Abigor Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Igjen er det såre enkelt! En hedning kan ikke komme til himmelen, fordi han ikke oppfører seg etter guds moral! For å følge guds moral må du være kristen. Hvis man er kristen - ja da oppfører man seg etter guds moral og kommer til himmelen. For kristne er det hva du tror som avgjør, i andre religioner kan det være motsatt. Du kan ikke dømme en religion utifra premissene til en annen? Akkurat detaljene om dømminga kjenner jeg ikke så godt. Lenke til kommentar
iAdore Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Hvorfor ikke kristendomen er under fiksjon på bibloteket... Endret 7. juni 2009 av iAdore Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Hvorfor ikke kristendomen er under fiksjon på bibloteket... Bare ikke under SCIENCE fiksjon da.... he he. Men du har helt rett. Og det burde stått en advarsel på alle om at dette på ingen måte kan bevises og at mye av det som hevdes er rent oppspinn og fantasi. Det burde også vært en lengre forord som tok for seg dette syntes jeg. Det er alt for mange i dag som går rundt og tror på noe som det ikke finnes en eneste indikasjon på og hadde det vært nisser, do drauger, enhjøringer eller noe annet fabeldyraktid de fløy rundt å trodde på hadde de havnet på en psykriatisk avdeling ett eller annet sted der de hadde gjort en hel masse for å redde disse menneskene fra vrangforestillingene.... Religiøse vrangforestillinger er det ingen som reddes fra..... Også et tankekors syntes jeg, for dette er jo like store vrangforestillinger som en som tror på dodrauger, bare at å lide av religiøse vrangforestillinger er "godtatt" liksom... Så får en se hvor lenge dette er godtatt. Tror ikke det blir så mange år til så begynner samfunnet å stille spørsmål ved disse forestillingene... Har faktisk enset at flere begynner å bli irriterte på religionens tilgjorte respekt og framferd, der de tror at ALLE tror vissvass er like hellig som de tror det er.... Er ikke lenge før det er religiøse som blir sett rart på og det er jammen på tide! Endret 7. juni 2009 av RWS Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Viljen vår er fri, vi får bare ikke utfoldet alt vi vil i vårt univers med våre naturlover. Jeg mente ikke at vi ikke har fri vilje fordi vi ikke kan fly, men at vi ikke har fri vilje fordi vår hjerne også må følge lovene vi kjenner til.Hva gjør deg så sikker på det at det du ser på som fri vilje ikke er et system drevet av årsak og virkning så komplekst at det er eller nærmest er utenfor vår fatteevne? Hvorfor spør du om jeg er sikker? Har ikke jeg sagt til den like 18 ganger at jeg kke er sikker på noe? Når det kommer til dette, er det ingenting som tyder imot at vi har fri vilje. Vår hjerne kan skape akkurat hvilke tanker den vil. Hva mener du at du blir redd? Mennesker har jo f eks seksualdriften. Jeg vet det, men det er så mye mer og det å bare nevne instinkter viser ikke at du vet så mye om menneskets psyke. Og sterke drifter strider jo imot den friheten du snakker om. Det er vanskelig og nærmest umulig for de fleste mennesker å leve i isolasjon. Er man da fri? Vi har følelser. Kan man da si at de lystene man har er frie? Om jeg dreper deg så vil det mest sannsynligvis gjøre vondt iform av dårlig samvittighet. Er jeg da fri? Er drift og vilje det samme? Hvordan sier jeg at jeg kan lite om menneskets psyke? Samvittigheten er bare en faktor som kan tas til ettertanke for å utforme viljen din. Redd var bare et språklig bilde, men frykt er et godt eksempel. Leser du litt om krigføring i antikken så møter du ofte uttrykket phóbos, frykten, den største fienden i alle slag. Du kan ikke alltid bestemme deg for å ikke bli redd. Kan man da si at man er fri? Du kan bestemme deg og ville, men du kan ikke alltid gjennomføre det. Det gjør ikke viljen mindre fri. Enkelt summert.Har vi fri vilje? Er våre lyster frie? Om våre lyster ikke er frie, kan vi da si at vi har fri vilje? Lyster og vilje er adskilt slik jeg ser det. synest kristne at gud er moralsk god? er de enig i at de som ikke aksepterer hans eksistens FORTJENER å bli torturert for EVIG tid?om je døde nå, og dere (kristne) fikk velge, ville dere sendt meg til et helvete, uansett hvor mange gode gjerninger jeg har gjort i livet mitt? og er det rettferdig at en kristen som oppfører seg som en ræv mot alt og alle men aksepterer gud skal få evig liv i himmelen mens en som ikke tror på gud som dedikerer livet sitt i å hjelpe andre og velger å sulte for å kunne gi maten sin til andre skal for evig oppleve smerte? Vel, kan du dokumentere at det du sier står i Bibelen? Hvorfor ville alle kristne sende deg til helvete? Hva er helvete? Hvor står det at en kristen kan oppføre seg som en ræv og likevel komme til himmelen? Bør bøkene om Julius Cæsar og Sokrates også legges under fakta, men ikke det nye testamente? Hvorfor/hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Om det er som du sier at samvittigheten er en faktor for å utforme din vilje så har du akkurat sagt at du ikke har fri vilje. Vil du det du gjør fordi du vil det eller vil du det du gjør fordi du gjør det. Kanskje noe å tygge på. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) synest kristne at gud er moralsk god? er de enig i at de som ikke aksepterer hans eksistens FORTJENER å bli torturert for EVIG tid?om je døde nå, og dere (kristne) fikk velge, ville dere sendt meg til et helvete, uansett hvor mange gode gjerninger jeg har gjort i livet mitt? og er det rettferdig at en kristen som oppfører seg som en ræv mot alt og alle men aksepterer gud skal få evig liv i himmelen mens en som ikke tror på gud som dedikerer livet sitt i å hjelpe andre og velger å sulte for å kunne gi maten sin til andre skal for evig oppleve smerte? Vel, kan du dokumentere at det du sier står i Bibelen? Hvorfor ville alle kristne sende deg til helvete? Hva er helvete? Hvor står det at en kristen kan oppføre seg som en ræv og likevel komme til himmelen? Bør bøkene om Julius Cæsar og Sokrates også legges under fakta, men ikke det nye testamente? Hvorfor/hvorfor ikke? Revelation 21:8 "But the fearful, and unbelieving, and the abominable, and murderers, and whoremongers, and sorcerers, and idolaters, and all liars, shall have their part in the lake which burneth with fire and brimstone: which is the second death." Matthew 13:49-50 The angels will come and separate the wicked from the righteous and throw them into the fiery furnace, where there will be weeping and gnashing of teeth. Matthew 3:12 His winnowing fork is in his hand, and he will clear his threshing floor, gathering his wheat into the barn and burning up the chaff with unquenchable fire. gud er en gretten fyr om du ikke har fått det med deg dette hva er helvete greiene skal du ikke spørre meg om. og det står ikke skrevet at de KAN oppføre seg som en ræv å komme til himmelen. det er bare ikke noe som sier imot det. du kan synde i bøtter å spann fram til du i hjertet ditt aksepterer Jesus som frelser etc. og så komme til himmelen. hva du mener om sokrates og Cæsar ser jeg ingen relevans til noe av det jeg nevnte. Endret 7. juni 2009 av Valkyria Lenke til kommentar
nilox Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Bør bøkene om Julius Cæsar og Sokrates også legges under fakta, men ikke det nye testamente? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvorfor drar du frem Cæsar og Sokrates hele tiden? Cæsar blir omtalt hos flere romerske historikere som levde i hans samtid, samtidig er det flere verk om han som ble skrevet etter hans død. Cæsar skrev også egne poetiske verk, selv om det meste av det er desverre tapt. Sokrates blir også nevnt hos andre enn Platon, som kan ha delvis brukt han som et munnstykke for sin egen filosofi. Ikke i noen av disse tekstene blir det påstått at Cæsar eller Sokrates kan gå på vannet, gjøre vann til vin eller er sønn av Gud. Derfor. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Om det er som du sier at samvittigheten er en faktor for å utforme din vilje så har du akkurat sagt at du ikke har fri vilje. Vil du det du gjør fordi du vil det eller vil du det du gjør fordi du gjør det. Kanskje noe å tygge på. Statsministeren kan bestemme hva han vil, uavhengig om han har rådgivere ved sin side. Fri vilje opphører ikke med forskjellige faktorer. Revelation 21:8"But the fearful, and unbelieving, and the abominable, and murderers, and whoremongers, and sorcerers, and idolaters, and all liars, shall have their part in the lake which burneth with fire and brimstone: which is the second death." Matthew 13:49-50 The angels will come and separate the wicked from the righteous and throw them into the fiery furnace, where there will be weeping and gnashing of teeth. Matthew 3:12 His winnowing fork is in his hand, and he will clear his threshing floor, gathering his wheat into the barn and burning up the chaff with unquenchable fire. gud er en gretten fyr om du ikke har fått det med deg dette hva er helvete greiene skal du ikke spørre meg om. og det står ikke skrevet at de KAN oppføre seg som en ræv å komme til himmelen. det er bare ikke noe som sier imot det. du kan synde i bøtter å spann fram til du i hjertet ditt aksepterer Jesus som frelser etc. og så komme til himmelen. hva du mener om sokrates og Cæsar ser jeg ingen relevans til noe av det jeg nevnte. Det om Sokrates og Cæsar var ikke rettet mot deg. Jeg setter pris på om du finner norske tekster men la gå. Jeg regner med at du ser at mye av dette er billedlig? Jeg tror ikke Gud sitter med en gaffel i hånden akkurat. Hvordan helvete er, kan vi jo ikke vite, men evangelistene fremstiller det som et dårlig sted å være, jeg på min side har et inntrykk av at "helvete" er evigheten uten Gud. Det kan på sin side ikke være så ille. Men jeg synes det sies for lite konkret om det i Bibelen. Jeg ser ingen problemer med at angrende syndere kan bli tilgitt om en har en allvitende makt for å dømme det. Isåfall kan det ikke utnyttes. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Det er ikke så lett, men det får bare være. Her kan du sikkert lese: http://en.wikipedia.org/wiki/Free_will Men jeg er ikke så lat. Kan ødelegge argumentet ditt først. Statsministeren kan bestemme hva han vil, uavhengig om han har rådgivere ved sin side. Fri vilje opphører ikke med forskjellige faktorer. Vi er ikke som en statsminister og hans rådgivere. Våre følelser har en ganske stor påvirking på oss. Har du noen gang vært ordentlig redd før? Det er umulig å kontrollere. Du helt bokstavelig driter og pisser på deg av frykt om du er redd nok. Endret 7. juni 2009 av Gronko Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 En kan ville hva en vil, uavhengig av redsel. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 En kan ville hva en vil, uavhengig av redsel. Kilde? ^^ Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Det er basert på egne erfaringer. Jeg kan være midt oppe i en situasjon hvor jeg er redd, og ha en ting jeg bestemt vil, men at jeg ikke er kappabel til å utføre den pga redselen jeg føler. Men jeg føler at jeg vil det uansett. Vanskelig å forklare. Jeg kan godt moderere påstanden til at jeg* kan ville ... men slik jeg har forstått det gjelder det samme for andre mennesker også. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Ingen kilde altså. Kan jeg "ville" å bli igjen og sloss med grizzlybjørnen jeg akkurat har støtt på eller vil frykten styre viljen min? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Du kan selvfølgelig ville det, men frykten din kan hindre deg i å utføre viljen din. Må jeg ha kilde på egne erfaringer? Lenke til kommentar
nilox Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Kilde på at jeg kan "ville" det? Hva slags vitenskapelig dokumentasjon er det du sitter med som er så sikker i din sak om dette aspektet ved menneskelig psykologi? Skal jeg komme med egen erfaring da? Man skulle tro du aldri har vært livredd, for om du møter en illsint bjørn eller elgku med unger vil du aldri klare å "ville" gå i angrep på de. Hjernen slår over på instinkt og du ønsker deg bare vekk derfra. Dett er selvsagt egen erfaring, uten kilde. Så hvilken av våre to erfaringer skal vi stole på? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hjernens instinkter kan handle mot din egen vilje. Om jeg for eksempel vil holde øynene åpne når jeg sprayer vann i de, kan instinktet øverkjøre viljen min og blunke likevel. Men jeg ville likevel holde øynene åpne. Dine erfaringer sier ikke imot min påstand. Jeg sier at du kan, men det skjer selvfølgelig kun under spesielle omstendigheter. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Vann holder ikke, hva med etsende syre? Kan du av egen fri vilje ønske å spraye etsende syre på øyene dine? Med mindre du er svært deprimert og suicidal? Ville det å være deprimert å suicidal styre ønskene dine om å skade deg selv? Uansett, om vi så har fri vilje til å "ville" hva som helst. Hva har det å si så lenge vi ikke kan handle som vi vil? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Under syke omstendigheter kunne folk ha villet hva som helst. Fritt handlinsrom er et annet tema, det blir bl. a. begrenset av et samfunns lover. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Under disse syke omstendighetene jeg nevner kan du ikke velge hva du vil. Du har ikke fri vilje. Så hva har så fri vilje å si? Gud gir oss altså fri vilje, noe han vet ikke har noe nytteverdi for oss uansett siden vi ikke kan handle fritt på viljen vår? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Selvfølgelig kan du velge hva du vil. Gud tar ikke fra oss den fri viljen mennesker i utgangspunktet har, instinkter er kommet til oss ved hjelp av evolusjon, Gud ville ikke gått inn og fjernet våre instinkter. Jeg skjønner enda ikke hvordan jeg sier rett imot signaturen min som du påstod tidligere at jeg gjorde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå