Gå til innhold

Oppgradere: Q9550 eller I7 system og kompabilitet?

Anbefalte innlegg

Vurderer omsider å oppgradere min gamle selvbygde sliter.

Oppgaver her vil være surfing, streaming, photoshop redigering og kansje et spill type battlefield?

Ønsker at systemet skal ha en ca 5års levetid.

Økonomi er et aspekt her så jeg ønsker å bruke igjen en del komponenter.

Jeg har og ønsker å bruke:

PSU: Mist 500W (relle W)

GPU: Gainward Geforce 7800GTX

HD: Samsung Spinpoint 250GB

Samsung Spinpoint 500GB

Kabinett: Coolermaster Stacker

Alternativ 1 Q9550:

Handlevogn Q9550

Alternativ 2 I7

Handlevogn I7

Er det noen som tør å si noe om I7 systemet her vil være så mye raskere at det forsvarer merkostnaden?

Er det noen åpenbare kompabilitetsproblemer mellom gamle komponenter og nye?

Er litt opptatt at det skal være litt kvalitet over de komponentene jeg kjøper, er det noen

som har innspill til forslagene her, alternativer?

Endret av omartinfly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer omsider å oppgradere min gamle selvbygde sliter.

Oppgaver her vil være surfing, streaming, photoshop redigering og kansje et spill type battlefield?

Ønsker at systemet skal ha en ca 5års levetid.

Økonomi er et aspekt her så jeg ønsker å bruke igjen en del komponenter.

Jeg har og ønsker å bruke:

PSU: Mist 500W (relle W)

GPU: Gainward Geforce 7800GTX

HD: Samsung Spinpoint 250GB

Samsung Spinpoint 500GB

Kabinett: Coolermaster Stacker

Er litt opptatt at det skal være litt kvalitet over de komponentene jeg kjøper, er det noen

som har innspill til forslagene her, alternativer?

Jeg tviler på at du vil merke mye hastighetsforbedring mellom I7 og Q9550, med mindre du kjøre tunge ting over tid. Mulig du kan forvente en 10% forbedring, men ikke på vanlig bruk som surfing etc... Det vil ikke merkes. Jeg ville ha byttet ut Gainward Geforce 7800GTX med ATI HD4870 om du skal ha noe levetid på PCen samtidig som du skal spille noen spill. Dermed ville jeg gått for Q9550 løsninga med HD4870. Regner med at Mist 500W skal kunne holde, men muligens du med fordel kan oppgradere den en gang i nær fremtid.

Ellers et par kommentarer (Kilde) som er verdt å vurdere:

jthorn 11-25-2008 at 05:37:05 PM

If you buy and build a core I7 rig you will be part of a year long R&D efffort to work out the bugs, so to speak. Core I7 is that new. Intel is on a roll and the core I7 architecture will succeed but the first few users should expect a few problems. However, if you are looking for trouble free and long life, 9450 9550 is your best bet. If you are looking for most bang for the buck and free of trouble then Zenmaster gave you the winning ticket above - C2D and Q6600.

aevm 11-25-2008 at 05:38:08 PM

True, somebody looking at those CPUs can usually afford an extra $165. Still, there are people who prefer an older, tried and tested technology (Q9550, P45) over a brand new one (i7, X58), just because it's safer. The idea is to let others serve as test rats, you know. That's especially important for business PCs, where stability is more important than an extra 10% or 20% speed.

Also, you can build a perfectly good PC with Q9550 and a $100 P5Q Pro and a $40 set of RAM, so the difference is in fact more than $165.

Ellers er Samsung Spinpoint-ene dine S-ATA? Om ikke ville jeg vurdert å oppgradert til S-ATA fra IDE.

Jeg har selv en hjemmesnekret maskin med Q9550, Asus PQ5 Pro, 4Gb OCZ DDR2 PC6400, 2x SAMSUNG SpinPoint F1 750G og er meget godt fornøyd. Kan ikek klage på hastighet eller tallknusingkapasitet.

NB!!! Pass på at det er vifte med CPUen. Sannsynligvis, men greit å dobbelsjekke. Om du skal kjøpe CPU kjøler så vil jeg anbefaler NOCTUA NH-U12P CPU Cooler with 120mm Fan

Om du kan holde ut en stund til (6 mnd +/-) med sliteren din, så vil nok komponentprisene på I7 gå ned.

Håper det hjelper

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Epp takk for meget innformativt svar.

Linken til Toms Hardware tråen gav et par gode poenger.

Q9550 er nok et mer gjennomtestet konsept.

Prisen i dag er gunstigere på HK og minne i et slikt system.

Jeg har ventet spent på hvor mye vi snakker her:

Artikkel HW

På den annen side er kansje I7 en tanke raskere. Selv om ikke forskjellen i opplevd hastighet er dramatisk. Et viktig moment kan vere som nevt i Toms HW at ddr2 og quad systemer er på veg ut og at priser på ddr3 og I7 vil synke samt at I7 gir bedre oppgraderingsmuligheter om et par år.

Skal lese meg litt opp om den kjøleren og skjermkortet.

Har bevisst nedprioritert nytt skjermkort da tanken er at får jeg regnekraften på plass, så kan jeg bytte skjermkortet i neste omgang senere på året.

Å vente/spare er jo litt billigere enn avbetaling :innocent:

Lenke til kommentar

Nå må du huske at den tråden er 6 mnd gammel. Prisen på både prosessor og minne har sunket. I dag får du faktisk en i7 920 billigere enn en Q9550 og den er bedre. Hva som trekker opp prisen er DDR3 minne og hovedkort.

Spørsmålet er egentlig om du ønsker å betale de ekstra kronene for komponenter du kanskje kan ta med deg videre (DDR3 og X58 hovedkort)ved neste oppgradering og som en bonus få bedre ytelse i de fleste/alle sammenhenger.

Det beta tester snikk snakket er typisk hver gang det kommer noe nytt på marekedet og utallige ganger klarer skeptikere å overtale folk til å kjøpe gammel teknologi med utgangspunkt i en tanke om at den er mer stabil, det er unødvendig å kjøpe det nyeste osv.

Det det hele koker ned til er; er du villig til å betale 1000 kr mer for ca 10-20 % bedre ytelse, bortsett fra i spill hvor forskjellene synes å være små?

Edit: La til et kanskje da ingenting er sikkert og jeg vet ikke når du evt kommer til å oppgradere igjen, og om det da er fornuftig å bruke noen av de gamle komponentene

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...