Gå til innhold

Er det noe du ikke forstår ved kristendommen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på noe!

Evangelistene, Matteus, Markus, Lukas og Johannes blir ofte avbildet med tegn, eller symboler. Matteus blir avbildet med et bevinged menneske, eller en engel, Markus med en løve, Lukas med en okse og Johannes med en ørn. Hvor ble de tildelt akkurat disse tegnene? Hva symboliserer de?

Lenke til kommentar
Lurte på en ting: Står det noe sted i bibelen at man ikke skal ha sex før ekteskap?

Det står at du ikke skal drive hor, hor er sex utenfor ekteskap.

Kunne noen ført meg til det stedet det står? Har ikke finlest bibelen så vet ikke hvor alt står.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på noe!

Evangelistene, Matteus, Markus, Lukas og Johannes blir ofte avbildet med tegn, eller symboler. Matteus blir avbildet med et bevinged menneske, eller en engel, Markus med en løve, Lukas med en okse og Johannes med en ørn. Hvor ble de tildelt akkurat disse tegnene? Hva symboliserer de?

http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Evangeli...ists.27_symbols

Var det noe sånt du lette etter?

Lurte på en ting: Står det noe sted i bibelen at man ikke skal ha sex før ekteskap?

Det står at du ikke skal drive hor, hor er sex utenfor ekteskap.

Kunne noen ført meg til det stedet det står? Har ikke finlest bibelen så vet ikke hvor alt står.

På forhånd takk :)

http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen....mp;searchtrans=

Lenke til kommentar
Jeg lurer på noe!

http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Evangeli...ists.27_symbols

Var det noe sånt du lette etter?

Yes, takk:)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan du velge hva du vil.

Gud tar ikke fra oss den fri viljen mennesker i utgangspunktet har, instinkter er kommet til oss ved hjelp av evolusjon, Gud ville ikke gått inn og fjernet våre instinkter.

Jeg skjønner enda ikke hvordan jeg sier rett imot signaturen min som du påstod tidligere at jeg gjorde.

Når han sier at du skal brenne for evig tid i helvete om du ikke kysser føttene hans så gjør han nettopp det.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan du velge hva du vil.

Gud tar ikke fra oss den fri viljen mennesker i utgangspunktet har, instinkter er kommet til oss ved hjelp av evolusjon, Gud ville ikke gått inn og fjernet våre instinkter.

Jeg skjønner enda ikke hvordan jeg sier rett imot signaturen min som du påstod tidligere at jeg gjorde.

jeg ser nå at forutsetningen du mener vi har for den frie viljen er at gud fins, noe som fører oss over på en annen diskusjon som vi kan ta en annen gang.

og ateister er ikke ateister for å trosse gud eller noe slikt. Det er fraværet av en gud eller mangelen på beviser på guds eksistens som gjør at en ikke tror på ham, akkurat som man ikke tror på enhjørninger, gnomer, troll og nisser.

derimot det man KAN tro på er hva som er basert ut ifra fakta og rett og slett sunn fornuft.

jeg tror for eksempel at Australia eksisterer selv om jeg aldri har vært der. gud derimot som kommer med ting som bryter totalt med all forståelse vi har for universet, og bare er diktet opp av folk som trengte en forklaring på hva de ikke visste eller forstod som talløst mange ganger er blitt motbevist bare for å så unnskylde det med "vi tolket det feil".

hadde kirken vært like fundamental som den var for 2000 år siden kunne jeg KANSKJE hatt en litt mer forståelse for hva de trodde på, men når de endrer alt troen deres var basert utifra bare for å kunne ha en religion med samme moral og en gud som alltid er enig med dem, uansett hvilken underkirke de har.

det fins over 35 000 forskjellige kirker i verden og grunnen til dette er fordi de tilpasser kirken sin hva de skulle ønske gud sa.

dermed blir det til at alle kirkene lever i troen på at de oppfyller guds ord men de har blitt vridd på så mye med tiden at det er ingen som lever slik gud hadde planer om slik som beskrevet i gamle testamentet.

Lenke til kommentar
2. Din frustrasjon over eller manglende tro på kristendommen har ingen relevans for denne tråden, så sant denne frustrasjonen ikke kan formuleres i et spørsmål. Dvs. "Gud finnes ikke" eller "Gud er ond" osv. bør unngås, mens f.eks. "Dette bibelverset her skjønner jeg ikke" og der man forklarer hva man ikke skjønner er noe som har vil være et godt bidrag til tråden.

OK. Tatt i betraktning verset under, hvordan blir det da med at Gud bare er god?

