kybstud Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Hvorfor ber mennesker til gud på guds hviledag? Hvis gud er allmektig, hvorfor må kirken samle inn penger? Kan gud alt bortsett fra å kunne arbeide med penger? Hvis gud har en guddommelig plan, hvorfor ber folk om ting da? Vil han endre sin guddommelige plan for hver eneste lille bønn? Gud er ikke slik som oss, han trenger i teorien ingen hviledag, grunnen til at det står i første mosebok at han tok seg en hviledag er bare for å implementere at Sabbaten er en helligdag. Ikke at den allmektige Gud egentlig trenger en hviledag. Dette er slik jeg har forstått det. Hvorfor Gud ikke robber alle sammen eller lager evig med penger? Fordi han har gitt menneskene fri vilje, han vil ikke overstyre menneskene. Hva legger du i "guddommelig plan", den er isåfall ikke noe mer guddommelig enn at vi alle har fri vilje. Enkelt og greit, hvorfor fins det ondskap i verden? Hvorfor fins det mord, voldtekt, tyveri, homofili (ja i følge bibelen er det ikke så bra..) og andre djevelskaper? Typiske svar jeg har fått fra kristne her er "Gud tester oss. Han skal se om vi tror selv om vi blir satt på prøve." Et annet er "Jorden var paradis, uten ondskap. Men så spiste Eva av eplet, og verden ble overlatt til menneskene." litt som å si "We fucked it up ourselves." Synes det blir for dumt. I tillegg står det flere steder i bibelen historier om Gud som dreper tusenvis av uskyldige mennesker. Og jeg tenker: okei.. ? Litt av en barmhjertig og god Gud som elsker og tilgir alle. Grunnen til at mennesker gjør onde ting er fordi vi er mennesker med fri vilje. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Men jorda er jo overbefolket. kanskje homofili er en av naturens måter å hemme befolkningsveksten? Vet forresten om kristne "som ikke har noe imot homofili så lenge de holder seg unna kirka". Makan til dobbeltmoral skal man lete lenge etter. Jeg vil absolutt ikke si at jorda er overbefolket. Det er overforbruket og skjev fordeling som er et problem. Om du setter hele verdens befolkning (6,7+ mrd) i Australia så vil de, for eksempel, fortsatt ha 18-19 ganger bedre plass enn det folk har i Monaco. Hvorfor kristne synes homofili er en uting skjønner jeg ikke. Jorda er overbefolket når vi ser på ressursbruken til hvert enkelt menneske. At folk har albuerom har egentlig ikke så mye med saken å gjøre. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Jorda er overbefolket når vi ser på ressursbruken til hvert enkelt menneske. At folk har albuerom har egentlig ikke så mye med saken å gjøre. Ja, ressursbruket = overforbruk. Ideelt sett så er det nok plass slik at alle kan dyrke sin egen mat. Mulig jeg var litt pirkete, og at jeg fortsatt er det når jeg sier at planeten i seg selv er ikke overbefolket, men mange byer og områder er det med tanke på mangel av ressurser. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Grunnen til at mennesker gjør onde ting er fordi vi er mennesker med fri vilje. Det argumentet er ikke gyldig før du har demonstrert at mennesket har fri vilje. Du må kanskje også definere hva du mener med fri vilje. Jeg vil heller si at grunnen til at mennesker gjør onde ting er fordi evolusjon er en blind prosess uten noe mål eller mening der det ikke finnes noe godt eller ond. Det finnes kun de som får spredt sine gener og de som ikke får det. Om det finnes en allmektig gud som ikke kaster terning så er ikke evolusjon en blind prosess og menneskets ondskap er da den gudens ansvar. Om guden kaster terning og er allvitende og allmektig så er fortsatt guden ansvarlig. Det hele fikk meg til å tenke ut et spørsmål. Hvorfor skapte Gud/Jahve mennesket? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Det hele fikk meg til å tenke ut et spørsmål. Hvorfor skapte Gud/Jahve mennesket? Nå er du opp for standard svaret til alle kristne: Gud er utenfor tid og rom og har alltid eksistert! Egentlig er vi bare et lite sim spill som gud er innom en gang i blandt hvis en skal tolke bibelen. Før, helt i begynnelsen, så var gud innom spillet hver dag og instruerte hva de innvolverte skulle gjøre... I dag er han ikke innom og ser i det hele tatt, for ikke en kjeft har sett gud på flere hundre år, minst! Programmet går da og når han endelig finner ut at han ikke gidder å la spillet gå lenger eller strømmen går så er det dommedag for oss. Husk, en gudedag er som tusen år for oss, så det er ikke lenge før noen stopper programmet gud har gående på PC'n sin... Det må jo være noe lignende de tror de som tror på dette, right? For ikke skjer det mirakler lenger, ingen brennende busker, ingen rasende gud som lar svovel og ild regne over byene også videre.... Nei, jeg tror gud har gått lei av hele programmet "kristendom's sim" jeg... Det er derfor han ikke gidder å vise seg lenger... Håper jeg får levd livet mitt ferdig før han slår av programmet da.... Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Hva slags svar er det? Er du en slik vantro? Fra Johannes Åpenbaringer 4:11 Verdig er du, vår Herre og Gud, til å få pris og ære og makt. For du har skapt alt, ved din vilje ble alt til, skapt av deg. Har Gud tanker og følelser? Endret 5. juni 2009 av Gronko Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Gud skapte oss med full viten om hva som skulle skje pga. fri vilje. Han vet alt du har gjort i livet ditt og alt du kommer til å gjøre. Derfor skapte han deg med den troen du har og de fysiske/psykiske egenskapene. Med andre ord, dør man som ateist/buddhist/muslim når det er Kristendommen som er den 'ekte' religionen, så er det ikke andre enn hans feil. Han skapte deg og visste hva du ville gjøre videre når han gjorde det. Hvis dette ikke er tilfellet, hva legges egentlig i begrepet 'allmektig' ? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Mr. Graves: Er du kristen? Grunnen til at mennesker gjør onde ting er fordi vi er mennesker med fri vilje. Det argumentet er ikke gyldig før du har demonstrert at mennesket har fri vilje. Du må kanskje også definere hva du mener med fri vilje. Jeg vil heller si at grunnen til at mennesker gjør onde ting er fordi evolusjon er en blind prosess uten noe mål eller mening der det ikke finnes noe godt eller ond. Det finnes kun de som får spredt sine gener og de som ikke får det. Om det finnes en allmektig gud som ikke kaster terning så er ikke evolusjon en blind prosess og menneskets ondskap er da den gudens ansvar. Om guden kaster terning og er allvitende og allmektig så er fortsatt guden ansvarlig. Det er ingenting uforutsigbart som styrer menneskenes liv, det eneste vi må forholde oss til er naturlovene og våre instinkter. Jeg vil kalle det fri vilje. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Hvordan kan vi ha fri vilje om vi følger naturlovene som vi kjenner de? Er det noen her som passer med det du mener? http://www.google.no/search?hl=no&q=de...Google-s%C3%B8k Mente ikke at det var noe uforutsigbart som styrer menneskers liv. Mer at noe uforutsigbart som "bestemte" hvordan mennesket ble. Hvordan mennesket utviklet seg til å bli. Når du nevner instinkter så blir jeg litt redd. Hva kan du om psykologi? Du vet at menneskets adferd ser ut til å følge en del "regler"? Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) @Ozi: Nei, er ikke kristen. Ville bare reflektere litt over tankegangen bak kristendommen mht. fri vilje. Hvis det var noe uklart av det jeg sa så kan det oppsummeres som: Du er ikke skyldig i syndene dine fordi Gud allerede visste alt om deg da han skapte deg. Han skapte deg slik at alt du gjør og vil gjøre er et resultat av hans design. Dermed ville det være ulogisk at du skulle kunne straffes av egne synder. Endret 5. juni 2009 av Mr.Graves Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Hvordan kan vi ha fri vilje om vi følger naturlovene som vi kjenner de? Er det noen her som passer med det du mener? http://www.google.no/search?hl=no&q=de...Google-s%C3%B8k Mente ikke at det var noe uforutsigbart som styrer menneskers liv. Mer at noe uforutsigbart som "bestemte" hvordan mennesket ble. Hvordan mennesket utviklet seg til å bli. Når du nevner instinkter så blir jeg litt redd. Hva kan du om psykologi? Du vet at menneskets adferd ser ut til å følge en del "regler"? Viljen vår er fri, vi får bare ikke utfoldet alt vi vil i vårt univers med våre naturlover. Mennesker er ikke roboter, du kan ikke programmere et menneske til å bli slik du vil at det skal bli, før det blir født. Hva mener du at du blir redd? Mennesker har jo f eks seksualdriften. @Ozi: Nei, er ikke kristen. Ville bare reflektere litt over tankegangen bak kristendommen mht. fri vilje. Hvis det var noe uklart av det jeg sa så kan det oppsummeres som: Du er ikke skyldig i syndene dine fordi Gud allerede visste alt om deg da han skapte deg. Han skapte deg slik at alt du gjør og vil gjøre er et resultat av hans design. Dermed ville det være ulogisk at du skulle kunne straffes av egne synder. Det var ingenting uklart. Var bare at jeg hadde stusset litt om du hadde vært kristen. Vi er født med fri vilje, altså frihet til å handle slik vi vil. Selv om Gud er allmektig og kjenner deg veldig godt har du full frihet til å gjøre hva du vil. Jeg kan selv bestemme om jeg vil legge med ned på gulvet nå. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Alikevel er han jo allvitende og visste hva han skapte deg til å gjøre fra begynnelsen. Han kan jo ikke vite hva som skal skje hvis det kan forandres på hele veien. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 5. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 Det er et paradoks. Men for en allvitende, allmektig og meget intelligent gud tror jeg det vil gå bra. Om jeg legger frem en brødskive med kaviar, og en brødskive med nugatti "vet" jeg at min bror ville valgt den med nugatti, fordi jeg kjenner ham og jeg kan bruke logikk for å komme frem til hva han skulle spise. Likevel hadde han helt fri vilje, jeg kunne ha tvingt ham til det, men jeg gjorde det ikke, jeg gav ham den fri viljen. Det kan også sies at det er logisk umulig å vite fremtiden til en person med fri vilje. Det blir som å si at Gud ikke er allmektig fordi han ikke kan tegne en firkant rund. Gud skaper jo heller ikke hvert enkelt menneske, bare så det er sagt. Skaperverket videreføres av menneskets forplantningsevne- Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 6. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Viljen vår er fri, vi får bare ikke utfoldet alt vi vil i vårt univers med våre naturlover. Jeg mente ikke at vi ikke har fri vilje fordi vi ikke kan fly, men at vi ikke har fri vilje fordi vår hjerne også må følge lovene vi kjenner til.Hva gjør deg så sikker på det at det du ser på som fri vilje ikke er et system drevet av årsak og virkning så komplekst at det er eller nærmest er utenfor vår fatteevne? Mennesker er ikke roboter, du kan ikke programmere et menneske til å bli slik du vil at det skal bli, før det blir født. Jeg sa ikke at noen blir som de er før de blir født. Slik jeg ser på mennesker er som en sten som ruller ned en bakke. Både hvordan stenen og bakken er formet bestemmer hvilken vei stenen tar. Hva mener du at du blir redd? Mennesker har jo f eks seksualdriften. Jeg vet det, men det er så mye mer og det å bare nevne instinkter viser ikke at du vet så mye om menneskets psyke. Og sterke drifter strider jo imot den friheten du snakker om. Det er vanskelig og nærmest umulig for de fleste mennesker å leve i isolasjon. Er man da fri? Vi har følelser. Kan man da si at de lystene man har er frie? Om jeg dreper deg så vil det mest sannsynligvis gjøre vondt iform av dårlig samvittighet. Er jeg da fri? Redd var bare et språklig bilde, men frykt er et godt eksempel. Leser du litt om krigføring i antikken så møter du ofte uttrykket phóbos, frykten, den største fienden i alle slag. Du kan ikke alltid bestemme deg for å ikke bli redd. Kan man da si at man er fri? Enkelt summert. Har vi fri vilje? Er våre lyster frie? Om våre lyster ikke er frie, kan vi da si at vi har fri vilje? Endret 6. juni 2009 av Gronko Lenke til kommentar
messo Skrevet 6. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2009 For de som lurer på dette med fri vilje vs. Gud, kan dere lese om Open Theism. Det er et syn på Gud som stemmer mer med Bibelen (at gud angrer, føler, tilpasser seg, lytter osv). Det klassiske synet som blant annet John Calvin var med å definere, sier at Gud er uforanderlig og vet alt før det har skjedd. At han kun kjenner til en mulig fremtid. Open Theism argumenterer mot dette, og viser at en slik forståelse er mer basert på gresk filisofi enn på Bibelen. Veldig mange antar at det kirken mener må være det Bibelen lærer oss, men det er mange tilfeller hvor dette ikke stemmer. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2009 Hadde jeg vært så kvasi kristen som mange såkalte kristne faktisk er i dag tror jeg heller at jeg hadde stilt meg spørsmålene: Er gud nødvendig? Hva skal jeg bruke denne guden til? Hva er galt med å bruke fakta, viten og kunnskap isteden for å plukke fritt fra den svinnende boka? Hvorfor tror jeg egentlig på denne guden? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 6. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2009 Du har fri vilje til å velge mellom kristendom, eller å bli torturert i helvete. Det virker kanskje ikke så rettferdig, men det er fortsatt fri vilje. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2009 synest kristne at gud er moralsk god? er de enig i at de som ikke aksepterer hans eksistens FORTJENER å bli torturert for EVIG tid? om je døde nå, og dere (kristne) fikk velge, ville dere sendt meg til et helvete, uansett hvor mange gode gjerninger jeg har gjort i livet mitt? og er det rettferdig at en kristen som oppfører seg som en ræv mot alt og alle men aksepterer gud skal få evig liv i himmelen mens en som ikke tror på gud som dedikerer livet sitt i å hjelpe andre og velger å sulte for å kunne gi maten sin til andre skal for evig oppleve smerte? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) synest kristne at gud er moralsk god? er de enig i at de som ikke aksepterer hans eksistens FORTJENER å bli torturert for EVIG tid?om je døde nå, og dere (kristne) fikk velge, ville dere sendt meg til et helvete, uansett hvor mange gode gjerninger jeg har gjort i livet mitt? og er det rettferdig at en kristen som oppfører seg som en ræv mot alt og alle men aksepterer gud skal få evig liv i himmelen mens en som ikke tror på gud som dedikerer livet sitt i å hjelpe andre og velger å sulte for å kunne gi maten sin til andre skal for evig oppleve smerte? Du misforstår moral i kristendommen. Det finnes en riktig moral. Denne er guds moral. Guds moral er den eneste 100% korrekte moral, og han skal dømme alle mennesker utifra denne. Hva du eller andre måtte mene om "gode gjerninger" er uvesentlig! Det er rettferdig at en kristen som oppfører seg etter guds moral og ønske kommer til himmelen. Hva vil det si å oppføre seg som en ræv? Hva vil det si å gjøre gode gjerninger? Hva er det å hjelpe andre? Jeg skal love deg at vi kan bli kraftig uenige om mye av hva du og jeg synes er god moral og gode gjerninger. Ingenting av dette betyr noe, det som betyr noe for kristne er den kristne moral, guds moral, og den er 100% korrekt, uansett hva du måtte mene om saken. Endret 6. juni 2009 av Abigor Lenke til kommentar
O3K Skrevet 6. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2009 Guds moral er den eneste 100% korrekte moral, og han skal dømme alle mennesker utifra denne. Men døde ikke Jesus for syndene våre? Er det ikke sånn at ens synder blir tilgitt hvis man aksepterer Jesus som Guds sønn og menneskehetens frelser? Det er rettferdig at en kristen som oppfører seg etter guds moral og ønske kommer til himmelen. Men er det rettferdig at en kristen som ikke oppfører seg etter guds moral og ønske kommer til himmelen? Og er det rettferdig at en ikke-kristen som oppfører seg etter guds moral og ønske kommer til helvete? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå