Gå til innhold

Er det noe du ikke forstår ved kristendommen?

Anbefalte innlegg

flott at denne tråden ble laget! :D

1. Hvorfor er religion geografisk eller kulturelt betinget?

folk som vokser opp i midtøsten blir avlet til å tro på noe annet enn f eks de som vokser opp i india. hvorfor er ikke religion en ting som kommer til enkeltindividet og ikke til en folkegruppe?

2. Om kristendommen er den riktige religionen...

... hvorfor skapte da gud 70% av dagens befolkning enten med troen på en feil gud, eller å ikke tro på ham i det heletatt? hvorfor har han dømt 70% av befolkningen til helvete?

3. Om gud er allmektig...

... hvorfor utfører folk onde handlinger? det har blitt unnskyldt før med at det er djevelen som får oss til å gjøre disse handlingene, men er djevelens makt til å få folk til å gjøre hva han vil større en guds?

4. Hvorfor helbreder ikke gud folk med amputasjoner?

religiøse folk som er syke ber ofte til gud om helbredelse, og om de blir frisk mener de det er guds verk. hvorfor har ingen folk med amputasjoner fått samme frelse? (copypasta)

5. Mener kristne virkelig at jorda er 6000 år gammel?

hvordan forklarer de da observasjoner fra ting som må være MYE eldre enn 6000 år gamle, som dinosaurknokkler eller lys fra fjerne stjerner?

6. Hvorfor er gud så ond i bibelen?

selv om mange kristne argumenterer for at Noahs ark ikke er en sann historie, så sier de at gud tok livet av HELE befolkningen fordi de hadde utført så mange synder. hvorfor får de ikke en sjangse til å rette opp syndene sine slik vi får?

7. Hvorfor er kristendommen endret?

før i tiden var steining av homofile, brenning av hekser og mord av vantroende sett på som guds ord. hvorfor er de blitt endret? hvorfor lever ikke kristne etter den troen som de hadde for tusen år siden?

8. hvorfor er kirken splittet?

er ikke dette et tegn på at det ikke er guds ord, men derimot folk som har funnet dem opp?

tenker ikke bare på katolikker, protestanter og ortodokse, men alle de hundrevis av underkirkene som det fins.

9. hvorfor er kristne for å straffe kriminelle?

vil ikke de få sin straff når de er død av gud? hvem er vi til å forsøke å utføre guds handlinger?

10. vil folk som TROR de utfører guds handlinger ...

... som f eks å drepe noen eller noe annet syndig fordi de trodde gud fortalte det til dem bli straffet for det (av gud)? det er et paradoks, for om man ikke utfører handliger som man tror er gitt av gud kan gud se på deg som en som ikke følger ham, og om du utfører handlingen har du trodd du har gjort guds kommando, men han vil straffe deg for synd. uansett hva du velger deg for kan du bli straffet for begge.

det er dette jeg kommer på i farten :)

poster sikkert mer her snart.

edit: litt farger i hverdagen

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ett meget grunnleggende spørsmål som INGEN kristne har klart å svare logisk på enda og jeg lurer fremdeles.

Gud sendte sin egen sønn ned på jorden og ofret hans liv for å frelse menneskene.

Hvis Gud er allmektig hvorfor kunne han ikke bare vifte med tryllestaven og frelse oss UTEN å la sin egen sønn gå gjennom disse lidelsene?

Så hva var egentlig den store forskjellen på at Jesus kom til jorden eller ikke?

Alt i alt førte det jo med segmye mer grusomhet enn godhet hvis man kan si det slik.

Lenke til kommentar

Ja, det er mange misforståelser ute og går som trådstarter begynner med. Det finnes jo mange grunner for dette. Den største grunnen er jo at bibelen er full av hull. Jeg synes likevel bibelen er en underholdene bok på lik linje med andre romaner. Jeg har likevel mange spørsmål som jeg lurer på og kunne kommet med ”tusenvis” av spørsmål. Men jeg vil først stille spørsmål omkring motsigelser og hvordan disse skal tolkes?

Joh. 5:22

Og Far dømmer ingen, men har overlatt hele dommen til Sønnen

Etter min vurdering har sønnen (Jesus) fått fullmakt til å dømme fra gud.

Joh. 12:47

Den som hører mine ord og ikke holder fast på dem, dømmer ikke jeg. For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden.

Her vil Jesus ikke dømme og for meg er dette en motsigelse (gjør ikke som fadderen sier).

Hvordan tolker vi dette? Er Jesus kommet for å dømme eller ikke?

Joh. 8:14

Jesus svarte: Selv om jeg vitner i egen sak, er mitt vitneutsagn gyldig. For jeg vet hvor jeg er kommet fra, og hvor jeg går hen.

Joh. 5:31

Dersom jeg vitner om meg selv, er mitt vitneutsagn ikke gyldig.

Her har vi en motsigelse igjen. Hvordan skal dette tolkes?

Lenke til kommentar
Jeg tror den vanlige forklaringen på dette er at Jesus bar hele verdens synd på korset. Det blir forklart i bibelen at Han også tok straffen for denne synden, og at han faktisk ble gjort til en slags synder på alles vegne. Og dette ble altså opplevd som at Gud forlot Han.

Ja, jeg antar det egentlig gir litt mening. Likevel, så er det samtidig alt dette med at han er segselv og Gud og sin sønn samtidig.

Akkurat detaljene når det gjelder hvofor ting var akkurat sånn som de var i Edens Hage tror jeg aldri blir nevnt særlig i detalj. F.eks. hvordan en slange kunne snakke, blir såvidt jeg vet aldri forklart i bibelen. Men siden Satan blir nevnt som en slange andre steder i bibelen, så kan det tenkes at det faktisk var Satan som fristet Adam og Eva.

Greia gir ikke mening da. Hvis Gud skapte alt sammen, alle naturlover og alt.. hvorfor lage Slangen til å begynne med? Såvel som alt annet. Hvorfor lage synd? Hvorfor lage mennesker generelt egentlig?

S,

Lenke til kommentar
At Gud bare er en person er en GT oppfattelse. Skapelse fortellingen i GT er symbolsk.

Hva er Gud, IHS? Jeg har aldri trodd på Gud et sekund i mitt liv, og det er egentlig litt bittert. For jeg aner ikke hva dere ser for dere i det hele tatt. Ser dere en svær superkjempe med hvitt skjegg? Ser dere et menneske? Ser dere en svær magisk tåke? Ser dere de ariske bildene av Jesus?

De fleste andre innbillede karakterene har klare utseende ihvertfall. Nisser, enhjørninger, troll og etc.

Gud skaper ikke djevler. Djevel er noe man selv blir når man vender seg bort fra Gud.

Så hva med djevelen selv og hans flammerike helvete?

Akk, er så mange versjoner av Kristendommen at svarene blir veldig ulik etter hvem man spør.

Hvorfor tror du "han er altseende og han har bestemt alt på forhånd" ?

Er det ikke det Gud er da? Allmektig, altseende, med en plan for alles liv?

S,

Lenke til kommentar
Viss Jesus tok på seg skylden for alle synder når han døde på korset, då kan vi vell synde så mykje vi vil og likevell komme til himmelen? (Jesus har jo allerede tatt på seg skylden og straffen)

Så lenge du tar imot Jesus frelse først. Tingen med det er at du får 1000 katter i sekken på kjøpet hvis du melder deg inn i en religion. Er jo slik de fanger folk. Samtidig som du skal brenne hvis du ikke melder deg inn.

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar
Viss Jesus tok på seg skylden for alle synder når han døde på korset, då kan vi vell synde så mykje vi vil og likevell komme til himmelen? (Jesus har jo allerede tatt på seg skylden og straffen)

Så lenge du tar imot Jesus frelse først. Tingen med det er at du får 1000 katter i sekken på kjøpet hvis du melder deg inn i en religion. Er jo slik de fanger folk. Samtidig som du skal brenne hvis du ikke melder deg inn.

S,

Sa Jesus at han berre tok straffen for dei som trudde på han? Eg trudde han tok for alle... Men eg har ikkje ein kjelde på det så det er sikkert feil ;)

Lenke til kommentar
Sa Jesus at han berre tok straffen for dei som trudde på han? Eg trudde han tok for alle... Men eg har ikkje ein kjelde på det så det er sikkert feil ;)

Ja, han tok liksom synden for alle. Men hvis du ikke akspterer at han gjorde det så er du relativt fucked.

Det er jo dette som er å frelse liksom. Spekulative greier egentlig.

S,

Lenke til kommentar

Ja, han tok liksom synden for alle. Men hvis du ikke akspterer at han gjorde det så er du relativt fucked.

Det er jo dette som er å frelse liksom. Spekulative greier egentlig.

S,

Hvis man først skal bruke ordet "fucked" synes jeg det ordet passer bedre på kristendommen selv og ikke de som stiller spørsmål til den.

Man sier Jesus døde for menneskene men man nevner ALDRI de tusenvis av mennesker som døde for han mot sin vilje.

Lenke til kommentar

Den som hører mine ord og ikke holder fast på dem, dømmer ikke jeg. For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden.

Her vil Jesus ikke dømme og for meg er dette en motsigelse (gjør ikke som fadderen sier).

Faderen og Sønnen dømmer ingen.

Jesus Kristus > Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ordet jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag

Det er det nye ordet (informasjonen) om Gud som må aksepteres.

Jesus Kristus > Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus.

Lenke til kommentar
Har ett meget grunnleggende spørsmål som INGEN kristne har klart å svare logisk på enda og jeg lurer fremdeles.

Gud sendte sin egen sønn ned på jorden og ofret hans liv for å frelse menneskene.

Nei, Jesus Kristus ofret seg selv for å nullstille vår iboende skyld.

Lenke til kommentar

Det er bare de som vedkjenner seg sin skyld som får nullstillt sin skyld. De andre må fortsette å pines.

Lenke til kommentar

Det er bare de som vedkjenner seg sin skyld som får nullstillt sin skyld. De andre må fortsette å pines.

Hvem er det da som piner de som ikke vedkjenner sin skyld? Djevelen/Lucifer?

Lenke til kommentar

Hvem er det da som piner de som ikke vedkjenner sin skyld? Djevelen/Lucifer?

Det er selve skyldfølelsen, frykten og angsten som piner dem. Det er også dette som gjør dem til djevler som piner andre, for å bli kvitt sin egen skyld.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hvorfor må det nye ordet om Gud aksepteres?

Skapelse fortellingen i GT er symbolsk.

Hvorfor er skapelsesfortellingen i GT symbolsk? Jeg håper at du forstår at du må begrunne argumentene dine, du kan ikke bare kaste ut påstander og forvente at vi skal ta det for god fisk. Du blir nødt til å begrunne det du sier, hvis ikke får vi en håpløs debatt. Du husker vel hvor galt det gikk i tråden "Hvem gagner Ateistenes og Humanistenes gale menneskesyn ?" der du ikke engang klarte å argumentere hvorfor det humanistiske menneskesynet var galt, du bare tok det for gitt. Selv om du er overbevist om at noe er sant, så holder ikke din overbevisning til å forandre andres syn.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det er selve skyldfølelsen, frykten og angsten som piner dem. Det er også dette som gjør dem til djevler som piner andre, for å bli kvitt sin egen skyld.

Hvis folk ikke forstår at de har gjort noe galt eller av en annen grunn ikke erkjenner skyld så får de heller ikke noe skyldfølelse eller angst.

Det er 2 enkle grunner til at jeg IKKE er kristen.

1. Jeg tror ikke på Gud, Jesus, Den hellige Ånd eller bibelen.

2. Hvis det som står i bibelen faktisk er sant så beviser det at vi IKKE har med en god gud å gjøre med men en gud som dømmer og lar onde/grusomme ting skje.

En slik gud vil jeg uansett IKKE tilbe!!

Lenke til kommentar

Faderen og Sønnen dømmer ingen.

Jesus Kristus > Den som avviser meg og ikke tar imot mine ord, har likevel en dommer: Det ordet jeg har talt, skal dømme ham på den siste dag

Jesus Kristus > Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus.

Trodde dette var en tråd hvor vi kunne diskutere ting vi ikke forstår. Det du kommer med er ikke et svar på hvordan du tolker. Ditt svar gjør jo bare motsigelsene enda større, og dermed bibelen til enda en større eventyrbok. Kan ikke du gi et skikkelige svar neste gang. Please...... :confused:

Lenke til kommentar

Det sies at Gud er 'uendelig god'

Hvordan klarte da Gud å skape en såpass besynderlig eksistens som vi mennesker er vitne til og tar del i?

Hvis Gud er allmektig, kan vedkommende da være uendelig ond?

Hvis Gud er allvitende...

Så visste han vel at akkurat jeg ikke ville tro på ham, deretter havne i helvete, før han skapte vår eksistens? Strider dette med uendelig-god-teorien?

Hvilken plan har Gud for de andre planetene i vårt solsystem? Mars, Venus, Jupiter etc? Hva med de andre galaksene?

Hvorfor serverte Gud menneskeheten med løgner(ala jorda er flat; jorda er universets sentrum etc.)?

Gud er allmektig og allvitende, og gjør alltid det som til sist er det absolutt beste:

Finnes det noe det beste for en uendelighet som Gud? Hvordan kan det beste da eksistere dersom det alltid vil finnes noe bedre?

Endret av Duvebassen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...