Gå til innhold

Hvis Gud spurte deg, ville du ofret din sønn?

Anbefalte innlegg

Hvorfor tror du Jesus Kristus var udødelig ?

1. Han sto opp fra de døde.

2. Når han var død, hvor var han? I himmelen sikkert, på party med sin far til han måtte "gjenoppstå" og gjøre showet sitt.

3. Hvis han har makt til å gi og ta sitt eget liv, hva er symbolikken i det da? Hvis jeg gir deg en banan, men så tar den igjen, hva har du oppnådd?

Og til slutt..

Hvis Gud spurte deg, ville du ofret din sønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder Jesus så er det ikke det at han ble korsfestet og døde som er det vesentlige, men at han bærer verdens synd. Men dette blir vel off-topic, blir det ikke?

Hvorfor måtte han bli torturert og drept før han kunne gjøre det da? Kunne ikke bare Gud sagt: Ok, greit, jeg ER kjærlighet, så jeg tilgir dere. I steden så var han: Ok, jeg sender sønnen min til å bli torturert og drept av dem først, så tilgir jeg dem... wtf?

Det er den menneskelige psyken som forlanger et straffe offer, ikke Gud.

Derfor går denne skyld/straff/offer praksisen igjen i alle kulturer.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Det er den menneskelige psyken som forlanger et straffe offer, ikke Gud.

Så hvorfor måtte Jesus dø?

Antar at det var nødvendig for å overvinne døden. Dessuten reiste han til dødsriket for å forkynne evangeliet for de som hadde dødd før Noahs tid.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller sjekket hva jeg hadde røyke hvis jeg ble bedt av gud om å ofre min sønn

Forøvrig så sir jo IHS at gud er kjærlighet i alle de andre trådene, så jeg lurer på hvordan kjærlighet kan spørre deg om å ofre din sønn...hmm....det må jeg faktisk gruble litt på.

Lenke til kommentar

Ja, det var Han

Er du på nytt inne på en GT oppfattelse av Gud, O3K ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Forøvrig så sir jo IHS at gud er kjærlighet i alle de andre trådene, så jeg lurer på hvordan kjærlighet kan spørre deg om å ofre din sønn...hmm....det må jeg faktisk gruble litt på.

Denne fortellingen i GT er som en rekke andre fortellinger i GT kun en profeti (forutsigelse) om Jesu Kristi (Messias) komme.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

If... whatever your God is - communicated to you, and told you that you were to kill your child, would you do it? If your answer is "no"; then in my mind, you're an atheist. If the answer is yes; then in my mind, you're dangerous and stay away from me.

Penn Jillette.

Lenke til kommentar

Svaret er ganske enkelt: NEI!

Enhver som svarer noe annet er en fare for sammfunnet. Hvis jeg hadde blitt bedt om det hadde det kun vist at jeg var psykisk ustabil med indre stemmer i hodet, samme gjelder alle andre. Håper aldri noen hadde gjort det.

Lenke til kommentar

Tydeligvis værre å ofre sin sønn enn datter. Da Jahve krevde at Abraham skulle ofre sin sønn, ble det allikevel slik at sønnen ikke skulle ofres. Da Jahve krevde at Jefta skulle ofre sin datter, var det ingenting som hindret den prosessen.

Så la meg stille et nytt spørsmål:

Hvis Gud spurte deg, ville du ofret din datter?

Lenke til kommentar
Viss du har unger skal jeg se til at barnevernet kommer og tar dem fra deg, har du ikke unger, vil jeg tvangs steriliere deg

De som sikter på personer med et våpen for så å trekke av og deretter spøkende si "den var ikke ladd", hvilken straff fortjener slike?

Nå er ikke jeg bokstavtroende, men ser symbolismen i ofring og hva som oppnås når man er villig til å forsake noe som er av så stor betydning.

For å gjøre en ting klinkende klart, så snakker jeg ikke om et rent fysisk objekt i nåtiden. Jeg glemmer hele tiden at både kristne som ateister ser på denne boka som reelt/ ikke reelt, felles for begge er en diketomi eller kanskje man heller skulle si et blindspor. Som gnostiker så tolker jeg ting litt annerledes, men det vil gå en god stund med mye blånekting før jeg skjønner at engel faktisk viste meg fremtiden og konsekvensen av å ikke følge forespørselen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...