Gå til innhold

Hjelp til kamerakjøp

Anbefalte innlegg

Hei :)

Speilrefleksamatør her, og jeg trenger litt veiledning ift. kjøp av speilrefleks. Desverre så må jeg begrense budsjettet pga. en framtidig investering i bil- og snøskutersertifikat, og jeg har i den anledning et spørsmål: er jeg som amatørfotograf best tjent med et billigere kamera (rundt 3000kr) og et dyrere objektiv (3-4000kr), eller et dyrere kamera (5-7000kr) og et rimelig billig objektiv (2000kr)?

Av speilreflekser har jeg sett på Canon EOS 1000D, 450D og 500D, og Nikon D90. Jeg har i hovedsak tenkt å ta bilder av natur- og sportsmotiver (vanlig sport, skisport, biler/fly) o.l. Jeg har sett litt på disse allroundobjektivene, bl.a. Tamron 18-250mm F3.5-6.3 XR DI II LD (ved kjøp av en billigere speilrefleks som EOS 1000D), som er å få tak i til både Canon og Nikon.

Er det da noen som har noen tips å komme med? :)

Endret av Marius-ah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kaian: OK, takk, det gjorde valget lettere :)

Har lest guider både på speilreflekser og optikk, ja, men jeg synes det er lurt å være på den sikre siden når økonomien er begrenset.

NorthPentax: Har du et grunnlag for påstanden din om at det ikke er lurt å kjøpe 18-200mm e.l., som jeg kan ta utgangspunkt i når jeg velger optikk?

Lenke til kommentar

Kjøp et rimelig "kit", eller et rimelig kamerahus + ett godt normalobjektiv.

En normalzoom i området 16/17/18mm - 50/55mm vil for de fleste være et godt valg, og en god start.

Om du ikke alt har gjort det, bør du sjekke bruktmarkedet (sjekk: foto.no og finn.no) som flommer over av digitale speilreflekskameraer. Bruktpris er typisk 70% av dagens laveste butikkpris.

Utvalget størst av Canon og Nikon, fordi disse har størst markedsandel.

Men det er også andre produsenter som lager gode kameraer.

De rimelige modellene til Olympus, Pentax og Sony er også verd å vurdere.

De fleste av modellene deres har innebygget bildestabilisator i kamerahuset, slik at du får stabilisering med all optikk du bruker. Bildestabilisator gir deg typisk 2-4 trinn (blender/lukker/ISO).

Konkrete ikke-CaNikon forslag:

Olympus E-520 "kit", eller m/ZD 14-54/2.8-3.5, (... eller superobjektivet ZD 12-60/2.8-4 )

Pentax K200D "kit", eller m/Tamron 17-50/2.8, ( eller m/Pentax 16-50/2.8 )

Sony A300 "kit", eller m/Tamron 17-50/2.8, eller ...?

Du finner også disse på bruktmarkedet , men utvalget er ikke like overveldene som for Canon og Nikon.

Nypriser og info finner du i produktguiden: https://prisguiden.no/

Lenke til kommentar

Noen som har kameravesker å anbefale? Trenger plass til kamera og to objektiver. Har søkt, men det finnes liksom ikke bilder fra innsiden av flesteparten av disse veskene i prisguiden, i den prisklassen jeg ser i (rundt 500kr og nedover).

Lenke til kommentar

Marius-ah:

"Mulig jeg satser på et objektiv med lavere mm da. Hvis jeg skulle kjøpt et eget zoomobjektiv (opptil 200-300mm), mellom hvilke verdier burde zoomen ligge (f. eks. 150-250mm e.l.)?"

Dersom det er slik å forstå at du har hovedinteressen på telefotografering, bør du se nærmere på 4/3-systemet ( Olympus, Panasonic og Leica ). Særlig Olympus, siden de har bildestabilisering i kameraene (ikke E-4xx ). Med den mindre 4/3-sensoren får du mer tele-effekt av objektivet.

For å få samme synsvinkel som 200-300 mm i 35mm-formatet trenger du:

Olympus/Panasonic/Leica, 4/3-format, 2x utsnitt: 100-150 mm

Canon, 1.6x utsnitt: 125-187.5 mm

Nikon, Pentax, Sony, 1.5x utsnitt: 133-200 mm

-Kanskje du bør se på Olympus E-520 dobbelkit m/ 14-42 + 40-150?

Lenke til kommentar

Ronny1: det 4/3-systemet så interessant ut, men jeg finner lite fra de produsentene du listet opp. Det er bare 1-2 kameraer fra Panasonic og Olympus med systemet i prisguiden og på fotovideo.no, og Leica finner jeg ikke noe fra (uten greier til mellom 30 og 50000kr).

Lenke til kommentar

Jeg har både Canon og Olympus, og ut ifra det du sier, så tror jeg at Olympus vil passe deg godt. F.eks. en E-520, om kan fås kjøpt som dobbelt-zoom kit. Alternativt kan du kjøpe standard kitet, og spe på en ZD 70-300mm f/4-5.6 til 3000,- Overraskende mye optikk for pengene.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at jeg burde se litt på Olympus i tillegg til Canon og Nikon. Hvordan er hastighet på fokus o.l. på kit-objektivet til Olympus, og forsåvidt de andre? Når jeg tar bilder av fartsfylte situasjoner (f. eks. kjøretøy i fart), er jeg jo avhengig av et nogenlunde kvikt og stabilt objektiv (selv om budsjettet mit setter grenser...). Finner man Olympus-objektiver i min prisklasse med tilsvarende funksjoner som Canons IS og UMS?

EDIT: Olympus hadde innebygd IS, ja, hehe :)

Så da funker det vel greit på farta?

Endret av Marius-ah
Lenke til kommentar

Når det gjelder fart på autofokus, så er er det fler tng man må passe på. Objektivet bør være lyssterkt, kameraet må ha et godt autofokus system og autofokusmotoren til objektivet må være raskt.

Strengt tatt så er det ingen som er veldig bra der når man tar hensyn til budsjettet ditt; slikt koster mase penger.

Men det er fint mulig å få til gode bilder av fartsfylte motiver med rimelig utstyr hvis man lærer seg noen triks og bruker tid til å bli kjent med utstyret. I din prisklase, er det viktigst å finne et kamera du trives med som har gode objektiver til en fornuftig pris.

Tom

Lenke til kommentar
Ja, ok :)

Slik det ser ut nå, står det mellom Canon EOS 1000D og Olympus E-520. Har E-520 en grei hastighet på AF-motoren?

Jeg har EOS 350D og 30D, samt Olympus E-420. De er sammenlignbare når det gjelder autofokus hastighet.

Nå har Canon og Olympus alltid autofokusmotoren i objektivet, slik at jo dyrere objektivdu kjøper, jo raskere og/elelr stillere er autofokus. Selve autofokus enheten til Canon er noe bedre enn Olympus i dårlig lys; men Olympus leverer bedre bilder, særlig hvis du har tenkt å kjøre med JPEG.

Tom

Lenke til kommentar
Ronny1: det 4/3-systemet så interessant ut, men jeg finner lite fra de produsentene du listet opp. Det er bare 1-2 kameraer fra Panasonic og Olympus med systemet i prisguiden og på fotovideo.no, og Leica finner jeg ikke noe fra (uten greier til mellom 30 og 50000kr).

Vel, Leica-kameraet er såvidt jeg vet produser av Panasonic og pyntet med en rød logo og dobbel pris.

Leica Digilux 3 = Panasonic Lumix L1, og er fra 2006.

Du kan se en ikke-oppdatert kameraliste her: http://www.4-3system.com/modules/cameras/

-Jeg tør påstå at du får mer kamera for pengene om du går for Olympus, enn PanaLeica.

Her er også endel info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Thirds_System

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å satse mest på RAW. Tror også Canon kan passe meg best mtp. AF. Her oppe i Nord-Norge er det mørke vintre og ofte skyer på besøk. Jeg fotograferer hovedsakelig natur og motiver i fart. Kan man si det slik at Canon passer for motivene i fart (god AF) og Olympus for natur (bedre bilder), slik at det egentlig bare blir en prioriteringssak?

Lenke til kommentar

Når jeg snakker om dårlig lys, så snakker jeg om når man er inne og mesteparten av lysene er slått av;)

I nord-norge så er lyset noe bedre vinterstid, selv om det er lite av det. Og det tror jeg ikke det er noen av dagens kamera som vil ha problemer med. Men hvis du skal ta mye bilder i den perioden lyset er "dårlig", så kan det være fornuftig å se på kameraer som gir det lille ekstra på høy ISO. Og da er det nok Nikon D90 eller Canon 40D du bør se på. Da blir det lite penger igjen til objektiv ...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...