Gå til innhold

Er det noe du ikke forstår ved kristendommen?


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan du velge hva du vil.

Igjen: kilde?

 

Gud tar ikke fra oss den fri viljen mennesker i utgangspunktet har, instinkter er kommet til oss ved hjelp av evolusjon, Gud ville ikke gått inn og fjernet våre instinkter.

Hvorfor ikke? Er han ikke allmektig? Han kunne gjort det uten at vi visste om det.

 

Jeg skjønner enda ikke hvordan jeg sier rett imot signaturen min som du påstod tidligere at jeg gjorde.

Antagelig fordi jeg aldri har nevnt noe om signaturen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig kan du velge hva du vil.

Igjen: kilde?

Jeg har aldri snakket med en person som har opplevd at han ikke har frihet til å velge hva han vil. Jeg har imidlertid alltid hørt at personer føler de har friheten, og det at ingenting peker imot det, beviser det.

 

Hvorfor ikke? Er han ikke allmektig? Han kunne gjort det uten at vi visste om det.

Isåfall hadde det ikke vært den guden beskrevet i Bibelen.

 

Antagelig fordi jeg aldri har nevnt noe om signaturen din.

Sorry forvekslet deg med toth.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri snakket med en person som har opplevd at han ikke har frihet til å velge hva han vil. Jeg har imidlertid alltid hørt at personer føler de har friheten, og det at ingenting peker imot det, beviser det.

Nei det gjør den ikke. Hva du personlig hører og personlige opplevelser fra andre trenger ikke å korrespondere med virkeligheten. Da er det mye mer interessant å høre hva psykologien og nevrologien har og si.

 

Se filmen hos Youtube

 

Isåfall hadde det ikke vært den guden beskrevet i Bibelen.

Men han gir oss fri vilje når han vet at vi kommer til å utvikle instinkter som kansellerer den frie viljen?

Lenke til kommentar
Filmen fungerte ikke.
Ja de gikk tydligvis ikke å embedde den, men bare trykk på "Se filmen på Youtube"

 

 

Instinkter vil aldri kansellere den fri viljen, det at jeg nå kan ta av meg linser uten å blunke, noe jeg ikke greide før, kommer ikke av at jeg vil mer enn før, men at jeg har brutt ned barrieren som ligger som en refleks i hodet mitt.
Hjernens instinkter kan handle mot din egen vilje.
:whistle:
Lenke til kommentar
Instinkter vil aldri kansellere den fri viljen, det at jeg nå kan ta av meg linser uten å blunke, noe jeg ikke greide før, kommer ikke av at jeg vil mer enn før, men at jeg har brutt ned barrieren som ligger som en refleks i hodet mitt.
Hjernens instinkter kan handle mot din egen vilje.
:whistle:

Hva?

 

Selv om instinktet gjør at du handler annerledes enn du egentlig vil, har du enda den fri viljen din.

Lenke til kommentar

Det virker som du operer med en litt annen definisjon av fri vilje enn hva som er vanlig. De fleste tenker på det å kunne ta et fritt valg, altså en handling. Løsrevet fra hjernens begrensninger. Men du virker til å mene at man vil en ting men at man ikke nødvendigvis kan handle etter den viljen. Har jeg forstått deg riktig? Isåfall er fri vilje fint lite vits.

 

Men hvem vil helle syre på seg selv? Om du ikke klarer å ville dette inne i deg har man jo ikke fri vilje slik du definerer den. Og om Gud er altvitende vet han også hva vi kommer til å ville inne i oss noe som betyr at den ikke er fri. Det blir for mange problemer med en slik definisjon også.

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Fri_vilje

 

Fri vilje er et filosofisk begrep som beskriver bevisste individers evne til å styre tanker, valg og handlinger uavhengig av naturlige eller overnaturlige faktorer. Evnen til fri vilje har lenge vært en viktig problemstilling innefor felt som religion, vitenskap og etikk. Fri vilje har blitt studert av prominente medlemmer av mange ulike felt som filosofi og religion, men ender opp hos neuropsykologien.
Lenke til kommentar
Instinkter vil aldri kansellere den fri viljen, det at jeg nå kan ta av meg linser uten å blunke, noe jeg ikke greide før, kommer ikke av at jeg vil mer enn før, men at jeg har brutt ned barrieren som ligger som en refleks i hodet mitt.
Hjernens instinkter kan handle mot din egen vilje.
:whistle:

Hva?

 

Selv om instinktet gjør at du handler annerledes enn du egentlig vil, har du enda den fri viljen din.

merker du ikke selv hvor motstridene det du sier er?

når du først har sagt at hjernen kan velge å følge instinktet framfor å velge det du vil har du allerede konstantert at vi ikke har 100% kontroll over handlingene våre.

du nevner selv hvordan du blinket når du skulle ta av deg linsene dine før. mener du at du har utviklet en fri vilje fordi du har tatt linser av og på så mange ganger? mener du at i utganspunktet var ikke viljen din fri?

 

vår frie vilje er en illusjon og du kan skrive om den som om den var ekte. eksperimenter er gjort hvor testpersoner viser hjerneaktivitet i den ubevisste delen av hjernen lenge før de blir bevisst på at de tar et valgt (1-2sekunder = lenge)

Lenke til kommentar
eksperimenter er gjort hvor testpersoner viser hjerneaktivitet i den ubevisste delen av hjernen lenge før de blir bevisst på at de tar et valgt (1-2sekunder = lenge)

Det var det videoen jeg linket til handlet om. Men har en vag følelse av at den ikke ble sett. :whistle:

Lenke til kommentar

OZi:

Jeg vet ikke om noen gode steder å starte å lese om psykologi på nettet så om du har lyst til å debattere med litt mer faglig tyngde bak arugumentene så er vel biblioteket det eneste stedet jeg kan anbefale deg å gå.

 

Hormoner påvirker adferden til mennesker. Kan vi da si at vi har FRI vilje?

Lenke til kommentar
Lurte på en ting: Står det noe sted i bibelen at man ikke skal ha sex før ekteskap?

Det står at du ikke skal drive hor, hor er sex utenfor ekteskap.

 

merker du ikke selv hvor motstridene det du sier er?

når du først har sagt at hjernen kan velge å følge instinktet framfor å velge det du vil har du allerede konstantert at vi ikke har 100% kontroll over handlingene våre.

du nevner selv hvordan du blinket når du skulle ta av deg linsene dine før. mener du at du har utviklet en fri vilje fordi du har tatt linser av og på så mange ganger? mener du at i utganspunktet var ikke viljen din fri?

 

vår frie vilje er en illusjon og du kan skrive om den som om den var ekte. eksperimenter er gjort hvor testpersoner viser hjerneaktivitet i den ubevisste delen av hjernen lenge før de blir bevisst på at de tar et valgt (1-2sekunder = lenge)

Jeg snakker ikke om handlinger, men om viljen.

 

Viljen var alltid fri, kroppen adlød ikke alltid den fri viljen.

 

eksperimenter er gjort hvor testpersoner viser hjerneaktivitet i den ubevisste delen av hjernen lenge før de blir bevisst på at de tar et valgt (1-2sekunder = lenge)

Det var det videoen jeg linket til handlet om. Men har en vag følelse av at den ikke ble sett. :whistle:

Jeg så den, valget er helt og holdent opp til deg. Ingen tar noe som helst valg for deg eller styrer valget ditt. Det er bare du som tar valget, da har du fri vilje.

 

Hormoner påvirker adferden til mennesker. Kan vi da si at vi har FRI vilje?

Jeg snakker ikke om atferd, men viljen.

 

Det er våre hormoner, da er det vi som tar valget og det er vår vilje, ingen andres.

 

 

Som sagt kommer vi ingen vei med dette.

Lenke til kommentar

Det er du som ikke kommer noen vei om du bare skal vri og vende på alt som andre skriver.

 

Fri vilje er at man selv har kontroll over egne handlinger og valg. Mennesker har ikke full kontroll over egne handlinger og valg, vi har ikke fri vilje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...