€uropa Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hva er de kristnes tolkning av Johannes' åpenbaring? Åp 1,1-3 Dette er Jesu Kristi åpenbaring. som Gud gav ham for at han skulle vise sine tjenere det som snart skal skje. Han sendte sin tjener Johannes. Han er det som her vitner og bærer fram Guds ord og Jesu Kristi vitnesbyrd, alt det han har sett. Salig er den som leser ordene i denne profeti, og de som hører dem og tar vare på det som der står skrevet. For tiden er nær. Jeg tror at åpenbaringen varslet om noe som kunne skjedd kort tid etter Jesus, men som vi unngikk. Nå har det gått ca 2000 år, men vi har ennå ikke sett noe til apokalypsen. Jehovas vitner har sagt at apokalypsen skulle komme i 1914, 1925 og 1975. I dag tror de at endetiden begynte i 1914, for da startet nærværet til Jesus (noe som er litt ironisk, med tanke på første verdenskrig). Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg tror at åpenbaringen varslet om noe som kunne skjedd kort tid etter Jesus, men som vi unngikk. Hvorfor tror du det? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Hva er de kristnes tolkning av Johannes' åpenbaring? Det finnes mange tolkninger av denne boken, selv innenfor hver rettning av kristenheten. Har studert den litt, og må si det er mye speist og samtidig intressant. Leser du Daniels bok og Åpenbaringen, ser man nøyaktige profetier om forskjellige dyr / vesner som kan tolkes som verdensmaktene fra Babylon og frem til idag. Nesten litt skremmende at det er så sammenfallende. Bare påstandene er vage nok, så kan man tolke dem til å stemme med det meste. Det er skremmende at folk er så lite kritiske til det de får servert. Dessuten så har profetier en lei tendens til å oppfylle seg selv hvis folk vet om dem. At Bibelen sier at jødene skal få tilbake landet sitt ble oppfylt fordi det sto i Bibelen og at jødene derfor trodde at de hadde rett på det og gnålte såpass mye at verdenssamfunnet, feilaktig, gav etter. Red.: Må bare legge til at det aldri er blitt dokumentert, spådommer og profetier som du kaller det. Aldri er det blitt dokumentert og påvist noe slikt. Endret 24. mai 2009 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvordan er egentlig forholdet mellom Gud og Satan? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Hvordan er egentlig forholdet mellom Gud og Satan? Det står ikke særlig mye i bibelen detaljert om dette, så har sett en del forskjellige meninger. Det vanlige er vel å anse djevelen som en motstander for kristne og Gud. F.eks. I Jobs Bok og i evangeliene som beskriver Jesus' 40 dagers faste i ørkenen ser det ut til at djevelen blir brukt til å føre mennesker gjennom prøvelser. Og det vanlige er vel å anse djevelen å ha vært en av Guds engler, men at han falt fra himmelen pga synd (han ville være større enn Gud). Skjebnen til djevlen er beskrevet å være evig fortapelse. Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvorfor skaper gud homofile mennesker når han er imot det? Og hvorfor diskrimineres homofile i mange kristne kretser pga sin legning, når det påstås at alle er like for gud? Lenke til kommentar
messo Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvordan er egentlig forholdet mellom Gud og Satan? Om du er intressert i å lese litt for å få svar på ditt spørsmål, så anbefaler jeg "Satan: A Biography". Kan også kjøpes på Norli.no med hardcover og paperback. Leser den selv, men er ikke ferdig enda. Henry Ansgar Kelly, forfatter av boken, er en professor på universitet i California og har skrevet bøker om emnet siden 60-tallet. Boken tar kort fortalt opp den store forskjellen på tradisjonens bilde av Satan, og det bildet Bibelen gir. Boken avslører så langt jeg har lest, en kreativ og fantasifull Kirke som overdrev og skapte sitt eget bilde av denne falne engelen. Intressant om man er villig til å gå i dybden, og ikke bare slenge seg på alle "mainstream" meningene om dette. Historien har mye å fortelle oss, og kan avsløre mye bullshit som er "allment akseptert". Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Hvorfor skaper gud homofile mennesker når han er imot det? Og hvorfor diskrimineres homofile i mange kristne kretser pga sin legning, når det påstås at alle er like for gud? Det er et vanskelig spørsmål, og det grenser litt over i ondskapens problem, altså "hvorfor finnes det onde ting hvis Gud er god". Og når det gjelder det spørsmålet, så er det ikke så lett å finne noen fornufig forklaring, etter hva jeg har sett og tenkt. Men hvis vi tenker oss at homofile forhold er en synd, så blir jo dette bare en synd på lik linje med andre synder, som f.eks. å stjele eller lyge eller hva som helst. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er en synd (hvis det da er en synd), men antar at det har å gjøre med at det ikke er naturlig. Og synd har jo også en åndelig konsekvens. Men som sagt er det mye jeg ikke forstår om dette, hvordan det henger sammen. Hvorfor homofile diskrimineres kan vel forklares med at selv om alle er like for Gud, så er det ikke nødvendig sånn for mennesker. Selv om noen går i kirken, så slutter de ikke å være mennesker, men det vil fremdeles være en god del ting som ikke er perfekt hos dem. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Et spørsmål bare, mens vi er inne på homofili: Har jeg forstått det riktig at kristendommen fordømmer homofili fordi det ikke er naturlig, altså at det ikke forekommer i naturen, men bare hos oss mennesker? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Et spørsmål bare, mens vi er inne på homofili: Har jeg forstått det riktig at kristendommen fordømmer homofili fordi det ikke er naturlig, altså at det ikke forekommer i naturen, men bare hos oss mennesker? Vet ikke helt om det er det som er grunnen bibelsk sett. Men tror at det er sånn det stort sett blir oppfattet. F.eks. at man ikke bør ha sex med dyr eller noen av samme kjønn fordi dette går imot sånn som Gud har skapt det. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Problemet er vel bare at homofili er å finne i naturen. Faller ikke dette argumentet litt sammen da, eller klare kristne å se mellom fingrene på dette? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Problemet er vel bare at homofili er å finne i naturen. Faller ikke dette argumentet litt sammen da, eller klare kristne å se mellom fingrene på dette? Tja, poenget er vel kanskje at to av de samme kjønn ikke kan produsere barn? Det er mye rart som finnes i naturen, tror ikke det er det som nødvendigvis menes med "naturlig". Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Men jorda er jo overbefolket. kanskje homofili er en av naturens måter å hemme befolkningsveksten? Vet forresten om kristne "som ikke har noe imot homofili så lenge de holder seg unna kirka". Makan til dobbeltmoral skal man lete lenge etter. Endret 2. juni 2009 av Hans-o Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Men jorda er jo overbefolket. kanskje homofili er en av naturens måter å hemme befolkningsveksten? Vet forresten om kristne "som ikke har noe imot homofili så lenge de holder seg unna kirka". Makan til dobbeltmoral skal man lete lenge etter. Aner ikke. Skulle tro at homofili har eksistert lenger enn den siste tiden som jorden har båret preg av overbefolkning. Har heller aldri sett noe som tyder på at homofili er mer vanlig i tettere befolkede områder. Dobbeltmoral er det nok av ja. Det finner man overalt. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Vel, uansett virker det som om Kristendommen egentlig ikke begrunner veldig mye, det bare er sånn fordi vi sier det. Greit nok det egentlig så lenge man holder dritten unna meg. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det er mye rart som finnes i naturen, tror ikke det er det som nødvendigvis menes med "naturlig". Å nei... ikke det? Finnes det i naturen så er det altså ikke naturlig........? Å nei.... Selv om de religiøse nekter å innse det så har vi mennesker også instinker som er helt naturlige. Tror det har noe med at de kristne liksom distanserer seg og tror de er mer enn dyr og da kan de jo ikke ha naturlige instinkter, kan de vel ? Lenke til kommentar
Dumrian Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hvorfor ber mennesker til gud på guds hviledag? Hvis gud er allmektig, hvorfor må kirken samle inn penger? Kan gud alt bortsett fra å kunne arbeide med penger? Hvis gud har en guddommelig plan, hvorfor ber folk om ting da? Vil han endre sin guddommelige plan for hver eneste lille bønn? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Enkelt og greit, hvorfor fins det ondskap i verden? Hvorfor fins det mord, voldtekt, tyveri, homofili (ja i følge bibelen er det ikke så bra..) og andre djevelskaper? Typiske svar jeg har fått fra kristne her er "Gud tester oss. Han skal se om vi tror selv om vi blir satt på prøve." Et annet er "Jorden var paradis, uten ondskap. Men så spiste Eva av eplet, og verden ble overlatt til menneskene." litt som å si "We fucked it up ourselves." Synes det blir for dumt. I tillegg står det flere steder i bibelen historier om Gud som dreper tusenvis av uskyldige mennesker. Og jeg tenker: okei.. ? Litt av en barmhjertig og god Gud som elsker og tilgir alle. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Hvordan er egentlig forholdet mellom Gud og Satan? Det står ikke særlig mye i bibelen detaljert om dette, så har sett en del forskjellige meninger. Det vanlige er vel å anse djevelen som en motstander for kristne og Gud. F.eks. I Jobs Bok og i evangeliene som beskriver Jesus' 40 dagers faste i ørkenen ser det ut til at djevelen blir brukt til å føre mennesker gjennom prøvelser. Og det vanlige er vel å anse djevelen å ha vært en av Guds engler, men at han falt fra himmelen pga synd (han ville være større enn Gud). Skjebnen til djevlen er beskrevet å være evig fortapelse. Nei, grunnen til at jeg lurer er at det virker, på meg, litt rart at Satan straffer syndere i helvete. Hvis han nå er denne motstanderen av de kristne og deres Gud, hvorfor straffer han da de som trosser Guds ord, de som blir sendt den lange veien ned til Satans lille kjeller? Hvis det har seg slik at han og Gud er så inderlig dårlige venner, så burde han vell belønne de som blir sendt ned til ham med champagne og posteier? Slik det fremstilles nå om dagen, så ser jo nærmest Satan ut som guds lille hjelper? Jeg synes bare hele idéen rundt Satan og Helvete virker noe ugjennomført. Kommer nok ikke til å lese noe nærmere om dette, Messo, men hadde satt pris på en oppklaring, om det er beleilig. Red.: Skriveleif og omformulering. Endret 5. juni 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Men jorda er jo overbefolket. kanskje homofili er en av naturens måter å hemme befolkningsveksten? Vet forresten om kristne "som ikke har noe imot homofili så lenge de holder seg unna kirka". Makan til dobbeltmoral skal man lete lenge etter. Jeg vil absolutt ikke si at jorda er overbefolket. Det er overforbruket og skjev fordeling som er et problem. Om du setter hele verdens befolkning (6,7+ mrd) i Australia så vil de, for eksempel, fortsatt ha 18-19 ganger bedre plass enn det folk har i Monaco. Hvorfor kristne synes homofili er en uting skjønner jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå