Timeo Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Ser at det er en hel del misforståelser ute å går her på forumet når det gjelder kristendom, og at disse stadig vekk blir gjentatt i trådene. Vil tro at dette medfører unødvendig frustrasjon både for kristne og ateister. Så tenkte at kanskje en tråd der man kan diskutere kristendom og stille spørsmål man lurer på hadde vært en god ide, for å øke kunnskapsnivået når det gjelder denne svært omdiskuterte religionen, og på den måten kanskje vi kan se flere tråder som går i dybden i mer komplekse spørsmål istedenfor å bare gjenta det samme hele tiden. Noen regler for denne tråden: 1. Bare still spørsmål om ting du faktisk ikke forstår 2. Din frustrasjon over eller manglende tro på kristendommen har ingen relevans for denne tråden, så sant denne frustrasjonen ikke kan formuleres i et spørsmål. Dvs. "Gud finnes ikke" eller "Gud er ond" osv. bør unngås, mens f.eks. "Dette bibelverset her skjønner jeg ikke" og der man forklarer hva man ikke skjønner er noe som har vil være et godt bidrag til tråden. 3. Meningen med denne tråden er ikke å bevise eller argumentere seg frem til at hverken tro eller mangel på tro er det rette og sanne, så diskusjoner bare for å fremme sitt eget synspunkt bør unngås. 4. Svar på spørsmål bør ha bibelsk relevans. Altså bør man kunne vise til skriftsteder for å underbygge påstanden sin. Endret 4. april 2009 av Bellicus Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg forstår ikke hvorfor Jesus hang på korset, så mot himmelen og sa noe ala "Gud, hvorfor har du forlatt meg?" hvis han egentlig er Gud selv. Jeg forstår heller ikke hvorfor Gud lagde en ond snakkende slange i Edens Hage(for det må ha vært han som skapte den der, hvem ellers?). Skjønner heller ikke hvordan Gud kunne unngå å merke at Adam og Eva spiste av eplet, når han er altseende og han har bestemt alt på forhånd. S, Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jesus er guds sønn, Slangen i edens hage var Gud, for å teste Eva og Adam. Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jesus er guds sønn Men kom ikke Jesus bevisst ned for å dø for våre synder da? Hvorfor trodde han Gud hadde forlatt han? Slangen i edens hage var Gud, for å teste Eva og Adam. Ok, den var ny. Trodde den var djevelen liksom. S, Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Men kom ikke Jesus bevisst ned for å dø for våre synder da? Hvorfor trodde han Gud hadde forlatt han? Der stopper kunnskapen min.. Ok, den var ny. Trodde den var djevelen liksom. håper ikke det,, Var det læreren min fortalte meg på barneskolen ifjor.. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 Jeg forstår ikke hvorfor Jesus hang på korset, så mot himmelen og sa noe ala "Gud, hvorfor har du forlatt meg?" hvis han egentlig er Gud selv. Jeg tror den vanlige forklaringen på dette er at Jesus bar hele verdens synd på korset. Det blir forklart i bibelen at Han også tok straffen for denne synden, og at han faktisk ble gjort til en slags synder på alles vegne. Og dette ble altså opplevd som at Gud forlot Han. Jeg forstår heller ikke hvorfor Gud lagde en ond snakkende slange i Edens Hage(for det må ha vært han som skapte den der, hvem ellers?). Skjønner heller ikke hvordan Gud kunne unngå å merke at Adam og Eva spiste av eplet, når han er altseende og han har bestemt alt på forhånd. Akkurat detaljene når det gjelder hvofor ting var akkurat sånn som de var i Edens Hage tror jeg aldri blir nevnt særlig i detalj. F.eks. hvordan en slange kunne snakke, blir såvidt jeg vet aldri forklart i bibelen. Men siden Satan blir nevnt som en slange andre steder i bibelen, så kan det tenkes at det faktisk var Satan som fristet Adam og Eva. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jesus er guds sønn, Slangen i edens hage var Gud, for å teste Eva og Adam. Glem ei at Gud er allviten, bokens hovedkarakter kjenner fortid og nåtid såvel som den fremtid som enda ikke er skrevet, han ville dermed ikke ha noe behov for å skulle teste noen. Ikke noe av deres atferd burde egentlig overraske ham enda det hender gjentatte ganger, men det er kanskje den litterære friheten som gjør fortellingene til så spennende lesing? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor Jesus hang på korset, så mot himmelen og sa noe ala "Gud, hvorfor har du forlatt meg?" hvis han egentlig er Gud selv. Jeg tror den vanlige forklaringen på dette er at Jesus bar hele verdens synd på korset. Det blir forklart i bibelen at Han også tok straffen for denne synden, og at han faktisk ble gjort til en slags synder på alles vegne. Og dette ble altså opplevd som at Gud forlot Han. 1. Hva menes med at Jesus bar hele verdens synd på korset? 2. Hvorfor er Jahve så opptatt av synd? Endret 4. april 2009 av Thlom Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 1. Hva menes med at Jesus bar hele verdens synd på korset?2. Hvorfor er Jahve så opptatt av synd? 1. Tror vi kan utelukke at synd er noe fysisk som Jesus bokstavelig talt bar. Det er vel mer snakk om noe åndelig. Og siden han åpenbart ikke tok bort synd (synd er jo noe som ennå eksisterer) så kan det kanskje heller sies at han tok straffen for denne synden på seg selv. Nøyaktig hvordan dette foregikk er det vel vanskelig å si, men er absolutt intressert i å høre om det er noen som kan forklare dette bedre. 2. Synd er noe som fører til sykdom (til og med for dyr) og død, samt evig fortapelse. Om Han er så opptatt av synd blir vel kanskje feil å si, men Han virker absolutt opptatt av å unngå synd når man leser bibelen, i og med at Han har gått til så drastiske skritt mange steder i historien. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Noen som føler for å skrive et lite utdrag om "War in heaven" blir glad for en god kilde også Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 Wikipedia ser ut til å forklare det ganske greit, og har også linker videre til andre kilder: http://en.wikipedia.org/wiki/War_in_Heaven Lenke til kommentar
IHS Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg forstår ikke hvorfor Jesus hang på korset, så mot himmelen og sa noe ala "Gud, hvorfor har du forlatt meg?" hvis han egentlig er Gud selv. Jeg forstår heller ikke hvorfor Gud lagde en ond snakkende slange i Edens Hage(for det må ha vært han som skapte den der, hvem ellers?). Skjønner heller ikke hvordan Gud kunne unngå å merke at Adam og Eva spiste av eplet, når han er altseende og han har bestemt alt på forhånd. At Gud bare er en person er en GT oppfattelse. Skapelse fortellingen i GT er symbolsk. Gud skaper ikke djevler. Djevel er noe man selv blir når man vender seg bort fra Gud. Hvorfor tror du "han er altseende og han har bestemt alt på forhånd" ? Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Siden det er 2 skapelsesberetninger i bibelen, hvilken av dem er den "rette"? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) 2. Synd er noe som fører til sykdom (til og med for dyr) og død, samt evig fortapelse. Om Han er så opptatt av synd blir vel kanskje feil å si, men Han virker absolutt opptatt av å unngå synd når man leser bibelen, i og med at Han har gått til så drastiske skritt mange steder i historien. 1; Hvorfor skapte gud synd, helvete og viljen til å synde, for så å straffe dem som synder med evig tortur for noe gud er ansvarlig for å skape og for at mennsker gjør*? *Profesiene i bibelen er bevis nok for at gud vet alt hvert enkelt menneske vil foreta seg gjennom hele livet. Det er ingen logikk i at det må finnes noe ondt for at man skal kunne oppleve noe godt. Det er som å påstå at man må bli voldtatt for å kunne sette pris på sex. Mennesker blir simpelthen ikke gladere av å ha vært i et helvete på jord for så å komme opp derfra -- det resulterer bare i psykiske problemer og traumer. Og dersom gud var allmektig kunne han alltids skapt noe OVER mennesklig kjærlighet i stedet for å skape en motpol til kjærlighet. 2; Hva brenner Satan i helvete for, sånn helt nøyaktig? For å faktisk utøve sin gudegitte frie vilje? Hvorfor ga gud mennesket fri vilje når å bruke den blir straffet med evig tortur? Da er ikke fri vilje SAMT instinktive ønsker om å gjøre det gud mener er ondt en velsignelse, det er en straff. 3: Hvem er de andre gudene nevnt i det gamle testamentet, og hvorfor nevnes ikke de andre gudene (som i følge det gamle testamentet eksisterer) i det nye testamentet eller i kirkene? 4: Når gikk "tro på en gud" fra å være tilbedelse og absolutt sikkerhet på guds eksistens (det nevnes aldri at man skal tro på noen gud i bibelen slik man tror det blir regn i morgen på orginalspråkene, det heter å tilbe) til å være 50% sikkerhet på guds eksistens og ingen påstand om at gud eksister? Endret 4. april 2009 av Andre1983 Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 Siden det er 2 skapelsesberetninger i bibelen, hvilken av dem er den "rette"? Det er bare en. Antar at du tenker på at 1.mos bok kapittel en og to ser ut til å være to skapelser, men i kapittel to blir skapelsen beskrevet som noe som allerede har skjedd. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 2. Synd er noe som fører til sykdom (til og med for dyr) og død, samt evig fortapelse. Om Han er så opptatt av synd blir vel kanskje feil å si, men Han virker absolutt opptatt av å unngå synd når man leser bibelen, i og med at Han har gått til så drastiske skritt mange steder i historien. 1; Hvorfor skapte gud synd, helvete og viljen til å synde, for så å straffe dem som synder med evig tortur for noe gud er ansvarlig for å skape og for at mennsker gjør*? *Profesiene i bibelen er bevis nok for at gud vet alt hvert enkelt menneske vil foreta seg gjennom hele livet. Det er ingen logikk i at det må finnes noe ondt for at man skal kunne oppleve noe godt. Det er som å påstå at man må bli voldtatt for å kunne sette pris på sex. Mennesker blir simpelthen ikke gladere av å ha vært i et helvete på jord for så å komme opp derfra -- det resulterer bare i psykiske problemer og traumer. Og dersom gud var allmektig kunne han alltids skapt noe OVER mennesklig kjærlighet i stedet for å skape en motpol til kjærlighet. 2; Hva brenner Satan i helvete for, sånn helt nøyaktig? For å faktisk utøve sin gudegitte frie vilje? Hvorfor ga gud mennesket fri vilje når å bruke den blir straffet med evig tortur? Da er ikke fri vilje SAMT instinktive ønsker om å gjøre det gud mener er ondt en velsignelse, det er en straff. 3: Hvem er de andre gudene nevnt i det gamle testamentet, og hvorfor nevnes ikke de andre gudene (som i følge det gamle testamentet eksisterer) i det nye testamentet eller i kirkene? 4: Når gikk "tro på en gud" fra å være tilbedelse og absolutt sikkerhet på guds eksistens (det nevnes aldri at man skal tro på noen gud i bibelen slik man tror det blir regn i morgen på orginalspråkene, det heter å tilbe) til å være 50% sikkerhet på guds eksistens og ingen påstand om at gud eksister? 1. Såvidt jeg vet er det ikke noe skrevet i bibelen som skulle tilsi at Gud skapte synd og helvete. 2. Såvidt jeg vet blir aldri "fri vilje" nevnt i bibelen. Istedenfor blir det skrevet ting som at man f.eks. bare kan velge om man vil være en slave av den syndige menneskenaturen (noe som fører til død) eller Gud (noe som fører til evig liv). Og det man velger å gjøre seg til en slave av bestemmer videre hva som vil skje. Det er ingenting in bibelen som tyder på at Gud ønsker at mennesker skal synde (og det blir også skrevet at Han ikke frister noen til å gjøre det onde). Og mener også at det er bibelsk å si at enhver straff et menneske vil oppleve er et resultat ting mennesker fører over seg selv. Det blir skrevet at frelsen fra denne straffen blir tilbydt gratis, men de som som velger å ikke ta imot dette, selv om alle er beskrevet å være onde, vil altså gå fortapt. Gud sparte ikke sine egne engler når de syndet mot Han, og vil heller ikke spare mennesker står det. Så antar at dette kan tolkes ved at det overhodet ikke er rom for noen slags synd i Guds rike, og at de som velger synd fremfor Gud derfor vil bli adskilt fra Guds rike. 3. Har ikke så god kjennskap til emnet, men regner med at du snakker om "gudesønnene" som i gamle tider vandret omkring på jorden og tok seg koner blant menneskene. Jeg vet ikke hvor det ble av disse, men var f.eks. på kulturhistorisk musem for noen dager siden og så en mumie av en kvinne fra egypt, og hun var beskrevet som å være datteren av foreldre som var guder. Så hvis man skal ta det bibelen forklarer bokstavelig, så kanskje man også kan ta det bokstavelig når det snakkes om guder i andre tidligere kulturer. Jesus sa også at alle de som følger Gud også er guder: Joh 10:34 Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ' Dere er guder'? 35 De som Guds ord kom til, blir altså i loven kalt guder, og Skriften kan ikke settes ut av kraft. 4.Skjønte ikke det spørsmålet. Beklager på forskudd for eventuelle mangler i forklaringene mine, håper derfor at andre med kjennskap til bibelen og kristendommen generellt kan hjelpe til å gi mer utfyllende forklaringer der det trengs Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 1. mosebok 1.27. "Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem." 1. mosebok 2.7. "Og Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese, så mannen ble til en levende skapning." 2.22 "Av det ribbenet Herren Gud hadde tatt fra mannen, bygde han en kvinne, og han førte henne bort til ham." For meg høres dette definitivt ut som 2 forrskjellige beretninger? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 (endret) 1. mosebok 1.27. "Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem." 1. mosebok 2.7. "Og Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese, så mannen ble til en levende skapning." 2.22 "Av det ribbenet Herren Gud hadde tatt fra mannen, bygde han en kvinne, og han førte henne bort til ham." For meg høres dette definitivt ut som 2 forrskjellige beretninger? Det kan også forklares med at i første kapittel skapte han mennesket i sitt bilde, altså som noe lignende som han selv (Gud er ånd), og deretter i andre kapittel formet han menneskene fysisk (av jord er du, av jord skal du atter bli). Den åndelig formen av mennesker blir andre steder i bibelen beskrevet å være noe som returnerer tilbake til Gud når man fysisk dør. Endret 4. april 2009 av Bellicus Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 1. Såvidt jeg vet er det ikke noe skrevet i bibelen som skulle tilsi at Gud skapte synd og helvete. 2. Såvidt jeg vet blir aldri "fri vilje" nevnt i bibelen. Istedenfor blir det skrevet ting som at man f.eks. bare kan velge om man vil være en slave av den syndige menneskenaturen (noe som fører til død) eller Gud (noe som fører til evig liv). 3. Har ikke så god kjennskap til emnet, men regner med at du snakker om "gudesønnene" 1: Gud skapte helvete for Satan og satans engler; Matteus 25:41 og (Engelsk: )Isaiah 14:12 og Gud bestemmer hva som er synd og ikke da det er gud som har skapt alle syndere samt evnen til å synde og har definert hva som er synd 2: Jeg kan aldri "velge" en gud eller velge vekk en gud. Ikke mer enn du kan "velge" å tro på Odin eller velge å ikke tro på Odin, eller mer relevant; Allah -- som er like intolerant ovenfor ikke-troende som den kristne inkarnasjonen av Jahve. Med mindre du kan forlate kristendommen og tilbe Allah som muslim, kan du ikke forvente at det er MULIG for meg å begynne å tro på en gud. Jeg er klar over at du angivelig er eks-ateist, men poenget består. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 1. Såvidt jeg vet er det ikke noe skrevet i bibelen som skulle tilsi at Gud skapte synd og helvete. 2. Såvidt jeg vet blir aldri "fri vilje" nevnt i bibelen. Istedenfor blir det skrevet ting som at man f.eks. bare kan velge om man vil være en slave av den syndige menneskenaturen (noe som fører til død) eller Gud (noe som fører til evig liv). 3. Har ikke så god kjennskap til emnet, men regner med at du snakker om "gudesønnene" 1: Gud skapte helvete for Satan og satans engler; Matteus 25:41 og (Engelsk: )Isaiah 14:12 og Gud bestemmer hva som er synd og ikke da det er gud som har skapt alle syndere samt evnen til å synde og har definert hva som er synd 2: Jeg kan aldri "velge" en gud eller velge vekk en gud. Ikke mer enn du kan "velge" å tro på Odin eller velge å ikke tro på Odin, eller mer relevant; Allah -- som er like intolerant ovenfor ikke-troende som den kristne inkarnasjonen av Jahve. Med mindre du kan forlate kristendommen og tilbe Allah som muslim, kan du ikke forvente at det er MULIG for meg å begynne å tro på en gud. Jeg er klar over at du angivelig er eks-ateist, men poenget består. 1. Ok. Men godt og vondt er jo bibelsk sett noe som ikke Gud har bestemt hva er for noe, men bare noe som er slik det er. Han sa at Adam og Eva ikke måtte spise av kunnskapes tre, for den dagen ville de dø. De spiste og fikk se godt og ondt og menneskeheten har siden det valgt mye ondt og døden har vært et resultat av dette. Jesus gjorde ingenting vondt og døden kunne ikke skade han. Det onde siden det er noe som får oss til å dø, er åpenbart noe skadelig, og slik jeg oppfatter det så handler det om ting som ikke har med Gud å gjøre. Menneskers ånd kommer fra Gud, og ved å gjøre onde ting, så blir denne kontakten brutt, eller man skader antageligvis noe i ånden. 2. Her blir det vel et spørsmål om predestinasjon eller ikke. Jeg tror ikke på predestinasjon. Men bibelen forklarer en del ting som gjøre sikkerheten for å bli kristen større. F.eks. de som hater livet sitt i denne verdenen, som som ikke er noe i seg selv, de som ikke er rike og kloke og kongelige osv. blir beskrevet som de som er kalt av Gud. Andre som setter sin lit til sin egen fornuft, som er rike på en eller annen måte, som elsker livet sitt i denne verdenen (selv om det ender med døden) er det værre med. Altså det ser ut til å være enkelte faktorer som gjør sjangsen større for å bli en kristen. Troen mener jeg er noe som blir gitt av Gud. Men mener også at alle de som søker Gud vil finne Han. Og at troen er noe som er åpen for alle. Er enig i at det ikke er mulig å bare tro på noe som ser ut til å være sludder. Jeg selv har jo sett det fra den synsvinkelen selv og hadde ingen tro. Mener at den bibelske forklaringen er at Gud kaller på alle ved den Hellige Ånd som overbeviser om synd og rettferdighet, og om Jesus. At alle i løpet av livet vill "høre" Guds røst tale til dem, og de som elsker Han vil høre på Han, mens de som elsker mørket vil bli værende i mørket. Se opp for skrivefeil og usammenheng, begynner å bli trøtt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå