Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Laptop vil ikke starte opp uten strømkabel, dødt batteri?

Gjest bruker-45896

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-45896

Heiiiiii

Har en Asus M6800VA, som jeg nettopp begynte å ta i bruk igjen. Den har stått lenge (i dvalemodus ca. 2-3måneder) med strømkabel i, kanskje batteriet ikke tåler det? Ikke vet jeg, men nå vil den hvertfall ikke starte uten strømkabelen i og hvis jeg drar ut kabelen når PCen er på så dør den.

Symbolet for lading lyser når PCen er av og jeg kobler til strømkabelen, men bare noen få sekunder. Samme hvis kabelen står i, symbolet for lading er slukket, så kommer ladesymbolet på og PCen starter opp, men så slukker det igjen med en gang mens PCen fortsetter med normal oppstart.

Regner med batteriet bare har dødd?

Laptopbatterier tåler kanskje ikke å stå til lading over lengre tid?

Noen som vet hvor mye et nytt batteri vil koste? (Selve batteriet heter A42-M6)

Tusen takk <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laptopbatterier tåler å stå på lading. De har innebygd elektronik som slår av ladingen når det er fullt oppladet. Vanskelig å si hva som har skjedd her, men batteriet ser i alle fall ut til å vere dødt. Nytt batteri koster stort sett rundt 1000kr eller over. Søk litt rundt på nettet så finner du nok tilslutt.

Hvis du har multimeter tilgjengelig kunne du jo målt spenningen på batteriet for å skjekke at det faktisk ikke er dødt.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Hvordan måler jeg det? Jeg kan bruke et multimeter, men det er jo vanskelig å komme til kontaktene. Og hvis batteriet ikke er dødt, hva gjør jeg da? Kan nevne at PCen starter uten batteriet satt inn.

Garantitiden er vel ikke noe særlig å skryte av på batterier? Er jo nesten 4 år gammel tror jeg.

Omtrent lik kontakt, vanskelig å komme til: NAS12.jpg

Takk

Lenke til kommentar

Er vell bare å prøve å komme til, viss du ikke kommer til er det ikke så mye å gjøre med det.

Er det 4 år gammelt er det nok over for dette batteriet. Mitt røk også for en stund siden, Men jeg satte i nye celler og det lever enda ^^

Men i ditt tilfelle er det nok bare å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Hadde en kompis som hadde ett nesten likt batteri der ladekretsen hadde tatt kvelden. Byttet bare ut battericellene so var inne med hannes. Så fungerte det igjen. Men man bør vite hva man driver med når man gjør sånt.

Og uansett tviler jeg på at du er så heldig så jeg var.

Lenke til kommentar

Høres ut som om ladefunksjonen på PC-en også kan være defekt, ett batteri som ikke holder ut noen sekunder en gang høres lite sannsynlig ut.

At ladelampen kun lyser noen sekunder tyder på at batteriet ikke vil lades, om det skyldes batteri eller PC er jeg i tvil om men det kan høres ut som det er en feil på PC-en.

Kjenner du noen med samme PC hadde det vært fint å kunne sjekke om du kunne lade batteriet der og og testet ett OK batteri på din PC.

Lenke til kommentar
Nå er vell selve ladekretsen i batteriet og ikke pcen. Men hadde kanskje vert greit å få det sjekket.

Nå vet ikke jeg hvordan dette er bygd opp men gir kun tips ut fra egen erfaring, hadde selv en Acer der batteriet viste seg å være i orden og PC-en "defekt" siden batteriet ladet utmerket i en annen PC.

Siden PC-en var gammel gjorde jeg ikke noe med det men brukte den kun med laderen en stund før jeg ga den bort til en kamerat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...