Isbilen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Nei, hovedforskjellen er det jeg skrev, fordi om ordet er "oppdiktet" eller ikke er uinteressant så lenge det er overgått lenge før den problemstillingen kommer på banen. Endret 14. april 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Her er det snakk om antall vokaler og konsonanter etter hverandre i et ord. Vokaler og konsonanter er som kjent bokstaver. En lyd kan bestå av flere bokstaver. Dine betraktninger om å telle antall lyder i ordene istedenfor antall bokstaver er fullstendig irrelevante, da det ikke er det trådstarter spør om. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Vokaler og konsonanter er først og fremst lyder. Vi omtaler som regel også bokstavene på samme måte, men det er ikke helt presist. Bokstaver er skrifttegn som mer eller mindre nøyaktig står for lyder. Hvilke lyder de står for i hvilke situasjoner kan variere. Men det er helt feil å si at lyder består av bokstaver. http://no.wikipedia.org/wiki/Konsonant http://no.wikipedia.org/wiki/Vokal Endret 14. april 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Uansett hvordan man vrir og vrenger på hva som er lyder og bokstaver er det åpenbart bokstaver og ikke lyder trådstarter er ute etter. Godt mulig det er helt feil å si at lyder består av bokstaver - men det var nå du selv som skrev at vokaler og konsonanter er lyder, og at bokstavene s, c og h tilsammen er én konsonant (altså en lyd). Følgelig består denne lyden av tre bokstaver. Men hvis jeg sier det samme, er det altså helt feil? Diskusjonen er med dette avsluttet fra min side. Det er grenser for hvor mye tull jeg gidder å svare på. Lenke til kommentar
S_J Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 ja, sch er én lyd, men jeg tenkte hovedsakelig på flest konsonantbokstaver etter hverandre. Ordet er ikke noe man bruker daglig for å si det slik, men det er bra nok for denne tråden. Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 8. oktober 2022 Del Skrevet 8. oktober 2022 (endret) Siden ingen gidder å komme med fasiten så får jeg utlevere den: venstre, fangst/yngst/osv Endret 8. oktober 2022 av rm84 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå