Timeo Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. mai 2009 Bumper opp denne tråden. Noen ting jeg har lurt litt på om kristendommen: Var Jesus kapitalist? Hvordan mener han at penger og ressursene i verden skal fordeles? Ville Jesus brukt milliarder av kroner på bistand til U-land etc? Og: Går det ann å være sosialist, samtidig som man er kristen? I de første kristne menighetene samlet man gjerne sammen alt av penger alle eide, og så fordelte lederne av menighetene verdiene etter sånn som hver av de hadde behov for. De samlet også inn penger for å hjelpe andre kristne, i andre menigheter. Ellers står det nevnt i bibelen at man skal jobbe, men at kjærlighet til penger i seg selv er roten til alt vondt. Så vil påstå at kristendom ser ut til å være nærmere sosialisme enn kapitalisme. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2009 Det står også i Bibelen at man ikke skal planlegge for fremtiden, man skal ikke legge av penger for en regnværsdag osv. Hva mente Gud egentlig med det? Er det ikke veldig dumt å oppfordre folk til å leve fra hånd til munn? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. mai 2009 Det står også i Bibelen at man ikke skal planlegge for fremtiden, man skal ikke legge av penger for en regnværsdag osv. Hva mente Gud egentlig med det? Er det ikke veldig dumt å oppfordre folk til å leve fra hånd til munn? Kan ikke finne noe i bibelen som nevner penger og regnværsdag, sånn som du sier. Det blir forøvrig gitt en del råd om penger, sånn som f.eks. å ikke bruke penger på ting som ikke er mat. Antar at dette kan forstås sånn at man ikke skal bruke penger på tull som man ikke har bruk for. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg fant det jeg ja, jeg har fortsatt min Bibelviten i orden. Matt 6,6 25 Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, eller hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne? 26 Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verd enn de? 27 Hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en eneste alen til sin livslengde? 28 Og hvorfor er dere bekymret for klærne? Se på liljene på marken, hvordan de vokser! De strever ikke og spinner ikke, 29 men jeg sier dere: Selv ikke Salomo i all sin prakt var kledd som en av dem. 30 Når Gud kler gresset på marken så fint, det som gror i dag og kastes i ovnen i morgen, hvor mye mer skal han ikke da kle dere – dere lite troende! 31 Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: 'Hva skal vi spise?' eller 'Hva skal vi drikke?' eller 'Hva skal vi kle oss med?' 32 Alt dette er hedningene opptatt av. Men den Far dere har i himmelen, vet jo at dere trenger alt dette. 33 Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg. 34 Så gjør dere ingen bekymringer for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Takk, jeg trengte de ordene nå Men for å svare på spørsmålet ditt, så sier jo ikke versene at man ikke skal planlegge for fremtiden og ikke spare penger, men at man ikke skal bekymre seg. Det står et annet sted i bibelen at vi ikke skal uttale oss med for stor sikkerhet om fremtiden, men at vi heller skal si "om Gud vil..." Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Vil egentlig si ikke si Bibelen taler noe mer for sosialisme enn kapitalisme. Enhver skal arbeide for sitt eget brød. Den oppfordrer derimot til å gi til de fattige. "Herren elsker en glad giver". "Frivillig" sosialisme kan man vel kalle det Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Vil egentlig si ikke si Bibelen taler noe mer for sosialisme enn kapitalisme. Enhver skal arbeide for sitt eget brød. Den oppfordrer derimot til å gi til de fattige. "Herren elsker en glad giver". "Frivillig" sosialisme kan man vel kalle det Da syntes jeg systemet vi har i dag fungerer langt bedre.... Selv om det gir penger til enslige mødre (som har bedrevet hor! ) og til arbeidsløse homoer (Som bedriver utukt ) og til satanister som driver dank (Fordi de driver dank ) Men kristendommen har ikke alltid vært en fin modell da.... Noe den lutherske kirke er et resultat av.... nemlig avlat, du BETALER deg ut av sjærsilden... Til mer du betaler til fortere fikk penge innkreveren... ehh, presten deg mellom ildens flammer... En sikker inntekts kilde var dette en lang stud for kirken og en av grunnene til at Martin Luther lagde en gren til av kristendommen.... Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Når Paulus ennå gikk omkring på jorden (og ikke tok betalt) sa han: Apo 20:29 Jeg vet at efter min bortgang skal det komme glupende ulver inn blandt eder, som ikke skåner hjorden; 30 ja, blandt eder selv skal det fremstå menn som fører forvendt tale for å lokke disiplene efter sig. Så dette er noe som alltid er greit å tenke på når man står ovenfor noe som ikke virker bra, at det er fullt av vranglærere og falske profeter. Noen av dem er ikke så "harmløse" som f.eks. spåkoner som tar seg fett betalt for tellerskrittene, men noen av dem er dødelige som f.eks. den katolske kirken og inkvisisjonen. Og dette er ikke noe bibelen skjuler. 2.kor 11:13 For disse er falske apostler, svikefulle arbeidere, som skaper sig om til apostler for Kristus. 14 Og det er intet under; for Satan selv skaper sig om til en lysets engel; 15 derfor er det ikke noget stort om og hans tjenere skaper sig om til rettferdighets tjenere; men deres ende skal være efter deres gjerninger. Så selv om man blir fristet til å tenke at f.eks. avlatshandelen er noe som hadde med kristendom å gjøre, så er det hvertfall et løfte i bibelen om at dette er ting som folk vil måtte betale tilbake for. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Når Paulus ennå gikk omkring på jorden (og ikke tok betalt) sa han: Apo 20:29 Jeg vet at efter min bortgang skal det komme glupende ulver inn blandt eder, som ikke skåner hjorden; 30 ja, blandt eder selv skal det fremstå menn som fører forvendt tale for å lokke disiplene efter sig. Så dette er noe som alltid er greit å tenke på når man står ovenfor noe som ikke virker bra, at det er fullt av vranglærere og falske profeter. Noen av dem er ikke så "harmløse" som f.eks. spåkoner som tar seg fett betalt for tellerskrittene, men noen av dem er dødelige som f.eks. den katolske kirken og inkvisisjonen. Og dette er ikke noe bibelen skjuler. 2.kor 11:13 For disse er falske apostler, svikefulle arbeidere, som skaper sig om til apostler for Kristus. 14 Og det er intet under; for Satan selv skaper sig om til en lysets engel; 15 derfor er det ikke noget stort om og hans tjenere skaper sig om til rettferdighets tjenere; men deres ende skal være efter deres gjerninger. Så selv om man blir fristet til å tenke at f.eks. avlatshandelen er noe som hadde med kristendom å gjøre, så er det hvertfall et løfte i bibelen om at dette er ting som folk vil måtte betale tilbake for. Jada Bellicus, bibel sitatene er fine de.... fordi du kan tolke de akkurat som DU vil.... Også kristendommen har sine svin på skogen, med griskhet, seksuelle avvik også videre og du trenger ikke å forsøke å bortforklare disse så fort noen blir nevnt. Faktisk så syntes jeg det var tøft gjort av herr martin luther å gå vekk fra den katolske avlats læren på den tiden (for den er skikkelig forkastelig i og med at den gjør forskjell på fattig og rik...), noe som resulterte i en endesløs krig og enorme lidelser, men å forsøke å forsvare dette med å slenge frem bibel sitater kan du holde deg for god til syntes jeg. Det er helt greit at du tror at disse bibel sitatene forklarer deg en masse, men det gjør altså ikke det for meg. Alt JEG ser er en tekst som det er mulig å tolke alle mulige veier og det gir ikke meg noen mening annet enn at du er god til å tolke sluddret.... Så mener du noe vær vennlig å bruke dine egne ord, ikke gamle ihjel tolkede bibel sitater er du snill...... Det gir ingen mening... Lenke til kommentar
O3K Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 bibel sitatene er fine de.... fordi du kan tolke de akkurat som DU vil.... Og det er vel en av de større problemene ved bibelen. Man kan bruke den til å forsvare OG angripe hva som helst. Man kan både angripe homofile OG forsvare homofile med bibelen. Det blir som å si: Uansett hva neste sitat sier, IKKE gå ut av huset idag!&Uansett hva forrige sitat sa, gå ut av huset idag. Du MÅ ut av huset idag! Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Jeg lurer på hvilket bibelvers som er viktigst for kristne flest, eventuelt hva er trådstarters (/andre her) sin favoritt? Begrunnelse hadde også vært fint. Kan gjerne suppleres med viktigste/favoritt del av bibelen og gjerne begrunnelse. Takk Endret 12. mai 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg har ihvertfall et fint i signaturen min Johannes 3.16 kommer vel til topps hos de fleste. Synes også dette fra romerbrevet 8 er fint 38 For jeg er viss på at hverken død eller liv, hverken engler eller krefter, hverken det som nu er eller det som komme skal, eller nogen makt, 39 hverken høide eller dybde eller nogen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre. Når det gjelder avlatsbrev finnes det ingenting i Bibelen, uansett hvordan du tolker det. Skjærsilden ("den som ikke har gjerninger skal også bli frelst, men da gjennom ild") finner du, men at man skal kunne betale seg ut er kun kirkens grådighet. Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Ja faktisk . det jeg ikke forstår med kristendommen er for eksempel : Hvordan er det mulig å tro at gud skapte verden på 7 dager ? Hvordan er det mulig å tro at gud bare sånn ut av ingenting skapte adam og eva? hæh? Det er fysisk umulig Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Spørsmålet ditt da blir vel "hvordan kan man tro på en Gud?" En gud som er bundet av menneskenes fysiske lover ville ikke vært mye til gud. Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Ja nettopp. derfor er det umulig med guder Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg synes det med skapelses prosessen er ganske rart egentlig, fordi der vet vi jo at det ikke var noen øyevitner fordi de var jo ikke skapt enda. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Fork 3:11 Alt skapte han vakkert i sin tid. Også evigheten har han lagt i menneskenes hjerter. Men de fatter ikke det verk som Gud har gjort fra først til sist. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Fork 3:11 Alt skapte han vakkert i sin tid. Også evigheten har han lagt i menneskenes hjerter. Men de fatter ikke det verk som Gud har gjort fra først til sist. Men hvordan kan et menneske skrive hvorvidt vi fatter eller ikke når vi bare er enkle sjeler som ikke skjønner noenting av det såkalte "skaperverket"? Vi sier jo at han skapte alt, men det fatter vi egentlig ikke heller? Dette skjønner jeg ingenting av Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg synes det med skapelses prosessen er ganske rart egentlig, fordi der vet vi jo at det ikke var noen øyevitner fordi de var jo ikke skapt enda. det er ikke uavhengige øyenvitner for noen mirakler i bibelen i det hele tatt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 12. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2009 Takk, jeg trengte de ordene nå Men for å svare på spørsmålet ditt, så sier jo ikke versene at man ikke skal planlegge for fremtiden og ikke spare penger, men at man ikke skal bekymre seg. Ved at man planlegger og legger av for fremtiden, så har man jo allerede bekymret seg for at det kan skje noe, hvis ikke så er det jo ingen grunn til å legge av penger for fremtiden? Da bryter man jo mot Guds ord? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå