ventle Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg kjører altså en '92 Audi 80 2.0E (motorkode ABK) som nå nærmer seg 384 000 kilometer på telleverket. Bilen er pålitelig som bare det og lettstartet i all slags vær, men har ett par svakheter jeg gjerne skulle fått rensket opp i. 1) lav effekt Motoren er altså oppgitt til å ha 115 hestekrefter, men det kan neppe være i nærheten av denne effekten nå. Selv det å dra ut andregiret er en seig opplevelse, og den er tregest fra 4000 omdreininger og opp til turtallssperra. Det virker som om den blir hakket sprekere hvis jeg drar ut nettopp andregiret til maks ett par ganger i løpet av en kjøretur, da kan den oppføre seg litt mer håndterlig resten av turen, men er tilbake til det samme gamle når den har fått avkjølt seg. Det er også ett symptom at den nærmest bremser litt, mister motorkraft hvis jeg ligger i jevn hastighet rundt 2000 omdreininger og så trykker gassen i bånn. Dessuten virker det som om den har mer kraft hvis gasspedalen er bare 80-90% inntrykt, enn hvis jeg trykker helt i bånn. Hva skyldes dette? Jeg er jo mest troende til å skylde på lmm, hvis det er tilfelle er det jo forholdsvi enkelt, men dyrt, å fikse... 2) bruker mye bensin Jeg kjøpte bilen for to og ett halvt år siden. Jeg har notert kilometerstand og antall liter fylt ved samtlige tankfyllinger, og gjennomsnittlig drikker den ca 1.1 liter, hvilket er litt over normalen, særlig for en bil med "bare" 115 hestekrefter, men til å leve med. I vinter har derimot forbruket hoppet opp til nærmere 1.3 liter i snitt. Hva kan økningen skyldes, og burde jeg egentlig ha forventet mindre enn 1.1 liter i normalt forbruk? 3) bruker MYE olje Dette problemet har den hatt helt fra starten. Jeg fyller minimum to liter per 1000 kjørte kilometer, og må sjekke oljen hver gang jeg fyller bensin. Det ligger ikke olje på bakken der den har stått parkert, så direkte lekkasje er vel utelukket, og jeg kan heller ikke se mye tendenser til svetting på blokka. Kan det være toppakningen som er problemet? Hva skal jeg se etter for å konstatere årsaken? 4) bruker en del kjølevæske Forbruket er ikke faretruende høyt, men det må passes på og den bruker en del mer enn andre biler jeg er/har vært borti. Det drypper noe vann ut av eksosrøret fra tid til annen, men dette har jeg blitt forklart at skyldes katalysatorens funksjon. Kan kanskje være nærliggende å tro at problemet er relatert til oljeforbruket? Jeg har flere mekkehåndbøker og er kapabel til å skru sånn høvelig på bilen selv, så jeg setter pris på alle tips til flere symptomer jeg bør undersøke og mulige måter å fikse feilene på. Jeg synes ikke bilen er verdt å betale ett verksted for å begynne å feilsøke på den, i hvertfall ikke før jeg har en viss peiling på hva som må gjøres. Setter pris på alle innspill... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Vann ut eksos = gåen topp-pakning. Oljeforbruk peker også i den retningen. Toppen + resten av motor er slitt pga alle kilometerene. Hvit olje, trykk opp radiatorlokk, oljepåfyllingslokk er også symptomer på gåen topp-pakning. Den raskeste måten å få bilen din opp å gå på er å få fatt i en byttemotor. Ev, så kan du gå i gang med full overhaling. Problemet her er at resultatet er noe usikkert. Ev. så kan du bytte bare toppen. For å ta stilling til alt dette, så kan du gjennomføre en kompresjonstest av motoren. Da får du sjekket om og hva lekker, hvilke selyndre og om det er topp eller stempelringer som lekker. Luske_Ludvig hadde gått for en byttemotor. Koster sikkert bare et par laken for en sånn motor. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Med høyt oljeforbruk og dårlig effekt på høyt turtall vil jeg tro katalysatoren din holder på å bli tett. Dette kommer naturligvis av oljeforbruket, så dette må fikses før det skiftes katalysator. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 snakk med Håvard Han er Audi-guru, og kan sikkert mekke bil for deg... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Du må nok få tatt en komptest ja, for å se om toppakkningen er gåen... Når du har finni ut av det, og evt fikset det, så må du nok bytte lambda sonden din også, for den er nok død nå. Blir det ikke helt bra da, så bytt katta, du får ny på biltema for under tusenlappen Lenke til kommentar
brEinar Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Jeg synes det rett og slett høres ut som litt slitt motor, med litt lekkasje i kjølesystemet som er ganske vanlig. Er meget sannsynlig at du har slitte ventiltetninger og styringer, som gir oljeforbruk, som oljer til plugger og eksos/katalysator, er og sannsynlig at hele motor er litt slitt, samt at når du drar bilen skikelig ut litt så brenner/blåser du rein forbrenningsrom/plugger og eksosanlegget så det blir friere gjennomstrømning etterpå. Kjølevæskelekkase er kanskje mest sannsynlig litt lekkasje her og litt der, kanskje ett "slappt" radiatorlokk, så det minker litt under kjøring. Foreslår sylinderlekkasjetest på motor, samt trykktesting av kjølesystem, ¨så får du utelukket utslitt motor/topppakning samt funnet ut om det er noe lekkasjer i kjølesystemet. Drivstoffforbruket hørtes noe høyt ut, er det automat så er det sikkert normalt, er ogsåp helt vanlig med litt økt forbruk vinterstid. ER vel KE-jetronic på denne eller er det monopoint?(innsprøytning) Tror ikke det er topppakning, men kan jo hende. Få ett verksted til å teste det jeg nevnte over her, kan hende den blir helt fin med nye ventiltetninger og ett nytt radiatorlokk kanskje, om du er heldig. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 Har søkt litt rundt etter byttemotor, kommer seg på ca 4500-5000 for bare motoren, så kommer arbeid med å skifte den i tillegg. Da var det riktignok snakk om en motor som bare har gått 164000 km, så den lever jo forhåpentligvis ei stund... Likevel, dette blir litt dyrere enn jeg hadde tenkt å spandere på bilen, den fungerer jo tross alt greit så lenge den får nok bensin og olje sånn som den er. er manuell girkasse og Digifant innsprøyting (monopoint er på modellen under (2.0 90hk) og jetronic på modellen over (2.3 5cyl)), skal høre med verkstedet om de kan teste litt for lekkasjer her og der... Kan det ha noen negative konsekvenser utover drivstoffbudsjettet om jeg ikke gjør noe med det, bare fortsetter å bruke bilen til motoren er fullstendig utslitt, for så å bytte motoren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå