Gå til innhold

Red Hat - finner ikke nettverkskort

Anbefalte innlegg

Har installert RH9, starter OK - men finner ikke nettverkskortet (PCI SMC 1255TX). Kortet står heller ikke i lista i RH. Prøvde 'bugzilla', men fant ikke noe jeg kunne bruke. Har lasta ned linux drivere fra smc (kernel 2.2 og 2.4 - hva har RH9?). Readmefila som fulgte med driveren var 'gresk' for en skikkelig Linux newbe :shrug: Noe som kan hjelpe....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driveren skal vistnok hete tulip.o - men så er det stopp. For en inngrodd win bruker er det tilnærmet håpløst å finne frem i dette systemet. Jeg tror driveren ligger på en av iso cd'ene - hvordan søker man der??? Hvordan får man adgang til root filene. Nautilus vil ikke - sier kun at jeg ikke har adgang - spør ikke etter passord engang. Noen som kan gi noen tips til en 100% nybegynner...............

Lenke til kommentar

Da blir det:

modprobe tulip

Er det ikke vanskelig?

Husk at dette må gjøres som root...

Funker ikke denne kommandoen kan du sjekke om fila tulip.o ligger i /lib/modules/<kernelnavn>/kernel/drivers/net eller i en undermappe her..

Hvis ikke må du installere modulen...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Takk MarcelSB - jeg har sjekkt ut - den (tulip.o) ligger i net. Problemet er at modprobe com gir feilmelding, insmod funker heller ikke. Videre virker ikke com som lspci - får opp 'unknown command'. Prøvde også å få opp '/etc/modules.conf' - funker heller ikke - her fikk jeg ikke tilgang. I det hele tatt et .... rot. Siden lspci ikke funka lurer jeg på om PCI bussen ikke detekteres når RH lastes. Kan det ha noe med bios å gjøre?

Får å få full tilgang til filer - da skal jeg stå i root - hvordan ordnes det...

Lenke til kommentar
Takk MarcelSB - jeg har sjekkt ut - den (tulip.o) ligger i net. Problemet er at modprobe com gir feilmelding,  insmod funker heller ikke. Videre virker ikke com som lspci - får opp 'unknown command'. Prøvde også å få opp '/etc/modules.conf' - funker heller ikke - her fikk jeg ikke tilgang. I det hele tatt et .... rot. Siden lspci ikke funka lurer jeg på om PCI bussen ikke detekteres når RH lastes. Kan det ha noe med bios å gjøre?  

Får å få full tilgang til filer - da skal jeg stå i root - hvordan ordnes det...

Prøv med full path: /sbin/lspci og /sbin/insmod og sånn. Hvis du bruker su så kanskje du ikke får med path'en til root. Prøv med "su -".

Lenke til kommentar

Gå inn i kommandolinja med Ctrl+Alt+<F1 til F6>, til du finner en ledig kommandolinje, der du kan logge deg inn. Logg inn som bruker.

Først må du bli root. Dette gjøres med kommandoen su. Su gir full root-tilgang.

Prøv å modprobe nå. Funker dette?

For å sjekke om du har PCI, kjør

cat /proc/pci

Sikker på at du har lagt tulip.o i lib/modules/<kernelnavn>/kernel/drivers/net/tulip/ ?

Prøv med modprobe 8139too, syns jeg leste på nettet at denne var den riktige.

Det er merkelig hvis dette ikke funker. Kan du poste outputten til alle modprobe kommandoene?

Det jo hende at kortet bruker enb annen modul da, men det er vel ganske usansynlig. Har en kompis som også bruker tulip uten stress...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Igjen takk for hjelpen - det fiksa seg etterhvert. Det er nesten flaut å innrømme at grunnen til at modprobe (og endel andre kommandoer) ikke funka var at jeg ikke var logga på som root :oops: Får skylde på at jeg er 100% Linux newbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...