrighet? De har en bok som er så mye viktigere enn noen bok noen gang kan være for meg og de leser den ikke en gang. Det virker så rart. Er det sånn at kristne egentlig ikke tror på det? Men leser du FrPs manifest for å finne det ut, går du inn på deres nettsider hver dag for å finne det ut? Eller holder det for deg om du leser det på nettaviser eller ser det på nyhetene? Jeg vet ikke helt hvor du har det fra at kristne aldri leser Bibelen. Alle kirkeledere jeg har vært i kontakt med oppfordrer de unge til å lese mer i Bibelen. Var i konfirmasjon forrigehelg og jeg begynnte å stusse på ett av versene i en av salmene: Kom, kom og hør et gledens ord, for Gud sitt lys har tent! Den blinde ser og slaven får sin frihet, ufortjent Hva menes med at "slaven får sin frihet, ufortjent"? Hvilken slave fortjener å være slave? Jeg vet ikke helt hva forfatteren av salmen har ment dette. Men forfatteren stiller slaven og den blinde i samme bås. De får noe ufortjent. Jeg tror det er billedlig for dette: Mennesker er syndere Gud er nådig Menneskene får ting ufortjent av Gud. Akkurat som foreldres tålmodighet for oss som barn, vi gjør lite eller ingenting for å fortjene deres kjærlighet og omsorg. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Så klart det finnes de som leser bibelen og jeg sier ikke noe annet, og jeg mente selvfølgelig de som ikke leser hele bibelen da jeg skrev kristne. Det var vel ikke så vanskelig å forstå? Du lager en så rar sammenligning. Det å lese bibelen er ikke som å fange en frosk. Den hopper ikke unna, det er bare å lese den. Da slipper man å måtte støtte seg på andres meninger og tanker. Men kanskje bibelen er litt lang og kjedelig. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Det blir bare tull å sammenligne politiske manifest og verk med kristendom. Det er ingen parti som påstår at man skal straffes hvis man ikke kjenner til deres manifest, såvidt jeg vet. Det er vel ingen kommunistpartier som truer med å sende en til arbeidsleir for resten av livet hvis du ikke har lest Marx' arbeider. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Det blir bare tull å sammenligne politiske manifest og verk med kristendom.Det er ingen parti som påstår at man skal straffes hvis man ikke kjenner til deres manifest, såvidt jeg vet. Det er vel ingen kommunistpartier som truer med å sende en til arbeidsleir for resten av livet hvis du ikke har lest Marx' arbeider. Nei, de kan Jesu lære. Hva godt får de ut av å lese salmene og høysangene? Hvorfor lese krønikene, men ikke Karl Marx' verker? Karl Marx' verker er minst like viktige for kommunismen som krønikene, salmene, høysangene osv er for kristendommen. Endret 13. juni 2009 av Ozi Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Det er ganske tafatt å stemme FRP uten å vite hva de står for. det er like tafatt å være kommunist uten å vite hva ideologien går ut på. Og det er like tafatt å være kristen uten å vite hva som står i Guds bok til mennesket. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Har du lest partiet ditts politiske manifest? Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg har ikke bestemt meg enda, så holder fortsatt på å lese litt i de forskjellige partiprogrammene. men når jeg bestemmer meg kommer jeg til å finlese det partiet sitt program for å se at det er noe jeg vil støtte. Blindestemming er skumle greier. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Det blir bare tull å sammenligne politiske manifest og verk med kristendom.Det er ingen parti som påstår at man skal straffes hvis man ikke kjenner til deres manifest, såvidt jeg vet. Det er vel ingen kommunistpartier som truer med å sende en til arbeidsleir for resten av livet hvis du ikke har lest Marx' arbeider. Har du lest Norges lover? Jeg har ikke bestemt meg enda, så holder fortsatt på å lese litt i de forskjellige partiprogrammene. men når jeg bestemmer meg kommer jeg til å finlese det partiet sitt program for å se at det er noe jeg vil støtte. Blindestemming er skumle greier. Partiprogrammet blir å sammenligne med den lille bibel. Å lese deres vedtekstdokument blir som å sammenligne med å lese evangeliene. Å lese hele Bibelen sammenlignes best med å lese alle deres vedtekter gjennom tidene, og å lese deres detaljerte historie. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Det blir bare tull å sammenligne politiske manifest og verk med kristendom.Det er ingen parti som påstår at man skal straffes hvis man ikke kjenner til deres manifest, såvidt jeg vet. Det er vel ingen kommunistpartier som truer med å sende en til arbeidsleir for resten av livet hvis du ikke har lest Marx' arbeider. Har du lest Norges lover? Jeg har ikke bestemt meg enda, så holder fortsatt på å lese litt i de forskjellige partiprogrammene. men når jeg bestemmer meg kommer jeg til å finlese det partiet sitt program for å se at det er noe jeg vil støtte. Blindestemming er skumle greier. Partiprogrammet blir å sammenligne med den lille bibel. Å lese deres vedtekstdokument blir som å sammenligne med å lese evangeliene. Å lese hele Bibelen sammenlignes best med å lese alle deres vedtekter gjennom tidene, og å lese deres detaljerte historie. Tja, det er vel veldig uinteressant å lese f.eks Venstre sine meningen på 1880-1890 tall men det er jo så. Ser heller på hva de vil gjennomføre i denne perioden. Det som teller for min del. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Det er enda mer uinteressant å lese salmene og høysangen, det er kun for spesielt interesserte. Du trenger ikke å vite all historie for å være venstremann eller kristen. Men du må være klar over kjernesakene og -verdiene. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 LItt rart da, at siden Gud er allmektig, så gjelder det ikke for kristne å sette seg inn i det han har gitt mennesket. Gud er konstant ja? Det betyr at det er den samme som siter bak ordene nå som for 2000 år siden. Politikk er ikke konstant og derfor er det irrelelevant hva et parti sto for for 100 år siden. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Er det ikke like irrelevant hva randome kristne skrev i høysangen og i salmene? Eller om isrealittene vant mot filisterne i kongebøkene? Var Grunnlov er konstant, har du satt deg inn i den? Endret 13. juni 2009 av Ozi Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Grunnloven er ikke konstant nei. Jøder har nå tilgang til riket, for eksempel. Men ingen fjerner grums fra Bibelen. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Vår grunnlov er over 90% konstant, har du lest den? Det samme gjelder ikke i GT som i NT, NT er en ny æra. Menneskesønnen har kommet, det skjedde en revolusjon på den fronten. Å lese GT blir som å lese våre lover når vi var i union med Sverige. Sikkert interessant, men først og fremst historie for spesielt interesserte. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Hva godt får de ut av å lese salmene og høysangene? Hvorfor lese krønikene, men ikke Karl Marx' verker? Karl Marx' verker er minst like viktige for kommunismen som krønikene, salmene, høysangene osv er for kristendommen. Bortsett fra at Karl Marx aldri har påstått at man må lese hans verker for å unngå evig straff. Dessuten har de fleste kommunister, ihvertfall de jeg har møtt, ingen problemer med å lese Marx' verker i et korrekt tidsperspektiv. Har du lest Norges lover? Ikke absolutt alt som står i boken, men jeg blar fram det jeg måtte trenge i Norges Lover når jeg trenger det. Så hittil har jeg kun fordypet meg i det som jeg hittil har trengt å fordype meg i. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 Det samme gjelder ikke i GT som i NT, NT er en ny æra. Menneskesønnen har kommet, det skjedde en revolusjon på den fronten. Hvordan kom du til den konklusjonen? Det er ikke hva Jesus sier i det nye testamentet om saken. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Hva godt får de ut av å lese salmene og høysangene? Hvorfor lese krønikene, men ikke Karl Marx' verker? Karl Marx' verker er minst like viktige for kommunismen som krønikene, salmene, høysangene osv er for kristendommen. Bortsett fra at Karl Marx aldri har påstått at man må lese hans verker for å unngå evig straff. Dessuten har de fleste kommunister, ihvertfall de jeg har møtt, ingen problemer med å lese Marx' verker i et korrekt tidsperspektiv. Har du lest Norges lover? Ikke absolutt alt som står i boken, men jeg blar fram det jeg måtte trenge i Norges Lover når jeg trenger det. Så hittil har jeg kun fordypet meg i det som jeg hittil har trengt å fordype meg i. Hva mener du med et korrekt tidsperspektiv? En trenger ikke lese Salmene, Høysangen, Krønikene, Dommerne osv for å vite hva en kommer til helvete for. Du har enda til gode å gi meg gode grunner til å lese de. Du gjør med Norges Lover hva de fleste gjør med Bibelen. Endret 13. juni 2009 av Ozi Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 13. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2009 nei, men det er ikke slik at om du velger å ikke tro på en av forutsettningene for norske lover så kastes du i fengsel for livstid. så selv om du følger bibelens lover så er du fremdeles fucked om du ikke tror på gud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå