dabear Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Heisann. Sitter og tester ut debian lenny i virtualbox her. Jeg har to brukere, bjorninge og testbruker, i tillegg til root. gjennom sudo, har jeg gitt bjorninge rettigheter til å drepe prosesser med killall. Dersom da testbruker kjører en prosess som root eller bjorninge bestemmer seg for å drepe, vil testbruker få beskjed om at "process killed" i terminal. Hvordan kan jeg som testbruker da se hvem det var som drepte prosessen min? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Det er bare å sjekke auth.log det sudo cat /var/log/auth.log | grep killall Eventuelt kan du kjøre denne for å få fortløpende oppdateringer: sudo tail -f /var/log/auth.log | grep killall Edit: krever selvsagt at testbruker har root-tilgang til de kommandoene Endret 4. april 2009 av anders iver Lenke til kommentar
dabear Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 Takker, det er altså ingen måte for "testbruker" kan sjekke dette uten root-rettigheter? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Det kan jo godt hende, men jeg kan ikke komme på noen enkel metode.. Men det er vel ikke værre enn å gi alle medlemmer i gruppen users rett til å kjøre kommandoen uten passord, og lage et alias i f.eks .bashrc så brukeren ikke trenger å bry seg med sudo og slikt. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Enklere å gi lesetilgang til auth.log for de aktuelle brukerene. Å gi superbruker rettigheter til cat/tail for vanlige brukere bør du ihvertfall være forsiktig med. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Godt poeng. Men det er ikke nødvendig å gi brukerne rettigheter til å kjøre cat og tail fritt. Det holder å gi dem rett til å kjøre den spesifikke kommandoen, slik: %users ALL = NOPASSWD: /bin/cat /var/log/auth.log | /bin/grep killall Edit: Det kan jo være greit at brukere ikke har full lesetilgang til auth.log, så jeg ville nok gått for denne løsningen i alle fall. Endret 5. april 2009 av anders iver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå