Gå til innhold

Er det noe du ikke forstår ved kristendommen?


Anbefalte innlegg

Synes ikke du bli helt ferdig med å gjøre rede for hvordan man møter jesus i levende live.

 

Du sier:

"Du må forholde deg til den virkelige Jesus Kristus ikke bare historien om Ham."

"Du må oppleve Jesus Kristus live i kirken"

"I Kirken spiser de kristne Kristi kropp og blir derved selv Kristi kropp."

 

Altså dere møter ikke jesus som 1stk skikkelse, men når dere spiser den magiske solkaken blir dere alle til jesus. Dere forvandles over kort tid eller permanet til jesus og kirken blir da proppfull av jesuser med evig liv?

 

Høres for meg ut som al-kimia, hekseri, gudekloning, svart magi og trolldom...

Hvordan fungerer dette i praksis?

Blir alle like?...

Ingen ytre forvandling finner sted. Ordene er Kristi Ånd mens brødet er Kristi legeme.

 

Jesus Kristus > Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Den som spiser av dette brødet, skal leve til evig tid. Og det brødet jeg vil gi, er min kropp, som jeg gir til liv for verden. Nå ble det en strid mellom jødene, og de sa: «Hvordan kan han gi oss sin kropp å spise?» Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. For min kropp er sann mat, og mitt blod er sann drikk. Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Slik den levende Far har sendt meg, og jeg lever ved ham, slik skal også den som spiser meg, leve ved meg. Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen, ikke det som fedrene spiste, de som døde. Den som spiser dette brødet, skal leve i all evighet.»

 

Er du sikker på at det ikke er Osiris sin kropp dere blir forvandlet til IsisHorusSeb?

I Egypt ble en rund kake innviet (gjort hellig) av en prest slik at den etter denne velsignelsen ble omdannet til guden Osiris’ kropp. Også i Mexico og sentral Amerika, blant stammer som da aldri hadde hørt om Kristus, fantes det seremonier, hvor spising av gudekjøtt ble praktisert.

http://www.mensviventer.no/mvv17/antikrist3.htm

Hvorfor må det programet Jesus Kristus igangsatte være helt ulikt alle tidligere eller senere igangsatte programer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IHS: Spørsmål til deg. Jeg vil at du skal svare. Hvorfor feirer de kristne Jesu fødsel i desember, når alle vet at han ikke ble født i den måneden?

 

 

Den søte juletid.

En annen «tanke om tiden» som kan oppleves aktuell å nevne, er vår kristne kulturs strabasiøse og omfattende julefeiring. Jesu fødsel i Betlehem er etter sigende begivenhetens opprinnelse. Uten tvil blir selv de mest hardbarkede ateister og agnostikere litt ”småkristne” og åndelig emosjonelle, når barnestemmer synger kjente julestrofer. Men igjen ser det ut til å være et ganske stort sprik mellom realitet og antakelse. Atter engang må det hevdes at ingen som har brydd seg om å granske dypere enn å synse, tror at Jesus ble født i desember måned. De som har besøkt Betlehems marker sent i desember har nok undret seg litt over at snøstorm og bitende kuldegrader harmonerer dårlig med hyrdene på marken og grønt gress.

 

Jesus ble sannsynligvis født om våren. Denne teorien passer godt med en rekke andre hendelser og dateringer i evangeliene. Desember 24/25 har i sannhet intet med Jesus å gjøre. Datoene ble feiret lenge før Jesu tid og ble adoptert av etterfølgende hedenske religioner. Påvirket av Guds Ånd advarte profeten Jeremia 600 år før Kristi fødsel mot en hedensk skikk som utviklet seg til å bli vårt juletre. ”Så sier Herren. Lær dere ikke opp i hedningefolkenes vei…. Noen hogger seg et tre fra skogen… former det med øksen… De smykker det med sølv og gull. De fester det med nagle og hammer, så det ikke skal falle.” Jer. 10:2-4. I Guds øyne var dette avgudstilbedelse som demonstrerte forkastelse av den sanne Gud.

 

Julen ble ikke en nasjonal helligdag i USA før i 1870. Protestanter som flyktet fra religiøs forfølgelse i Europa, visste godt at denne skikken kom fra det hedenske Roms feiring av «Saturn,» kamuflert som Jesu fødselsdag.

Ikke ødelegg den koselige og tradisjonsrike julefeiringen på en så grusom måte, vil noen si. Vi ødelegger den ikke. Vi skriver bare hvor tradisjonen kommer fra og hva den symboliserer. Det er i så fall en illusjon som blir ødelagt i møte med virkeligheten og det kan av og til være nyttig. Selv om mange nok har sluttet å tro det, har faktisk det objektive en egenverdi.

 

Alle de viktige hendelsene i bibelen er datert med stor nøyaktighet. Gud ville at de skulle huskes. Jesu fødsel er et unntak. Guds Ord presenterer ikke denne hendelsen som noe å fokusere på. Hvorfor? Kanskje fordi alle de hedenske religionene som Guds motstander djevelen klarte å produsere, alltid vektla og feiret avgudens fødselsdag. Gud ønsket å beskytte sitt folk fra å falle i den samme fellen. Jesus kom incognito inn i denne verden. Stille og rolig vokste han opp i en liten og langt fra velstående familie. Det viktigste ved hans liv og misjon var ikke å sitte på tronen i et hoff omgitt av gull og tjenere. Han kom for å være en tjener og for å demonstrere en total overgivelse til sin Far, samt å utvikle og bevare en fullkommen karakter. Det var Guds Sønns rene liv som gjorde at hans død ødela djevelens planer. Det er Jesu død og hva det betyr for oss Gud vil vi skal huske. Det er sannheten om at vår synd kan tilgis og at Den Hellige Ånd kan bevare oss fra fall som er Golgatas budskap. Korsets sentrale evangelium er at mennesker faktisk kan skilles fra sin synd. Siden synden skal ødelegges og mennesker frelses må de to skille lag.

 

Julen er blitt verdens mest utspekulerte unnskyldning for å bryte det første av Guds ti bud. Det er mulig at «glade jul, hellige jul, jeg er så glad hver julekveld og et barn er født,” etc. vil lyde litt hult når nevnte årstid om noen måneder igjen dukker opp. Glem ikke at Herren selv i sitt ord ser meget alvorlig på feiring av hedenske symboler.

 

Som noen har sagt på engelsk; «Don’t try to keep Christ in ‘Christ’-mas. He was never there.»

 

Uansett hvor mye vi prøver å plassere Kristus i en hedensk tradisjon som har sin opprinnelse og sin hensikt i å feire og tilbe Satan, blir ikke skikken av den grunn bibelsk eller kristen.

 

http://www.mensviventer.no/mvv27/tanker.htm

 

 

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Er noe jeg alltid har lurt på:

Levde alle dyrene på jorden innen gåavstand fra der hvor Noah bygde arken sin?

Tråden handler om kristendommen (NT) ikke jødedommen (GT)

 

Eh, å være kristen, er å være etterfølger av Jesus. Kristnes høyeste mål i livet er å følge Jesus og forsøke å leve slik som Han levde mens Han var på jorden.

 

Jesus var jøde og Han opphevet aldri GTs autoritet, Han stadfestet både de gammeltestamentlige profetene, offerritualene (fram til Han selv ble ofret) og alle Guds ti bud som ble gitt til Moses på Sinai og som er skrevet ned i GT. Alle offersymbolene og ritualene som symboliserte Jesu død som et uskyldig offerlam, ble opphevet ved Jesu død -- de var unyttige da Jesus selv ga sitt blod og Jesu offer var et faktum (derfor revnet forhenget mellom Det helligste og Det aller helligste i helligdommen, som symboliserte at alle mennesker hadde nå direkte tilgang til Guds trone pga. Jesu utøste blod via bønn og påkallelse (hvor som helst, når som helst).

 

Symbolikken på Jesu offer var ikke lenger nødvendig, for nå hadde Jesus ofret seg.

 

Mange kristne utelukker totalt GT som om det skulle være en helt annen religion. Bibelen og den bibelske kristendommen innebærer både GT og NT. Guddomspersonen som åpenbarer seg selv i GT er den samme guddomspersonen som i NT; altså den andre Personen i Treenigheten -- Guds Sønn, Jesus Kristus. Jesus skapte verden, Jesus ledet Israels folk (i skystøtten/ildstøtten), Jesus ble reinkarnert som et menneske, Jesus døde og sto opp igjen den tredje dagen, Jesus fór opp til Himmelen og satte seg igjen ved sin og vår Far på deres trone i Himmelen, og Han ber for sine troende barn i dag.

Lenke til kommentar
Er noe jeg alltid har lurt på:

Levde alle dyrene på jorden innen gåavstand fra der hvor Noah bygde arken sin?

Tråden handler om kristendommen (NT) ikke jødedommen (GT)

 

Kristen kreasjonsfornekter?

Forfriskende...

 

Nå vet jeg ikke hvilken kristen sekt du tilhører, men GT er og blir en del av kristendummen.

Kristendommens svar på holocaustfornektelse er vell GT-fornektelse :thumbup:

 

Det gamle testamente, forkortet GT, på latin Vetus Testamentum («Den gamle pakt»), er første del av kristendommens kanoniserte skrifter i Bibelen, og i hovedsak identisk med jødedommens hellige skrift. Denne samlingen av skrifter består av flere bøker skrevet over en lang periode, som kan deles inn i boksamlingene lov, profeter og skrifter (jødisk tradisjon) eller i temaene historie, poesi og profeti (kristen tradisjon). Antall bøker varierer; jøder og kristne deler bøkene opp på forskjellig måte. Derfor regner man med 24 bøker etter jødisk inndeling, og 39 bøker etter kristen tradisjon (eller flere om de apokryfe eller deuteronomiske skrifter regnes med). Hvordan bøkene deles inn, og hvilken rekkefølge de har har konsekvens for hvordan man leser dem. I jødisk tradisjon vektlegges både loven, profetene og skriftene sammen med Talmud som instruksjon eller veiledning. I kristen tradisjon legges større vekt på frelseshistorie, og profetenes taler har oftere blitt forstått som profetier som angår fremtiden - og som delvis blir oppfylt i Det nye testamente. Det finnes momenter av frelseshistorie også i jødisk tradisjon og momenter av instruksjon også i kristen tradisjon.

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_gamle_testamente

 

Så spørsmålet til HansHanssen er absolutt relevant det.

I forbindelse med GT lurer jeg også på hvorfor man fremdeles lyver om hvilket hav moses passerte på vei til kanaan.

Lenke til kommentar

Paulus: "Men én ting tilstår jeg: Jeg dyrker fedrenes Gud ved å følge Veien, som de kaller en sektlære. For jeg tror alt som er skrevet i loven og profetene, og jeg har det samme håpet til Gud som disse har: at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde." - Apg 24,14-15

 

"Da sa han [Jesus] til dem: «Så uforstandige dere er, og så trege til å tro alt det profetene har sagt! Måtte ikke Messias lide dette og så gå inn til sin herlighet?» Og han begynte å utlegge for dem det som står om ham i alle skriftene, helt fra Moses av og hos alle profetene." - Luk 24,25-27

 

Jesus: "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå før alt er skjedd." - Matt 5,17-18

 

"Loven og profetene" på den tiden, henviste til GT, det var det eneste jødene hadde. Dette er så klart som det overhodet kan bli. Jesus skulle ikke oppheve dem, men oppfylle loven og profetene:

 

- Profetene profeterte om en kommende Messias, og Han oppfylte alle deres krav og forutsigelser.

- Loven oppfylte Han ved å tilfredsstille dens krav om straff og blodsutgytelse pga. menneskets synd -- dette oppfylte også Jesus ved døden på korset.

 

Ved at Guds egen Sønn måtte selv dø fordi Guds lov krevde at noen måtte ta straffen for menneskets synd (lovbrudd), viser bare hvor uforanderlig både Gud og Hans lov er! Til og med Hans egen Sønn som er ett med Gud og selv er Gud, kunne ikke bli spart for lovens krav, men fikk oppleve det helvetet som det aller, aller syndigste, usleste og forvrengte mennesket fortjener.

 

Når Jesus poengterte og vektla dette sånn til de grader som Han gjør i sitatet fra Bibelen, burde ikke de kristne gjøre det samme? Jeg er overbevist om at Han bl.a. hadde i tanke en stor del av dagens kristendom, som for det meste ignorerer GT og Guds ti bud.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar
Wikipedia > Det gamle testamente, forkortet GT, på latin Vetus Testamentum («Den gamle pakt»), er .... i hovedsak identisk med jødedommens hellige skrift.

 

Ikke kristendommens

 

Neinei, dette er feil.

Dette er heller ikke et gyldig wikipedia sitat, da du har klippet vekk flere ord i en settning.

 

Slik ser den ut:

Det gamle testamente, forkortet GT, på latin Vetus Testamentum («Den gamle pakt»), er første del av kristendommens kanoniserte skrifter i Bibelen, og i hovedsak identisk med jødedommens hellige skrift.

 

Om du velger å klippe og lime wikipedia artikkel rett foran tryne på folk og tro at de sluker agnet, så har du undervurdert brukerene her.

 

Men du er altså en kreasjonsfornekter IsisHorusSeb?

Gud skapte ikke verden?

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår ved kristendommen er hvordan drap kunne tillates. Gud har ettertrykkelig fastslått at drap er forbudt. Ved å likevel drepe har de kristne lempet på Guds regler, og således misbrukt Guds navn!

 

Er noe jeg alltid har lurt på:

Levde alle dyrene på jorden innen gåavstand fra der hvor Noah bygde arken sin?

Tråden handler om kristendommen (NT) ikke jødedommen (GT)

"Den norske kirke bekjenner den apostoliske kristne tro, som har Guds åpenbaring i Bibelen som grunnlag." (kilde). Bibelen består av både GT og NT.

Endret av Beges
Lenke til kommentar
Wikipedia > Det gamle testamente, forkortet GT, på latin Vetus Testamentum («Den gamle pakt»), er .... i hovedsak identisk med jødedommens hellige skrift.

 

Ikke kristendommens

 

Neinei, dette er feil.

Dette er heller ikke et gyldig wikipedia sitat, da du har klippet vekk flere ord i en settning.

 

Slik ser den ut:

Det gamle testamente, forkortet GT, på latin Vetus Testamentum («Den gamle pakt»), er første del av kristendommens kanoniserte skrifter i Bibelen, og i hovedsak identisk med jødedommens hellige skrift.

 

Om du velger å klippe og lime wikipedia artikkel rett foran tryne på folk og tro at de sluker agnet, så har du undervurdert brukerene her.

 

Men du er altså en kreasjonsfornekter IsisHorusSeb?

Gud skapte ikke verden?

At GT er kanonisert betyr bare at GT er tatt med i Bibelen.

GT er jødedommens hellige skrift.

 

Skapelsen beretning NT > I begynnelsen...

 

Ja? og? Vi vet jo at jødene liker gamle testamentet, men det betyr faktisk ikke at kristne ikke kan bruke det, det går ann å dele vet du.

Ingen har sagt "at kristne ikke kan bruke det"

Lenke til kommentar
Paulus: "Men én ting tilstår jeg: Jeg dyrker fedrenes Gud ved å følge Veien, som de kaller en sektlære. For jeg tror alt som er skrevet i loven og profetene, og jeg har det samme håpet til Gud som disse har: at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde." - Apg 24,14-15

 

"Da sa han [Jesus] til dem: «Så uforstandige dere er, og så trege til å tro alt det profetene har sagt! Måtte ikke Messias lide dette og så gå inn til sin herlighet?» Og han begynte å utlegge for dem det som står om ham i alle skriftene, helt fra Moses av og hos alle profetene." - Luk 24,25-27

 

Jesus: "Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå før alt er skjedd." - Matt 5,17-18

 

Når Jesus poengterte og vektla dette sånn til de grader som Han gjør i sitatet fra Bibelen, burde ikke de kristne gjøre det samme?

Nei absolutt ikke.

 

Jesus Kristus oppfyller GT på alle tenkelige vis og igangsetter en ny pakt (NT) kristendommen.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke forstår ved kristendommen er hvordan drap kunne tillates. Gud har ettertrykkelig fastslått at drap er forbudt. Ved å likevel drepe har de kristne lempet på Guds regler, og således misbrukt Guds navn!

 

Er noe jeg alltid har lurt på:

Levde alle dyrene på jorden innen gåavstand fra der hvor Noah bygde arken sin?

Tråden handler om kristendommen (NT) ikke jødedommen (GT)

"Den norske kirke bekjenner den apostoliske kristne tro, som har Guds åpenbaring i Bibelen som grunnlag." (kilde). Bibelen består av både GT og NT.

Guds åpenbaring i Bibelen = Guds åpenbaring i Jesus Kristus.

 

NT om Jesus Kristus > Han er den usynlige Guds bilde

NT om Jesus Kristus > Han er utstrålingen av Guds herlighet og bildet av hans vesen

Lenke til kommentar
At GT er kanonisert betyr bare at GT er tatt med i Bibelen.

GT er jødedommens hellige skrift.

 

nope :nei:

 

Bibelens kanon er den samling av bøker i Bibelen som regnes av troende som hellige og inspirert av Gud. De bøkene som alminneligvis regnes som kanoniske, er de 66 bøkene som utgjør det gamle testamente (De hebraiske og arameiske skrifter) og det nye testamente (De kristne greske skrifter).

http://no.wikipedia.org/wiki/Bibelens_kanon

 

Som Beges nevnte:

"Den norske kirke bekjenner den apostoliske kristne tro, som har Guds åpenbaring i Bibelen som grunnlag. Bibelen består av både GT og NT.

http://www.kirken.no/index.cfm?event=doLink&famId=229

 

Om du er medlem i en sekt som er uenig med andre kristne kirker og tørker dere bak med GT så får bli din lykkerus, men definasjonen er krystallklar.

 

Hvilken kristen kirke tilhørte du sa du?

Lenke til kommentar
2 Tim 3:14 Men bli du i det som du har lært, og som du er blitt overbevist om, da du vet hvem du har lært det av, 15 og da du fra barndommen av kjenner de hellige skrifter, som kan gjøre dig vis til frelse ved troen på Kristus Jesus. 16 Den hele Skrift er innblest av Gud av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til optuktelse i rettferdighet, 17 forat det Guds menneske kan være fullkommen, duelig til all god gjerning.

 

Hele skriften (GT og NT) er hellig.

 

Men det er sant som IHS sier at GT i seg selv tilhører jødedommen (og at NT beskriver den nye pakten som er kristendommen). Og man kan ikke oppnå frelse av den alene. Kristne skal ikke følge loven, alså Torah (mosebøkene). Men jeg er uenig i de som måtte si at GT er verdiløst og noe som kristne ikke skal lese i det hele tatt. Det er mange visdomsskrifter i GT, salmer, profetier som peker fremover og absolutt noe oppbyggelig for mennesker. Men de som gir seg til å følge Torah er ifølge kristendommen under forbannelse. Altså dersom man erstatter troen på Jesus med å følge loven så går man seg vill.

 

NT er adskilt fra jødedommen, i og med at jødedommen ikke følger NT. De som følger den gamle pakten og forkaster den nye kan ikke finne frelse.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...