Gå til innhold

innbrud i hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Driver å setter opp hjemmenettverk.

Har 1stk PC med 2 HD der den ene på 1TB brukes for å dele filer i trådløst nettverk.

Har ordnet med brukere og med den ene bærbare ser det ut til at det funker.

MEN, valgte først inn hver enkelt bruker i familien, så tok jeg å trykte "ikke del" på en mappe for å nullstille. Da kom en beskjed at 2 brukere brukte mappen. Prøvde dette på flere mapper og på 3 til kom det opp 1 bruker tilkoblet.

Da jeg gjorde det var ingen av di brukerne jeg hadde valgt inne på mappene.

Er det da folk utenfra som er inne??

Ellers tips hvordan jeg holder dette sikkert da det er familiebilder på disken..???

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men rooteren er satt opp med en kode.

Mener du WPA-kode eller passord for å administrere den?

Begge deler. WPA-PSK for å være nøyaktig.

Alle brukere på nettet må slå inn en kode for å komme på internett iallefall.

Lenke til kommentar

Hei!

Det du kan gjøre for å finne ut om det er noen sniker, er å høyreklikke på Min Datamaskin -> Velg "Behandle" -> Delte mapper -> Sesjoner (eller noe lignende)

Nå kan du se hvilke brukere som er inne på hvilke mapper. Er de brukerne som står oppført der ingen av de brukerne du/dere har har du nok besøk av noen sniker :)

Lenke til kommentar
Hei!

Det du kan gjøre for å finne ut om det er noen sniker, er å høyreklikke på Min Datamaskin -> Velg "Behandle" -> Delte mapper -> Sesjoner (eller noe lignende)

Nå kan du se hvilke brukere som er inne på hvilke mapper. Er de brukerne som står oppført der ingen av de brukerne du/dere har har du nok besøk av noen sniker :)

Hmm. noe jeg blingser på?

Finner ikke noe om delte mapper ved og høyreklikke "min datamaskin"

Har 2stk disker med 3partisjoner på hver om det er av betydning.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sikkert det er aktive brukere som holder på filene. Har sesjonen blitt avbrutt eller blitt hengende, så kan filene være merket som om de er i bruk selv om de ikke er det.

Kort fortalt fikser en reboot av den maskinen som deler dette. Da starter du på "ny frisk".

Man kan se vem som har åpne filer i datamaskinbehandling. Utvid treet "delte mapper", så finner du "åpne filer". Der kan du se hvem som holder på filene.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Beklager- så ikke at du spurte. Det kan tenkes at lista viser brukere som ikke har avsluttet sesjonen på riktig vis, og at de derfor "henger igjen", uten at de egentlig er koblet til.

Med en aktiv bruker mener jeg en som faktisk er koblet til, og dermed har tilgang til delte ressurser.

Lenke til kommentar

ok.

Da er jeg med.

Da jeg gjorde dette dreiv jeg på med den ene av di 4 brukerne og testet om jeg kom meg på nettet via en bærbar. Mulig det hang i nå der en av gangene.

Men så slo jeg av dele mappen for andre gang rett etterpå uten at noen av brukerne var blitt logget på. og fikk da igjen beskjed om at mappen var i bruk.

Derfor lurer jeg på om noen kunne kommet seg inn på nettverket.

Har altså en stasjonær med 4 brukere som har tilgang på div mapper. Den ene er meg som kun bruker den stasjonære, og to av dem bruker sine bærbare.

Har XP sp3 på nettverksdisken, som jeg ikke har oppgradert eller brukt utover det.

Kjører også XP på den andre disken som brukes ellers.

På denne har jeg valgt å ikke dele partisjonen for filer da jeg har bakkup av alle bilder der som ingen andre en meg skal ha tilgang til, for sikkehetsskyld. pluss at mine "kontor" filer ligger der.

Har ikke testet dette med di andre brukerne men regner med di ikke kommer seg inn der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...