Jesaja 45:7 "Jeg skaper lyset og danner mørket, jeg skaper lykke og ulykke.Det er jeg, Herren, som gjør alt dette."

Lenke til kommentar
og om gud er god, hvorfor følte han heller for at de falne englene skulle tortureres i helvete i evig tid istedet for å bare knipse med fingrene og så var de vekk? og om gud er god, hvorfor straffes god oppførsel og snillhet så lenge du ikke elsker og tror på gud?

Dette har jeg forsøkt å svare på tidligere.

Det finnes vel ingen definisjon for "god oppførsel" og "snillhet"? Dette er subjektive begreper. Kristendommen har gud som den objektive godhet og snillhet. Hvis du har god oppførsel og snillhet, ja da elsker og tror du på gud. Hvis du ikke tror på gud har du hverken god oppførsel eller snillhet.

Gud er god, de som ikke tror på ham er ikke gode. Din definisjon på hva som er godt og ondt teller ikke, den er subjektiv.

Lenke til kommentar
jeg ser nå at forutsetningen du mener vi har for den frie viljen er at gud fins, noe som fører oss over på en annen diskusjon som vi kan ta en annen gang.

Javel? Når gjorde jeg det?

og ateister er ikke ateister for å trosse gud eller noe slikt. Det er fraværet av en gud eller mangelen på beviser på guds eksistens som gjør at en ikke tror på ham, akkurat som man ikke tror på enhjørninger, gnomer, troll og nisser.

Er ikke dum.

Jeg skjønte ikke helt hva du ville frem til i resten av posten din.

Og likevel er det så mange ateister? Er det bare de som har fri vilje da eller?

Jeg er ikke redd for nøkken heller ... Der ligger forskjellen.

Vi har nok akkurat like mye fri vilje du og jeg.

Lenke til kommentar

Hva kommer det av at så mange kristne tror vi har fri vilje? Er det fordi det er postitulert i bibelen i henhold til syndefallet til adam og eva og som senere ble nullet av jesus at de tror dette? Det stemmer best med hva som står der å tro det liksom?

Men siden vi vet at adam og eva bare er en historie... bortfaller syndefallet da? Og derved også alt som jesus kom for å utrette for oss? Han skulle jo nulle synden, men når vi i dag vet at det ikke fantes noen synd å nulle bortfaller vel egentlig jesus også da? Hvordan ser kristne på dette?'

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å forklare det.

Syndefallet er et bilde på at mennesket gjør imot Guds vilje og gjor vonde ting. Jesus kom og tettet gropa mellom oss og Gud for at vi skulle ha mulighet for å få våre synder tilgitt.

Grunnen til at vi har fri vilje, er at det ikke er noen som tar noen som helst valg for oss.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med å forklare det.

Syndefallet er et bilde på at mennesket gjør imot Guds vilje og gjor vonde ting. Jesus kom og tettet gropa mellom oss og Gud for at vi skulle ha mulighet for å få våre synder tilgitt.

Grunnen til at vi har fri vilje, er at det ikke er noen som tar noen som helst valg for oss.

Fri vilje er en illusjon ozi.... Det er noe du tror du har fordi det virker slik , men ALLE valg du tar er bassert på hva du fra før vet.... Hvis ikke hadde barn vært mye flinkere til å velge enn de faktisk er.....

Så det er synde fallet nå... På skolen lærte jeg at det var adam og eva som sto for syndefallet og alle mennesker etter de skulle lide under det og derfor sendte gud ned jesus for å fri oss fra det..... men nå som vi vet at adam og eva er bare tull er dette gjort om? Slik at det nå innbefatter alle de synder som står i bibelen også...?

Er ikke lett å tyde dette riktig når de hele tiden vrir og vrenger det som kua som snur baken mot vinden hele tiden..... og svarene du får spriker vilt og uhemmet etter hvem kristen du snakker med....

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
eksperimenter er gjort hvor testpersoner viser hjerneaktivitet i den ubevisste delen av hjernen lenge før de blir bevisst på at de tar et valgt (1-2sekunder = lenge)

Det var det videoen jeg linket til handlet om. Men har en vag følelse av at den ikke ble sett. :whistle:

Jeg så den, valget er helt og holdent opp til deg. Ingen tar noe som helst valg for deg eller styrer valget ditt. Det er bare du som tar valget, da har du fri vilje.

Fri vilje handler om det å ta bevisste, rasjonelle valg, uavhengig av hva du ønsker å omdefinere det til . Denne videoen viser at før vi tar et bevisst valg bestemmes dette valget ubevisst i hjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...