Gå til innhold

Er det noe du ikke forstår ved kristendommen?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vansker med å forstå dette. Iallefall ikke når jeg leser resten av teksten også:

...men for Gud er alt mulig.» Da tok Peter til orde og sa: «Hva så med oss? Vi har forlatt alt og fulgt deg. Hva skal vi få?» Jesus sa til dem: «Sannelig, jeg sier dere: Når verden blir født på ny og Menneskesønnen sitter på tronen i sin herlighet, da skal også dere som har fulgt meg, sitte på tolv troner som dommere over Israels tolv stammer. Og enhver som har forlatt hus eller brødre eller søstre eller far eller mor eller barn eller åkrer for mitt navns skyld, skal få mangedobbelt igjen og arve evig liv. Men mange som er de første, skal bli de siste, og de siste skal bli de første.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke dette over helt selvinnlysende, Perrern. Enkelte missforstår med vilje.

Nei altså når det finnes 53 000 forskjellige trossamfunner innenfor kristendommen så lurer jeg faktisk på hvordan du vet at du tolker bibelen riktig.

Tror ikke det er sitatet O3K er inne på, eller andre missforståelser av Bibelen som er årsaken til de mange "trossamfunn" Det er vel heller det at mange selv vil være det kristne samfunnets leder.

Lenke til kommentar
Er ikke dette over helt selvinnlysende, Perrern. Enkelte missforstår med vilje.

Nei altså når det finnes 53 000 forskjellige trossamfunner innenfor kristendommen så lurer jeg faktisk på hvordan du vet at du tolker bibelen riktig.

 

Tror ikke det er sitatet O3K er inne på, eller andre missforståelser av Bibelen som er årsaken til de mange "trossamfunn" Det er vel heller det at mange selv vil være det kristne samfunnets leder.

Eller rett og slett fordi bibelen ikke er entydig nok.... :roll:

 

Kan ikke fatte at dere godtar en historie med så utrolig mange floksler og flauser og som ikke på et eneste punkt klarer å beskrive noe UTEN at det kan tolkes i all verdens retninger som sant jeg! Ikke bare er guden din en elendig forfatter hvis han hadde fantes, men han er udugelig med redigeringen også så sånn sett hadde ikke denne guden din vært rare guden hvis bibelen er alt han klarer å etterlate seg....

 

Bibelen må vel være historiens verste makkverk av sammensatte og redigerte historier og som ikke det var nok tror folk på dette tullet også... :no: Utrolig! Helt ufattelig utrolig at folk ikke klarer å se at dette bare er en av ti tusner av menneskeskapte "guder" funnet på av ignorante og fulgt av de som velger å være like ignorante. Kom med EN ting vi trenger religion til, en ting! (Bortsett fra å speile deg selv i skinnhellighet og syntes du er en slik flott menneske da!)

Lenke til kommentar
Tror ikke det er sitatet O3K er inne på, eller andre missforståelser av Bibelen som er årsaken til de mange "trossamfunn" Det er vel heller det at mange selv vil være det kristne samfunnets leder.

Din er også en misforståelse av Bibelen og du faller for din egen sirkulære argumentasjon.

Lenke til kommentar
Er ikke dette over helt selvinnlysende, Perrern. Enkelte missforstår med vilje.

Nei altså når det finnes 53 000 forskjellige trossamfunner innenfor kristendommen så lurer jeg faktisk på hvordan du vet at du tolker bibelen riktig.

Tror ikke det er sitatet O3K er inne på, eller andre missforståelser av Bibelen som er årsaken til de mange "trossamfunn" Det er vel heller det at mange selv vil være det kristne samfunnets leder.

Det var faktisk ikke det jeg spørte om IHS. Jeg spurte: Hvordan vet du at du tolker rett? og nei, det er ikke helt selvinnlysende, fordi da hadde det ikke vært så mange trossamfunn innenfor kristendommen.

 

Og hvordan kan du bedømme hvem som tolker feil og ikke? Det er kun "gud" som vet hva som er riktig tolkning.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Det er en ting jeg ikke forstår ved kristendommen, som jeg nylig nevnte i en annen tråd.

 

Jesus selv sa at de som er rike og eier mye kommer til å ha vansker med å komme inn i himmelriket. Så hvorfor har ikke kristne noen problemer med å eie mye og benytte seg av vestlig luksus?

 

Tror disse to bibelsitatene forklarer problemstillingen på en god måte.

 

1 Tim 4: 4 For all Guds skapning er god, og intet er å forkaste når det mottas med takk; 5 for det helliges ved Guds ord og bønn.

 

Rom 1:25 de som byttet Guds sannhet bort mot løgn og æret og dyrket skapningen fremfor skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen.

 

Altså kan rikdom, som f.eks. god mat eller en bok e.l. være noe godt når man takker Gud for det. Men dersom man setter rikdommen over Gud så blir det noe som fjerner blikket fra Gud og dermed også fører et menneske på en vei som fører bort fra Gud.

Lenke til kommentar
Er ikke dette over helt selvinnlysende, Perrern. Enkelte missforstår med vilje.

Nei altså når det finnes 53 000 forskjellige trossamfunner innenfor kristendommen så lurer jeg faktisk på hvordan du vet at du tolker bibelen riktig.

Tror ikke det er sitatet O3K er inne på, eller andre missforståelser av Bibelen som er årsaken til de mange "trossamfunn" Det er vel heller det at mange selv vil være det kristne samfunnets leder.

Det var faktisk ikke det jeg spørte om IHS. Jeg spurte: Hvordan vet du at du tolker rett? og nei, det er ikke helt selvinnlysende, fordi da hadde det ikke vært så mange trossamfunn innenfor kristendommen.

 

Og hvordan kan du bedømme hvem som tolker feil og ikke? Det er kun "gud" som vet hva som er riktig tolkning.

 

Selv om det er mange kristne trossamfunn, så er de fundamentalt sett like, siden de baserer seg på ortodoks kristendom ved den nikenske trosbekjennelsen. De som ikke forholder seg til den nikenske trosbekjennelsen, f.eks. Jehovas Vitner og Mormonerne, utgjør et betydelig mindretall.

Lenke til kommentar

Det er vel fordi for at noe skal kunne kalles kristendom, er det en forutsetning at de er fundamentalt like (innebærer en tro på Jesus Kristus osv.). Duh!

 

Argumentet søker å påpeke Bibelens vaghet, og det faktum at det eksisterer så mange ulike tolkninger som bevis på nettopp dette, og videre undergrave det påståtte objektive elementet ved å vise til vidt forskjellige resultater innenfor rammene av det som er kristendom.

Lenke til kommentar
Det er vel fordi for at noe skal kunne kalles kristendom, er det en forutsetning at de er fundamentalt like (innebærer en tro på Jesus Kristus osv.). Duh!

 

Argumentet søker å påpeke Bibelens vaghet, og det faktum at det eksisterer så mange ulike tolkninger som bevis på nettopp dette, og videre undergrave det påståtte objektive elementet ved å vise til vidt forskjellige resultater innenfor rammene av det som er kristendom.

 

Teologisk sett så er det vel heller ingen nødvendighet at det skal være klarhet i denne "vagheten".

 

1.Kor 2:1 Da jeg kom til dere, søsken, var det ikke med fremragende talekunst eller visdom jeg forkynte Guds mysterium. 2 For jeg hadde bestemt at jeg ikke ville vite av noe annet hos dere enn Jesus Kristus og ham korsfestet. 3 Svak, redd og skjelvende opptrådte jeg hos dere. 4 Jeg forkynte ikke mitt budskap med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis. 5 For deres tro skulle ikke bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft.

 

Altså er det ikke mennesklig visdom som er nødvendig for en kristen, men Guds kraft. Selv om man er katolikk eller protestat eller noe annet, så er man likevel avhengig av evangeliet om Jesus for å finne frelse. Og evangeliet i seg selv er Ånd og ikke bokstaver.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Med henhold til §4 i retningslinjene må jeg ærbødigst be debattanter holde seg til trådens tema. På bakgrunn av dette forsvant "23" innlegg. Vi ønsker ikke å redigere innlegg da vi ikke vil forandre personers meninger dermed forsvant dessverre også gode innlegg, men som var svar på de allerede slettede. Ytterligere overtredelse av §4 vil bli møtt med reaksjoner i grove tilfeller. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Er man usikker på intensjonen ved en tråd eller innlegg som sådan, skal man rapportere og ikke kommentere.

 

Tråden gjenåpnes, men vil holdes under oppsyn. Glem ikke å også ha respekt for den eller de med et annet livssyn og erfaring enn en selv. Kommenter og still spørsmål ved det man ikke forstår, men da på en saklig og skikkelig måte.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderasjon skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...