Gå til innhold

Er det noe du ikke forstår ved kristendommen?


Anbefalte innlegg

Fri vilje er en illusjon ozi.... Det er noe du tror du har fordi det virker slik , men ALLE valg du tar er bassert på hva du fra før vet.... Hvis ikke hadde barn vært mye flinkere til å velge enn de faktisk er.....

Ok, hvis valget ikke er mitt, hvem er det sitt da?

 

Så det er synde fallet nå... På skolen lærte jeg at det var adam og eva som sto for syndefallet og alle mennesker etter de skulle lide under det og derfor sendte gud ned jesus for å fri oss fra det..... men nå som vi vet at adam og eva er bare tull er dette gjort om? Slik at det nå innbefatter alle de synder som står i bibelen også...?

Det har jo alltid vært sånn. Mennesker er syndere, det må aksepteres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fri vilje er en illusjon ozi.... Det er noe du tror du har fordi det virker slik , men ALLE valg du tar er bassert på hva du fra før vet.... Hvis ikke hadde barn vært mye flinkere til å velge enn de faktisk er.....

Ok, hvis valget ikke er mitt, hvem er det sitt da?

 

hva får deg til å tro at det er en person eller entitet som tar valget?

Jorden går rundt solen, men hvem var det som satte igang rotasjonen? du stiller feile spørsmål

 

Så det er synde fallet nå... På skolen lærte jeg at det var adam og eva som sto for syndefallet og alle mennesker etter de skulle lide under det og derfor sendte gud ned jesus for å fri oss fra det..... men nå som vi vet at adam og eva er bare tull er dette gjort om? Slik at det nå innbefatter alle de synder som står i bibelen også...?

Det har jo alltid vært sånn. Mennesker er syndere, det må aksepteres.

hva gjør en person til en synder dersom han aldri har utført en synd men nekter å tro på gud?

hvorfor trengte gud et offer for å "befri" menneskene fra syndene? allmektig så han kunne jo ha knipset med fingrene så var syndene tilgitt? og kan det virkelig kalles et offer å ofre seg selv, til seg selv, for å 3 dager senere bli GUD og hersker over alt? om han er allmektig har han ikke ofret noe ved å lage en menneskekropp. de kan han lage haugevis av

 

edit: om gud er allmektig, hvordan klarte han å la syndefallet skje?

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
hva gjør en person til en synder dersom han aldri har utført en synd men nekter å tro på gud?

Da er han ikke en synder.

 

hvorfor trengte gud et offer for å "befri" menneskene fra syndene? allmektig så han kunne jo ha knipset med fingrene så var syndene tilgitt? og kan det virkelig kalles et offer å ofre seg selv, til seg selv, for å 3 dager senere bli GUD og hersker over alt? om han er allmektig har han ikke ofret noe ved å lage en menneskekropp. de kan han lage haugevis av

At Gud kom ned til jorda og viste menneskene at han tok på seg ansvaret for deres synder hadde en effekt som var ønskelig.

 

edit: om gud er allmektig, hvordan klarte han å la syndefallet skje?

Jeg sa nettopp at det ikke var noe syndefall.

Lenke til kommentar
hva gjør en person til en synder dersom han aldri har utført en synd men nekter å tro på gud?

Da er han ikke en synder.

la oss si han er homofil. fortjener han helvete?

 

hvorfor trengte gud et offer for å "befri" menneskene fra syndene? allmektig så han kunne jo ha knipset med fingrene så var syndene tilgitt? og kan det virkelig kalles et offer å ofre seg selv, til seg selv, for å 3 dager senere bli GUD og hersker over alt? om han er allmektig har han ikke ofret noe ved å lage en menneskekropp. de kan han lage haugevis av

At Gud kom ned til jorda og viste menneskene at han tok på seg ansvaret for deres synder hadde en effekt som var ønskelig.

han tok ikke på seg ansvaret, i så fall ville jeg komt til himmelen om jeg døde nå. JEG må ta på meg ansvaret å tro på Gud for å bli tilgitt

og hva var den ønskelige effekten? kunne han igjen ikke bare knipset seg til det punktet?

edit: om gud er allmektig, hvordan klarte han å la syndefallet skje?

Jeg sa nettopp at det ikke var noe syndefall.

jeg er fult klar over at det ikke var et syndefall, jeg snakker som om det daktisk skjedde slik bibelen mener.

Lenke til kommentar
hva gjør en person til en synder dersom han aldri har utført en synd men nekter å tro på gud?

Da er han ikke en synder.

la oss si han er homofil. fortjener han helvete?

Nei.

 

Jeg sa nettopp at det ikke var noe syndefall.

jeg er fult klar over at det ikke var et syndefall, jeg snakker som om det daktisk skjedde slik bibelen mener.

Gud gav menneskene fri vilje, så uansett ville det ikke vært Guds ansvar.

Lenke til kommentar

Vi har ikke fri vilje ozi....

 

(Men det går rett og slett ikke inn. Vet ikke hvor mange og hvor ofte folk her inne har forsøkt å forklare deg at vi ikke har fri vilje, men du velger å overse dette totalt og durer videre som om ingen hadde sagt en dritt.... :no: Fordi det passer best med din egen over bevisning og det du tror på... Vel vel, skal ikke stoppe deg jeg, men finner det litt rart at du fremdeles hevder dette etter at så mange har både tegnet, vist og forklart med små og store bokstaver hvorfor vi ikke kan inneha fri vilje.... men det flukter ikke med den bibelske sannhet, så da så! :no: )

Lenke til kommentar
hva gjør en person til en synder dersom han aldri har utført en synd men nekter å tro på gud?

Da er han ikke en synder.

la oss si han er homofil. fortjener han helvete?

Nei.

så hvorfor er sier bibelen det da? hvorfor har homofile blitt steinet siden før middelalderen for å SYNDE?

 

 

 

Jeg sa nettopp at det ikke var noe syndefall.

jeg er fult klar over at det ikke var et syndefall, jeg snakker som om det daktisk skjedde slik bibelen mener.

Gud gav menneskene fri vilje, så uansett ville det ikke vært Guds ansvar.

du mener syndefallet ikke fant sted? kan du forklare hvorfor Jesus måtte dø for syndene våre da?

har du i det hele tatt lest bibelen?

Lenke til kommentar

Jeg også trodde det var FORDI vi hadde syndet at jesus kom og opphevet syndefallet...

 

(Men jeg stoler ikke helt på ozi's forklaringer lenger jeg.... de er litt sprikende og rotete... :) )

 

Er det noen andre som er kristen som kan forklare dette med syndefallet og jesus?

 

:)

Lenke til kommentar
hva gjør en person til en synder dersom han aldri har utført en synd men nekter å tro på gud?

Da er han ikke en synder.

la oss si han er homofil. fortjener han helvete?

Nei.

så hvorfor er sier bibelen det da?

Ok, Valkyria. Jeg har aldri sett hvor Bibelen sier at homofile fortjener helvete.

 

Kan du finne den passasjen? Det skal altså stå at den som blir tiltrukket av en person fra samme kjønn fortjener helvete.

 

I realiteten fortjener vel alle mennesker helvete, da vi alle synder. Men vi går utifra at han ikke har syndet slik du sier.

 

 

du mener syndefallet ikke fant sted? kan du forklare hvorfor Jesus måtte dø for syndene våre da?

har du i det hele tatt lest bibelen?

Jeg skrev om det på forrige side.

 

Slapp av litt med den hissige "tonen" også da.

Lenke til kommentar
I realiteten fortjener vel alle mennesker helvete, da vi alle synder. Men vi går utifra at han ikke har syndet slik du sier.

Hva er så vitsen med å tro på gud hvis det stemmer? Det er jo nettopp for ikke å havne der dere tror, er det ikke?

 

du mener syndefallet ikke fant sted? kan du forklare hvorfor Jesus måtte dø for syndene våre da?

har du i det hele tatt lest bibelen?

Jeg skrev om det på forrige side.

Nei, for da sa du at det ikke var noe syndefall.... og hvis det ikke er noe syndefall bortfaller jo jesus... ?

 

Slapp av litt med den hissige "tonen" også da.

Ikke hissig, bare lettere oppgitt ... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Ok, Valkyria. Jeg har aldri sett hvor Bibelen sier at homofile fortjener helvete.

 

Kan du finne den passasjen? Det skal altså stå at den som blir tiltrukket av en person fra samme kjønn fortjener helvete.

 

I realiteten fortjener vel alle mennesker helvete, da vi alle synder. Men vi går utifra at han ikke har syndet slik du sier.

Leviticus 20:13

'If a man lies with a man as one lies with a woman, both of them have done what is detestable. They must be put to death; their blood will be on their own heads.'

 

å bryte et av budene i bibelen er å synde -> komme til helvete. kan finne det fram men regner med du vet såpass mye om kristendommen.

 

du mener syndefallet ikke fant sted? kan du forklare hvorfor Jesus måtte dø for syndene våre da?

har du i det hele tatt lest bibelen?

Jeg skrev om det på forrige side.

 

Slapp av litt med den hissige "tonen" også da.

om tonen min er "hissig" er det ikke intensjonene mine. er bare oppgitt over mangel på både kunnskap og bevis fra din side.

Lenke til kommentar
I realiteten fortjener vel alle mennesker helvete, da vi alle synder. Men vi går utifra at han ikke har syndet slik du sier.

Hva er så vitsen med å tro på gud hvis det stemmer? Det er jo nettopp for ikke å havne der dere tror, er det ikke?

 

Jeg tror ikke på Gud pga noe helvete. Jeg tror bl. a. at helvete er helt feil fremstilt i populærkulturen. Men for å få innpass der må en være fri fra synd, syndstilgivelse får man fra Gud. Nesten litt sjokkert over at du ikke visste det.

 

Nei, for da sa du at det ikke var noe syndefall.... og hvis det ikke er noe syndefall bortfaller jo jesus... ?

 

Jesus kom for å tilgi alle som synder, uavhengig av syndefall. Det skrev jeg også på forrige side.

 

Ikke hissig, bare lettere oppgitt ... :)

Det om tonen var ikke rettet mot deg :)

 

 

 

 

 

Ok, Valkyria. Jeg har aldri sett hvor Bibelen sier at homofile fortjener helvete.

 

Kan du finne den passasjen? Det skal altså stå at den som blir tiltrukket av en person fra samme kjønn fortjener helvete.

 

I realiteten fortjener vel alle mennesker helvete, da vi alle synder. Men vi går utifra at han ikke har syndet slik du sier.

Leviticus 20:13

'If a man lies with a man as one lies with a woman, both of them have done what is detestable. They must be put to death; their blood will be on their own heads.'

 

å bryte et av budene i bibelen er å synde -> komme til helvete. kan finne det fram men regner med du vet såpass mye om kristendommen.

La du merke til at det ikke står noe om legning, men om handling? Du kan ikke straffes for hva du er, bare for hva du gjør. Du straffes ikke for å være pedofil i Norge heller.

 

Forøvrig var nok reglene om homofili lokale regler som de begrunnet som guddommelige. De visste jo også svært lite om homofili, og trodde nok at de gjorde det for å forlyste seg, ikke fordi legningen deres var slik.

 

om tonen min er "hissig" er det ikke intensjonene mine. er bare oppgitt over mangel på både kunnskap og bevis fra din side.

Har du i det hele tatt lest Bibelen? Kan oppfattes som hissig.

 

Hvilke bevis?

Lenke til kommentar
La du merke til at det ikke står noe om legning, men om handling? Du kan ikke straffes for hva du er, bare for hva du gjør. Du straffes ikke for å være pedofil i Norge heller.

 

Forøvrig var nok reglene om homofili lokale regler som de begrunnet som guddommelige. De visste jo også svært lite om homofili, og trodde nok at de gjorde det for å forlyste seg, ikke fordi legningen deres var slik.

dersom du frivillig har sex med en annen mann er du i mine øyne homofil, eller bifil. jeg føler derimot ikke at du skal straffes for handlinger slik bibelen mener (merk; ukriminelle handlinger).

 

dessuten har homofili vært kjent leeeenge før kristendommen ble oppfunnet. grekerne hadde et syn på homofili og så på det som naturlig. det ble gjerne slik pga mangel på kvinner på greske øyer etc, og dermed tydde mennene til det eneste de kunne.

 

Har du i det hele tatt lest Bibelen? Kan oppfattes som hissig.

 

Hvilke bevis?

ja jeg har lest bibelen, det er derfor jeg så fort kan finne frem til de versene som er verd å merke seg.

 

bevisene kan være:

hvorfor lover om homofili er lokale lover og på mystisk vis er dukket opp i bibelen.

hvorfor mener du alle mennesker har syndet?

hvorfor det var en ønskelig effekt å ofre seg selv til seg selv for å tilgi synder fremfor å bare tilgi.

Lenke til kommentar
La du merke til at det ikke står noe om legning, men om handling? Du kan ikke straffes for hva du er, bare for hva du gjør. Du straffes ikke for å være pedofil i Norge heller.

 

Forøvrig var nok reglene om homofili lokale regler som de begrunnet som guddommelige. De visste jo også svært lite om homofili, og trodde nok at de gjorde det for å forlyste seg, ikke fordi legningen deres var slik.

dersom du frivillig har sex med en annen mann er du i mine øyne homofil, eller bifil.

Hehe, selv voldtekt i fengsler?

 

dessuten har homofili vært kjent leeeenge før kristendommen ble oppfunnet. grekerne hadde et syn på homofili og så på det som naturlig. det ble gjerne slik pga mangel på kvinner på greske øyer etc, og dermed tydde mennene til det eneste de kunne.

Om det ikke var oppfunnet før kristendommen begynte ville det vel ikke vært nevnt i GT?

 

Har du i det hele tatt lest Bibelen? Kan oppfattes som hissig.

 

Hvilke bevis?

ja jeg har lest bibelen, det er derfor jeg så fort kan finne frem til de versene som er verd å merke seg.

Det var ikke et spørsmål til deg :p Det var et sitat fra deg.

 

bevisene kan være:

hvorfor lover om homofili er lokale lover og på mystisk vis er dukket opp i bibelen.

hvorfor mener du alle mennesker har syndet?

hvorfor det var en ønskelig effekt å ofre seg selv til seg selv for å tilgi synder fremfor å bare tilgi.

Det jødiske folks regler stod jo i Bibelen.

Det er observerbart, jeg har enda ikke møtt eller hørt om en person som ikke har gjort gale ting.

Effekten var kristendommen. Skape oppmerksomhet rundt det. Dessuten døde på en måte Jesus for at dødskreftene skulle få sitt.

Lenke til kommentar
Hehe, selv voldtekt i fengsler?

midlertidig homofilitet er fremdeles homofilitet ;)

 

dessuten har homofili vært kjent leeeenge før kristendommen ble oppfunnet. grekerne hadde et syn på homofili og så på det som naturlig. det ble gjerne slik pga mangel på kvinner på greske øyer etc, og dermed tydde mennene til det eneste de kunne.

Om det ikke var oppfunnet før kristendommen begynte ville det vel ikke vært nevnt i GT?

i og med grekerne hadde sin storhetstid over 1000 år F. kr. og GT er datert til ca 400år Fkr så beviser det mer eller mindre at homofili har vært praksisert LENGE før bibelen kom. Dessuten så er ikke det slik at alt som står i bibelen er pionerkunnskap. mennesket kunne drepe, selge slaver og ha sex før bibelen kom med lover om det. men det ville vel knapt verdt nevne i GT?

 

bevisene kan være:

hvorfor lover om homofili er lokale lover og på mystisk vis er dukket opp i bibelen.

hvorfor mener du alle mennesker har syndet?

hvorfor det var en ønskelig effekt å ofre seg selv til seg selv for å tilgi synder fremfor å bare tilgi.

Det jødiske folks regler stod jo i Bibelen.

Det er observerbart, jeg har enda ikke møtt eller hørt om en person som ikke har gjort gale ting.

Effekten var kristendommen. Skape oppmerksomhet rundt det. Dessuten døde på en måte Jesus for at dødskreftene skulle få sitt.

at det jødiske folkets regler står der forklarer bare at de finpusser gud etter sin egen moral.

 

er enig i at alle synder, men dersom du skulle treffe på en som aldri har syndet, må han fremdeles akseptere gud som sin skaper etc for å kunne komme til himmelen.

 

dødskreftene? hvorfor skulle de få sitt? om jesus påtok seg alle syndene er vel han i helvete nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...