Gå til innhold

Hjelp til kamerakjøp

Anbefalte innlegg

Hehe, ok :)

Ja, det er litt vanskelig å bestemme seg for kamera og objektiv. Det inntrykket jeg har nå er at jeg vil få bedre bildekvalitet og mindre støy med et dyrere kamera til ca. 6000kr. Men samtidig vil jeg kunne være mye mer allsidig med et billigere kamera til 3-4000kr, hvor jeg da har råd til et eller to greie objektiver.

Uansett så har jeg fått mange tips sålangt i denne tråden, og takker for dem. Hvis dere har mer å si, så er det bare å skrive, såklart. Jeg har i hvert fall et mye bedre utgangspunkt forran en utvelgelse av utstyr nå enn før :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg hatt 9000 til kjøp av speilrefleks i dag vill jeg helt klart valgt 40D med Tamron 17-50mm f2.8. Hadde jeg hatt 6000,- hadde valget stått mellom 450D IS-kit eller 1000D med Tamron 17-50mm f.2.8. Eventuelt et Nikon D60 med Tammy, hvis ud hadde fått det til den prisen.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
... Her oppe i Nord-Norge er det mørke vintre og ofte skyer på besøk. Jeg fotograferer hovedsakelig natur og motiver i fart. ...

Ordet fotografering betyr å tegne med lys.

Lys er råvaren for alle fotografier. Kameraet er bare tegneredskapet.

For å fryse et motiv i fart trenger du kort lukkertid. Med kort lukkertid får du mindre lys å tegne med.

Dersom det i utgangspunktet er halvmørkt, kan du ikke regne med å fryse et motiv i høy fart, om det er det du ønsker.

Alle fotografer finner begrensninger ved seg selv, situasjonen de fotograferer i, og utstyret.

Ofte er begrensningen situasjoner med for lite lys.

Det kan man forsøke å kjøpe seg ut av.

-Eller man kan prøve å utnytte situasjonen kreativt, ved å ta andre bilder enn man ville gjort i mer lys.

Marius-ah:

"Olympus hadde innebygd IS, ja, hehe

Så da funker det vel greit på farta?"

-Dessverre, ikke helt.

Bildestabilisator ( IS/VR/OS/... ), stabiliserer kun fotografens kamerarystelser. Det stabiliserer ikke motivets bevegelser.

Bildestabilisering er særlig aktuelt ved telefotografering og/eller ved lang lukkertid.

Og har liten effekt ved vidvinkelfotografering og/eller kort lukkertid.

Lenke til kommentar

Hmm, når jeg har sett etter linser, så har jeg jo stort sett kommet over merkene Sigma, Tamron, Lensbaby og Canons egne objektiv. Er det noe jeg burde styre unna i min prisklasse?

Ronny1: Ja, det er en del begrensninger i denne delen av prislista, hehe :)

Kreativiteten min er noe jeg liker å utforske. Prøvde nylig å fotografere et fly under landing, med +/- 10 sek lukkertid. Stilig effekt at lysene blir "hengende igjen" i flyets bane :)

Lenke til kommentar
Hadde jeg hatt 9000 til kjøp av speilrefleks i dag vill jeg helt klart valgt 40D med Tamron 17-50mm f2.8.

Jeg tenker veldig anderledes. Jeg har et D40 kit jeg ga 2000,- for rett før jul, i tillegg har jeg kjøpt 3 fastobjektiver som nye koster over 9000,- -de kjøpte jeg brukt for 4500,- I tillegg har jeg spandert på meg en blits, SB400 for 1000,- og en mattskive. Før jeg begynner å tenke på å kjøpe et dyrere hus er det minst et par/tre objektiver til jeg vil ha, og mye jeg vil ha lært om se motiver, komponere godt, eksponere optimalt, osv.

Lenke til kommentar

Sett at jeg bestemte meg for å kjøpe EOS 1000D, hvilket objektiv ville passet best til meg av Canon sitt 18-55mm IS-kit og Sigma sin 18-125mm OS HSM? Bruksområdene er fortsatt sport, natur, portrett i tillegg til noe nattlig lysmaling en gang i blant.

Jeg har lest litt om begge objektivene og funnet ut følgende hovedfordeler med hvert av objektivene:

-Canon 18-55mm IS gir mye for pengene.

-Sigma 18-125mm OS HSM har både rask AF, stabilisator og et godt zoom-område.

For min del virker Sigmaen mest tiltrekkende pga. de oppramsede fordelene, men er det noen som har erfaringerer med bildekvaliteten på disse? Hvis jeg senere bestemmer meg for å kjøpe et kamera med flere piksler, f. eks. rundt 14mp, vil da disse objektivene kunne gjøre nytte av alle pikslene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...