Gå til innhold

Hva og hvor bør jeg trene (Skedsmokorset)?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å begyne å trene en eller annen form for kampsport, men har ikke helt klart for meg hvilken. Det er mye å velge mellom, og ikke alltid så lett å se de store forskjellene for et utrent øye. Det jeg er ute etter er:

- Treningen skal være gøy.

- Jeg liker følelsen av en skikkelig hard treningsøkt, hvor man har satt musklene på prøve.

- Det må være et senter i nærheten av hvor jeg bor (Skedsmokorset)

- Jeg er ute etter å styrke selvtilliten min og sikkerheten min mens jeg er på jobb. Jeg jobber med narkomane, og har mange situasjoner med grensesetting ovenfor disse, noe som ofte blir oppfattet som provoserende. Har ikke vært utsatt for vold enda, men det kommer noen trussler i ny og ne. Hadde det vært på gata, ville jeg bare løpt, men siden jeg er på jobb, kan jeg ikke bare stikke av. Dessuten treffer jeg dem igjen på jobb neste dag.

Med tanke på det siste punktet her, er det mindre aktuelt med grener med kun slag og spark, men heller aktuelt med noe som inneholder elementer av holde- låse-teknikker. Mye av poenget i forrhold til jobbsituasjonen min er å øke selvtilliten om at jeg ville klare å komme meg ut av en situasjon hvis noen ikke klarer å styre seg.

Noen som har noen tanker om hva som ville passe best for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for Krav Maga (IKMF) om du har den muligheten. Effektivt praktisk selvforsvar.

Ellers kan du se på Judo for holde/låse/kvele-teknikker. Det viktige her er å finne noen som driver med realistisk sparring, og helst med litt fokus på selvforsvarsteknikker i stedet for sporten. Aikido skal være mye av det samme, men med mindre realisme og mer spritualistisk dill-dall.

Jeg kjenner ikke forholdene der du bor, men ville ikke utelukket thai-, kick- eller vanlig boksing om du har en god klubb i nærheten. Jepp, risikoen for alvorlig skade er nok større, men du får selvtillit og kamptrening nok til å håndtere truende situasjoner riktig.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler boksing/kickboksing. Da får du virkelig kjørt hele musklaturen i kroppen din og kondisen. Du sier du vill lære deg låse teknikker osv for virkelige situasjoner, problemet er at det tar mange mange år for å få til krav maga/judo teknikker i praksis. I boksing/kickboksing vill du lære det mest basic, for å så gjennomføre det bedre og bedre. Selvtilliten vill øke, og din styrke vill øke slik at du kan ta enkle låseteknikker uten å være mester i en slik kampsport som utfører det. (håper du forsto det siste).

Skaderisikoen i boksing o.l er lavere en de fleste sporter når det kommer til amatørboksing som i Norge. Beskyttelse er et must, og hanskene som dere kommer til å bruke vill være ekstra polstrede, og hvis du trener til en virkelig situasjon skader det ikke å tåle noen trøkk.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler boksing/kickboksing. Da får du virkelig kjørt hele musklaturen i kroppen din og kondisen.

Jeg tror også at en bokse-variant hadde passet bra for trådstarter.

Du sier du vill lære deg låse teknikker osv for virkelige situasjoner, problemet er at det tar mange mange år for å få til krav maga/judo teknikker i praksis.

Nei, nå tenker du på orientalske kunstformer som karate, tkd osv. KM lærer deg effektivt og praktisk selvforsvar fra dag en. Judo/aikido har nok mer fluff, men inneholder 'myke' teknikker, og en får trening i å bruke dem.

Skaderisikoen i boksing o.l er lavere en de fleste sporter når det kommer til amatørboksing som i Norge. Beskyttelse er et must, og hanskene som dere kommer til å bruke vill være ekstra polstrede, og hvis du trener til en virkelig situasjon skader det ikke å tåle noen trøkk.

Trådstarter var opptatt av å ikke skade 'klientene' sine mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Hygggelig at dere gidder å engasjere dere i valge mitt!

Jeg har ikke oversikt over alle klubbene som finnes i området, men ju-jitsu, judo, kick-boksing, boksing finnes iallefall. Ju-jitsu ligger i passelig joggeavstand hjemmefra, ellers må jeg sykle. Kan kjøre til Krav Maga-klubb og aikido også. Kan godt være det finnes andre grener også i nærheten, så si ifra hvis noen vet om noen!

Jeg har prøvd litt boksing, og det er som dere er inne på, veldig bra mosjon så man får satt kroppen på prøve. Ser likevel ikke for meg at det er greia nå med tanke på at det skal være funksjonelt i jobbsammenheng. Ser ikke for meg at jeg vil slå og sparke klientene mine om ikke kommer med en brukt sprøyte eller kniv.

Judo virker fristende, men vet ikke hvor effektiv det er som trening.

Krav Maga kjenner jeg ikke noe særlig til, men jeg har forstått at det er veldig "hardt" i og med at det er ulovlig å konkurere i det i Norge.

Ellers er det jo praktisk å kunne løpe til trening, men ingen har foreløpig nevnt ju-jitsu som et glimrende alternativ.

Lenke til kommentar
Krav Maga kjenner jeg ikke noe særlig til, men jeg har forstått at det er veldig "hardt" i og med at det er ulovlig å konkurere i det i Norge.

KM er selvforsvar, ikke sport, så det har ingen mening å konkurrere i det. Man lærer myke teknikker også, men generelt er fokus på å sette motstander ut av spill raskt.

Ellers er det jo praktisk å kunne løpe til trening, men ingen har foreløpig nevnt ju-jitsu som et glimrende alternativ.

Da går du for ju-jitsu. Egentlig bør du sjekke ut alt som finnes i nærheten, og velge det du liker best. Hvor flink treneren er, hvordan treningen foregår, og hvordan du trives teller egentlig mer enn akkurat hva du trener (så lenge det ikke er en fjollete kunstform som karate ;)).

Ser at en del norske Ju-jitsu -klubber anbefaler stilen til selvforsvar, og det er vel ca. Judo pluss slag, spark og litt til, så hvis sparringen er realistisk nok funker det sikkert bra.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
- Jeg er ute etter å styrke selvtilliten min og sikkerheten min mens jeg er på jobb. Jeg jobber med narkomane, og har mange situasjoner med grensesetting ovenfor disse, noe som ofte blir oppfattet som provoserende. Har ikke vært utsatt for vold enda, men det kommer noen trussler i ny og ne. Hadde det vært på gata, ville jeg bare løpt, men siden jeg er på jobb, kan jeg ikke bare stikke av. Dessuten treffer jeg dem igjen på jobb neste dag.

Med tanke på det siste punktet her, er det mindre aktuelt med grener med kun slag og spark, men heller aktuelt med noe som inneholder elementer av holde- låse-teknikker. Mye av poenget i forrhold til jobbsituasjonen min er å øke selvtilliten om at jeg ville klare å komme meg ut av en situasjon hvis noen ikke klarer å styre seg.

Tror Krav Maga kan være en løsning, og jeg tror instruktøren kan hjelpe deg litt også med kanskje ekstra fokus på låse-teknikker osv. hvis du spesifiserer det.

Det er Krav Maga-undervisning på Furuset, 10-15 minutter unna Lillestrøm. Husker ikke helt selv hvor Skedsmokorset er i forhold til Lillestrøm, men det er vel ikke så veldig langt unna? :D

Forøvrig er det Krav Maga på Lillestrøm også, men det er Krav Maga Liven, som tilhører et annet forbund enn det mer allment aksepterte IKMF (i hvertfall har jeg inntrykket av det). Hører uansett av fokuset i Lillestrøm-klubben er mer på å banke folk og gjøre mest mulig skade med Krav Maga-teknikkene, enn å forsvare seg selv i farlige situasjoner med de mest effektive teknikkene som mulig, som er fokuset til IKMF Krav Maga. Du får også opplæring i hvordan oppføre deg/hva du skal si i farlige situasjoner for å unngå å bruke vold i Krav Maga har jeg hørt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...